AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #1 Skrevet 10. november 2019 Hvordan fordeler du tid på studier og fritid (inkl. evnt jobb, annet)? Hvordan ser en vanlig uke ut for deg? Føler jeg er veldig dårlig på dette, så hadde vert greit å fått noen tips. Vi har nesten alltid forelesninger minst 12t i uka til sammen, enkelte uker opptil 20. Ikke alltid obligatorisk, men prøver å delta på alt da jeg føler det er en av måtene jeg lærer best og jeg ofte ikke får lært det (like bra) om jeg ikke deltar. Bruker ca. 3-4t på egenstudier hver ukedag, oftest å lese pensum, pugge, innleveringer o.l. Lørdag har jeg fri og ser som oftest serier, går på fjellturer, gjør husarbeid osv. Søndager bruker jeg ca 1-2t på å repetere pensum og forbedre meg til timene neste uke. Føler jeg er alt for dårlig på å bruke tid på fritid, får nesten aldri møtt venner, har ikke jobb og går sjeldent ut av leiligheten utenom når jeg skal på skolen. Er kanskje litt overveldet over hvor mye jeg føler jeg ikke kan og hvor mye jeg har igjen å lære og lese, så føler ofte at jeg ikke "kan" bruke tid på annet enn studier, men tenker jo at det ikke helt er så bra i lengden heller hehe. Tar gjerne mot alle tips 🙂 Anonymkode: 472ae...06f
kisskissbangbang Skrevet 10. november 2019 #2 Skrevet 10. november 2019 Hva studerer du? Du bruker mye tid på skole, synes jeg, og tenker at du nok kunne jobbet mye mindre dersom du lærte deg å lese mer effektivt og fikk på plass en god studieteknikk. Fritid er viktig!
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #3 Skrevet 10. november 2019 Jobber mandag - fredag 8 timer om dagen. Leser av og til på ettermiddagen/kvelden, men mest i eksamenstiden. Ellers leser jeg lørdag og søndag. Å lære seg å mestre hverdagen er en kunst. Det er noe man lærer bedre og bedre etter hvert som man blir eldre. Det samme gjelder god studieteknikk. God studieteknikk er å ikke lese ALL pensum, ikke bruke mer tid enn nødvendig på unødvendige detaljer, men lære seg hovedtrekkene i pensum og være godt forberedt til eksamen. Når man forstår det, nemlig å sortere ut pensum på den måten, kan man komme unna med å lese langt mindre. Det spørs litt hva man studerer da. Studerer du jo f.eks. matematikk eller økonomi, hjelper det liksom ikke å lese litt her og der, da må det jobbes jevnt hele året med regning for å danne grunnlaget. Men studerer du medisin, jus, psykologi, sosiologi, lektor eller noe liknende, kan man godt ta lesingen litt mer som "kos", og sette seg dypere inn i utvalgte deler av pensum. Bruker alle timene utenom dette til fritid, sosiale ting, trening, kjæresten, osv. Det går greit, føler jeg har god tid. Anonymkode: a0f04...252
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #4 Skrevet 10. november 2019 Oi. Du leser mye ja. Jeg har 7 timer med forelesning pr uke, og 2 timer med obligatorisk seminar. Har pleid å bruke 1-2 timer på egen lesing hver uke dag. Vil da si at jeg bruker 12 timer på studier pr uke. Eksamensperioden for meg er ganske chill, da jeg bruker denne tiden mest for mental forberedelse og repetering av tankekart og begreper. Anonymkode: 409ad...d0a
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #5 Skrevet 10. november 2019 48 minutter siden, kisskissbangbang skrev: Hva studerer du? Du bruker mye tid på skole, synes jeg, og tenker at du nok kunne jobbet mye mindre dersom du lærte deg å lese mer effektivt og fikk på plass en god studieteknikk. Fritid er viktig! Har du noen gode tips til å studere effektivt? Studerer sykepleie. Er enig med deg og tenker og selv at hovedgrunnen til at jeg bruker så mye tid er at jeg er lite effektiv. Bruker mye tid på lesing og notater, i tillegg til at jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg burde fokusere mest på (og evnt. om det er noe som kan velges vekk) ut i fra pensum. Er også lenge siden jeg gikk på videregående og det aller meste er veldig nytt, og jeg synes det er veldig vanskelig å virkelig forstå mye av det vi har om i anatomi, så bruker mye tid på å pugge å prøve å forstå. Har vel brukt ca. 20 timer denne uka på å lese gjennom 40 sider og er fortsatt ikke ferdig med kapittelet. Anonymkode: 472ae...06f
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #6 Skrevet 10. november 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber mandag - fredag 8 timer om dagen. Leser av og til på ettermiddagen/kvelden, men mest i eksamenstiden. Ellers leser jeg lørdag og søndag. Å lære seg å mestre hverdagen er en kunst. Det er noe man lærer bedre og bedre etter hvert som man blir eldre. Det samme gjelder god studieteknikk. God studieteknikk er å ikke lese ALL pensum, ikke bruke mer tid enn nødvendig på unødvendige detaljer, men lære seg hovedtrekkene i pensum og være godt forberedt til eksamen. Når man forstår det, nemlig å sortere ut pensum på den måten, kan man komme unna med å lese langt mindre. Det spørs litt hva man studerer da. Studerer du jo f.eks. matematikk eller økonomi, hjelper det liksom ikke å lese litt her og der, da må det jobbes jevnt hele året med regning for å danne grunnlaget. Men studerer du medisin, jus, psykologi, sosiologi, lektor eller noe liknende, kan man godt ta lesingen litt mer som "kos", og sette seg dypere inn i utvalgte deler av pensum. Bruker alle timene utenom dette til fritid, sosiale ting, trening, kjæresten, osv. Det går greit, føler jeg har god tid. Anonymkode: a0f04...252 Du har et veldig godt poeng her. Jeg synes det er nærmest umulig å velge vekk noe fra pensum. Er anatomi vi har mest nå, men tør på en måte ikke velge å fokusere mindre på noe i pensum ettersom man får jo hele tiden fortalt hvor viktig å forstå anatomien 100% for å kunne ha godt grunnlag til å skjønne sykdomslære til neste år, og andre emner videre i studiet 🙂 Anonymkode: 472ae...06f
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #7 Skrevet 10. november 2019 Det står mye detaljer i boka som du ikke trenger å lære, fokuser på læringsmålene! Hvis jeg skulle lest hele anatomiboka slavisk så hadde jeg aldri kommet i havn. At du har brukt 20 timer på å komme gjennom et kapittel høres veldig lite effektivt ut. Anonymkode: f006c...d17
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #8 Skrevet 10. november 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi. Du leser mye ja. Jeg har 7 timer med forelesning pr uke, og 2 timer med obligatorisk seminar. Har pleid å bruke 1-2 timer på egen lesing hver uke dag. Vil da si at jeg bruker 12 timer på studier pr uke. Eksamensperioden for meg er ganske chill, da jeg bruker denne tiden mest for mental forberedelse og repetering av tankekart og begreper. Anonymkode: 409ad...d0a Dette høres definitivt ut som en slik måte jeg egentlig vil studere på, men ikke får til. Tror nok det egentlig hadde vert mer enn nok for å meg å bruke ca like mye tid på egenstudier, om jeg bare klarer å bli mer effektiv i den tiden jeg bruker. Tenker jeg får sikkert gjort like mye på 2 timer som jeg gjør på 4 timer når jeg kanskje kommer mer inn i det med å lese og lære pensum, og kanskje finner en studieteknikk som fungerer aller best for meg. Vi har nasjonal eksamen om en måned (anatomi) og jeg burde jo egentlig ha hatt full kontroll på pensum og ha lært det vi allerede har gått gjennom, men føler at jeg nesten ikke kan noen ting, og at jeg er heldig om jeg såvidt klarer å få en E. Føler egentlig jeg at jeg mer bare virrer rundt og ikke aner hva jeg gjør når vi øver praktisk på skolen, skjønner ofte ingenting av det foreleser snakker om. Når jeg leser hjemme hopper jeg mye frem og tilbake ift de ulike temaene/bøkene, og følger vel ikke noe spesiell mal på hvordan jeg leser/lærer/bruker tiden. Blir jo egentlig ganske rotete og fører vel heller mer til at jeg får lest kjapt over pensum og får en ganske dårlig oversikt og at jeg egentlig ikke kommer til å klare å lære meg noe til eksamen. Anonymkode: 472ae...06f
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #9 Skrevet 10. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det står mye detaljer i boka som du ikke trenger å lære, fokuser på læringsmålene! Hvis jeg skulle lest hele anatomiboka slavisk så hadde jeg aldri kommet i havn. At du har brukt 20 timer på å komme gjennom et kapittel høres veldig lite effektivt ut. Anonymkode: f006c...d17 Jeg prøver å følge læringsmålene, men så snakker foreleser ofte om tema som ikke står der også er jeg redd jeg kanskje kommer til å få bruk for kunnskapen senere en gang? Vet ikke om det er realistisk tenkning, men har opplevd ett par ganger før at jeg har tenkt at ting ikke var så veldig viktige, men så var det akkurat dét som kom som spørsmål på eksamen eller som har blitt snakket om i timer osv. Anonymkode: 472ae...06f
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #10 Skrevet 10. november 2019 Jeg var på universitetet hver hverdag fra 8 til 16/21 alt avhengig av om det var laboratorieøvelse eller ikke. Så stort sett 8-21 tre dager i uka, og 8-16 to dager. Noen øvelser kunne vare lenger, men det var helst "kun" til 21. Deretter var det jo øvinger, lab.rapporter og oppgaver som skulle inn, så ble også noen timer på søndagen, kanskje 6 timer. Da jeg fikk barn ble det kun 8-15.30 på studiestedet, og noen timer på kvelden istedet. (Jeg måtte da ta andre emner enn lab.faga siden de ikke lot seg kombinere med barnehagen). Jeg leste svært lite utenom forelesninger og obligatoriske ting, utenom i eksamenstida. Men brukte jo temmelig mange timer likevel. Anonymkode: 97150...892 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #11 Skrevet 10. november 2019 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi. Du leser mye ja. Jeg har 7 timer med forelesning pr uke, og 2 timer med obligatorisk seminar. Har pleid å bruke 1-2 timer på egen lesing hver uke dag. Vil da si at jeg bruker 12 timer på studier pr uke. Eksamensperioden for meg er ganske chill, da jeg bruker denne tiden mest for mental forberedelse og repetering av tankekart og begreper. Anonymkode: 409ad...d0a Det sier litt om forskjellen i byrden på de ulike studiene da jeg hadde 50 timer obligatorisk oppmøte i uka, og obligatoriske øvinger og rapporter utenom, altså nærmere 60timer i uka, mens du har 12. Vil anta vi to har ulik erfaring med jobb ved siden av studiene også.. jeg jobbet jo kun om sommeren, noe en del studenter ved andre fakulteter ikke kunne skjønne. "Hva gjør du på dagene da?" 😂 Anonymkode: 97150...892 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #12 Skrevet 10. november 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det sier litt om forskjellen i byrden på de ulike studiene da jeg hadde 50 timer obligatorisk oppmøte i uka, og obligatoriske øvinger og rapporter utenom, altså nærmere 60timer i uka, mens du har 12. Vil anta vi to har ulik erfaring med jobb ved siden av studiene også.. jeg jobbet jo kun om sommeren, noe en del studenter ved andre fakulteter ikke kunne skjønne. "Hva gjør du på dagene da?" 😂 Anonymkode: 97150...892 Sant! Jeg studerer et veldig enkelt fag, pedagogikk - og det kreves jo ikke mye lesing. Ser at TS studerer sykepleie, og hvis jeg hadde studert det - tror jeg at jeg ville ha studert mye mer enn 12 timer i uka. Vi har bare obligatorisk seminar, ikke praksis eller obligatorisk forelesning. Jeg jobber ikke i det hele tatt pga sykdom, har mer enn nok med fulltidsstudie😬 Utrolig hvor ulikt det er fra studie til studie ja. Anonymkode: 409ad...d0a
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #13 Skrevet 10. november 2019 Inkludert forelesning og kollokvier leser/driver jeg med skolearbeid fra 8-19 i hverdagene og leser 7-12 timer på både lørdag og søndag, så her er det lite fritid. Sliter med å få gått gjennom alt jeg skal om jeg skulle brukt mindre tid, men kjenner det tærer på å ha så lite fritid. Anonymkode: 7927c...f53
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #14 Skrevet 10. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Inkludert forelesning og kollokvier leser/driver jeg med skolearbeid fra 8-19 i hverdagene og leser 7-12 timer på både lørdag og søndag, så her er det lite fritid. Sliter med å få gått gjennom alt jeg skal om jeg skulle brukt mindre tid, men kjenner det tærer på å ha så lite fritid. Anonymkode: 7927c...f53 Hva i all verden studerer du siden du bruker så mye tid??? Anonymkode: a0f04...252
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #15 Skrevet 11. november 2019 Akkurat nå jobber jeg morgen-kveld pga to store prosjekter. Merker det er litt vanskelig å fordele de likt. Dette er mest fordi jeg elsker det ene prosjektet og hater det andre, men gjør mitt beste. I tillegg jobber jeg alene på et og i gruppe på et annet. Så nå i November blir det mye skolearbeid. Heldigvis er det nesten bare praktisk. Jeg bruker også 2-3 timer annenhver dag på en konteeksamen og da inngår lesing av Powerpoints (vi bruker ikke bok), arbeid med gamle eksamener (mye går igjen hvert år), oppgaver og repetering på Memrise og en forelesning nå og da fordi jeg liker hvordan læreren underviser. Fritid har jeg i helgene, da ser jeg Netflix, går tur ute med musikk/podcast, vasker hjemmet og klær, besøker venner, osv. Prøver å skille hverdagsuke og helg så jeg ikke blir gal. Vi har ikke så mye forelesninger heller så det blir mye selvstendig arbeid, noe jeg liker veldig godt. Jeg er i femte semester på multimedieteknologi og design på UiA. Anonymkode: 9c73d...658 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #16 Skrevet 11. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Akkurat nå jobber jeg morgen-kveld pga to store prosjekter. Merker det er litt vanskelig å fordele de likt. Dette er mest fordi jeg elsker det ene prosjektet og hater det andre, men gjør mitt beste. I tillegg jobber jeg alene på et og i gruppe på et annet. Så nå i November blir det mye skolearbeid. Heldigvis er det nesten bare praktisk. Jeg bruker også 2-3 timer annenhver dag på en konteeksamen og da inngår lesing av Powerpoints (vi bruker ikke bok), arbeid med gamle eksamener (mye går igjen hvert år), oppgaver og repetering på Memrise og en forelesning nå og da fordi jeg liker hvordan læreren underviser. Fritid har jeg i helgene, da ser jeg Netflix, går tur ute med musikk/podcast, vasker hjemmet og klær, besøker venner, osv. Prøver å skille hverdagsuke og helg så jeg ikke blir gal. Vi har ikke så mye forelesninger heller så det blir mye selvstendig arbeid, noe jeg liker veldig godt. Jeg er i femte semester på multimedieteknologi og design på UiA. Anonymkode: 9c73d...658 Kan legge til at jeg dessverre ikke har jobb ved siden av, men dette håper jeg å endre snart. Til våren har jeg også planlagt å begynne med en idrett ved siden av og delta mer på forelesninger, da jeg har litt mer fag. Høsten har vært bare to fag men de har vært store. Er spent på hvordan hverdagen blir da. Anonymkode: 9c73d...658
absinthia Skrevet 11. november 2019 #17 Skrevet 11. november 2019 Da jeg studerte, var jeg alene med tre barn og jobbet en del på si, på forelesningsfrie dager/ dager med få timer forelesning. Jeg brukte tiden på studiestedet fra 8.00 eller 8.30 alt etter når første forelesning begynte og til klokken 15.30, uavhengig om jeg hadde seks timers forelesning eller bare to. På forelesningsfrie dager, der jeg ikke jobbet, gjorde jeg det samme. Denne tiden var inkludert lange pauser i kantina og prat med studievenner. På forelesningsfrie dager, der jeg jobbet, satt jeg ofte og gjorde oppgaver fra minstemann la seg til rett før jeg skulle legge meg selv. - Denne tiden var ispedd en del konversasjon og generell oppdragelse av de to største, som var tidlig i tenårene. Leste ikke noe særlig hjemme de dagene jeg hadde brukt hele dagen på studier, annet enn i unntakstilfeller. Ellers hadde jeg helt studiefritt på lørdager og satt en del utover kvelden på søndager, dersom jeg hadde oppgaver å skrive. Heldigvis leser jeg raskt, så jeg sparte inn litt tid med det.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #18 Skrevet 11. november 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Det sier litt om forskjellen i byrden på de ulike studiene da jeg hadde 50 timer obligatorisk oppmøte i uka, og obligatoriske øvinger og rapporter utenom, altså nærmere 60timer i uka, mens du har 12. Vil anta vi to har ulik erfaring med jobb ved siden av studiene også.. jeg jobbet jo kun om sommeren, noe en del studenter ved andre fakulteter ikke kunne skjønne. "Hva gjør du på dagene da?" 😂 Anonymkode: 97150...892 Enig. Jeg har også gått på et slikt studium, og synes ikke at TS leser spesielt mye, og at de har veldig lite undervisning. Men det høres ut som om TS bør bli bedre på studieteknikk og taktisk lesing. Det er jo en del av det man må lære når man er ny student. Anonymkode: 43a5c...3b7
SPOCA Skrevet 11. november 2019 #19 Skrevet 11. november 2019 Jobb fra 8-16 mandag til fredag, leser fra 18-20/21 i hverdagene og leser vel 5-6 timer lørdag og søndag. Bruker ca 20-25 timer per uke til studier. Går nettstudier, så har ingen obligatoriske oppmøter eller lignende. Jeg føler jeg har ganske mye fritid.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #20 Skrevet 11. november 2019 Studerte selv sykepleie og var ferdig i 2015. Leste rundt 9-17 hver dag og hadde fri i helgene. Fikk bra karakterer og jobbet fast én dag i uken og annenhver helg med fredag og lørdag. Så er må du nok bli mer effektiv i lesingen din Jeg var og er ingen lesehest eller supersmart, men syns sykepleiestudiet var et rimelig enkelt studie Mye obligatorisk oppmøte og praksis dog, men ikke tungt pedagogisk? 😕 Anonymkode: 0fbd5...203
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå