Gå til innhold

Hjelp. Jeg skjønner ikke hva som er lov lenger!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått med meg at kulturell appropriasjon ikke er lov. Kle seg ut som folk fra andre kulturer. Bruke klær eller symboler fra andre kulturer man ikke selv kommer fra.

Jeg har mange dilemmaer. Jeg har blant annet samiske smykker, kjoler fra Kina, pyntegjenstander fra Afrika og Asia. 
Jeg vet ikke hva jeg tør å gå med lenger. Jeg er etnisk norsk, og vi har jo ikke noe (unntatt bunad) som representerer vår kultur. Synes det er så mye fint fra andre kulturer, og har kjøpt en del opp gjennom årene.

Kan noen forklare meg spillereglene?

Anonymkode: 71e7d...883

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://snl.no/kulturell_appropriering

Handler om at du er bevisst kulturuttrykkene du bruker og betydningen de innehar. Opplys deg selv om gjenstandene du har, også behandle de med verdighet. Så tror jeg det går bra.

• Liker 5
Skrevet

Du kan kle deg ut som hva du vil. Her er det ytre venstre som prøver å kontrollere folk. Hvis du vil kle deg ut som indianer i karnival så gjør du det.

Anonymkode: 14764...787

• Liker 14
Skrevet

Hæ? Når ble det ulovlig å kle seg ut som en fra et annet land/kultur? 
Kledde meg i indiske klær bl.a da jeg var med ei venninne på en indisk fest.

Anonymkode: 4604a...b20

• Liker 1
Skrevet

Nei, du har ikke noe å føle skyld over. Utenom kanskje for samene . Men gå med Afrikanske eller asiatiske klær alt du vil! ingen bryr seg.

Anonymkode: 93d7c...643

• Liker 1
Skrevet

Det er forskjell på å faktisk gå med klær fra andre kulturer og sette pris på de, forstå historiens gode og vonde sider, forstå befolkningen og å ha på seg et stygt og billig "indianer"-kostyme. Man kan jo tenke seg at ting vi ville synes vært litt respektløst mot bunaden, vil andre føle det samme rundt. Uansett er dette med "cultural appropriation" en mye større greie i USA enn her i Norge. Det viktigste er bare å ikke ha det på for moroskyld uten noen kunnskap, men å faktisk bruke det fordi man synes det er fint og setter pris på det. 

Kanskje hadde vi følt at det var litt respektløst at folk i andre land kjøpte seg en stygg, fake, polyesterbunad med miniskjørt og dyp utringning, klippet noen hull i den og brukte en rosa fjærboa, drakk seg full og rullet rundt i søla.

Anonymkode: 4964d...997

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hadde vi følt at det var litt respektløst at folk i andre land kjøpte seg en stygg, fake, polyesterbunad med miniskjørt og dyp utringning, klippet noen hull i den og brukte en rosa fjærboa, drakk seg full og rullet rundt i søla.

Anonymkode: 4964d...997

Gjelder det samme for Drindl og, eller er det bare ikke-hvite kulturer det ikke er lov å bruke billig-kopier av? Ingen bruker ekte indianerklær, og ingen ville kjøpt en ekte bunad for å dra på karneval.

Syns hele greiene er teit. Vi får ikke bruke noe fra noen andre kulturer som ikke kommer fra et land med hvite mennesker, mens alle andre kan bruke vårt fritt som de vil. 

Anonymkode: 34f2e...e7b

• Liker 1
Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har fått med meg at kulturell appropriasjon ikke er lov. Kle seg ut som folk fra andre kulturer. Bruke klær eller symboler fra andre kulturer man ikke selv kommer fra.

Jeg har mange dilemmaer. Jeg har blant annet samiske smykker, kjoler fra Kina, pyntegjenstander fra Afrika og Asia. 
Jeg vet ikke hva jeg tør å gå med lenger. Jeg er etnisk norsk, og vi har jo ikke noe (unntatt bunad) som representerer vår kultur. Synes det er så mye fint fra andre kulturer, og har kjøpt en del opp gjennom årene.

Jeg tror at man kommer langt med sunn fornuft. En dose sunn fornuft og en klype sosiale kunnskaper kan føre en langt. De fleste kulturelle uttrykksformer er noe man behandler med respekt. Akkurat som en skrev i denne tråden så ville en ikke brukt bunaden til aktiviteter som ikke forbindes med det den faktisk er forventet å brukes til. Det kunne ikke falle meg inn å bruke et plagg med det norske flagget for eks rundt rumpa (mange russ gjør jo det). Flagget uansett nasjon skal behandles med høy respekt slik jeg ser det. Tenker man over hvordan en ønsker å bli behandlet så er det lettere å behandle andre på samme måten.

Endret av 007_008_007
Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan kle deg ut som hva du vil. Her er det ytre venstre som prøver å kontrollere folk. Hvis du vil kle deg ut som indianer i karnival så gjør du det.

Anonymkode: 14764...787

Det er en misoppfatning som du kommer med her. Ytterste venstre har vel aldri lagt begrensninger på folk? Å be folk om å slutte å mobbe andre er ikke ensbetydende med at slikt hører den ytterste venstresiden til. Solid skivebom fra deg.

Endret av 007_008_007
Skrevet
4 timer siden, 007_008_007 skrev:

Det er en misoppfatning som du kommer med her. Ytterste venstre har vel aldri lagt begrensninger på folk? Å be folk om å slutte å mobbe andre er ikke ensbetydende med at slikt hører den ytterste venstresiden til. Solid skivebom fra deg.

Hvem definerer hva som er mobbing? Denne jenta som brukte en kinesisk kjole til skoleball fikk jo tyn så det holdt i USA. "My culture is NOT your prom dress!". Likevel, i Kina var responsen en helt annen. 

Sitat

“I am very proud to have our culture recognized by people in other countries,” said someone called Snail Trail, commenting on a post of the Utah episode by a popular account on WeChat, the messaging and social media platform, that had been read more than 100,000 times.

“It’s ridiculous to criticize this as cultural appropriation,” Zhou Yijun, a Hong Kong-based cultural commentator, said in a telephone interview. “From the perspective of a Chinese person, if a foreign woman wears a qipao and thinks she looks pretty, then why shouldn’t she wear it?”

Så hvem sitter med definisjonsmakten her? Jeg er litt på begge sider egentlig. Hold deg til din egen kultur, det er tryggest. Det gjelder da også bunaden. Er du ikke norsk så bruker du ikke bunad og du bruker i hvert fall ikke hijab til den!

Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvem sitter med definisjonsmakten her? Jeg er litt på begge sider egentlig. Hold deg til din egen kultur, det er tryggest. Det gjelder da også bunaden. Er du ikke norsk så bruker du ikke bunad og du bruker i hvert fall ikke hijab til den!

Og hvorfor er det et problem? Jo, fordi det gjøres til et problem. Hold deg til din egen kultur skriver du. Hvordan kan integrering finne sted hvis man kun skal holde seg til sin egen kultur?

Fordi noen få føler seg truffet slik det ble beskrevet i den artikkelen du linket til, så trenger ikke flertallet å føle det likedan. Du skriver beleilig ingenting om at det står i artikkelen at flere kinesere reflekterte rundt temaet og undret seg over hvorfor det ble oppstandelse da en hvit kvinne hadde på seg kinesiske klær. De fleste hadde visstnok en okei holdning til det.

Endret av 007_008_007
Skrevet

Du kan ikke iføre deg Kiwi-grønn samedrakt og spille idiot i reklamefilmer i alle fall, og det synes jeg er helt greit. Et eksempel på noe som er vanskelig å forstå er når hvite kvinner får hat for å flette håret på afrikansk vis. Det gjøres ikke narr og de prøver ikke å late som de er Afrika. De bruker bare stilen fordi de synes det er pent, men det er også galt ifølge enkelte.

Anonymkode: 15abe...397

• Liker 1
Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Det er bare del av en grunnleggende rasistisk ideologi (venstresidens rasisme, de lave forventningers rasisme), og ikke noe du bør bry deg om. Etter den samme logikken skulle jo ikke f.eks. svarte få lov til å bruke 'teknologi', siden omtrent ingenting av moderne teknologi er funnet opp av svarte. Det er bare reint idioti som du trygt kan ignorere, og i tillegg være et bedre menneske for det.

Anonymkode: 48f66...9a2

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Og hvorfor er det et problem? Jo, fordi det gjøres til et problem. Hold deg til din egen kultur skriver du. Hvordan kan integrering finne sted hvis man kun skal holde seg til sin egen kultur?

Integrering vil aldri fungere. Det som må til er assimilering. 
Det er jo ikke greit for oss å ta i bruk andres kulturer, så hvorfor skal det være greit for andre å ta del i vår?

Dersom jeg ønsker å flette håret mitt med rastafletter så blir det sett på som kulturell appropriasjon. Dersom en svart person fletter håret sitt i en hollandsk flette er det "fint og flott og fantastisk". Dobbeltmoralen er til å spy av.

Og jeg lurer på, hun med den kinesiske kjolen, er det greit eller ikke? Og hvorfor?

• Liker 1
Gjest 007_008_007
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Integrering vil aldri fungere. Det som må til er assimilering. 
Det er jo ikke greit for oss å ta i bruk andres kulturer, så hvorfor skal det være greit for andre å ta del i vår?

Dersom jeg ønsker å flette håret mitt med rastafletter så blir det sett på som kulturell appropriasjon. Dersom en svart person fletter håret sitt i en hollandsk flette er det "fint og flott og fantastisk". Dobbeltmoralen er til å spy av.

Og jeg lurer på, hun med den kinesiske kjolen, er det greit eller ikke? Og hvorfor?

Assimilering? Er du sann?

Skrevet
5 timer siden, 007_008_007 skrev:

Nuvel. Det er ytre venstre som sitter på definisonsmakten (mener de selv). De representerer de "gode" og ved bestemmer hva som er krenkelser. Siv Jensen i indianerkostyme var en lissepasning. Da fikk de virkelig markert solidaritet med urfolk, sparket mot høyresiden og samtid skinne som goghetsapostel.

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor de godtar at egne meningsfeller har dreds uten å fly i flint.

Rastafari uttrykk på hvit veskantungdom som har et foreldreopprør i tenårene når før de overtar hytta på Hemsedal etter pappa. 

Anonymkode: 73611...55d

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, 007_008_007 skrev:

Assimilering? Er du sann?

Seff. Vi og veldig mange andre har prøvd integrering, det fungerer ikke.
For øvrig ikke noe svar på kinesisk kjolespørsmålet.

Gjest 007_008_007
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nuvel. Det er ytre venstre som sitter på definisonsmakten (mener de selv). De representerer de "gode" og ved bestemmer hva som er krenkelser. Siv Jensen i indianerkostyme var en lissepasning. Da fikk de virkelig markert solidaritet med urfolk, sparket mot høyresiden og samtid skinne som goghetsapostel.

Det jeg ikke helt forstår er hvorfor de godtar at egne meningsfeller har dreds uten å fly i flint.

Rastafari uttrykk på hvit veskantungdom som har et foreldreopprør i tenårene når før de overtar hytta på Hemsedal etter pappa. 

Anonymkode: 73611...55d

Siv Jensen representerer et parti som aldri har sagt en godt ord om innvandrere. Å se henne spankulere i en indianerdrakt er uforventet.

Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Seff. Vi og veldig mange andre har prøvd integrering, det fungerer ikke.
For øvrig ikke noe svar på kinesisk kjolespørsmålet.

Hva med de som er blitt integrerte? De teller kanskje ikke med fordi det ødelegger et verdensbilde som fra før er svart-hvitt? Synes synd på deg som skriver slikt.

Endret av 007_008_007
Skrevet

Gjør som du vil, med mindre du aktivt går inn for å latterliggjøre minoriteter.

Anonymkode: 9ca46...a3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...