Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i ferd med å selge en bolig. Det meste er på stell, har vært noe plunder med rørene, men det er fikset og alt er opplyst i prospektet. 

Men så sitter jeg her og tenker på alt som angivelig kan være galt med leiligheten, og om det kan bli noen sak med kjøper i etterkant (jeg er utrolig konfliktsky). Har selgerforsikring.

Det er en del skjønnhetsfeil i leiligheten, som hakk og bulker i gulvbelegg, hakk i en vinduskarm, skraper og store skruehull i veggen. Noe er fullt synlig, en del er skjult av møbler og bilder på veggene. Det er ikke noe jeg bevisst har forsøkt å skjule, men det er jo naturlig å henge f.eks et bilde for å dekke over en stygg vegg... Så nå på visning ser leiligheten ganske presentabel ut, men når jeg evt har flyttet ut og leiligheten er helt tom, kommer jo alle skavankene veldig tydelig fram. 

Kjenner jeg kvier meg for tanken på å gå gjennom leiligheten med kjøper ved overtagelse, når alle skavankene er fullt synlige. Kan kjøper si noe på dette? Hva har man egentlig opplysningsplikt på ved salg? Er slike skader som ikke har praktisk betydning, men mest er skjønnhetsfeil, noe man bør opplyse om? Kjøper kan jo se det selv på visning, men noe av det kun om de faktisk kikker under gulvtepper og bak bilder... 

Skrevet

Flere av de tingene er jo enkle å fikse. 

Gjør det for din og kjøpers del 

• Liker 1
Skrevet

Boligen selges "som den er" og som en brukt bolig. Brukte boliger har ikke perfekte overflater.

Det er noe annet dersom teppet og bilder bevisst er plassert for å dekke feil/mangler, dvs at overflatene her er vesentlig dårligere enn de andre, synlige overflatene.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Flere av de tingene er jo enkle å fikse. 

Gjør det for din og kjøpers del 

Ja, jeg skulle gjerne ha malt over noen av veggene, det hadde hjulpet en del. Men det har jeg dessverre ikke anledning til. Leiligheten ligger ute for salg med visning om noen få dager, så den må nok bare se ut som den gjør. 

Beslutningen om flytting og salg ble tatt veldig raskt, da jeg fikk jobb i en annen kant av landet, og allerede har flyttet over dit, så jeg bor ikke i leiligheten nå.  

Skrevet

Boligen skal ha betydelig mangler, mener det er en viss prosent av kjøpesum. Hakk i gulv og hull i vegg er ikke det.

Skrevet

Skruehull, og noen hakk her og der er forventet ved kjøp av bruktbolig. 
Hadde det vært opplyst om nytt gulv, for deretter oppdage at det var bulker og merker så ville jeg reagert.

Anonymkode: a4ad1...81d

Skrevet

Når jeg er på visning,løfter jeg på tepper,kikker bak bilder, skrur på kraner osv. Det er min plikt å undersøke boligen for «mangler» som er synlige. Din plikt er å informere om det som ikke uten videre er synlig, f eks problemene med rør. Personlig vektlegger jeg selgers ærlighet høyt. En egenerklæring uten noen bemerkninger,gjør meg mistenksom.

Anonymkode: f4175...b4d

Skrevet

Det er en brukt bolig. Skruehull, spikerhull, hakk osv. må man forvente. Dette er ikke vesentlige mangler og du skal ikke bekymre deg.

Anonymkode: 23f30...a9c

Skrevet

Det eneste jeg har hørt om som har blitt klaget på er når selger har brukt store tepper og tunge møbler for å skjule store hull og stygge vannskader.

Boliger er ikke perfekte, hverken gamle eller nye. De er bodd i, evt. satt opp, av folk, og da er det alltid små skavanker eller bruksmerker. Man skal være ganske ny i markedet om man tror at en leilighet skal være perfekt. Så det du beskriver er ingenting. Ser de et bilde på veggen må de nesten regne med skruehull. Hvordan ellers henger bildet fast 🤗

Anonymkode: f2883...a9d

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg er på visning,løfter jeg på tepper,kikker bak bilder, skrur på kraner osv. Det er min plikt å undersøke boligen for «mangler» som er synlige. Din plikt er å informere om det som ikke uten videre er synlig, f eks problemene med rør. Personlig vektlegger jeg selgers ærlighet høyt. En egenerklæring uten noen bemerkninger,gjør meg mistenksom.

Anonymkode: f4175...b4d

Jeg håper i grunn en potensiell kjøper gjør dette hos meg også, så blir det ingen overraskelser ved en eventuell overtagelse. 

Skrevet

I en ideell verden hadde boliger vært helt tomme før de ble lagt ut for salg.

Den usminkede sannheten uten styling, innleide designmøbler, duftlys og pene håndklær på dasslokket. Det du ser er det du får. Det eneste som er sikkert er man knapt kjenner seg igjen i den samme boligen fra visning til overtakelse.

• Liker 2
Skrevet
Just now, A-hunter said:

I en ideell verden hadde boliger vært helt tomme før de ble lagt ut for salg.

Den usminkede sannheten uten styling, innleide designmøbler, duftlys og pene håndklær på dasslokket. Det du ser er det du får. Det eneste som er sikkert er man knapt kjenner seg igjen i den samme boligen fra visning til overtakelse.

Her er du absolutt inne på noe. Det er nok ikke få mennesker som kjøper bolig på grunn av designmøbler og annet som ikke følger med boligen ved salg.

Anonymkode: 746cf...faa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...