Gå til innhold

Burde kjeder som biltema bli forbudt?

Anbefalte innlegg

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er et argument hvis du tror på frelsen om det frie og uregulerte markedet. AKA utopia alla det frie markedet. Problemet er at det ikke fungerer utopisk i virkeligheten.

Anonymkode: f2ae2...48f

Det frie markedet er ikke en utupi. Biltema velger hva de selger og kundene deres velger hva de kjøper.

Skrevet
5 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det frie markedet er ikke en utupi. Biltema velger hva de selger og kundene deres velger hva de kjøper.

Nei det har du rett i, hvis det var utopi du mente. Men da er heller ikke det frie marked et rent argument for å la slike giganter dominere ukontrollert på markedet i landet.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det har du rett i, hvis det var utopi du mente. Men da er heller ikke det frie marked et rent argument for å la slike giganter dominere ukontrollert på markedet i landet.

Jo, det er det da absolutt. I den lille grad de er ukontrollert.

Skrevet

Et annet poeng er at store kjeder som Biltema ikke bidrar til lokalmiljøet på samme måte som lokale butikker. Biltema sponser ikke den lokale fotball-, håndball- eller sjakk-klubben f.eks. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Amberleaf skrev:

Et annet poeng er at store kjeder som Biltema ikke bidrar til lokalmiljøet på samme måte som lokale butikker. Biltema sponser ikke den lokale fotball-, håndball- eller sjakk-klubben f.eks. 

Biltema er ikke franchise butikk. Så de kan nok ikke være like fleksible mtp hva de får bruke pengene sine på lokalt. Men Biltema gir til veldedighet. Bla. Kreftsaken. Alle veldedige organisasjoner kan søke om penger fra biltema fondet (googlet nettopp) og så en hyggelig sak om Biltema Kristiansand som hadde gitt leker til barneavdelingen på Sørlandetets sykehus, så noe lokalt støtter de nok, men er sikkert ørten «tiggere» , alt fra russ til frikirken innom å ber om støtte hver uke, så sikkert begrenset hvor mye de har å gi i året.. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er mange folk på jobb der jeg, men hvor mye de kan om bil, kan nok diskuteres da 

Ellers er jeg vel egentlig enig. Gjelder ikke spesifikt for Biltema, men billigkjeder generelt. Masseproduksjon av søppel. Til og med krølltenger og andre elektriske duppeditter  til 100 kroner. 

Skrevet
2 hours ago, A-hunter said:

Har skrevet et langt innlegg om dette tidligere her. Liten respons på tematikken her inne, tror billig juggel tiltaler flertallet.

Dette har ikke falt meg inn, og jeg synes biltema og jula er kjekke butikker. Men absolutt skremmende lesing. Tipper flere ikke har sett saken slik. Bra innlegg.

Anonymkode: 961bd...a99

• Liker 1
Skrevet
52 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Jo, det er det da absolutt. I den lille grad de er ukontrollert.

Okei, kan du være litt spesifikk i hva du mener er bra med å la markedet styre uregullert i dette tilfellet? Altså hvordan gagner det til noe positivt i norge? Da annet en at de velger varer og folk kjøper, det er heller ikke et argument for et positivt utfall.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei, kan du være litt spesifikk i hva du mener er bra med å la markedet styre uregullert i dette tilfellet? Altså hvordan gagner det til noe positivt i norge? Da annet en at de velger varer og folk kjøper, det er heller ikke et argument for et positivt utfall.

Det er jo hele poenget med et fritt marked.

Skrevet

For sent. Det norske folk har allerede valgt. Vi vil ha billig og er villige til å ofre kvaliteten. Det er derfor det snart bare finnes H&M, Biltema og lignende kjeder. Det er dem vi bruker, pluss internetthandel, og da forsvinner de små butikkene. Vi har oss selv å takke for det. Jeg, du og de fleste av oss. 

Anonymkode: 6b385...03e

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Husholdning1 skrev:

Det er jo hele poenget med et fritt marked.

Med andre ord, ideologi over fornuft.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med andre ord, ideologi over fornuft.

Nei. Fornuftig ideologi. Det å ikke selge det forbrukerne vil kjøpe ville vært idioti.

Skrevet

Burde butikk-kjeder som ditt og datt bli forbudt? Skal NORGE begynne og forby butikker, og tre lover ned over hodet på oss og bestemme hvor vi skal få lov til å handle, mener du? Er du helt på jordet? Klart vi skal ha fritt valg her! Vil du ikke kjøpe "billig lort" så får du la være å gå dit da. Det er nok av andre som finner varene der helt ok og vil handle der. Bare fordi du ikke liker butikken, så ønsker du altså at den skal "forbys".

Folk er så jævlig navlebeskuende noen ganger! "Hvis JEG ikke liker det, så skal ingen få ha glede av det!"

Anonymkode: 60044...902

• Liker 2
Skrevet

Man kan jo ikke bare forby alle butikker man ikke liker. Hva med Glitter, for eksempel? Selger bare juggel folk ikke har bruk for. Alkohol er ikke sunt. Skal vi legge ned Vinmonopolet? 

• Liker 2
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Burde butikk-kjeder som ditt og datt bli forbudt? Skal NORGE begynne og forby butikker, og tre lover ned over hodet på oss og bestemme hvor vi skal få lov til å handle, mener du? Er du helt på jordet? Klart vi skal ha fritt valg her! Vil du ikke kjøpe "billig lort" så får du la være å gå dit da. Det er nok av andre som finner varene der helt ok og vil handle der. Bare fordi du ikke liker butikken, så ønsker du altså at den skal "forbys".

Folk er så jævlig navlebeskuende noen ganger! "Hvis JEG ikke liker det, så skal ingen få ha glede av det!"

Anonymkode: 60044...902

Nå vil jeg kanskje ikke at disse utenlandske mega kjedene skal forbys direkte men heller ikke at de skal få opperere som nå. Heller gi dem en meget høy skatt så norkse bedrifter klarer å konkurrere. Kall meg nasjonalist, men jeg ønsker at landet skal fungere fremover.

Varene deres er så dårlige at mye kan betraktes som svindel og det er trist at slikt jalla får lov til å utkonkurrere kvalitet fra vesten. Det er nesten et tegn på at forbruker ikke vet hva han driver med.

Har drevet med diverse trearbeid og restaurering i nesten 20 år og nesten ikke noe jeg har av elektrisk utstyr fra disse billig kjedene er brukelig. Ikke uvanlig at noe går i stykker etter kort stund heller. Class ohlson har faktisk noe som er av noen lunde kvalitet, spesielt av pusse utstyr.

Skrevet
9 timer siden, Knirke skrev:

Man kan jo ikke bare forby alle butikker man ikke liker. Hva med Glitter, for eksempel? Selger bare juggel folk ikke har bruk for. Alkohol er ikke sunt. Skal vi legge ned Vinmonopolet? 

Glitter er ikke en trussel for næringslivet ei heller finnes det noen øst europeere som stikker innom glitter for å kjøpe håndtverk utstyr før de skal utføre arbeid hoss andre.

Skrevet

Det aller meste produseres i Kina, vi vestlige er for fine til å gjøre drittjobben, vi sitter i kontorer. Biltema selger varene uten sminke, uten logo og stæsj. Bare billigere. Har massevis av godt verktøy fra Biltema, det ryker etter noen år, det gjør også "kvalitetsverktøy", som også er produsert i Kina.

Anonymkode: 28330...8eb

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, Husholdning1 skrev:

Nei. Fornuftig ideologi. Det å ikke selge det forbrukerne vil kjøpe ville vært idioti.

Forbrukere kan få kjøpe det meste de vil etter min mening. Men siden en majoritet av forbrukere, inkludert meg selv ikke evner å reflektere rundt hva de kjøper både etisk og produktivt. Så bør det rent logisk sett være flere spille regler for hvordan disse internasjonale giga butikkene får lov til å opperere.

Skrevet
På 10.11.2019 den 22.06, AnonymBruker skrev:

En grunn til at tyskland går godt er fordi folket der støtter egenproduserte ting og kvalitet. Synd vi ikke har denne instillingen her også. Vi er nogså avhengige av at pengene sirkulerer i eget land, men den trender er døende. Apatisk befolkning er en dårlig prognose for fremtiden.

Nordmenn har da alltid vært litt sånn? Skal tjene mest mulig, men betale minst mulig.

Anonymkode: 48a8a...8bd

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det aller meste produseres i Kina, vi vestlige er for fine til å gjøre drittjobben, vi sitter i kontorer. Biltema selger varene uten sminke, uten logo og stæsj. Bare billigere. Har massevis av godt verktøy fra Biltema, det ryker etter noen år, det gjør også "kvalitetsverktøy", som også er produsert i Kina.

Anonymkode: 28330...8eb

Mye produseres i Kina ja, noe det er merkelig vi i vesten ikke har gjort noen tiltak rundt. Ironisk nok taper vi i vårt eget spill til slutt.

Men det er faktisk en stor forskjell på produksjon i kina også. En fres laget på lettest måte med de billigste materialene vil som regel stryke med kjappest uansett hvor den er produsert. Ryobi som er produsert i kina fungerer ofte ok. Jeg har holdt meg til dewalt i 4-5 år nå og det er oftest mange mange hakk bedre en kina varer.

Har blant annet en engelsk produsert ambolt. Den tåler nesten alt. Mens "kvalitets" ambolt produsert i kina, brekker av med noen hammer slag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...