Gå til innhold

Hvilke upopulære meninger har du?

Gjest Inverto

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Blir flau over alle naive damer på KG. Lykke 

Anonymkode: 8f6e0...9d7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ikke vite om et dyr ikke har noen av disse. Du har ikke snakket med dyrene. 

Anonymkode: ae7e9...ad6

Nei, jeg snakker ikke dyrsk. ;)  Men du har litt rett. Vi vet ikke hva dyrene tenker. Det er imidlertid gjort tester som viser at noen dyr har en slags selvbevissthet. Google 'speiltesten'. Når er dyr ser seg selv i speilet er det vanlig å tro at de ser på en av samme art. Men noen litt mer intelligente dyr (elefanter, sjimpanser, skjærer, etc) forstår at de ser seg selv. Om de opplever at de har et 'jeg' er usikkert, men de har i hvert fall en forståelse av seg selv.

Hva har vi gjort med egenverdien? Jo, vi har rasert planeten. Vi ødelegger den for alle andre arter. Ergo oppfyller vi vår biologi sin største oppgave, nemlig reproduksjon til gunst for overlevelsen for egen art. Men som vi også ser i dyreriket, så kan den reproduktive suksessen til en art gjøre at artsmangfoldet forsvinner, hvilket til slutt fjerner livsgrunnlaget for en art - hvilket også i ferd med å skje for homo sapiens på denne planeten.

Vil det si at du innrømmer indirekte drap på alle mennesker på denne jord som sulter, og som du ikke har sørget for å skaffe mat til?

Vi har et kollektivt ansvar for å ta vare på miljøet, men enkeltmennesker kan ikke gjøre noen særlig forskjell. Synes derfor ikke eksempelet ditt er særlig relevant når det kommer til skyldfordeling når det gjelder assistert dødshjelp.

Anonymkode: 3fabc...afe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Livet har ingen iboende verdi. Poenget med livet er reproduksjon.

Det er bare å se til dyrenes rike. Det er slik alle dyr lever. Vi er ikke noe annerledes enn dem, deres liv har ikke mindre verdi enn våre. Vi har bare skapt oss en illusjonen om at det er en opphøyd "mening" med livet, og at de som ikke bidrar til samfunnet - men strengt tatt holder det tilbake - skal holdes flytende. 

Du kan ikke både hevde at [1] livet ikke har noen verdi og at [2] poenget med livet er reproduksjon. Hvis livet er meningsløst er det uetisk å få barn.

Anonymkode: 7ac68...bf4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg er sikker på at norske idrettsutøvere, særlig i vintersporter er dopa. Nå har hopperene innrømmet at de jukser, så snart må nok skiløperene innrømme det også. Trodde absolutt ikke på den tåredryppende historien til Therese Johaug, hun gråt bare fordi hun ble tatt.

Anonymkode: e6dff...c5c

Hopperne visste ikke om jukset med draktene.

Anonymkode: 4f900...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En illusjon om vår egen viktighet endrer ikke vår egen biologi. Livet til et menneske har ingen iboende verdi utover reproduksjon for å sikre artens overlevelse. Biologien din driter i alt annet.

Konseptet «verdi» eksisterer vel bare så lenge man har tilsttekkelig kognitive evner til å tenke på sånt. Jeg tviler på om en hund funderet mye på sin egen verdi, og selv om en fin leke har høy nok verdi til at han vil slåss om den så fremstår oppførselen ganske ureflektert.

Jeg tror ikke at alt som kan og bør sies om mennesket blir godt beskrevet av biologi.

Sitat

Det er forskjell på å drepe, og å kunstig holde i live.

Enig.

Anonymkode: 3b5c0...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du kan ikke både hevde at [1] livet ikke har noen verdi og at [2] poenget med livet er reproduksjon. Hvis livet er meningsløst er det uetisk å få barn.

Så klart kan jeg det. Livet i seg selv har ikke noen verdi utover å skape avkom. Det er sannheten for alle dyr på denne jord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så klart kan jeg det. Livet i seg selv har ikke noen verdi utover å skape avkom. Det er sannheten for alle dyr på denne jord.

Men hva er verdien i å skape avkom? Hvis det ikke finnes noen mening utover å skape avkom, så er det jo også en meningsløs handling å skape avkom.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hva er verdien i å skape avkom? Hvis det ikke finnes noen mening utover å skape avkom, så er det jo også en meningsløs handling å skape avkom.

Reproduksjon er biologiens eneste hensikt. Det finnes ingen dypere mening bak det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Reproduksjon er biologiens eneste hensikt. Det finnes ingen dypere mening bak det. 

Så de som ikke kan få barn eller som ikke vil få barn, er overflødige?

Anonymkode: 9722a...fba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Nei, men vi er ikke helt riktig biologisk skrudd sammen.

Jeg er veldig enig med den du diskuterer med. Vi lever for reproduksjon. Det ligger instinktivt og biologisk i oss, og er veldig enkelt. Å føre arten - og helst sine egne gener videre. 

Hvorfor slike som meg ikke kjenner på det instinktet aner jeg ikke, men det har jeg aldri gjort. Men jeg skjønner jo at jeg ikke er helt skrudd sammen på samme måten som andre. Men slik er jo naturen. Noen individer skiller seg ut. 

Anonymkode: 181a5...7a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I utgangspunktet, ja. Det er likevel mulig å være en del av flokken som bringer arten videre da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, men vi er ikke helt riktig biologisk skrudd sammen.

Jeg er veldig enig med den du diskuterer med. Vi lever for reproduksjon. Det ligger instinktivt og biologisk i oss, og er veldig enkelt. Å føre arten - og helst sine egne gener videre. 

Hvorfor slike som meg ikke kjenner på det instinktet aner jeg ikke, men det har jeg aldri gjort. Men jeg skjønner jo at jeg ikke er helt skrudd sammen på samme måten som andre. Men slik er jo naturen. Noen individer skiller seg ut. 

Anonymkode: 181a5...7a9

Reproduksjon er viktig også. Men det er jo langt mer til et liv en kun det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I utgangspunktet, ja. Det er likevel mulig å være en del av flokken som bringer arten videre da. 

It takes a village... Selv om man selv ikke reproduseres, så har man verdi i at man bidrar i samfunnet på andre måter. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du bestemmer ikke om folks liv har verdi eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du bestemmer ikke om folks liv har verdi eller ikke.

I henhold til EMK Art. 9 har jeg rett til tanke-, samvittighets- og religionsfrihet. Dette er mitt livssyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

I henhold til EMK Art. 9 har jeg rett til tanke-, samvittighets- og religionsfrihet. Dette er mitt livssyn.

Ihht FNs menneskerettserklæring pkt 1: «Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter. »

Du står fri til å mene at noen mennesker er mindre verdt, men ikke til å definere det som en allmengyldig sannhet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Biologien er bare et begrenset aspekt ved menneske- og dyrelivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ihht FNs menneskerettserklæring pkt 1: «Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter. »

Du står fri til å mene at noen mennesker er mindre verdt, men ikke til å definere det som en allmengyldig sannhet.

Hvor har jeg definert det som enn allmenngyldig sannhet?

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Biologien er bare et begrenset aspekt ved menneske- og dyrelivet.

Uten biologien eksisterer vi ikke. Å kalle det "bare et begrenset aspekt" er ubeskrivelig naivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvor har jeg definert det som enn allmenngyldig sannhet?

«Livet i seg selv har ikke noen verdi utover å skape avkom. Det er sannheten for alle dyr på denne jord.»

Sitat

Uten biologien eksisterer vi ikke. Å kalle det "bare et begrenset aspekt" er ubeskrivelig naivt.

Uten oksygen så eksisterer vi heller ikke. Men oksygen (eller kjemi) er ikke tilstrekkelig for å forstå alle sider ved det å være menneske.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

«Livet i seg selv har ikke noen verdi utover å skape avkom. Det er sannheten for alle dyr på denne jord.»

Dette er min sannhet. Akkurat som en kristen sin sannhet er Gud, og en muslim sin sannhet er Allah. Mener du da at disse definerer det som en allmenngyldig sannhet?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uten oksygen så eksisterer vi heller ikke. Men oksygen (eller kjemi) er ikke tilstrekkelig for å forstå alle sider ved det å være menneske.

Jeg har ikke uttalt meg om å forstå alle sider av det å være menneske. Jeg har uttalt meg om den grunnleggende meningen med eksistensen til arten homo sapiens - som er akkurat den samme som alle andre dyrearter på denne jord, nemlig reproduksjon for å føre arten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...