AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #1 Skrevet 11. november 2019 Hallo Jeg har ei jente med lett atopisk eksem, og kan ikke bruke merinoull innerst til huden, så kler på henne bomull og heller ull utenfor under vinterdresser. Men om jeg trenger et lag til (hun fryser veldig lett) kan jeg bruke fleece mellom tynn genser og ullgenser, eller eliminerer fleece hele ulla jeg kler henne i? Burde jeg heller ta en tykkere bomullsgenser mellom tynn bomullsgenser og ullgenseren? Har selv sensitiv hud, og jeg synes fleece er behagelig og varmt, men fleece er visst store stygge ulven, så vet ikke hva jeg skal gjøre. (mitt første barn, så ja jeg spør 😂) Anonymkode: 80b95...d61
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #2 Skrevet 11. november 2019 Hei, jeg har også barn med atopisk eksem. Jeg bruker bambus innerst, det er veldig mykt. Stormberg har langermet trøye og tights i bambus. Joha har trøyer og tights som har bambus på innsiden, ull på utsiden. Så har jeg tynt ull mellomlag og tykt ull mellomlag, så vi kan tilpasse etter hvor kaldt det er. Jeg har brukt Janus litt, mest Nøstebarn (ullfrotte og ullfleece og de stripete ullbuksene). Nøstebarn koster litt, men jeg har hatt det veldig lenge, og helårs. En ullfleecejakke har barnet hatt i 3-4 år. Vi har brukt lite fleece av kunststoff. Lykke til! Anonymkode: 94375...c51 2
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. november 2019 #3 Skrevet 11. november 2019 Fleece innerst mot kroppen blir vel veldig klamt?
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #4 Skrevet 11. november 2019 En lærer som var med i 71 grader nord en gang, sa at flere tynne lag varmet mer enn et tjukt. Kanskje du kan prøve en kombinasjon? Anonymkode: 25802...2ff
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #5 Skrevet 11. november 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: En lærer som var med i 71 grader nord en gang, sa at flere tynne lag varmet mer enn et tjukt. Kanskje du kan prøve en kombinasjon? Anonymkode: 25802...2ff Det kan jeg evt prøve på. Idag hadde hun på vanlig tynn bomullsgenser, en fleecegenser og alpakka utenpå, også dressen. Da var hun god og varm. Jeg ble litt skeptisk for en bekjent da nemlig at fleecen ødelegger for resten av påkledningen og ikke vits med ullen ytterst da. Jeg har kun god erfaring med fleece og sover med fleecebukse og fleece sokker på natta. Blir ikke klam. 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har også barn med atopisk eksem. Jeg bruker bambus innerst, det er veldig mykt. Stormberg har langermet trøye og tights i bambus. Joha har trøyer og tights som har bambus på innsiden, ull på utsiden. Så har jeg tynt ull mellomlag og tykt ull mellomlag, så vi kan tilpasse etter hvor kaldt det er. Jeg har brukt Janus litt, mest Nøstebarn (ullfrotte og ullfleece og de stripete ullbuksene). Nøstebarn koster litt, men jeg har hatt det veldig lenge, og helårs. En ullfleecejakke har barnet hatt i 3-4 år. Vi har brukt lite fleece av kunststoff. Lykke til! Anonymkode: 94375...c51 Har prøvd sånn med bambus innerst og ull på utsiden, men så upraktisk mtp vask, samtidig som at dattera mi nekter å kle seg i det i bhg, hun vil ha på "klær" sier hun. Ullfleece har vi hatt en gsng tidligere, det kan jeg sjekke ut takk! Anonymkode: 80b95...d61
Jolene Skrevet 11. november 2019 #6 Skrevet 11. november 2019 Ville heller brukt flere tynne lag av bambus og ull ytterst, enn masse fleece. Dette er av egen erfaring, da jeg sliter med atopisk eksem selv. Bruker jeg mye fleece, kan det lett gjøre situasjonen værre. Det kommer også an på om det er tettsittende eller løse plagg. Her er en lenke om atopisk eksem 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #7 Skrevet 11. november 2019 Fleece er plastikk, og bortkastet. Mykt kanskje, men det har ingen nytte hvis man blir våt/klam. Kjøp heller bambus, evt flere tynne lag slik at det blir noen lag med isolerende luft mellom. Anonymkode: e5c1b...c10 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #8 Skrevet 12. november 2019 Bortkastet? Hvordan skulle det fungere? Alt som fanger luft virker isolerende, og rekkefølgen kan da ikke ha noe å si, så lenge det er vanntett helt ytterst. Anonymkode: 93ede...d5e 2
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #9 Skrevet 12. november 2019 Alle er forskjellige, men her gikk det fint for atopikeren med fin ull blandet med silke innerst. Atopisk eksem går tydeligvis i arv i min familie, så det samme gjelder min mor og meg, tynn, fin ull innerst går greit, mens mer grov ull forverrer eksemet. Anonymkode: 81817...bdc
skruf Skrevet 12. november 2019 #10 Skrevet 12. november 2019 Jeg brukte undertrøyer i bambus innerst mot huden og ull utenpå der igjen til jenta vår med atopisk eksem, det funket veldig bra og hun ble hverken klam eller kald. Devold (eller Ulvang, husker ikke helt) har ullundertrøyer som er foret med bomull sånn at ulla ikke har direktekontakt med huden. Brukte de ganske mye om vinteren, da var det ikke behov for noe annet under. Litt dyre trøyer, men verdt prisen da det er kvalitetsprodukt som kan gå videre i arv til småsøsken (eller andre barn). Personlig ville jeg ikke brukt fleece siden det er et syntetisk produkt, og jeg foretrekker ull pga ullas naturlige egenskaper; varmeregulerende; kjøler når det er varmt og varmer når det er kaldt, ull trenger du heller ikke vaske så ofte siden ull er selvrensende og det holder lenge å lufte plagget (ved flekker så kan du bruke gallesåpe på flekken, veldig effektivt), ull puster også sånn at man ikke blir klam hvis man svetter. Gode ullklær er solide greier som nesten kan gå i arv i generasjoner ( jeg leverte nettopp noen hjemmestrikka ullbukser til tantejenta mi, hun er den femte ungen som bruker de og ullbuksene er like fine) Fra et miljømessig perspektiv er ull bedre enn fleece pga fleece er laget av plast og ved vask så skylles tusenvis av plastpartikler ut i havet. På samme måte bør man unngå ull som er superwash-behandlet siden superwash er kjemisk behandling av garnet som gjør at plastartikler skylles ut i havet ved vask. Ulla er ikke naturlig lengre når den blir superwash-behandlet.
Belima Skrevet 12. november 2019 #11 Skrevet 12. november 2019 Dette bruker mitt barnebarn: https://www.tuftewear.no/produktkategori/barn/barn-ullundertoy/
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #12 Skrevet 12. november 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle er forskjellige, men her gikk det fint for atopikeren med fin ull blandet med silke innerst. Atopisk eksem går tydeligvis i arv i min familie, så det samme gjelder min mor og meg, tynn, fin ull innerst går greit, mens mer grov ull forverrer eksemet. Anonymkode: 81817...bdc Heldig har selv eksem på armene om vinteren, og det eneste som jeg kan ha er bomull eller fleece. Har jeg tynn fin ull blir det verre med en gang. Dattera mi har prøvd en rekke ullprodukter, og det bare forverrer alt. Anonymkode: 80b95...d61
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 12. november 2019 #13 Skrevet 12. november 2019 Det er jo heller ikke noe farlig å bruke bomull da, slik man kanskje skulle tro når man leser råd her inne (ikke bare denne tråden, altså). Da jeg var barn (som ikke er så ekstremt lenge siden) var det ingen som hadde ulltøy innerst, den gangen var ull noe som klødde. Vi hadde bomull innerst og ullgensere utenpå. Fortsatt synes jeg strikkede ullgensere er det eneste som varmer skikkelig, det betyr ikke så mye hva jeg har innerst.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #14 Skrevet 12. november 2019 Jeg kan anbefale Devold active gensere og stillongs. De klør ikke fordi det er ikke ull inni men et slags superundertøy for og ull på utsiden. De er lune og gode og ikke minst holder seg fint i vask. De går i arv fra storebror til lillesøster her. Jeg har og et sett til meg selv. Anonymkode: ef1f5...80b
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #15 Skrevet 12. november 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan anbefale Devold active gensere og stillongs. De klør ikke fordi det er ikke ull inni men et slags superundertøy for og ull på utsiden. De er lune og gode og ikke minst holder seg fint i vask. De går i arv fra storebror til lillesøster her. Jeg har og et sett til meg selv. Anonymkode: ef1f5...80b Kunne vurdert det, de så veldig fine ut, takk for tips 1 time siden, Anonymus Notarius skrev: Det er jo heller ikke noe farlig å bruke bomull da, slik man kanskje skulle tro når man leser råd her inne (ikke bare denne tråden, altså). Da jeg var barn (som ikke er så ekstremt lenge siden) var det ingen som hadde ulltøy innerst, den gangen var ull noe som klødde. Vi hadde bomull innerst og ullgensere utenpå. Fortsatt synes jeg strikkede ullgensere er det eneste som varmer skikkelig, det betyr ikke så mye hva jeg har innerst. Du sier noe der altså. Jeg gikk ifølge moren min bestandig med tykke og gode tights eller joggebukser, og med kjole over tightsen. Og alltid hjemmestrikk for vi var så heldige å ha en mormor som strikket masse ulltøy. Og ordentlig yttertøy. Jeg frøs aldri. Kan huske bare at det klødde litt om ulla kom borti huden.. Tror ikke det har så mye å si jeg heller, men nå virker det som det er regne tetrisen å få barna påkledd. Og jeg vet jo helt ærlig ikke hva jeg skal tro for vi har jo "kommet lenger" nå..i mitt hode virker ull innerst til ytterst litt ubehagelig? Ser for meg at det kommer vind helt inn på huden. Nå bruker vi likevel masse hjemmestrikk med tykk alpakka og merinoull, og dattera mi er sjeldent kald for å si det sånn 😄 Anonymkode: 80b95...d61
minister-mio Skrevet 12. november 2019 #16 Skrevet 12. november 2019 Fleece er generelt noe dritt. Jeg hadde brukt bomull eller som noen nevner her, bambus.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #17 Skrevet 12. november 2019 Det fins flere alternativer til ull. Bambus som noen nevnte over her, name it selges ullundertøy med bomull på innsiden, hust and claire har ull med bambus på innsiden. Anonymkode: ab4ca...27c
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #18 Skrevet 12. november 2019 Har alltid brukt fleeze, visste ikke engang at det skulle være noe fyfy? Lette, varme plagg som fungerer utmerket som mellomlag. Er det miljøhensyn/plasinnholdet som er problemet, eller egenskapene? Tviler på at bomullsproduksjon er så bærekraftig. Anonymkode: ed583...e23
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #19 Skrevet 12. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har alltid brukt fleeze, visste ikke engang at det skulle være noe fyfy? Lette, varme plagg som fungerer utmerket som mellomlag. Er det miljøhensyn/plasinnholdet som er problemet, eller egenskapene? Tviler på at bomullsproduksjon er så bærekraftig. Anonymkode: ed583...e23 For å være ærlig, vet jeg ikke, tror det er en god blanding av begge deler, både av hensyn til miljøet og "egenskapene". Ull er helt klart et bedre plagg, men samtidig så synes jeg ikke fleece fortjener all kritikken. Jeg er god og varm i fleece og har aldri opplevd å bli klam og kald. Jeg sover med fleece om natta, og jeg skal innrømme at ullsokker er noe jeg blir kaldsvett på føttene av, mens fleece vinner hos meg. Merkelig nok. Anonymkode: 80b95...d61
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå