Gå til innhold

Hvor streng er du på paracet hos baby?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gir du ved skriking? Feber? Smerter? 

Har en baby på 8 mnd. I natt hadde hun det helt klart vondt og skrek og skrek. Hun hoster og nesa renner. Ingen feber. Jeg valgte å gi paracet og hun kom seg.

Har aldri gitt paracet før men følte jeg gjorde rett valg.

Når gir du? 

Anonymkode: 1550c...eb1

Når baby har feber pleier jeg å gi Paracet før legging. Da pleier hun å sove mye bedre. Har gjort det med begge mine, yngste er 7 mnd og eldste er 3 år.

Anonymkode: 28b5b...433

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, saltvann skrev:

ikke ofte nødvendig sier du.. men jeg må si de har fått ofte..

Ti stykk stikkpiller totalt i løpet av 17 måneder er ikke mye synes jeg da, altså totalt en pakke. Hvor mener du grensen for ofte/mye går?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, saltvann skrev:

ikke ofte nødvendig sier du.. men jeg må si de har fått ofte..

Og en på 3,5 måneder som har fått en eneste stikkpille i sitt liv. Er det mye? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir når de trenger det. Ser an form, allmenntilstand og grunnen til feber. 

Nå får ungene Paracet for voksesmerter. Sjeldent de er syke eller har feber nå. 

Anonymkode: 0e697...2b6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mens vanlige tabletter tas raskt opp i kroppen, tas brusetabletter og mikstur enda raskere opp. Stikkpiller bruker lengst tid og de tas ikke alltid like godt opp i kroppen som andre legemiddelformer, sier Ytterbø og legger til

fra KK om Paracet til barn. 

Anonymkode: f95b7...aef

Ikke min erfaring 👍 opplever ofte at barna blir kvalme av tbl og mikstur og da kommer det i retur. Så her foreskriver legen ofte supp. Og i mange tilfeller i.v. Men det er ikke aktuelt i en hjemmesituasjon. 

Anonymkode: b9795...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Paracet gis ikke bare ved feber. Man bør være voksen nok til å vite når man skal gi Paracet og ikke ringe ned legevakten. 

Anonymkode: d3632...2fa

Jeg synes det er bedre at usikre foreldre ringer legevakten. Vi har kun gitt Paracet ved høy feber, og ringer alltid legevakten først.

Anonymkode: 562d4...f06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3-åringen har ennå ikke fått det. Vurderte det en gang da feberen var rundt 40 (og angrer litt på at jeg ikke ga da).

Baby på 3 måneder har heller aldri fått det.

Litt feber ikke er farlig, og det går også an å ha litt vondt når man er syk eller når man har nedsatt allmenntilstand. Med litt feber jobber også immunforsvaret bedre. Ingen av barna vært veldig syke i mange dager, og det kan hende de hadde fått paracet om de hadde vært syke lenge.

Anonymkode: 7a1d9...223

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, MammatilJ skrev:

Ti stykk stikkpiller totalt i løpet av 17 måneder er ikke mye synes jeg da, altså totalt en pakke. Hvor mener du grensen for ofte/mye går?

Har 3 barn under 7 år og har ikke gitt 10... Men vi er jo forskjellig :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke min erfaring 👍 opplever ofte at barna blir kvalme av tbl og mikstur og da kommer det i retur. Så her foreskriver legen ofte supp. Og i mange tilfeller i.v. Men det er ikke aktuelt i en hjemmesituasjon. 

Anonymkode: b9795...82a

Men nå er det ikke personlig erfaring som avgjør effekten av en medisin.

Anonymkode: ddb49...3da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen konkurranse om å gi færrest mulig paracet? Reagerer litt på at enkelte er så restriktive at ungene ikke får paracet ved tydelig sykdom og ubehag. Man skal selvsagt utøve forsiktighet ved all slags medisinbruk, men følger man pakningsvedlegget så er det ikke noe farlig å gi paracet av og til. 

Vi gir før de skal legge seg om feberen er stigende, sånn de får sove godt. Gir hvis de reagerer på vaksine. Har også gitt på natta ved hysterisk gråt (tydelig plaget). Jeg tenker slik at ungene våre er så små at de ikke kan si fra selv om de har vondt, uten å skrike. Da er det opp til oss voksne å smertestille om nødvendig. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, MammatilJ skrev:

Og en på 3,5 måneder som har fått en eneste stikkpille i sitt liv. Er det mye? 

Slapp av :) minsta mi var første tur på sykehus når hun var 2,5mnd. Her snakker vi to intravenøse antibiotikakurer i tillegg til Paracet 😂 og hun var ikke på dødens rand. Det er sånn de gjør det ved uforklarlig infeksjon med feber hos barn under 3 mnd ;). Ny innleggelse igjen ved 8 mnd, og her var det igjen tunge medisiner + dobbel antibiotikakur for noe som i utgangspunktet ikke er farlig. 

Litt Paracet stresser jeg ikke over :P 

Anonymkode: 1ce21...51c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slapp av :) minsta mi var første tur på sykehus når hun var 2,5mnd. Her snakker vi to intravenøse antibiotikakurer i tillegg til Paracet 😂 og hun var ikke på dødens rand. Det er sånn de gjør det ved uforklarlig infeksjon med feber hos barn under 3 mnd ;). Ny innleggelse igjen ved 8 mnd, og her var det igjen tunge medisiner + dobbel antibiotikakur for noe som i utgangspunktet ikke er farlig. 

Litt Paracet stresser jeg ikke over :P 

Anonymkode: 1ce21...51c

Takk, takk! Føler heller ikke at dette er mye nei, men ble påpekt av en over som mente jeg ga Paracet ofte. Føler ikke en gang i løpet av 3,5 måneder er ofte, men, men, det kommer vel ann på hva som defineres som ‘ofte’. Jeg er for å gi hvis det trengs. Barna kan jo ikke si fra på samme måte som oss om smerter og ubehag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, saltvann skrev:

Har 3 barn under 7 år og har ikke gitt 10... Men vi er jo forskjellig :)

Ja, når barna dine på 7 år har fått færre enn 10 stikkpiller i alt skjønner jeg at du har et annet syn på hva som er ‘ofte’. Godt at barna dine holder seg så friske! Det er ingenting bedre enn det. Jeg krysser fingrene for en ok vinter med minst mulig forkjølelse😊 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MammatilJ skrev:

Ja, når barna dine på 7 år har fått færre enn 10 stikkpiller i alt skjønner jeg at du har et annet syn på hva som er ‘ofte’. Godt at barna dine holder seg så friske! Det er ingenting bedre enn det. Jeg krysser fingrene for en ok vinter med minst mulig forkjølelse😊 

Man bruker da vel ikke Paracet ved forkjølelse?

Anonymkode: 2199e...4a7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lumos skrev:

Det er jo ingen konkurranse om å gi færrest mulig paracet? Reagerer litt på at enkelte er så restriktive at ungene ikke får paracet ved tydelig sykdom og ubehag. Man skal selvsagt utøve forsiktighet ved all slags medisinbruk, men følger man pakningsvedlegget så er det ikke noe farlig å gi paracet av og til. 

Vi gir før de skal legge seg om feberen er stigende, sånn de får sove godt. Gir hvis de reagerer på vaksine. Har også gitt på natta ved hysterisk gråt (tydelig plaget). Jeg tenker slik at ungene våre er så små at de ikke kan si fra selv om de har vondt, uten å skrike. Da er det opp til oss voksne å smertestille om nødvendig. 

Jeg håpet vi hadde sluppet en slik diskusjon.

Man må da ikke gi Paracet ved tydelig sykdom og ubehag, og det er heller ikke farlig å være tydelig syk eller ha ubehag. Jeg gir gjerne barna masse kos, trøst og oppmerksomhet om de er syke, men ikke medisiner om det ikke er absolutt nødvendig. En reaksjon ved vaksine kan være så mangt, og må ikke nødvendigvis kvalifisere til paracet (men kan selvsagt det).

Helt ærlig synes jeg det   virker som mange foreldre er slepphendte med paracet-bruken. I en del om barnehager opplever de at barna har fått Paracet før de kommer i barnehagen, og personalet blir bedt om å gi mer Paracet om barnet trenger det. Det er ikke greit å sende barnet i barnehagen på Paracet før å slippe å være hjemme med det. 

Når det er sagt, så har mine barn vært lite syke. Jeg synes 10 Paracet på 17 måneder høres mye ut, men kanskje er barnet så dårlig at det er helt nødvendig, og kanskje hadde barnet mitt fått like mye Paracet om barnet mitt var like dårlig. Det er umulig å vurdere bak en skjerm når jeg ikke vet mer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ga vi for første gang i går, hun er 6mnd. Våknet med skriking og hadde tydelig vondt, holder på med tannfrembrudd. For vår del var det siste utvei, prøver så klart trøst, kos og pupp først.

Ville nok også gitt ved høy feber, hvis barnet tydelig ikke har det bra, men vi har ikke vært oppi den problemstillingen enda. 

Anonymkode: f3252...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håpet vi hadde sluppet en slik diskusjon.

Man må da ikke gi Paracet ved tydelig sykdom og ubehag, og det er heller ikke farlig å være tydelig syk eller ha ubehag. Jeg gir gjerne barna masse kos, trøst og oppmerksomhet om de er syke, men ikke medisiner om det ikke er absolutt nødvendig. En reaksjon ved vaksine kan være så mangt, og må ikke nødvendigvis kvalifisere til paracet (men kan selvsagt det).

Helt ærlig synes jeg det   virker som mange foreldre er slepphendte med paracet-bruken. I en del om barnehager opplever de at barna har fått Paracet før de kommer i barnehagen, og personalet blir bedt om å gi mer Paracet om barnet trenger det. Det er ikke greit å sende barnet i barnehagen på Paracet før å slippe å være hjemme med det. 

Når det er sagt, så har mine barn vært lite syke. Jeg synes 10 Paracet på 17 måneder høres mye ut, men kanskje er barnet så dårlig at det er helt nødvendig, og kanskje hadde barnet mitt fått like mye Paracet om barnet mitt var like dårlig. Det er umulig å vurdere bak en skjerm når jeg ikke vet mer. 

Hvorfor latt du ungen din ligge å ha vondt når det enkelt kan løses med Paracet? Skjønner meg ikke på dere som skal være så restriktive med medisiner. Stakkars barn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gir dere Paracet ved feber? Det er å kjempe i mot kroppens immunforsvar! 😳

Feber er forhøyet kroppstemperatur, og kan skje når kroppens immunforvsar bekjemper bakterier og virus. Kroppen skrur rett og slett opp temperaturen for at kjemiske prosesser skal gå fortere, slik at kroppen bekjemper sykdommen i raskere tempo. Ved å gi febernedsettende (paracet), kjemper man faktisk i mot kroppens immunforsvar! Det er derfor ingen god hjelp i å ta febernedsettende (tvert i mot tar det lengre tid å bli frisk!), bortsett fra at man/barnet kanskje føler seg litt mer opplagt akkurat der og da.

Jeg har studert immunologi (lære om immunforsvaret) på universitetet, og vet at dette stemmer. Et lite søk på en seriøs forskningsside eller artikkel, ikke på hva folkene i Paracet-bransjen skriver..

Eksempel på god kilde:
https://forskning.no/medisin-virus-bakterier/feber-aktiverer-kroppens-forsvar/1022275

Anonymkode: d5c33...c09

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gir dere Paracet ved feber? Det er å kjempe i mot kroppens immunforsvar! 😳

Feber er forhøyet kroppstemperatur, og kan skje når kroppens immunforvsar bekjemper bakterier og virus. Kroppen skrur rett og slett opp temperaturen for at kjemiske prosesser skal gå fortere, slik at kroppen bekjemper sykdommen i raskere tempo. Ved å gi febernedsettende (paracet), kjemper man faktisk i mot kroppens immunforsvar! Det er derfor ingen god hjelp i å ta febernedsettende (tvert i mot tar det lengre tid å bli frisk!), bortsett fra at man/barnet kanskje føler seg litt mer opplagt akkurat der og da.

Jeg har studert immunologi (lære om immunforsvaret) på universitetet, og vet at dette stemmer. Et lite søk på en seriøs forskningsside eller artikkel, ikke på hva folkene i Paracet-bransjen skriver..

Eksempel på god kilde:
https://forskning.no/medisin-virus-bakterier/feber-aktiverer-kroppens-forsvar/1022275

Anonymkode: d5c33...c09

Fordi feber kan være farlig, og fordi man får beskjed om å gi/ta Paracet ved feber. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...