AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #1 Skrevet 10. november 2019 Jeg har ikke lidd av slik så mye, men merker det ekstra når jeg er helt alene. Jeg liker ikke å se mot vinuene fordi jeg er redd for at jeg skal se noen stå og se inn, eller en skikkelse. Har skvuttet mange ganger av eget speilbilde! I fjor en gang, stod faktisk naboen ganske full utenfor kjøkkenvinduet mitt og så inn! Naboen var ikke skummel da, ville bare høre om jeg hadde hørt noen lyder (hun innbiller seg ting) og drikker en del, så hun bryr seg ikke all verden om høffelighet. Nå utløste hun ikke noe traume, men der ser man at man KAN faktisk få noen på vinduet sitt Flere som lider av slik? Har hørt en del på skrekkhistorer i det siste da....kanskje derfor. Anonymkode: b51fc...6b9
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #2 Skrevet 10. november 2019 Heng opp gardiner og trekk dem for om kvelden 😊 Anonymkode: 0f0f9...aaf 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #3 Skrevet 10. november 2019 Jeg er veldig husredd og kan tro at jeg hører ting om natten og er redd for at noen står utenfor soverommet mitt... dette stammer nok fra en utrygg barndom. Men, jeg har noen tips som har hjulpet meg hvertfall 1. Skaff persienner som du kan se gjennom, men som ikke kan sees gjennom utenfra. Da er du trygg på at ingen kan se inn, men du kan evt. se de. Selv om det ikke er noe å uroe seg for, er det en fin trygghet. Og ha gardiner utenpå, om du ikke vil se ut heller. 2. Distraher deg selv med en bok, podcast eller rolig musikk. På Spotify kan du sette på timer på podcast så den slår seg av etter noen minutter om du skal sove. 3. Om det blir veldig ille, ring mental helse hjelpetlf på 123 116. Jeg har ringt de da jeg ble veldig redd en kveld og det hjalp enormt bare å få bekreftet av noen at det er ingenting å være redd for. De har døgnåpen tlf og det er gratis å ringe. Og til slutt, om dette blir et stort problem så finn ut hvorfor du blir så redd. Snakk med noen om det. Om det så bare er skumle nyheter så hjelper det å si det høyt og også tenke, hva er egentlig sjansen for at det jeg er redd for, skjer meg? Eks: Jeg hørte to jenter ble drept i Marokko, da de var alene på fjelltur. Jeg ble veldig engstelig da. Men nå kommer ingen til å drepe meg, jeg er ikke på fjelltur alene i Marokko. Jeg bor i verdens beste og tryggeste land. Skjønner? Anonymkode: a0eba...680 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #4 Skrevet 10. november 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Heng opp gardiner og trekk dem for om kvelden 😊 Anonymkode: 0f0f9...aaf i hele huset? det vil se maks rart ut, og så sent som jeg står opp noen ganger, så vil det se ut som det bor en alkis der...eller noen som skjuler noe Anonymkode: b51fc...6b9
Candiru Skrevet 10. november 2019 #5 Skrevet 10. november 2019 Jeg har det på samme måten. Nå skal snart samboeren min reise bort i to uker, og da blir jeg helt alene her. For å forberede meg, så driver vi og pusser opp et rom oppe i andre etasje, så vi kan flytte soverommet dit, da vil jeg føle meg litt tryggere. Veldig ofte når jeg er alene hjemme på kvelden og natten, så tør jeg ikke være ute i stua på grunn av de store vinduene ut mot hagen og verandaen. Tar med meg bikkja på soverommet i titiden på lørdagskvelden liksom, det er ikke noe stas. Jeg tør heller ikke ha på musikk eller tv om kvleden, fordi jeg er redd for at jeg ikke vil høre det hvis noen skulle prøve å komme seg inn i huset.
Mezzosoprena Skrevet 10. november 2019 #6 Skrevet 10. november 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Har hørt en del på skrekkhistorer i det siste da....kanskje derfor. Anonymkode: b51fc...6b9 Og der har du selvfølgelig svaret ditt - jeg er også slik i perioder og det henger alltid sammen med filmer/serier/historier jeg har sett eller hørt.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #7 Skrevet 10. november 2019 Kjenner meg veldig igjen, selv i 2. og 3. etasje har jeg vært redd for dette. Irrasjonell frykt for at jeg skal se noe eller noen utenfor vinduet om jeg ser på dem/ser ut. Også ofte blitt redd for egen refleksjon i vinduene. For meg har det funket å dra gardiner for vinduene, da føles det tryggere + at jeg tenker mindre på det. Jeg er nesten bare redd når det er mørkt da, så da er det liksom ikke så rart å ha gardiner trekt for synes jeg... Nå bor jeg i 4. etasje og det er mye bedre heldigvis, har ikke vært noe redd for det i det siste Jeg har også generelt jobbet med angsten min det siste året (for er ikke bare dette jeg har vært redd for) og det har nok hjulpet litt også på dette. For meg blir denne redslen også værre om jeg ser mye tv og film om true crime eller krim, men har alltid hatt den redslen selv uten å se på noe særlig skumle filmer og sånn. Anonymkode: 709e2...946
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #8 Skrevet 10. november 2019 Om jeg har blitt redd for innbrudd om natten eller får redslen for å se noe eller noen om natten har jeg skrudd på alt lyset hjemme, og så sovet. Når det er lyst så er jeg ikke så redd for å se noe for da tenker jeg at jeg ser alt godt og jeg lurer iallfall ikke meg selv til å tro at skygger og figurer i mørket er noe annet enn det er. I lyset ser jeg at det er en stol med klær og en lampe og alt føles trygt Passe teit å sove med lyset på som voksen men jeg tenkte det var bedre enn å være redd. Det er også fint å bare akseptere redslen sin. Man skal ikke tneke og tenke på det og gjøre seg selv reddere men det pleier ikke fungere å forsøke å tvinge seg selv til å ikke være redd.. aksepter at du er redd og det er ok, men fortell også deg selv at det er irrasjonelt. Tenk at du bare skal være redd litt og så la det gå over. Anonymkode: 709e2...946
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #9 Skrevet 10. november 2019 Persienner. Hang det opp i alle vinduene da jeg flyttet inn og oppdaget at når det er mørkt ute og lyst inne så kan alle se inn. Driter i om andre da tror det bor en gærning her Anonymkode: 4185e...f06
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #10 Skrevet 10. november 2019 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke lidd av slik så mye, men merker det ekstra når jeg er helt alene. Jeg liker ikke å se mot vinuene fordi jeg er redd for at jeg skal se noen stå og se inn, eller en skikkelse. Har skvuttet mange ganger av eget speilbilde! I fjor en gang, stod faktisk naboen ganske full utenfor kjøkkenvinduet mitt og så inn! Naboen var ikke skummel da, ville bare høre om jeg hadde hørt noen lyder (hun innbiller seg ting) og drikker en del, så hun bryr seg ikke all verden om høffelighet. Nå utløste hun ikke noe traume, men der ser man at man KAN faktisk få noen på vinduet sitt Flere som lider av slik? Har hørt en del på skrekkhistorer i det siste da....kanskje derfor. Anonymkode: b51fc...6b9 Antidepressiva kan gi slike bivirkninger. Anonymkode: f83be...56f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå