Gå til innhold

Folk som klager over at matlukt kommer inn i leiligheten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dette en veldig vanlig greie hos folk som bor i leiligheter? Føler jeg har lest flere som klager over at sterk matlukt (krydder osv) kommer inn i leiligheten på dem som bor over. Dette er jo ikke greit? Hvis man lager så sterk mat at hele nabolaget lukter det, så tar man jo ikke hensyn til de som bor der... mener du at sånne har rett til å klage eller må de bare flytte selv?

Og finnes det noe man kan gjøre i en sånn situasjon? Man kan jo ikke bygge nye vegger eller gjøre så mye for at matlukt kommer inn...

Når jeg leser at dette virker å være så vanlig vurderer jeg faktisk å IKKE kjøpe leilighet, for det der orker jeg ikke. Noen sliter med hodepine eller andre ting som kan gjøre at man blir veldig sensitiv mot lukt, og det er jo utrolig synd for oss.

Anonymkode: 504cc...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk må få lov til å lage den maten de vil. Bare fordi du hater lukten av hvitløk/løk/fisk/karri eller hva det nå enn skulle være så må du faktisk bare tåle det. Jeg har bodd i blokk, har kjent en viss lukt, ja hva så? 

Takler man ikke det så får man flytte i enebolig på landet. Uansett om det er på grunn av 'allergier' eller bare vrangvilje. Bor du tett med andre så må du takle det. Jeg synes ikke det er noen grunn til å drive å klage heller, men ikke tro at du kommer noen vei med det. Så lenge sameiet/borettslaget er sånn noenlunde oppegående da. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Folk må få lov til å lage den maten de vil. Bare fordi du hater lukten av hvitløk/løk/fisk/karri eller hva det nå enn skulle være så må du faktisk bare tåle det. Jeg har bodd i blokk, har kjent en viss lukt, ja hva så? 

Takler man ikke det så får man flytte i enebolig på landet. Uansett om det er på grunn av 'allergier' eller bare vrangvilje. Bor du tett med andre så må du takle det. Jeg synes ikke det er noen grunn til å drive å klage heller, men ikke tro at du kommer noen vei med det. Så lenge sameiet/borettslaget er sånn noenlunde oppegående da. 

Eh, når folk skriver at lukten også setter seg i veggene/leiligheten deres vil jeg si at det er et problem. Det kan kanskje løses med at de som lager mat bruker bedre ventilasjon eller noe. Men jeg kan ikke se at det skal være noe problem å finne en løsning på dette med dagens teknologi??

Nei du har nok rett. Bedre å bo så langt borte fra mennesker som mulig, irriterende.

Du tror ikke folk kan være allergisk mot krydder,hvitløk osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, når folk skriver at lukten også setter seg i veggene/leiligheten deres vil jeg si at det er et problem. Det kan kanskje løses med at de som lager mat bruker bedre ventilasjon eller noe. Men jeg kan ikke se at det skal være noe problem å finne en løsning på dette med dagens teknologi??

Nei du har nok rett. Bedre å bo så langt borte fra mennesker som mulig, irriterende.

Hvis ikke blokkliv passer for deg, uansett grunn, så må du finne en annen løsning. 

Du kan ikke gå rundt og tro du kan pålegge folk å lage kun den maten du tåler. 

Sånn er det bare. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel noe feil med vifta, eller ventilasjons systemet om man kjenner veldig matlukt fra naboene. 

Hos min kjæreste fant vi ut at han som hadde bygget kjøkkenet har latt være å lage ventilasjon ut av bygget, så mat osen går rett inn i skapet over 🙄 Å nei det er ikke kullfilter vifte. Døren over åpner seg faktisk litt når vifta står på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bodd i blokk til og fra i mange år i løpet av mitt liv, og har aldri vært plaget med at naboers matlukt har kommet inn i min leilighet. Jeg kjenner naboens matlukt når jeg er ute i oppgangen, ja, men det er jo ikke noe galt i det.

Folk må slutte å være så skjøre overfor alt! Nå er det like før vi nordmenn opphører som folkeslag, vi tåler ingenting lenger før vi får anfall og kreperer. Matlukt er altså greia nå...

Anonymkode: bc876...41c

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest feil i ventilasjon eller vifte i en leilighet. Det var det der jeg bodde. Paret under laget middag og vifta spylte lukten inn på vårt soverom. Snakket med vaktmester og det ble fikset. 
Enig med folk over her - slutt å være så skjøre for alt mulig. Flytt til et øde sted om du ikke tåler folk rundt deg. 

Anonymkode: 60052...9ca

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo som oftest en kombinasjon av at noen folk gir faen eller ikke tenker over at andre plages av det, og dårlig ventilasjon på kjøkkenet. Jeg bodde i studentblokk i årevis og der delte 7 hybler ett kjøkken. Kjøkkenet var trangt, så de fleste av oss brukte kortest mulig tid der inne sånn at andre kunne slippe til. Gikk mye i fjordland i Micro, rett i koppen osv som vi tok med oss inn i hybelen. Blant de 7 hyblene bodde det også en godt voksen mann (ikke student) og han brukte timesvis på kjøkkenet. Ingen av oss andre orket å være på kjøkkenet når han var der, han rotet og brukte alt av stekeplater, komfyr og felles kjøkkenutstyr. Inviterte venner som ikke tilhørte blokka og de satt i timesvis på kjøkkenet og koste seg med middag. Antageligvis noe mat fra hans hjemland, sterkt krydra greier. Luktet virkelig pyton, og lukta fra disse middagene kunne godt sitte i, i en uke til tross for god bruk av vifte. Hadde det som plummen i egget han, og skjønte ikke at han gjorde noe galt for uansett hvor mye vi snakket til han ved hjelp av både norsk, engelsk OG gestikulering så skjønte han ikke et ord. Folk gikk å brakk seg pga matlukten. Lækkert.. 

Anonymkode: 3d011...2d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo det kan man absolutt være. Men at man er så allergisk at man reagerer fordi en nabo lager det i sin egen leilighet, det tviler jeg sterkt på. Og om man faktisk er så allergisk så må man jo tilpasse seg. Bo i en enebolig på landet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Om man er allergisk mot noe så finner man selv en løsning på det. Man kan ikke forvente at naboer skal ta hensyn til andres liv, når de befinner seg i sitt eget hjem. Innenfor gjeldende lover og regler, naturligvis. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo som oftest en kombinasjon av at noen folk gir faen eller ikke tenker over at andre plages av det, og dårlig ventilasjon på kjøkkenet. Jeg bodde i studentblokk i årevis og der delte 7 hybler ett kjøkken. Kjøkkenet var trangt, så de fleste av oss brukte kortest mulig tid der inne sånn at andre kunne slippe til. Gikk mye i fjordland i Micro, rett i koppen osv som vi tok med oss inn i hybelen. Blant de 7 hyblene bodde det også en godt voksen mann (ikke student) og han brukte timesvis på kjøkkenet. Ingen av oss andre orket å være på kjøkkenet når han var der, han rotet og brukte alt av stekeplater, komfyr og felles kjøkkenutstyr. Inviterte venner som ikke tilhørte blokka og de satt i timesvis på kjøkkenet og koste seg med middag. Antageligvis noe mat fra hans hjemland, sterkt krydra greier. Luktet virkelig pyton, og lukta fra disse middagene kunne godt sitte i, i en uke til tross for god bruk av vifte. Hadde det som plummen i egget han, og skjønte ikke at han gjorde noe galt for uansett hvor mye vi snakket til han ved hjelp av både norsk, engelsk OG gestikulering så skjønte han ikke et ord. Folk gikk å brakk seg pga matlukten. Lækkert.. 

Anonymkode: 3d011...2d9

Ok, det er ikke greit å rote på felles kjøkken uten å rydde opp etter seg. Men når man bor et sted så må man jo få lage mat. Invitere gjester også. 

Nei, man skal ikke være nødt til å leve på mikromat selv om man bor i kollektiv. Dere som ikke takler at andre lager maten de liker kan jo ikke bo i kollektiv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, MissPierce skrev:

Det er som regel noe feil med vifta, eller ventilasjons systemet om man kjenner veldig matlukt fra naboene. 

Hos min kjæreste fant vi ut at han som hadde bygget kjøkkenet har latt være å lage ventilasjon ut av bygget, så mat osen går rett inn i skapet over 🙄 Å nei det er ikke kullfilter vifte. Døren over åpner seg faktisk litt når vifta står på. 

Kanalen sluttet (eller, riktigere; begynte aldri) ved utløpet på vifta inne i skapet? 🤣
Herre Jesus, noen skulle vært fratatt bæretillatelse på håndverktøy.

Anonymkode: 2d9c5...778

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanalen sluttet (eller, riktigere; begynte aldri) ved utløpet på vifta inne i skapet? 🤣
Herre Jesus, noen skulle vært fratatt bæretillatelse på håndverktøy.

Anonymkode: 2d9c5...778

Kanalen begynte aldri ved utløpet til vifta nei🙈

Var mye rare feil på det kjøkkenet der kan man si. Så vi flyttet ganske fort, og ga beskjed om feilene. 

Endret av MissPierce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...