Gå til innhold

Vurderer å kjøpe parkeringsplasser i Oslo med arv. Dumt eller smart?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at alle plasser har steget voldsomt i verdi. Har ikke råd til leilighet, men ønsker investere. Kjøpe et par plasser og leie ut. Hva syntes dere?

Anonymkode: d14d8...f41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva koster slike plasser og hva kan du leie de ut for? Og hvor mye har du fått i arv?

tror heller jeg hadde kjøpt meg et sted å bo.

Anonymkode: 9d8e2...27f

Skrevet

Parkeringsplasser sentralt i Oslo er et knapphetsgode, så sånn sett er det ikke unaturlig at de vil fortsette å stige i verdi. Dette forutsetter imidlertid at de ikke allerede er priset så høyt at folk ikke er villig til å gå høyere. All erfaring fra andre storbyer i verden tilsier imidlertid at presset mot "indrefiletene" fortsetter. Boligprisene i de dyreste strøkene i Oslo er en god del lavere enn i New York og London, for eksempel.

Det som kanskje kan tale mot prisstigning er om det blir så vanskelig å kjøre i Oslo at folk rett og slett dropper bil - men det har jeg litt vanskelig for å se for meg. Det er fremdeles et behov for å dra på hytta, og framover vil trolig flyskam og avgifter på fly gjøre at det i feriere innaskjærs blir mer vanlig. Noe som nok vil gjøre at mange fortsatt vil ønske å ha bil.

Men det er ikke lett å spå, spesielt ikke om fremtiden.

Anonymkode: c389a...734

• Liker 1
Skrevet

Takk for svarene. Jeg eier enebolig med min mann så har et sted å bo.

Skrevet

Og arven er ca 1,5 mill.

Skrevet

Siden du allerede eier bolig kan dette være en god ide. Det blir hvertfall ikke fler parkeringsplasser i Oslo sentrum.

Sørg hvertfall for at du har en buferkonto og boliglånet på et fornuftig nivå før du investerer større beløp. Husk også at ting kan skje og i værste fall synker behovet/etterspørsel etter parkeringsplass samtidig som prisene synker. 

Uten å ha regnet på hvilken avkastning utleie av parkeringsplass kan gi er globale indeksfond også et alternativ. Dette har historisk gitt 7-8% avkastning per år over lengre tid (20+ år) (14% årlig de siste frem årene.). 

Anonymkode: 2dbe4...369

Skrevet

Det er etpar skumle momenter som må evalueres før kjøp av slike. Første er mulighet for lading av elbil. Dersom det ikke er mulig innenfor praktisk økonomisk ramme å etablere ladestasjon kan det tenkes at parkeringsplassen synker betraktelig i verdi. Ihvertfall nå som Oslo går mot utslippsfri bilpark i sentrum. Og er det sannsynlig at Oslo eksproprierer parkeringsplassen for å lage park eller andre grønne lunger? Eller at det blir ulovlig å kjøre i området (til-fra parkeringsplassen? 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser at alle plasser har steget voldsomt i verdi. Har ikke råd til leilighet, men ønsker investere. Kjøpe et par plasser og leie ut. Hva syntes dere?

Først bør du nesten se på hva du ønsker å oppnå av avkastning i lys av risikoen du tar. La oss si du får 60 000 i leieinntekter på disse plassene i året, mens det kanskje er 5000 i kostnader knyttet til dem (er de i et sameie skal det måkes, strøm, kommunale avgifter mv). 55 000,- i bruttoinntekt gir en direkteavkastning på 3,66% i året som du skal skatte 22% av. I seg selv ikke spesielt imponerende. Nå vet ikke jeg hva du kan leie plassene ut for selvfølgelig, men er det langt mer enn dette er det jo selvfølgelig positivt :) 

Spørsmålet da blir hvor stor verdiøkningen på plassene vil være over tid. Som newman01 skriver er det her et risikobilde med tanke på framtidig regulering fra kommunens side jeg ville tatt med i vurderingen. Det kan bli en ufattelig økonomisk nedtur å sitte igjen med 30-40 kvm tomt uten tilkomstmulighet eller eventuelt bruksområde.

Avslutningsvis får du (selvfølgelig) ikke botid på en parkeringsplass, så når du selger den må du også skatte av verdiøkningen.

Gitt prisen på tomten dobler seg på 20 år (snittøkning på ca 5% årlig) og at du vil få leid ut parkeringsplassen din kontinuerlig i perioden vil totalavkastningen din da være på 8,66% årlig brutto eller ca 6,75% netto med dagens skatteregler.

Personlig mener jeg en slik avkastning skissert over ikke er høy nok til å forsvare risikoen det er knyttet til bil og bilhold i en MDG kommune. Til en viss grad også siden utleie også medfører noe arbeid og/eller "nedetid" med måneder som ikke gir betaling. Det er tross alt bar rundt den samme avkastningen du kan forvente fra et globalt indeksfond (basert på historisk avkastning). 

• Liker 2
Skrevet

Det er bittelitt bedre yeld på parkeringsplasser enn bolig, men begge deler er ganske dårlig investering pga lave leiepriser. Du er heldig om du får mer enn 3-4 % avkastning. 

Kjøp heller aksjefond, mindre styr og mye bedre avkastning.

Skrevet
24 minutter siden, Grandidosa83 skrev:

gir en direkteavkastning på 3,66% i året

10 minutter siden, prt90 skrev:

Du er heldig om du får mer enn 3-4 % avkastning. 

Med en såpass lav avkastning hadde jeg ikke tatt sjangsen på dette. F.eks, uten opplegg for elbillading kan det også bli et problem å selge parkeringsplassen den dagen du trenger pengene. 

Sett heller pengene i et globalt indeksfond. Lettere å selge den dagen du trenger pengene. Benytter du en aksjesparekonto utsetter du også skatten helt til du har tatt ut et høyere beløp enn innskutt kapital. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Med en såpass lav avkastning hadde jeg ikke tatt sjangsen på dette. F.eks, uten opplegg for elbillading kan det også bli et problem å selge parkeringsplassen den dagen du trenger pengene. 

Sett heller pengene i et globalt indeksfond. Lettere å selge den dagen du trenger pengene. Benytter du en aksjesparekonto utsetter du også skatten helt til du har tatt ut et høyere beløp enn innskutt kapital. 

På den annen side. Elbiler gjør gate-parkering uten mulighet for lading veldig lite  hensiktsmessig, og kan føre til stor mangel på parkering med gode lademuligheter.

Parkeringsplass uten mulighet for lading er nok spektakulært dårlig investering

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...