Gå til innhold

Vidundermetoden som fjerner angst på fire dager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har gått gjennom denne behandlingen? Og som vil fortelle om hvordan det var, og om du ble helt frisk?

Selv har jeg slitt med angst i mange år, men DPS her jeg bor tilbyr ikke denne behandlingen enda.

Anonymkode: fc6c8...78b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du også vil utbrodere litt om hva du snakker om, så vi andre slipper å gjette? Kan være lettere å få svar også da.

Anonymkode: 46474...225

• Liker 6
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du også vil utbrodere litt om hva du snakker om, så vi andre slipper å gjette? Kan være lettere å få svar også da.

Det har vært masse om dette i media det siste året. Bare google angst + fire dager. Jeg vil jo helst høre fra de som har vært gjennom dette, og de trenger nok ikke forklaring på hva det er :)

• Liker 14
Skrevet

God venn sa det var magisk, men nevnte ingen detaljer. Slet voldsomt før hun fikk være med i forskningsprosjektet.

• Liker 4
Gjest Madammimsimsalabim
Skrevet

Fint om de kunne være så altuistiske at de delte hemmelighetene sine da..med tanke på alle som lider.

Skrevet

Det er vel mest brukt på fobier. Jeg sendte dem en mail, men fikk ikke svar. Det går ut på eksponering i korte trekk.

Anonymkode: 6d485...730

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel mest brukt på fobier. Jeg sendte dem en mail, men fikk ikke svar. Det går ut på eksponering i korte trekk.

Anonymkode: 6d485...730

Dette! Det brukes stort sett på fobier og tvangstanker/handlinger. 

Anonymkode: 79248...fd8

• Liker 4
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vil jo helst høre fra de som har vært gjennom dette, og de trenger nok ikke forklaring på hva det er :)

Ja, så da kom du til et debattforum, og der foregår det noen ganger debatter.  Og selv om du ikke vil høre fra meg, så kan det jo kanskje tenkes at jeg hadde vært interessert i å høre mere om det. Men dette er tydeligvis noe hemmelighetsgreier, så da tviler jeg på at det er noe  hold i det. 🙂

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, så da kom du til et debattforum, og der foregår det noen ganger debatter.  Og selv om du ikke vil høre fra meg, så kan det jo kanskje tenkes at jeg hadde vært interessert i å høre mere om det. Men dette er tydeligvis noe hemmelighetsgreier, så da tviler jeg på at det er noe  hold i det. 🙂

Hæ? Hva er dette for en reaksjon? Jeg sier ikke at du ikke kan bidra, men at jeg ville høre fra erfaringene til de som har vært gjennom det. Det finnes ikke noe hemmelig her, all informasjon om hva behandlingen går ut på ligger på nettet. 

Her er link siden du ikke orker å google selv:

https://helse-bergen.no/avdelinger/psykisk-helsevern/kronstad-distriktspsykiatriske-senter/klinikk-for-4-dagers-behandling-b4dt/4-dagers-behandling-b4dt

• Liker 7
Skrevet

Hvilke typer angst kan behandles? Gjelder det sosial angst også? I såfall virker det nesten for godt til å være sant.

Anonymkode: 9adc6...51e

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke typer angst kan behandles? Gjelder det sosial angst også? I såfall virker det nesten for godt til å være sant.

Det gjelder alle angstlidelser, i følge min psykolog. Den er ikke tilgjengelig her jeg bor enda, men store deler av landet bruker nå denne metoden og det skal etterhvert bli slik over alt.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er en holdning jeg opplever at mange med angst har. Man nekter å tro at det finnes en behandling som hjelper. For en tid tilbake så skrev jeg et innlegg her om at jeg var blitt frisk fra angst gjennom kognitiv- og eksponeringsterapi. Ville bare tipse andre om at det kunne hjelpe. Mesteparten av svarene var negative. Det hadde ikke fungert på dem så da kunne det ikke stemme at jeg var frisk. Eller skepsis fra de som ikke hadde prøvd det. 

Når man vet at angst skapes av egne irrasjonelle tankemønstre så er det vel naturlig at terapiformer som utfordrer og endrer disse tankemønstrene vil kunne hjelpe? 

Anonymkode: 8443f...52c

• Liker 9
Skrevet

Det er fritt sykehusvalg, så du kan søkes til denne behandlingen selv om din lokale Dps ikke tilbyr det!

Anonymkode: 6e1fa...b3a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært igjennom 4-dagers behandlingen, og det er faktisk magisk! Hadde ikke tro på at det skulle fungere i det hele tatt, men det gjorde den virkelig.

Som andre over her sier, så er det ment for å behandle OCD/tvang, så hvis man har angst som man prøver å kontrollere med tvangshandlinger og tanker anbefaler jeg det på det sterkeste. Vi var fem personer i gruppen med angst for vidt forskjellige ting, og vi fikk tildelt hver vår behandler som fulgte oss når vi eksponerte oss for det vi fryktet mest. Flere ganger i løpet av dagen møttes vi som en gruppe med behandlerne for å fortelle hva vi hadde gjort for å utfordre oss selv. Det å måtte "prestere" foran en gruppe var en veldig motivator for å pushe seg selv, så man ikke skulle være pysete i forhold til de andre.

Jeg gikk fra å være nærmest invalidisert av tvang, til symptomfri, etter to dager i behandling. Jeg synes det var skikkelig trist da vi var ferdig med behandlingen og skulle dra hjem siste dagen, fordi vi fem som var i gruppe sammen ble så fortrolige med hverandre etter å ha delt mye privat på veldig kort tid.

Har man angst uten noen spesielle tvangshandlinger så vet jeg ikke om det vil være like virkningsfullt.

Anonymkode: 55b17...eb4

• Liker 9
Skrevet

Kjempeflott at noen opplever å bli helt friske på så kort tid, men det er ikke alle som vil oppleve bedring etter en så kort behandling. Det kommer an på hvilken angstlidelse man har, om man har andre diagnoser i tillegg, om angsten er utløst av langvarige og komplekse traumer eller ikke, hvor lenge man har vært syk osv. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det gjelder alle angstlidelser, i følge min psykolog. Den er ikke tilgjengelig her jeg bor enda, men store deler av landet bruker nå denne metoden og det skal etterhvert bli slik over alt.

Da er din psykolog dessverre feilinformert. Det er en OCD behandling. 

Anonymkode: ac2c2...b2c

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Gorilla skrev:

Kjempeflott at noen opplever å bli helt friske på så kort tid, men det er ikke alle som vil oppleve bedring etter en så kort behandling. Det kommer an på hvilken angstlidelse man har, om man har andre diagnoser i tillegg, om angsten er utløst av langvarige og komplekse traumer eller ikke, hvor lenge man har vært syk osv. 

Ja. Har man andre tilleggsdiagnoser er det ikke sikkert denne behandlingen er den rette. Jeg svarte kun på om behandlingen kan fungere når man har angst/OCD, og det kan den. Man må gjennom en lang utredning for å bli henvist til gruppe, så hvis det kommer frem at det er andre diagnoser inne i bildet er det ikke sikkert man blir vurdert som en god kandidat til denne behandlingen.

Men en ting de poengterer ofte under utredning er at det spiller ingen rolle HVA man har angst for. Behandlingen fungerer uavhengig av hvilken "frykt".

Jeg har vært syk med angst og alvorlig OCD i 25 år, og trodde aldri i verden at fire dager skulle kunne endre livet mitt fra noe jeg hadde godtatt at bare var en del av meg. I behandlingen blir man vist en video om en mann som har slitt i 60 år, og etter behandlingen så får han livet sitt tilbake. Veldig trist å se den videoen, når han har levd et helt liv, og så kommer det en behandling som gir han livet tilbake - men først etter 60 år..

Anonymkode: 55b17...eb4

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er din psykolog dessverre feilinformert. Det er en OCD behandling. 

Anonymkode: ac2c2...b2c

Nope, bare å google. Det er behandling for begge deler. Står godt forklart.

• Liker 2
Skrevet

Dere som har vært gjennom både denne formen for behandling samt tradisjonell terapi, hva vil dere si er de avgjørende forskjellene? Er det noe fra dette kurset som en vanlig samtaleterapeut kan bruke i terapirommet? 

Anonymkode: a739e...f2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...