Gå til innhold

ELTE-studentene tapte rettssaken mot staten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Staten har fastslått at det er en master i psykologi de har, ikke profesjonsutdanning. Dette høres riktig ut.

https://khrono.no/nyheter/419033

Anonymkode: 140d1...ca1

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ut fra det som har kommet frem i retten er jeg ikke uenig i det. Men samtidig var det stor uenighet mellom vitnene også, og ikke så enkelt å vite hva man skulle tro. 

Jeg synes det er rart at det skal være så store forskjeller mellom land når det gjelder hva en psykolog er. Det er jo ikke slik i andre helserelaterte utdanninger med lisens? Det ble jo til og med et tema i retten at «ingen andre utdanninger» i verden kan måle seg med den norske, og det er jo spenstig. 

Det har alltid vært litt risikosport å studere psykologi i utlandet, og nå blir det vel enda verre. Kravene burde harmoniseres mellom landene i Europa på en bedre måte enn det som gjøres i dag. 

Anonymkode: c8128...2d7

• Liker 7
Skrevet

Men jeg synes virkelig synd på disse studentene. De handlet i god tro, de hadde ingen grunn til å tro at søknaden skulle bli avslått. De som allerede hadde startet på studiet burde fått lisens etter en periode med veiledning (slik som tidligere) i en overgangsperiode. 

• Liker 22
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er rart at det skal være så store forskjeller mellom land når det gjelder hva en psykolog er. Det er jo ikke slik i andre helserelaterte utdanninger med lisens? Det ble jo til og med et tema i retten at «ingen andre utdanninger» i verden kan måle seg med den norske, og det er jo spenstig. 

I Storbritannia kan man f.eks. kun bli klinisk psykolog (tilsvarende psykolog i Norge) ved å ta en doktorgrad i Clinical Psychology. Da har man gjerne bachelor (og ofte master) i bunn, og så er DClin tre år. Man må også ha en god del erfaring/praksis før man begynner på DClin.

Programmet i Ungarn er jo "dårligere" enn den norske utdanningen. De ungarske studentene får ikke lisens, og kan ikke behandle pasienter. Jeg ville vært svært skeptisk til å gå til en "psykolog" som hadde tatt denne mastergraden i Ungarn.

Anonymkode: 3c294...3d8

• Liker 13
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg synes virkelig synd på disse studentene. De handlet i god tro, de hadde ingen grunn til å tro at søknaden skulle bli avslått. De som allerede hadde startet på studiet burde fått lisens etter en periode med veiledning (slik som tidligere) i en overgangsperiode. 

Dette er jeg helt enig i! Alle som hadde påbegynt sin grad, burde falle under gamle regler. Alle som starter fra nå av, vet at de ikke vil få lisens. Det er fair.

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

I Storbritannia kan man f.eks. kun bli klinisk psykolog (tilsvarende psykolog i Norge) ved å ta en doktorgrad i Clinical Psychology. Da har man gjerne bachelor (og ofte master) i bunn, og så er DClin tre år. Man må også ha en god del erfaring/praksis før man begynner på DClin.

Programmet i Ungarn er jo "dårligere" enn den norske utdanningen. De ungarske studentene får ikke lisens, og kan ikke behandle pasienter. Jeg ville vært svært skeptisk til å gå til en "psykolog" som hadde tatt denne mastergraden i Ungarn.

En god psykolog har de rette personlige egenskapene, uavhengig av utdannelse. Jeg har en dessverre bare møtt ræva norskutdanna psykologer, så basert på mitt begrensa bevisgrunnlag, tror jeg ikke karakterer har så mye å si.

Anonymkode: c9d78...002

• Liker 8
Skrevet

Er det ikke mangel på psykologer i Norge? Da vil det være fornuftig å lage en egen påbygningsløsning for disse fra ELTE, slik at de kommer på samme nivå hva gjelder faginnhold i utdannelsen. Det er mulig at det trengs mer enn ett års påbygning, da.

Anonymkode: d1c8e...2f5

• Liker 6
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke mangel på psykologer i Norge? Da vil det være fornuftig å lage en egen påbygningsløsning for disse fra ELTE, slik at de kommer på samme nivå hva gjelder faginnhold i utdannelsen. Det er mulig at det trengs mer enn ett års påbygning, da.

Anonymkode: d1c8e...2f5

Enig her. Greit nok at man kanskje har måttet fatte et vedtak om at ELTE utdanningen ikke er den samme som den norske profesjonsutdanninga basert på informasjon fra ungarske myndigheter , men man kunne jo fått på plass en videreutdanningsordning. Hverken studentene eller det norske samfunnet er tjent med at de har tatt en utdanning som nå ikke kan brukes, særlig tatt i betrakning mangelen på psykologer med avtale med norsk folketrygd (refusjon av utgifter til psykolog). 

Anonymkode: 5cd49...f41

• Liker 5
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig her. Greit nok at man kanskje har måttet fatte et vedtak om at ELTE utdanningen ikke er den samme som den norske profesjonsutdanninga basert på informasjon fra ungarske myndigheter , men man kunne jo fått på plass en videreutdanningsordning. Hverken studentene eller det norske samfunnet er tjent med at de har tatt en utdanning som nå ikke kan brukes, særlig tatt i betrakning mangelen på psykologer med avtale med norsk folketrygd (refusjon av utgifter til psykolog). 

En slik ordning har blitt tilbudt elevene fra det aktuelle kullet. Men den er ikke permanent da det er en kostbar og dårlig løsning. Det beste ville vært å økt bevilgningen slik at vi kunne utdannet flere psykologer i Norge.

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En god psykolog har de rette personlige egenskapene, uavhengig av utdannelse. Jeg har en dessverre bare møtt ræva norskutdanna psykologer, så basert på mitt begrensa bevisgrunnlag, tror jeg ikke karakterer har så mye å si.

Anonymkode: c9d78...002

Med den logikken er utdannelsen unødvendig. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ut fra det som har kommet frem i retten er jeg ikke uenig i det. Men samtidig var det stor uenighet mellom vitnene også, og ikke så enkelt å vite hva man skulle tro. 

Det har alltid vært litt risikosport å studere psykologi i utlandet, og nå blir det vel enda verre. Kravene burde harmoniseres mellom landene i Europa på en bedre måte enn det som gjøres i dag. 

Et moment å merke seg er at I Norge er det å være psykolog synonymt med å ha en klinisk psykologutdanning i bunnen. I feks. england kan en med master i læringspsykologi kalle seg psykolog, dermed er det forskjell på landene.

Skrevet

Jeg syns det er kjempeviktig at psykologer har de rette kvalifikasjoner. Å ta en snarvei i Polen, der utdanningen ikke en gang er nok til å jobbe som psykolog i utgangspunktet. Da må man jo forvente at det ikke er bra nok i Norge heller. 

Dette er en risiko man tar når man prøver seg på snarveier i Øst-Europa.

Anonymkode: 327eb...e74

• Liker 10
Skrevet
30 minutter siden, Fjeud skrev:

En slik ordning har blitt tilbudt elevene fra det aktuelle kullet. Men den er ikke permanent da det er en kostbar og dårlig løsning. Det beste ville vært å økt bevilgningen slik at vi kunne utdannet flere psykologer i Norge.

Ok, det er jo bra. I så fall har jeg kanskje ikke like stor forståelse for at dette har blitt en så stor sak. Skjønner selvsagt at det er kjipt at man som student må ta et år eller to ekstra, men det er jo overkommelig, og det er jo heller ikke norske myndigheter som står inne for at utdannelsen er annerledes (Det er ungarske myndigheter). Man kunne kanskje sett litt mellom fingrene med tanke på alle kvalifikasjoner når det gjelder andre typer utdannelser, men når det gjelder helserelaterte utdanninger, så er det jo ekstra viktig å påse at folk har de kvalifikasjonene som er nødvendig for å utøve yrker, da det handler om liv og helse.

• Liker 2
Skrevet

Trist! Hadde håpet de fikk til en ordning med litt ekstra utdanning/veiledning i Norge. Utrolig synd at vi nå mister den kompetansen disse elevene har når det er manko på psykologer i Norge... 

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, Fjeud skrev:

Absolutt. Men de studentene som allerede er i gang (og er ferdige) burde hjelpes gjennom dette slik at de får lisens i Norge. Ingen vil jo starte på ELTE med mål om å bli psykolog i Norge fra neste høst - og skulle de starte, gjorde de det med åpne øyne og kan skylde seg selv. Men studentene fra ELTE har blitt vurdert som gode nok i mer enn et tiår, og da kan man få til en overgangsordning for de som allerede er i gang før man stenger igjen krana. 

Og ja, siden det er så stor forskjell på utdanningene i Europa, må det opprettes mange nok studieplasser i Norge til at det dekker landets behov for psykologer. For andre yrkesgrupper (f.eks lege, veterinær) har staten en billigere løsning: Studenter utdannet i utlandet. Men nå er det altså i de fleste tilfeller umulig for psykologer. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er kjempeviktig at psykologer har de rette kvalifikasjoner. Å ta en snarvei i Polen, der utdanningen ikke en gang er nok til å jobbe som psykolog i utgangspunktet. Da må man jo forvente at det ikke er bra nok i Norge heller. 

Dette er en risiko man tar når man prøver seg på snarveier i Øst-Europa.

Anonymkode: 327eb...e74

ELTE ligger i Ungarn, ikke i Polen. Og på generell basis (nei, jeg har ikke gått på ELTE, men jeg har studert noe annet i Ungarn) er ikke akkurat en snarvei å studere i Ungarn, det kan jeg forsikre deg om. 

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, Fjeud skrev:

Et moment å merke seg er at I Norge er det å være psykolog synonymt med å ha en klinisk psykologutdanning i bunnen. I feks. england kan en med master i læringspsykologi kalle seg psykolog, dermed er det forskjell på landene.

Det er nok her problemet ligger... At det er et uklart eller ulikt skille mellom psykolog og master i psykologi i ulike europeiske land. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

ELTE ligger i Ungarn, ikke i Polen. Og på generell basis (nei, jeg har ikke gått på ELTE, men jeg har studert noe annet i Ungarn) er ikke akkurat en snarvei å studere i Ungarn, det kan jeg forsikre deg om. 

Om du slipper å ta opp fag for å forbedre vitnemålet ditt, slik at det går kortere tid, er det vel strengt tatt en snarvei?

Forøvrig er det betenkelig at blant de på profesjonsstudiet i Norge med betraktelig høyere karakterer er det folk som stryker, men ingen av de akademisk svakere eltestudentene stryker. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt. Men de studentene som allerede er i gang (og er ferdige) burde hjelpes gjennom dette slik at de får lisens i Norge. Ingen vil jo starte på ELTE med mål om å bli psykolog i Norge fra neste høst - og skulle de starte, gjorde de det med åpne øyne og kan skylde seg selv. Men studentene fra ELTE har blitt vurdert som gode nok i mer enn et tiår, og da kan man få til en overgangsordning for de som allerede er i gang før man stenger igjen krana. 

Og ja, siden det er så stor forskjell på utdanningene i Europa, må det opprettes mange nok studieplasser i Norge til at det dekker landets behov for psykologer. For andre yrkesgrupper (f.eks lege, veterinær) har staten en billigere løsning: Studenter utdannet i utlandet. Men nå er det altså i de fleste tilfeller umulig for psykologer. 

De står fritt til å utdanne seg til kliniske psykologer i utallige andre europeiske land, og om de faktisk utdanner seg til kliniske psykologer i Ungarn kvalifiserer de til lisens her også, disse studentene utdanner seg derimot ikke til kliniske psykologer, og får følgelig ikke lisens.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette «doctorate» er ikke på norsk (eller europeisk) doktorgradsnivå (PhD). Det er en viktig forskjell, og det er misvisende i denne sammenhengen å si at de har en doktorgrad. Det er en treårig postgrad-utdanning som kan bygge kun på en bachelor (3+3).  For å komme inn på PhD må man ha master (eller på tilsvarende, for embetsutdanninger). 

Jeg er enig i at dette blir på et høyere nivå enn en mastergrad i psykologi (3+2 år), men det tilsvarer IKKE en doktorgrad/PhD (3+2+3 år). 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...