Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leier leilighet i en bygård her i Oslo. Her har det i høst vært store problemer med varmen/varmtvannet, som i store perioder har vært borte. 

Jeg har snakket med flere naboer og vi er alle ganske opprørte over dette.  Det hele startet i september, da fikk vi mail fra utleier om at nå hadde de slått på varmen, så det var bare å lufte radiatorene så skulle alt være ok. Det var det ikke, Men i den perioden var det ikke så kaldt så jeg tenkte ikke mer over det. Etter ca halvannen uke ble  det faktisk litt kaldt og jeg sendte mail om at det var ingen varme hos meg,  hverken i stue eller på badet. Det tok to dager før jeg fikk svar, om at "vi hadde litt problemer i oppstartfasen, men det kommer rørlegger å ser på det før helgen" . Ja, den helgen kom og gikk og det var like kaldt.  Tida gikk og oktober kom og det var ingen varme. Det begynte å bli kaldt og mail ble sendt inn til kontoret men alt vi fikk beskjed om var å lufte radiatoren.  Ca midt i oktober hørte jeg rare lyder i radiatoren en kveld, som om noen helte vann i den. Kjente på den men den var iskald. Dette var en fredag ettermiddag. Jeg var ute en tur og kom hjem til meget kald leilighet. Det var heller ikke varmvann...  Ringte kontaktpersonen vår, men han svarte ikke - var på hyttetur visstnok i følge en av naboene mine som hadde fått mail  fra en stedfortreder (som ikke sendte til alle, bare noen) . Ingen tok tak i dette og vi var uten varme og varmtvann helt frem til tirsdag morgen. Det viste seg å være en lekkasje i fyr-rommet, og mannen jeg traff tilfeldig på vei til butikken sa at dette var dårlig vedlikeholdt og at ingen kunne fikse det før mandag. 

Det ble halvveis bra etter dette, men fortsatt veldig ustabilt. Flere dager uten varme, bare "mas" fra utleier om at vi måtte lufte radiatorene. Og en mail om at ting kommer på plass etterhvert. Hele oktober var så og si uten varme og flere av oss har spurt om vi kan få trekke fra leia det vi betaler i varme/varmtvann, siden det ikke har fungert, men det kan vi ikke. Vi har ifølge dem, ikke lov til å ikke betale. Naboen min sin radiator er kald og varm om hverandre, virker som bingo hele greia. 

Men hele greia er, at de har koplet oss på fjernvarme. Det er jo helt ok - men vi har ikke fått noe info om det. Og det var det utleier mente da han skrev til meg at de var i oppstartfasen, skjønte jeg etter hvert. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet ringe vaktmester og rørlegger for å få de til å sjekke dette - bare forrige uke var han hos meg 4 ganger..! 

Har vi ikke krav på noen form for kompensasjon på dette? Syns det er helt forkastelig og skulle betale for noe som virkelig ikke har vært på plass. Kan jo nevne at det er ikke ukjent for oss dette med at både varmtvann og varme forsvinner i helger, dette har skjedd tre ganger tidligere - dette var mens de fyrte med olje og hadde glemt å bestille det....

Anonymkode: c9442...0d0

Skrevet (endret)

Jeg ville bare trekt dette fra leia pluss litt til. Verdiforingelsen for deg er større enn bare kostnadene for varme og varmtvann.  Hva utleier mener har egentlig fint lite å si. Jeg ville også trekt for å kjøpe en flyttbar elektrisk ovn.

Endret av Traktor
  • Liker 2
Skrevet

Meld deg inn i leieboerforeningen, så kan du få hjelp til å løse dette :)

Anonymkode: 19fa8...cf0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...