Gå til innhold

Nytt blomsterbed...

nordnorge

Anbefalte innlegg

heisann

Prøvde meg på å lage et skrått bed i fjor, så bra ut ei stund, men så tok ugresset overhånd, og i år råder blomsterbutikken meg til å starte helt på nytt. Ønsker meg noen gode tips om hvordan ma kan få et best mulig resultat. Bedet står på et myrområde, og vi ønsker et bed som vi deler inn i flere deler, tenker å bruke steiner og skifer til å lage små murer eller grupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest georgine

Nå skal jeg langt fra påstå at jeg er ekspert, men hvis det står på myrjord er antagelig miljøet ganske så surt. Dette kan du motvirke på ulike måter, blant annet ved å skjerme bedet mot jorda rundt; opphøye det, grave hull og fylle i ny jord og ha plast eller noe i veggene i hullet, kalke osv. Finnes sikkert bedre metoder også. Du bør også sørge for god drenering, så ikke plantene blir stående kaldt og vått. jo mer du skjermer bedet jo mindre plaget blir du vel av ugress også.

Om du bor i nordnorge vil jeg tro det er en del planter som ikke trives eller vokser fort nok til at de rekker å blomstre eller kjempe mot ugreseet, men dette kan sikkert blomsterbutikken gi tips om. Bor selv i Trøndelag, og det er mange blomster som trives her. Peoner, løkplanter og hardføre roser er noen av dem, ellers kan du kjøpe blomsterplanter i butikken og plante ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dekkbark

:-) Legg aviser der du ikke vil det skal komme ugress. Spre vann på avisene så de ligger støtt. Og oppå avisene kan du legge dekkbark. Så gjør du det samme til neste år. Funker hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Jeg ville skaffet en duk som er beregnet på å holde ugress unna. Legg den i blomsterbedet, lag hull der du skal ha blomstene. Fyll dekkbark på toppen. Vi betalte 179,- for en rull på 10 meter. Foretrekker helt klart duk framfor aviser som en nevnte over her.

Du skriver at det er et myrområde. Hvis det er vått der dere skal ha blomsterbed, ville jeg hevet blomsterbedet slik at det er høyere enn området rundt (kan f.eks bruke impregnerte bord og lage kant rundt bedet. Bruk gjerne lafteteknikk og lag kanten så høy som du ønsker. Har sett noen som har gjort det og det ble veldig fint. Fyll i jord, bruk duk og plant det du vil ha. Pynt med dekkbark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra forslag over.

Noen planter trives også godt i fuktig miljø, som ballblom, daglilje, fagerfredløs, hortensia, arendsspir og hosta. Bregner er også en mulighet.

Av trær og busker som liker fuktig jord er bl.a. doggpil og svartor.

Her er en hageside jeg synes er ganske ok:

Hus, hjem & hage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...