Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen vet hvor nøye de er på ordgrensen når man skriver oppgaver på høyskole? Nå har vi i underkant av 200 ord for mye, selv etter de 10 % vi kan ha ekstra. Tror dere det går bra likevel? 

Anonymkode: f70d7...371

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står det ikke konsekvensene av hva som skjer om man har 10% ekstra? Vi får ikke bestått på oppgaven om den er over ordgrensen. På mitt studie får man også kun ett forsøk per studieår så man må ta faget på nytt neste år om vi ikke får bestått. Mulig reglene er annerledes hos deg.  

Anonymkode: dacbc...38f

• Liker 2
Skrevet

Hos er det ikke så nøye, men man skal ikke være mye over før det får konsekvenser. Jeg ville ikke tatt sjansen for å si det slik. Men det skal sies, hos oss står det f.eks ca 4000 ord. Med andre ord er det litt mer slingringsmonn enn hvis det står "4000 ord", og da er det 10%-regelen som gjelder.

Skrevet

vi får ikke bestått hvis det er mer enn 10% for mye. Meningen med ordgrense er at man skal lære å kun bruke ord av betydning. Sikker på dere ikke kan kutte ut noen «fyllord» som «veldig», «ganske», «jo»,  «for eksempel» osv, samt erstatte formuleringer med færre ord? 

Anonymkode: 51173...1e3

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Nå har vi jo nesten 18 % for mye. Langt over de 10 % vi kan ha. 

Står X antall ord +/- 10 % er det vi kan ha.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

vi får ikke bestått hvis det er mer enn 10% for mye. Meningen med ordgrense er at man skal lære å kun bruke ord av betydning. Sikker på dere ikke kan kutte ut noen «fyllord» som «veldig», «ganske», «jo»,  «for eksempel» osv, samt erstatte formuleringer med færre ord? 

Jeg har prøvd å si lenge at vi burde tenke på ordgrensen, men da ville ingen høre. Så tenker de andre kan få jobben med å kutte ord nå. 

Skrevet

Dere må være innen ordgrensen, ellers risikoerer dere stryk på oppgaven. 

Anonymkode: 10ed1...9f1

• Liker 3
Skrevet

Hos oss var det veldig strengt. 

Du kan argumentere med at innholdsfortegnelse og evt vedlegg ikke teller med, men det MÅ du spør om før innlevering. 

Anonymkode: 7e62e...a36

Skrevet

Hos oss var det ikke så farlig, men det burde da ikke være vanskelig å stryke et avsnitt, noen kompliserte setninger her og der. Det er en del "fyllord" man ofte kan stryke også. Feks. kanskje, "kan muligens", da, div adjektiv, noen, jo osv. osv. 

Og å "tenke at de andre bør ta jobben" er en dårlig ide hvis du bryr deg om karakterene dine. Drit i prinsipper, ære og verdihet, gjør oppgaven bra.

Anonymkode: 93a87...2a0

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss var det ikke så farlig, men det burde da ikke være vanskelig å stryke et avsnitt, noen kompliserte setninger her og der. Det er en del "fyllord" man ofte kan stryke også. Feks. kanskje, "kan muligens", da, div adjektiv, noen, jo osv. osv. 

Og å "tenke at de andre bør ta jobben" er en dårlig ide hvis du bryr deg om karakterene dine. Drit i prinsipper, ære og verdihet, gjør oppgaven bra.

Vi får ikke karakter på oppgaven. For å være ærlig er den så dårlig og full av direkte faktafeil at jeg ikke kan stå inne for den uansett.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi får ikke karakter på oppgaven. For å være ærlig er den så dårlig og full av direkte faktafeil at jeg ikke kan stå inne for den uansett.

Og det er antall ord som bekymrer deg? Jaja, din utdannelse, ditt valg.

• Liker 5
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er antall ord som bekymrer deg? Jaja, din utdannelse, ditt valg.

Nei. Jeg bekymrer meg ikke. Håper vi stryker på den.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen vet hvor nøye de er på ordgrensen når man skriver oppgaver på høyskole? Nå har vi i underkant av 200 ord for mye, selv etter de 10 % vi kan ha ekstra. Tror dere det går bra likevel? 

Hold dere til antall ord i oppgaveteksten. Eller kan det gi trekk. Dere må gå over og redusere tekst. Ofte er det den lille finishen som gir best karakterer. 

Hilsen en sensor

Anonymkode: 07c70...da3

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok derfor du lager et innlegg om det på KG. 

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Første gang jeg hører noen ønsker å stryke på en oppgave. Hvorfor har du den innstillingen?

Skrevet
1 minutt siden, Belima skrev:

Første gang jeg hører noen ønsker å stryke på en oppgave. Hvorfor har du den innstillingen?

Sikkert fordi det er viktigere å trasse igjennom med at 'se, jeg sa jo at jeg hadde rett!', enn å faktisk bestå. 

Anonymkode: 38836...cb6

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert fordi det er viktigere å trasse igjennom med at 'se, jeg sa jo at jeg hadde rett!', enn å faktisk bestå. 

Anonymkode: 38836...cb6

Neida. Men når de ikke vil høre på meg så føler ikke jeg meg forpliktet til å hjelpe dem. 

Skrevet

Hvor strenge de er avhenger helt og holdent av personen som vurderer oppgaven. På ett og samme studium har jeg hatt både forelesere som har sagt at ordgrensen er absolutt, og de som har sagt at den er veiledende, at det er innholdet som teller, men at det IKKE er slik at jo mer jo bedre. Så lenge det bare er et arbeidskrav ville jeg ikke stresset noe særlig med det. På en hjemmeeksamen, derimot, ville jeg holdt meg til kravet. 

Merkelig at man uttrykker et ønske om å stryke på et arbeidskrav, egentlig.. :klo: 

Skrevet

Hos oss bruker det å være maks 15 sider, også bare kutter de sier utover det. Så å ha for mye har ikke noe å si som sådan, men det vil jo gå ut over hvordan besvarelsen fremstår, gjerne uten konklusjon feks.

Anonymkode: 93f69...c48

Skrevet

Kan du ikke levere alene da, ts? Fjern det som ikke lever opp til din standard, skriv om og lever for deg selv. Jeg gjorde det når gruppa mi besto av 75% sjåvinister som ikke lot meg (kvinne) ta i oppgaven en gang. Det var verdt det å jobbe dag og natt for det. 

Anonymkode: dcdea...018

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...