AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #1 Skrevet 11. november 2019 Selv reagerer jeg veldig negativt når lærere, helsepersonell og bhg-ansatte uttrykker negative ting om elever og foreldre, pasienter og barn. Jeg forstår at alle kan føle på frustrasjon og tilmed irritasjon, men tar det seg virkelig ut når bgh-ansatte kaller barn "bortskjemte", skriver at innvandrerbarn er mer uoppdragne, og at foreldre krever mye? At en som sykepleier skriver at h*n er irritert på pasienter som klager og krever? Det samme om elever og foreldre som når det gjelder i barnehage. Vi har heldigvis blitt forskånet fra at leger og psykologer gjør det samme her, men lærer ikke alle som jobber med mennesker hvor etiske grenser går? På et forum som dette sitter det veldig mange ulike mennesker, og uten tvil veldig mange i sårbare situasjoner. Uavhengig av det så er vi alle avhengige av å vite at barna våre og vi selv blir møtt med forståelse og respekt i barnehager, på sykehus og på skole. Jeg har full forståelse for at mange mister tålmodighet i visse situasjoner, men er det ikke andre, mer riktige fora disse menneskene bør uttrykke sitt syn når det er negativt? Jeg tenker at dette tyder på mangel av en grunnleggende respekt for yrket og mennesker som er avhengige av dem. Anonymkode: 73135...a83 9
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #2 Skrevet 11. november 2019 Men sier det noe om hvordan man møter pasienten/barnet da? Fru Gunderesen ringer på klokken hvert 5 min pga hun klø på armen, selv om hun kan klø selv, mens Herr Karlsen hadde tisseuhell fordi vi ikke rakk å gå inn der pga Fru Gundersen. Er du da et dårlig menneske fordi man blir frustrert? Anonymkode: 56edf...d66 16
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #3 Skrevet 11. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men sier det noe om hvordan man møter pasienten/barnet da? Fru Gunderesen ringer på klokken hvert 5 min pga hun klø på armen, selv om hun kan klø selv, mens Herr Karlsen hadde tisseuhell fordi vi ikke rakk å gå inn der pga Fru Gundersen. Er du da et dårlig menneske fordi man blir frustrert? Anonymkode: 56edf...d66 Nei, men å uttrykke det på et forum som dette blir feil mener jeg. Du aner ikke hvem du skriver til. Jeg mener at det bør de som jobber med mennesker gjøre. Dere skal vise omsorg og hjelp, og da blir det feil å uttrykke irritasjon på et forum som KG. Er det ikke etisk riktig å ta dette med kollegaer? Dere har vel også ansvarlige dere kan snakke med ellers. Hvorfor er det behov for å bruke KG som utløp for irritasjon? Anonymkode: 73135...a83 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #4 Skrevet 11. november 2019 Flott skrevet TS. Etter å ha vært her inne, mister man troen på at det finnes gode barnehageansatte, lærere etc. betalte lønnsgrupper burde holde kjeft, eller bytte jobb. Buy the way: en av de kommer til å møte seg selv i døra. En dag er det en klient som kjenner seg igjen i det som er skrevet, og får noen til å tracke ned ip-adressen. Og boom: anmeldelse for brudd på taushetsplikt. Og ikke bare det, men bruddet er offentliggjort på kg av alle steder, med mange hundre tusener av lesere. Tenk hvordan det vil se ut i en evt rettssak😱. Nei, desverre, det er mye dumme «fag»-folk her inne, som aldri skulle hatt tilgang til de jobbene de har. Men de bør være forsiktige aldså, kg er IKKE et privat fora! Anonymkode: 45a33...778 7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #5 Skrevet 11. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, men å uttrykke det på et forum som dette blir feil mener jeg. Du aner ikke hvem du skriver til. Jeg mener at det bør de som jobber med mennesker gjøre. Dere skal vise omsorg og hjelp, og da blir det feil å uttrykke irritasjon på et forum som KG. Er det ikke etisk riktig å ta dette med kollegaer? Dere har vel også ansvarlige dere kan snakke med ellers. Hvorfor er det behov for å bruke KG som utløp for irritasjon? Anonymkode: 73135...a83 Det å da utrykke irritasjon her inne, gjør kanskje for mange de ikke viser det til pasienten. For uansett hvordan du vrir det, så finnes bortskjemte barn, uopdragne barn, eldre som kun bryr seg om seg selv og lar dette gå ut over alle andre pasienter mm. Skulle vi ikke få utløp for frustrasjoner ville det kanskje før eller siden gå ut over den som skal få slippe, altså pasienten/barnet. Hvis du tror vi som jobber innen helse har tid til å sette oss ned med kollegaer og snakke om noe i løp av en dag, så gjør vi ikke det. Vi blir også påvitket av hvordan mennesker møter odd, daglig får vi kjeft, selv om vi gjør alt vi kan og litt til. Er alltid en som synes vi ikke gjør godt nok. Hvordan ville du følt det hvis dagen din på jobb bestod av 70% kjeft? Tror du ikke du hadde blitt påvirket? For hvis ikke, tror jeg kanskje du da mangler det som gjør odd til gode helsearbeidere, altså følelser og empati. Anonymkode: 56edf...d66 7
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #6 Skrevet 11. november 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår at alle kan føle på frustrasjon og tilmed irritasjon, men tar det seg virkelig ut når bgh-ansatte kaller barn "bortskjemte", skriver at innvandrerbarn er mer uoppdragne, og at foreldre krever mye? Anonymkode: 73135...a83 Dette er ting hvem som helst kan se uten at man nødvendigvis må være en lærer, barnehageansatt eller helsepersonell. Tok t-banen i Oslo forleden da jeg møtte på en klasse fra Oslo øst. Var ikke et hvit barn å se i mengden og makan til ufyselig oppførsel. De bråket og herjet, nektet å høre på læreren og forstyrret andre passasjerer. De som satt lengre bort på benken reiste seg opp og gikk. Læreren sto og kjeftet og prøvde å få de til å oppføre seg uten hell. Da skjønner jeg at du lett blir frustrert og trenger å få uttrykt dette Jeg tenker det er bedre at de som opplever sinne og frustrasjon deler dette på KG framfor i virkeligheten. Folk i andre type stillinger klager like mye, så hvorfor skal ikke de få lov?! Anonymkode: 6e534...cb0 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #7 Skrevet 11. november 2019 Jeg er delvis enig, reagerer særlig på mye helsepersonell kan komme med. Eks. Helsesekretæren som mente folk maste så mye i telefonen; og hun var ikke interessert. Det er ikke greit, og skrider med våre(helsepersonells) etiske retningslinjer- mener jeg. Men, jeg forstår også frustrasjonen til mange. Jobben er beintøff. Jeg har selv uttrykt min misnøye og manglende motivasjon over egen jobb(helsepersonell), og ønsker å bytte yrke. Men det betyr ikke at jeg ikke gjør alt jeg kan, og/eller tenker ille om mine pasienter. Pasientene er det som gjør jobben hyggelig, rammene rundt derimot.. Anonymkode: f6482...aa5 6
Nuttery Skrevet 11. november 2019 #8 Skrevet 11. november 2019 Vi er mennesker alle sammen, tenker jeg. Å jobbe med mennesker kan være spesielt utfordrende, da man er pålagt å være profesjonell i relasjoner som man privat aldri hadde godtatt. Selv om man er helsepersonell/lærer/pedagog etc så er man menneskelige - med tanker og følelser. Man er inoen robot. Ikke minst så må det være lov å prate om hvordan man har det på jobben. Kanskje spesielt i slike yrker - hvor relasjonene er utfordrende fra dag til dag. Det er en annen type problemer enn når man jobber i klesbutikk og frustrerer seg over at noen ødelegger en bunke med nybrettet tøy rett etter du har brettet den, eller at excel kræsjer. Hovedutfordringen med å jobbe i disse yrkene er vel at det sjeldent er passende å «blåse ut» til nære og kjære - nettopp pga det etiske aspektet. Pasienter og situasjoner kan plutselig være gjenkjennbare, og da er man på tynn is. Til deg så tenker jeg også å si; disse yrkesgruppene er ikke på jobb hele tiden, de er vanlige mennesker og de har rett til å snakke om hvordan forholdene er på jobben. Og for dem er det vel kanskje bedre å gjøre det anonymt på et nettforum hvor du ikke vet om det er en sykepleier i Oslo Universitetssykehus eller en barnehagelærer i Karasjok. Hvis du blir støtt av disse meningene så er det vel kanskje en idé å gå inn i seg selv og se hvorfor du blir støtt - og gjøre noe med det. 6
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #9 Skrevet 11. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Flott skrevet TS. Etter å ha vært her inne, mister man troen på at det finnes gode barnehageansatte, lærere etc. betalte lønnsgrupper burde holde kjeft, eller bytte jobb. Buy the way: en av de kommer til å møte seg selv i døra. En dag er det en klient som kjenner seg igjen i det som er skrevet, og får noen til å tracke ned ip-adressen. Og boom: anmeldelse for brudd på taushetsplikt. Og ikke bare det, men bruddet er offentliggjort på kg av alle steder, med mange hundre tusener av lesere. Tenk hvordan det vil se ut i en evt rettssak😱. Nei, desverre, det er mye dumme «fag»-folk her inne, som aldri skulle hatt tilgang til de jobbene de har. Men de bør være forsiktige aldså, kg er IKKE et privat fora! Anonymkode: 45a33...778 Her er det aldri, som jeg har sett, avslørt så mye at det går inn under taushetsplikten. Synes det er bra at folk kan få ut frustrasjonen sitt et sted, jeg. Før forumer, hvor tror du frustrasjonen kom ut da? Jo, i nærmiljøet eller overfor de frustrasjonen gjaldt. Nå kan man anonymt få luftet frustrasjonene sine uten at verken den ene eller andre aner hvem som blir snakket om. Og "betalte lønnsgrupper burde holde kjeft?" 🙄 Anonymkode: 2f3ee...970 12
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #10 Skrevet 11. november 2019 Jeg tenker det er ok å lufte frustrasjon og dele kjipe historier på nett. Mange står alene på jobb i butikken og har ingen kolleger å diskutere sakene med i pausene, andre har kanskje ikke så mange venner/bekjente ellers å prate med. Forum er en sosial arena der det burde være rom for slike tråder, synes jeg. Og ofte er trådene vinklet humoristisk Anonymkode: fd4cf...ab7 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #11 Skrevet 11. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det å da utrykke irritasjon her inne, gjør kanskje for mange de ikke viser det til pasienten. For uansett hvordan du vrir det, så finnes bortskjemte barn, uopdragne barn, eldre som kun bryr seg om seg selv og lar dette gå ut over alle andre pasienter mm. Skulle vi ikke få utløp for frustrasjoner ville det kanskje før eller siden gå ut over den som skal få slippe, altså pasienten/barnet. Hvis du tror vi som jobber innen helse har tid til å sette oss ned med kollegaer og snakke om noe i løp av en dag, så gjør vi ikke det. Vi blir også påvitket av hvordan mennesker møter odd, daglig får vi kjeft, selv om vi gjør alt vi kan og litt til. Er alltid en som synes vi ikke gjør godt nok. Hvordan ville du følt det hvis dagen din på jobb bestod av 70% kjeft? Tror du ikke du hadde blitt påvirket? For hvis ikke, tror jeg kanskje du da mangler det som gjør odd til gode helsearbeidere, altså følelser og empati. Anonymkode: 56edf...d66 Du gir dine kollegaer dårlig rykte, og du gjør andre mennesker usikre. Som brukeren over som skriver at h*n mister troa på gode ansatte! Hva føler du når du leser sånt? Har dere ingen dere kan snakke med på jobb om ulike problemer? Hvordan du uttrykker deg i siste setning er ikke greit. Jeg har empati, og derfor opprettet jeg denne tråden. Anonymkode: 73135...a83 2
Nuttery Skrevet 11. november 2019 #12 Skrevet 11. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er delvis enig, reagerer særlig på mye helsepersonell kan komme med. Eks. Helsesekretæren som mente folk maste så mye i telefonen; og hun var ikke interessert. Det er ikke greit, og skrider med våre(helsepersonells) etiske retningslinjer- mener jeg. Men, jeg forstår også frustrasjonen til mange. Jobben er beintøff. Jeg har selv uttrykt min misnøye og manglende motivasjon over egen jobb(helsepersonell), og ønsker å bytte yrke. Men det betyr ikke at jeg ikke gjør alt jeg kan, og/eller tenker ille om mine pasienter. Pasientene er det som gjør jobben hyggelig, rammene rundt derimot.. Anonymkode: f6482...aa5 Men hvorfor er det ille? Jeg antar det er snakk om pasienter på telefonen som regelrett maste, ikke de som ringte for å gi en beskje/få informasjon, og derfor er ferdig. På min arbeidsplass (også helsepersonell) kan jeg banne meg arg innvendig over enkelte pasienter som ringer hele tiden. Selvfølgelig; er det demens eller nyoppståtte symptomer er det helt ok - men fy farao - noen ganger kjenner jeg at jeg får nok. Men det kan jeg jo faktisk ikke si til pasienten! Og ofte kjenner jeg jeg ikke kan si det til kolleger heller. Delvis fordi jeg føler meg litt liten som sykepleier (man skal jo ha all tålmodighet i verden), og ofte fordi det er hektisk og det er ingen å prate med. Selv om man tidvis er misfornøyd, irritert og frustrert så betyr det ikke at man ikke gjør alt for pasientene sine. 99,99/100 ganger biter man ting i seg og gjør det rette, selv om man er frustrert. Og det må være lov å si man er dritt lei. 2
OnFire Skrevet 11. november 2019 #13 Skrevet 11. november 2019 Helt innenfor å få utløp for frustrasjonen her inne. Det som heller er et "problem" er kommentarer som "det er en jobb, du får betalt for dette", "bytt jobb da" osv. 13
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #14 Skrevet 11. november 2019 6 minutter siden, Nuttery skrev: Vi er mennesker alle sammen, tenker jeg. Å jobbe med mennesker kan være spesielt utfordrende, da man er pålagt å være profesjonell i relasjoner som man privat aldri hadde godtatt. Selv om man er helsepersonell/lærer/pedagog etc så er man menneskelige - med tanker og følelser. Man er inoen robot. Ikke minst så må det være lov å prate om hvordan man har det på jobben. Kanskje spesielt i slike yrker - hvor relasjonene er utfordrende fra dag til dag. Det er en annen type problemer enn når man jobber i klesbutikk og frustrerer seg over at noen ødelegger en bunke med nybrettet tøy rett etter du har brettet den, eller at excel kræsjer. Hovedutfordringen med å jobbe i disse yrkene er vel at det sjeldent er passende å «blåse ut» til nære og kjære - nettopp pga det etiske aspektet. Pasienter og situasjoner kan plutselig være gjenkjennbare, og da er man på tynn is. Til deg så tenker jeg også å si; disse yrkesgruppene er ikke på jobb hele tiden, de er vanlige mennesker og de har rett til å snakke om hvordan forholdene er på jobben. Og for dem er det vel kanskje bedre å gjøre det anonymt på et nettforum hvor du ikke vet om det er en sykepleier i Oslo Universitetssykehus eller en barnehagelærer i Karasjok. Hvis du blir støtt av disse meningene så er det vel kanskje en idé å gå inn i seg selv og se hvorfor du blir støtt - og gjøre noe med det. Du skriver at pasienter kan være gjenkjennende. Hva med de som føler at det gjelder nettopp dem selv, her inne? For det kan så absolutt skje. Hvor er ansvaret deres da? Anonymkode: 73135...a83 3
Nuttery Skrevet 11. november 2019 #15 Skrevet 11. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du gir dine kollegaer dårlig rykte, og du gjør andre mennesker usikre. Som brukeren over som skriver at h*n mister troa på gode ansatte! Hva føler du når du leser sånt? Har dere ingen dere kan snakke med på jobb om ulike problemer? Hvordan du uttrykker deg i siste setning er ikke greit. Jeg har empati, og derfor opprettet jeg denne tråden. Anonymkode: 73135...a83 Selv tenker jeg at personen er litt skjør, og kanskje ikke forstår at ting er nyansert. At man ikke nødvendigvis hater pasienter selv om noen er irriterende, eller at barnehagelærere generelt elsker barn og liker jobben sin - selv om man blir irritert over uoppdragne barn. 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #16 Skrevet 11. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er det aldri, som jeg har sett, avslørt så mye at det går inn under taushetsplikten. Synes det er bra at folk kan få ut frustrasjonen sitt et sted, jeg. Før forumer, hvor tror du frustrasjonen kom ut da? Jo, i nærmiljøet eller overfor de frustrasjonen gjaldt. Nå kan man anonymt få luftet frustrasjonene sine uten at verken den ene eller andre aner hvem som blir snakket om. Og "betalte lønnsgrupper burde holde kjeft?" 🙄 Anonymkode: 2f3ee...970 Det er litt av problemet. Ingen aner hvem det blir snakket om. Derfor kan helt ukjente mennesker tro at det er dem. De kan tro at det er ansatte i barnehagen hvor de har barn. Sykehuset eller sykehjemmet deres pårørende eller de selv er og har vært. Anonymkode: 73135...a83 1
Nuttery Skrevet 11. november 2019 #17 Skrevet 11. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du skriver at pasienter kan være gjenkjennende. Hva med de som føler at det gjelder nettopp dem selv, her inne? For det kan så absolutt skje. Hvor er ansvaret deres da? Anonymkode: 73135...a83 Vel, det er 2 ting. Noen er innbilske - mange Situasjoner er like. Men hvis man er mener oppriktig at det gjelder dem selv så bør man klage inn til riktige instanser. Selv anonymiserer jeg det jeg skriver etter beste evne, og det regner jeg med at andre gjør også. Det er ansvaret vårt - å gjøre disse situasjonene så ugjenkjennelige at det ikke spiller noen rolle. Men ofte leser jeg innleggene til annet helsepersonell og tenker «oi, den situasjonen har jeg stått i også/det her en pasient gjort mot meg også!» - men jeg tror da ikke det er snakk om samme pasient likevel.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #18 Skrevet 11. november 2019 Tror du virkelig at folk blir helgener og jobber med mennesker utelukkende på idealistisk grunnlag? Bare fordi folk jobber med mennesker så skal det da ikke frata folk muligheten til å være menneskelige. La nå folk få ventilere. Det som er viktig er at de ikke ventilerer på jobb, men etter jobb. Anonymkode: bc6ea...e86 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #19 Skrevet 11. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du gir dine kollegaer dårlig rykte, og du gjør andre mennesker usikre. Som brukeren over som skriver at h*n mister troa på gode ansatte! Hva føler du når du leser sånt? Har dere ingen dere kan snakke med på jobb om ulike problemer? Hvordan du uttrykker deg i siste setning er ikke greit. Jeg har empati, og derfor opprettet jeg denne tråden. Anonymkode: 73135...a83 Trodde du seriøst, før du leste på kg, at alt helsepersonell er smilende engler som aldri blir irriterte, stresset og lei? Anonymkode: be862...16d 6
Nuttery Skrevet 11. november 2019 #20 Skrevet 11. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er litt av problemet. Ingen aner hvem det blir snakket om. Derfor kan helt ukjente mennesker tro at det er dem. De kan tro at det er ansatte i barnehagen hvor de har barn. Sykehuset eller sykehjemmet deres pårørende eller de selv er og har vært. Anonymkode: 73135...a83 Da må man heller gå i seg selv. Så støtt kan man ikke være. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå