Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg blir ferdig utdannet sykepleier til sommeren, men har veldig lyst til å studere bachelor i entreprenørskap. Jeg har lyst til å starte mitt eget firma, og tenker at entreprenørskap kan være nyttig for at firmaet skal kunne gå rundt. Jeg er klar over at det finnes mange forskjellige kurs også. Om jeg ikke starter et eget firma, har jeg alltids sykepleie yrket å "falle tilbake på". Noen med erfaring fra entreprenørskap studiet? Blir evt. 3 år til med skole og stram økonomi. Jeg har en samboer, men ingen barn enda så tenker at om jeg skal studere så burde jeg bli ferdig med det så fort som mulig, siden jeg har lyst på barn tidlig. Jeg er 25 år når jeg evt. er ferdig utdannet entreprenør. Burde jeg satse på studiet eller kjøre det sikkert ved å jobbe som sykepleier? Er redd for å "kaste bort" tre år på et studie jeg kanskje ikke får bruk for..  Siden jeg ikke er sikret noen jobb eller inntekt etter entreprenørskap.. 

Anonymkode: e2eed...35e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør jo helst ha en eller annen idé om hva du kunne tenke deg å drive med. Jeg har ikke studert det selv men har likevel litt kunnskap om det. Du kommer til å bli utfordret til å komme med ideer som du skal prøve å gjennomføre. 

Jeg synes virkelig du burde prøve. At du er utdannet sykepleier når du skal studere er jo en stor fordel. Da kan du ha en deltidsstilling ved siden av studiene som betaler ganske greit og du kan jobbe en del i helgene når du ikke har forelesninger og annet. 

Tror ikke det er bortkastet, så lenge du er villig til å satse litt. 

Skrevet

Takk for svar! Jeg har ikke en idé som jeg er bestemt på enda.. Har vært gjennom en del ideer, men så kan jeg ikke så mye om hva som er lurt å satse på enda.. Føler det kanskje blir lettere under studiet.

Skrevet

Er bare så usikker for da må jeg utsette å få barn og leilighet 3 år til.. Og jeg har alltid hatt lyst på barn tidlig.. Skulle gjerne hatt det i går 😅 

Skrevet

Burde jeg heller jobbe som sykepleier, til jeg kommer på en idé, også heller ta kurs? 

Skrevet

Nei, du bør ikke ta en bachelor i Entreprenørskap fordi du skal starte selskap. Det kan være et godt grunnlag med tanke på forståelse av økonomi og forretningsmodellering og (og til dels nettverksbygging), men det er en tung og unødvendig vei å gå, spesielt når det ikke garanterer deg hverken en forretningsidé, myk oppstart eller at selskapet går rundt. 

Jeg har selv en bachelor i entreprenørskap i bunn, og det er 3 år jeg heller hadde brukt til noe annet. Det var spennende år, men jeg var velsignet bekjente som gjorde at jeg fikk relevant jobb etter studie. For nei, det er ikke spesielt mange relevante jobber selv om skolene skriker ut om at det er en potet-utdannelse. 

Om du ikke er klar for å si fra deg tittelen som student så ville jeg funnet noe annet. Må det være knyttet til drømmen om egen bedrift ville jeg valgt et årsstudium i økonomi, markedsføring eller varehande/serviceledelse til eksempel. 

Man skal passe seg for å være påståelig, men jeg vil likevel tørre å påstå at du kaster bort 3 år du kunne brukt til noe mer produktivt😊

Anonymkode: 8e0a0...be4

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du bør ikke ta en bachelor i Entreprenørskap fordi du skal starte selskap. Det kan være et godt grunnlag med tanke på forståelse av økonomi og forretningsmodellering og (og til dels nettverksbygging), men det er en tung og unødvendig vei å gå, spesielt når det ikke garanterer deg hverken en forretningsidé, myk oppstart eller at selskapet går rundt. 

Jeg har selv en bachelor i entreprenørskap i bunn, og det er 3 år jeg heller hadde brukt til noe annet. Det var spennende år, men jeg var velsignet bekjente som gjorde at jeg fikk relevant jobb etter studie. For nei, det er ikke spesielt mange relevante jobber selv om skolene skriker ut om at det er en potet-utdannelse. 

Om du ikke er klar for å si fra deg tittelen som student så ville jeg funnet noe annet. Må det være knyttet til drømmen om egen bedrift ville jeg valgt et årsstudium i økonomi, markedsføring eller varehande/serviceledelse til eksempel. 

Man skal passe seg for å være påståelig, men jeg vil likevel tørre å påstå at du kaster bort 3 år du kunne brukt til noe mer produktivt😊

Anonymkode: 8e0a0...be4

Takk for svar 😊 Nå ga du meg litt å tenke på her!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...