Gå til innhold

Er dette ok dyrehold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet om en eldre mann som har en hund som aldri er inne hos eieren.

Hunden er aldri inne i huset men bor ute i en inngjerdet låve. Eieren går ut til han i blant og koser, gir mat og vann. 

Hunden er ute hele året, sover alene i låven. Hva tenker dere? 

Da jeg har gått forbi så kommer hunden løpene og stikker snuten ut av gjerdet. Virker desperat etter kos og nærhet. 

Burde jeg gjøre noe eller er det ok dyrehold?

Anonymkode: f7680...5ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne skulle egentlig på kjæledyr og ikke hus og hjem.

• Liker 1
Skrevet

Skulle kanskje hatt en hund eller to som venn, men utenom det så er det jo slik alle husdyrene lever og de klarer seg jo fint.

Anonymkode: 7af55...3d7

• Liker 2
Skrevet

At hunden virker oppsøkende når du passerer ser jeg på som et veldig positivt tegn. Den høres både sosial og nysgjerrig ut, og slik du beskriver den er den heller ikke aggressiv, og i alle fall ikke redd eller engstelig. Hvis hunden har god pels, får mat, drikke, sosialt samvær og omsorg, og er frisk, trenger den ikke bo innendørs. Det finnes ganske mange hunder som ikke lever inne, og som har det godt likevel. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes at hunder skal vær inne med familien sin, om ikke hele dagen hvertfall mange timer. Stakkars hund🥺

Jeg kjenner en gammel bonde (har hatt hest oppstallet i fjøset hans) som har en 7-8 år gammel border collie i en garde i låven 24/7 med mindre noen i slekta kommer og tar han til ute garden... Altså er han bare i garde... Hvis han har klart å rømme så stikker han så langt vekk som mulig, noe jeg skjønner godt🥺

Jeg ville overtatt han men er student og leier leilighet... Men han er veldig vill, trekker ekstremt i bånd og har sikkert aldri vært inne i en stue hele sitt liv. Selv om han er ufattelig snill. Han burde bli avlivet fordi han må være dypt deprimert... 

Anonymkode: fc638...e25

• Liker 3
Skrevet

Men er det greit når det er så kaldt ute? Å bo i en låve..

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er det ikke. Man skaffer seg ikke hund for å aldri være sammen med den.  En hund lider også i 15 minus så sant det ikke er en husky. Ville kontaktet mattilsynet. 

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke greit, hunder er flokkdyr og skal være sammen med mennesker eller andre hunder. Når hunder blir behandlet på denne måten så kan de rett og slett bli deprimerte og få forandret atferd.

Kontakt mattilsynet. 

Anonymkode: 973d8...958

• Liker 6
Skrevet
På 11.11.2019 den 13.06, AnonymBruker skrev:

Jeg synes at hunder skal vær inne med familien sin, om ikke hele dagen hvertfall mange timer. Stakkars hund🥺

Jeg kjenner en gammel bonde (har hatt hest oppstallet i fjøset hans) som har en 7-8 år gammel border collie i en garde i låven 24/7 med mindre noen i slekta kommer og tar han til ute garden... Altså er han bare i garde... Hvis han har klart å rømme så stikker han så langt vekk som mulig, noe jeg skjønner godt🥺

Jeg ville overtatt han men er student og leier leilighet... Men han er veldig vill, trekker ekstremt i bånd og har sikkert aldri vært inne i en stue hele sitt liv. Selv om han er ufattelig snill. Han burde bli avlivet fordi han må være dypt deprimert... 

Husk at ikke alle hunder trives innendørs. Kjenner flere hunder som hater å være inne, og som stortrives med å bo ute året rundt. Ute er de glad og fine, men inne stresser de masse og er skikkelig utilpass. De klarer ikke å kose seg med familien sin innendørs, selv om det bare er snakk om en times tid.

• Liker 2
Skrevet

Han gir den mat, vann og kos. At hunden løper mot deg er et positivt tegn. At den ikke er deprimert eller aggressiv. Så tror at denne hunden har det bra.

For mange så virker det rart at en aldri har hunder innendørs, men jeg tror det er mer vanlig på landet og på noen gårder. Kan være at hundene faktisk trives best utendørs, og så lenge de får godt stell og virker glade, så tenker jeg at de har det bra. 

• Liker 2
Skrevet

Noen hunder trives best ute. 

Anonymkode: f5a06...88d

Skrevet
På 11.11.2019 den 13.06, AnonymBruker skrev:

Han må jo ikke avlives fordi han er deprimert, han burde få et bedre liv, så hadde han nok ikke vært deprimert.

Skrevet
35 minutter siden, SoWhat? skrev:

Han gir den mat, vann og kos. At hunden løper mot deg er et positivt tegn. At den ikke er deprimert eller aggressiv. Så tror at denne hunden har det bra.

For mange så virker det rart at en aldri har hunder innendørs, men jeg tror det er mer vanlig på landet og på noen gårder. Kan være at hundene faktisk trives best utendørs, og så lenge de får godt stell og virker glade, så tenker jeg at de har det bra. 

Men den bør jo få tur og oppmerksomhet selv om den er ute hele døgnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...