Brimi Skrevet 10. november 2019 #1 Skrevet 10. november 2019 Jeg har fått erstatning for tapt inntekt som går tilbake i tid. Dvs jeg må betale skatt av beløpet. Det jeg ikke vet (ble heller ikke opplyst om i vedtaket) er om jeg må betale skatten som restskatt eller om skatten allerede har blitt betalt. Er det noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #2 Skrevet 10. november 2019 Hvis du googler «hvor mye har jeg tjent i år» så burde vel betalingen være med i rentestykket, og da kan du se hvor mye skatt som har blitt trukket og om det samsvarer med utbetalingen eller ikke? Anonymkode: 8374a...409
Brimi Skrevet 10. november 2019 Forfatter #3 Skrevet 10. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du googler «hvor mye har jeg tjent i år» så burde vel betalingen være med i rentestykket, og da kan du se hvor mye skatt som har blitt trukket og om det samsvarer med utbetalingen eller ikke? Anonymkode: 8374a...409 Beklager, men jeg skjønte ikke helt hva du mener. Tror jeg må ha det inn med t-skje🙈 Vil jeg se det på selvangivelsen?
FrodeF Skrevet 10. november 2019 #4 Skrevet 10. november 2019 Ingen her kan da vite om de som har utbetalt erstatning til deg har fortsatt forskuddstrekk. Det må du forstå at du må ta med de. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #5 Skrevet 10. november 2019 (endret) 3 timer siden, Brimi skrev: Beklager, men jeg skjønte ikke helt hva du mener. Tror jeg må ha det inn med t-skje🙈 Vil jeg se det på selvangivelsen? GOOGLE det jeg skrev. Da kommer du til denne linken. https://www.skatteetaten.no/skjema/mine-inntekter-og-arbeidsforhold/ SÅ logger du inn. SÅ ser du totalt hva du har fått brutto og hva som er trukket i skatt. Hvis du for eksempel ser at du har fått 700 000kr og betalt 60 000kr i skatt så kan du regne med at det ikke er blitt trukket skatt. Anonymkode: e0c7b...4d4 Endret 10. november 2019 av Søgni 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #6 Skrevet 10. november 2019 36 minutter siden, Brimi skrev: Beklager, men jeg skjønte ikke helt hva du mener. Tror jeg må ha det inn med t-skje🙈 Vil jeg se det på selvangivelsen? Og når du ser beløpet for skatt og lønn så kan du plotte inn i her https://skattekalkulator.app.skatteetaten.no/#/ for å se om du kan forvente baksmell eller ikke. Nå er det såpass lite igjen av året at du sikkert vet hva du ellers kommer til å få utbetalt, så det burde gå fint. Anonymkode: e0c7b...4d4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #7 Skrevet 10. november 2019 Nå vet jeg ikke hvem du har fått erstatning fra, men jeg har tidligere fått erstatning fra NPE (Norsk pasientskadeerstatning), og da er det sånn at du selv må betale inn skatt på erstatningen, altså jeg fikk restskatt året etter. Tror nesten det må være sånn for de kan jo ikke vite hvilke andre fradrag du Evt har, og om erstatningen gjør at du får toppskatt osv. Ville hørt med dem om hvordan de gjør det, og sette av et ca beløp Evt betale det inn til skatteetaten, har du betalt for mye får du det jo igjen Anonymkode: e6d92...a16 2
Brimi Skrevet 10. november 2019 Forfatter #8 Skrevet 10. november 2019 (endret) 3 timer siden, FrodeF skrev: Ingen her kan da vite om de som har utbetalt erstatning til deg har fortsatt forskuddstrekk. Det må du forstå at du må ta med de. Regner med at de gjør det likt for alle og dermed noen som har erfaring med om det blir baksmell. 2 timer siden, AnonymBruker skrev: GOOGLE det jeg skrev. Da kommer du til denne linken. https://www.skatteetaten.no/skjema/mine-inntekter-og-arbeidsforhold/ SÅ logger du inn. SÅ ser du totalt hva du har fått brutto og hva som er trukket i skatt. Hvis du for eksempel ser at du har fått 700 000kr og betalt 60 000kr i skatt så kan du regne med at det ikke er blitt trukket skatt. Anonymkode: e0c7b...4d4 Jeg gjorde det og kom inn der, men skjønte ikke hva jeg skulle se etter. Takk for oppklaring. Endret 10. november 2019 av Søgni 1
Brimi Skrevet 10. november 2019 Forfatter #9 Skrevet 10. november 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå vet jeg ikke hvem du har fått erstatning fra, men jeg har tidligere fått erstatning fra NPE (Norsk pasientskadeerstatning), og da er det sånn at du selv må betale inn skatt på erstatningen, altså jeg fikk restskatt året etter. Tror nesten det må være sånn for de kan jo ikke vite hvilke andre fradrag du Evt har, og om erstatningen gjør at du får toppskatt osv. Ville hørt med dem om hvordan de gjør det, og sette av et ca beløp Evt betale det inn til skatteetaten, har du betalt for mye får du det jo igjen Anonymkode: e6d92...a16 Takk for svar Da er det store muligheter for at det er sånn med dette også😅
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #10 Skrevet 10. november 2019 9 minutter siden, Brimi skrev: Takk for svar Da er det store muligheter for at det er sånn med dette også😅 Ikke lett å vite dette Anonymkode: e6d92...a16
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #11 Skrevet 10. november 2019 Jeg fikk etterbetalt av forsikringsselskap som lå noen år tilbake som jeg ikke visste jeg hadde krav på. De henta ut skattekortet mitt og trakk det direkte. Men du må ikke ta noe for gitt og sjekke opp i dette selv så sant du ikke har fått brev angående skattetrekk. Anonymkode: be173...005 1
Søgni Skrevet 10. november 2019 #12 Skrevet 10. november 2019 Tråden er ryddet for latterliggjøring. Søgni, mod.
Brimi Skrevet 10. november 2019 Forfatter #13 Skrevet 10. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: GOOGLE det jeg skrev. Da kommer du til denne linken. https://www.skatteetaten.no/skjema/mine-inntekter-og-arbeidsforhold/ SÅ logger du inn. SÅ ser du totalt hva du har fått brutto og hva som er trukket i skatt. Hvis du for eksempel ser at du har fått 700 000kr og betalt 60 000kr i skatt så kan du regne med at det ikke er blitt trukket skatt. Anonymkode: e0c7b...4d4 Det stod ikke noe der om erstatningspengene i det hele tatt🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #14 Skrevet 11. november 2019 Har du googlet? Stod noe om at man kunne søke om lavere skatt på slik erstatning når jeg googlet det kjapt. Anonymkode: 8374a...409
Brimi Skrevet 11. november 2019 Forfatter #15 Skrevet 11. november 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du googlet? Stod noe om at man kunne søke om lavere skatt på slik erstatning når jeg googlet det kjapt. Anonymkode: 8374a...409 Ja, skal sjekke det ut. Takk for svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå