Anonym94 Skrevet 11. november 2019 #1 Skrevet 11. november 2019 Hei! Hvordan har dere gjort permisjonen dere som har fått barn i september/oktober? Her er planen at jeg tar all fellespermisjonen dvs permisjonen min er ferdig i april/mai året etter. Og tek ulønna eller ferie om jeg har rett på det frå mai til juli så tek far 8 veker(han skal ikke ha mer fordi han driver eget firma så meg er ikke mulig å få til. Så jeg tar ulønna igjen frå oktober til desember. Men det jeg lurer på er om hvor mye ferie har jeg rett på når jeg har fast jobb og jobber 100%. Vi lurer og på det med barnehageplass, vi vil gjerne at barnet skal begynne i 50 prosent i januar året etter barnet har fylt 1 år. Dette er fordi vi vil ha mest mulig tid med barnet siden vi ikke får småbarnstiden igjen. Dvs at jeg begynner i 50 prosent jobb og barnet i 50 prosent barnehage i januar om det er mulig. Men er det flere som har søkt om plass fra januar isteden for fra september då barnet er født. Er det sjanse for å få fra januar utan å måtte betale for sept, okt, nov og desember? Mye spørsmål men håper dere skjønner. Dette er vårt andre barn og vi vil veldig gjerne utnytte mest mulig tid med barna siden dette blir det siste barnet vårt 😊 Tusen takk for svar blir glad for alt av erfaringer
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #2 Skrevet 11. november 2019 Valgte 80 % dekningsgrad, mor tok hele fellesperioden + 10 uker ferie (ferien fra fødselsåret og året etter) samt et par uker ulønnet - var da hjemme et helt år. Far graderte fedrekvoten slik at begge jobbet deltid fra september - desember. Barnehagestart i januar. Anonymkode: 23df6...8a8
Anonym94 Skrevet 11. november 2019 Forfatter #3 Skrevet 11. november 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Valgte 80 % dekningsgrad, mor tok hele fellesperioden + 10 uker ferie (ferien fra fødselsåret og året etter) samt et par uker ulønnet - var da hjemme et helt år. Far graderte fedrekvoten slik at begge jobbet deltid fra september - desember. Barnehagestart i januar. Anonymkode: 23df6...8a8 Fekk dere barnehageplass fra januar eller betalte dere fra september?
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #4 Skrevet 11. november 2019 Det ned barnehageplass avhenger veldig av hvor dere bor. Noen steder er det enkelt å få plass i januar, andre steder kan dere glemme plass utenfor hovedopptaket. Det er heller ikke alle kommuner som tillater at man holder på en plass uten å bruke den i fire mnd (selv om man betaler). Ville sjekket status i kommunen først og reglene rundt halv plass. Anonymkode: 01180...3eb 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #5 Skrevet 11. november 2019 Vi søkte mars 2019, og fikk innvilget plass fra november 2019. Vi ringte og fikk utsatt til januar 2020. Privat barnehage. Barnet ble født i desember 2018. Anonymkode: 4bd99...d3a
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #6 Skrevet 11. november 2019 Oktoberbarn her. Jeg begynner på jobb igjen i mai. Han tar til oktober. Har søkt plass fra september av. Anonymkode: 203cb...d25
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #7 Skrevet 11. november 2019 1 time siden, Anonym94 skrev: Fekk dere barnehageplass fra januar eller betalte dere fra september? Vi fikk plass fra januar da barnehagen vi hadde som førstevalg hadde ledig kapasitet. Anonymkode: 23df6...8a8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #8 Skrevet 11. november 2019 De fleste barnehager lar deg ikke beholde plassen så lenge uten å bruke den. Om du ikke starter den måneden barnet har rett på barnehageplass mister du retten til barnehageplass, frem til neste hovedopptak. Du har som regel 5 uker ferie i året. Hvor mye du får i feriepenger avhenger av om jobben din betaler full lønn med ferietrekk, eller om du mottar pengene fra nav. Du får veldig lite feriepenger om du mottar fra nav. Anonymkode: fb98c...ecf 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #9 Skrevet 11. november 2019 Fødte 1. November her. Skal ta 100% permisjon men gradert uttak, så far skal være hjemme 1 dag i uka fra januar av mens jeg tar tilsvarende i ulønnet permisjon. Utsetter med ferie i desember i år i tillegg til juli neste år, så får jeg strekt min permisjon helt til september. Tar så ulønnet frem til barnehagestart november 2020. Det med barnehage er veldig individuelt så ville spurt din lokale barnehage. Her må vi søke på hovedopptaket, men får ikke plass før mnd barnet fyller 1 år. Skal vi utsette oppstart må vi betale fra og med den mnd uavhengig av når vi starter. Lovbestemt ferie er 4 uker og 1 dag, men veldig mange bedrifter (særlig med tariff) har 5 veker. Så spørr arbeidsplassen din skal du utsette permisjonen med ferie kan du uansett bare utsette med 4 uker og 1 dag per kalenderår, skal du bruke mer må du legge det til på slutten av permisjonen din, altså når den egentlig er ferdig. Anonymkode: 63577...27b
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #10 Skrevet 11. november 2019 November barn, men svarer likevel. Jeg tok litt mindre enn maks permisjon. Så graderte vi noen uker og så tok han. Nå er det ferie på oss. Starter i barnehagen 2. Des. Vi måtte starte før 15 desember for å få plass Anonymkode: 4926d...fd5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #11 Skrevet 13. november 2019 Vi fikk barn i slutten av oktober. Valgte 80 % dekningsgrad. Jeg var hjemme ut juni og tok lønnet ferie i juli. Begynte på jobb igjen i august, da var sønnen vår 9 mnd. Pappaen startet permisjon i juli og tok 21 uker. Vi fikk barnehageplass fra han fylte ett år. Vi brukte ikke plassen den første måneden, men begynte tilvenning da han var 13 mnd. Brukte fire uker på tilvenning, så han startet fullt da han var 14 mnd. I vår kommune får barnehagene tilskudd etter antall barn de har 15. desember, så det fungerer dårlig å søke om plass fra 1. januar. Du må nesten sjekke hvordan reglene er i deres kommune. For oss lønnet det seg uansett å ha en plass vi ikke brukte, koster jo ikke mange kronene i måneden! Sammenliknet med ulønnet permisjon e.l. Anonymkode: a203b...31c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå