Gå til innhold

Hva gjør man hvis en tenåring plutselig begynner å tro på en skikkelig gal konspirasjonsteori?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg var i praksis på videregående møtte jeg en del gutter som trodde på en ganske uskyldig konspirasjonsteori om at romvesner sto bak oldtidens sivilisasjoner. For meg virker det ganske uskyldig, men ettersom jeg underviste i historie, så måtte jeg si ting som "Ja, men nå holder vi oss til det som er på pensum dere." :fnise:  Unge er jo ganske åpen for litt av hvert, og de er lite kritisk til det de leser på internet. Men det fikk meg til å tenke på andre teorier folk har, som for eksempel at holocaust aldri skjedde. 
Hva gjør man hvis en tenåring som har blitt overbevist av en "dokumentar" at seks millioner jøder ikke ble drept under andre verdenskrig? 

Jeg ble litt inspirert av nyhetene på TV2 i går, der de fortalte om antisemitisme i Italia de siste årene.  

Anonymkode: e9816...8ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man ber de lese seg opp og for all del ikke slutte på skolen mens de fortsatt er så tjukke i hodet.

Anonymkode: 5dbbf...c1d

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det beste er å trekke frem kildekritikk samt at det er ok å være kritisk til det man hører. 

Anonymkode: 1cf94...555

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke en konspirasjonsteori. Det er fakta.  Som du veit så skriver "seiersherrene" historiebøkene.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, 334 skrev:

Det er ikke en konspirasjonsteori. Det er fakta.  Som du veit så skriver "seiersherrene" historiebøkene.

Ser ingen tegn på ironi her, så gratulerer: Årets dummeste, og den har gode muligheter til å bli stående siden det kun er et par måneder igjen 😄

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser ingen tegn på ironi her, så gratulerer: Årets dummeste, og den har gode muligheter til å bli stående siden det kun er et par måneder igjen 😄

Jeg  kan overbevise deg 99% garantert på et par timer. Men det gidder du vel kanskje ikke? Eller tørr ikke... :)

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, 334 skrev:

Jeg  kan overbevise deg 99% garantert på et par timer. Men det gidder du vel kanskje ikke? Eller tørr ikke... :)

Åh! Dette vil jeg gjerne høre! 

Anonymkode: e0ca1...8f6

• Liker 4
Skrevet
23 timer siden, 334 skrev:

Skriv gjerne et innlegg hvor du peker ut "bevis". Jeg har studert historie, så jeg kan alt om kildekritikk og hvordan historikere kan være partiske. Jeg har ingen grunn til å tro at holocaust ikke skjedde.

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skriv gjerne et innlegg hvor du peker ut "bevis". Jeg har studert historie, så jeg kan alt om kildekritikk og hvordan historikere kan være partiske. Jeg har ingen grunn til å tro at holocaust ikke skjedde.

Her har du 6 timer upartisk historie (uoffisiell). Ikke godkjent av regimet. https://thegreateststorynevertold.tv/

Until lions have their historians, tales of the hunt shall always glorify the hunters.

Anonymkode: 5d562...3d3

Skrevet

Jeg ville oppfordret de til å reise til Auschwitz-birknau eller ravensbrück, dro selv dit med mange bråkjekke 15-åringen som hadde både lest seg opp på konspirasjonsteorier og hadde fasinasjon for fascisme og mente rett ut at nazismen hadde gode ideer og den ariske rasen blablabla... (jeg tror så lite på det selv at jeg orker ikke bruke tid på å utdype engang...) De var ikke mye tøff etter endt reise. Det var mye tårer og snufsing, det var de  harde realiteten som slo de. Ennå bedre ble det med besøk av tidsvitne fra sachenhausen i etterkant. 

Ene av de tøffeste som trodde på både konspirasjonsteorien om ingen holocaust og var fasinert av nazismens ideologier er i dag utdannet innenfor et fagfelt som belyser fremmedfiendlighet, rasisme og fasisme. Vært brukt av media for å belyse denne problematikken. Det skulle man ikke trodd tilbake da når vi reiste med de hvite bussene.... 

Anonymkode: d6488...bdb

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...