AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #6361 Del Skrevet 27. oktober 2024 jaeols skrev (1 minutt siden): Hva vet du om det? Vet at de ikke er smarte nok til å skjønne at det ikke finnes noen gud. Anonymkode: 9722a...fba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #6362 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vet at de ikke er smarte nok til å skjønne at det ikke finnes noen gud. Anonymkode: 9722a...fba Jo det finnes en Gud for kristne, ikke noen annen Gud. Anonymkode: f48eb...525 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 27. oktober 2024 #6363 Del Skrevet 27. oktober 2024 Tror ikke det er slik at jeg har så mange upopulære meninger, men jeg ser litt annen på verden enn folk flest. Det er ikke alle som forstår meg. Heldigvis så omgir jeg meg med likesinnede, og siden jeg er så frisinnet, åpen og lite dømmende så slapper folk av med meg har jeg fått vite så da kan jeg få greie på mye rart. Det er spennende synes jeg. Diskusjoner er jeg litt forsiktig med. Det kommer an på motparten. Man skal vokte sin munn ellers blir du stum 😂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #6364 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei. Alle som tror på en eventyrbok - uansett hvilken, er ikke særlig smarte. Anonymkode: 9722a...fba Det er tydelig at du ikke har forstått funksjonen til eventyr, så det er ironisk at du beskylder alle som tror på "eventyrbok" for å være dumme. Anonymkode: 7ac68...bf4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #6365 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er tydelig at du ikke har forstått funksjonen til eventyr, så det er ironisk at du beskylder alle som tror på "eventyrbok" for å være dumme. Anonymkode: 7ac68...bf4 Jeg sa ikke at de var dumme. Man trenger ikke være dum bare fordi man ikke er særlig smart på noen områder. Her - religion. Anonymkode: 9722a...fba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #6366 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg sa ikke at de var dumme. Man trenger ikke være dum bare fordi man ikke er særlig smart på noen områder. Her - religion. Anonymkode: 9722a...fba Religiøse tekster og eventyr har mange vesensforskjeller, og bare selve handlingen – å omtale religiøse tekster som "eventyrbok" – tyder på manglende evne til nyansering i tekstlig forstand, eller, med dine egne ord: "at man ikke er særlig smart på området". Ifølge den russiske litteraturprofessoren Viktor Sjklovskij er eventyr en estetisering av jordisk erfaring. Med estetisering menes at handlingen er gitt en litterær form med spesifikke kjennetegn, slik at fortellingene skiller seg merkbart fra det hverdagslige språket. På den måten oppstår en kognitiv fremmedgjøring i møtet med handlingen som medfører at tilhøreren hele tiden må ta stilling til verket. Ofte er eventyrene moraliserende, men ikke alltid. Eventyret er en muntlig sjanger, og det var kun fra 1800-tallet med nasjonalromantikken at de begynte å bli nedskrevet. Hans student Roman Jakobson videreførte læren om eventyret til lyrikken (som også i sitt vesen er en muntlig sjanger), og det er fremdeles denne metoden lyrikk leses etter i 2024. Når det kommer til religiøse tekster, slekter de i større grad på eposet, som har en lenger tradisjon som skriftsjanger. Det ufravikelige faktum er at uansett hvordan man leser religiøse tekster er det umulig å undervurdere deres banebrytende tekniske kvaliteter. Ligner ikke Jobs bok på en novelle? En formidlingsgenre som ikke oppsto formelt før på 1300-tallet? Så det å hevde at man "tror på" Bibelen er litt som å si at man "tror på" Hedda Gabler, eller Peer Gynt, og er til syvende og sist en merkelig problemstilling. De religiøse tekstenes funksjon er å gi den religiøse leseren en poetikk som så overføres til måten de leser virkeligheten på, de er kompendier av lesemåter. Dette er mitt bidrag. Anonymkode: 7ac68...bf4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet 27. oktober 2024 #6367 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg sa ikke at de var dumme. Man trenger ikke være dum bare fordi man ikke er særlig smart på noen områder. Her - religion. Anonymkode: 9722a...fba Er det du som er lite smart her? Bibelen er IKKE eventyr!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #6368 Del Skrevet 27. oktober 2024 jaeols skrev (27 minutter siden): Er det du som er lite smart her? Bibelen er IKKE eventyr!!! Det er hvert fall ikke sant. Anonymkode: 9722a...fba 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #6369 Del Skrevet 27. oktober 2024 Jeg er SÅ lei alle disse fanatikerne! Kan ikke spise sukker, kan ikke spise posemat, ikke ultraprossesert mat, ikke brødmat, all mat må lages fra bunnen, melk er for kuer, barn må sitte bakovervendt til 12 år alt under gjør deg til en forferdelig forelder, barn skal aldri se på skjerm, alle barn må ha minst to fritidsaktiviter, all handling fra utenlandske nettbutikker er uetisk og dreper deg, kjøper du kremer/såper/tannkrem uten å sjekke innholdsfortegnelse er du en uansvarlig og det bare fortsetter og fortsetter.. Er det bare meg eller FINNES DET INGEN MELLOMTING LENGER?! Du kan enten gjøre alt riktig eller så er alt feil?! Anonymkode: 89bbe...73e 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2024 #6370 Del Skrevet 27. oktober 2024 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det er hvert fall ikke sant. Anonymkode: 9722a...fba All erkjennelse er diktning! Jeg gir deg et navn: Gilles Deleuze, metafysikeren. Han mente (med rette) at hele vår virkelighet er simulert. Ikke simulert av et dataprogram, men av oss selv. Erkjennelse går gjennom språket, det vil si: vår omverden er forstått gjennom vårt vokabular. I praksis betyr det at vår omgang med verden er romantisk (i betydningen roman-aktig), gjennom spørsmål nærmer vi oss sannhet, ikke gjennom påstander. Sokrates sa "alt jeg vet er at jeg intet vet". Han var flere tusen år forut for sin tid. At Gud er sann på et allegorisk plan er hevet over enhver tvil. Det er den eneste beskrivelsen av menneskehetens opprinnelse som nærmer seg noe virkelig. Ateistenes forståelse av mennesket er også sann, men på et lavere erkjennelsesnivå, omtrent på samme nivå som Dagsrevyen befekter seg med. Jeg henviser her til Žižek (parafrase). Anonymkode: 7ac68...bf4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet 28. oktober 2024 #6371 Del Skrevet 28. oktober 2024 Ikke alle bøker er "eventyr", det har mange ikke skjønt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fro Skrevet 28. oktober 2024 #6372 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 26.10.2023 den 11.46): Heller det enn partygjengen på Skaugum, ja. Men tenker at de også kan finnes andre løsninger, evt klare oss med kun politikere og kulturpersoner. Anonymkode: 38aea...7fc Artig kommentar ett år etter 😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #6373 Del Skrevet 28. oktober 2024 Jeg mener at folk som begår lovbrudd mot barn, i hovedsak pedofile, ALDRI burde kunne jobbe med dem OG burde stå i et nasjonalt register slik at de kunne blitt nektet til å kjøpe bolig i områder med barn. Siden de tydeligvis ikke fatter selv at det de gjør ikke er greit, så må noen andre steppe inn. For eksempel han her: https://www.vg.no/nyheter/i/Av0vAr/tidligere-barnepsykolog-siktet-for-voldtektsforsoek-mot-barn Anonymkode: ae440...a64 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2024 #6374 Del Skrevet 28. oktober 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg er SÅ lei alle disse fanatikerne! Kan ikke spise sukker, kan ikke spise posemat, ikke ultraprossesert mat, ikke brødmat, all mat må lages fra bunnen, melk er for kuer, barn må sitte bakovervendt til 12 år alt under gjør deg til en forferdelig forelder, barn skal aldri se på skjerm, alle barn må ha minst to fritidsaktiviter, all handling fra utenlandske nettbutikker er uetisk og dreper deg, kjøper du kremer/såper/tannkrem uten å sjekke innholdsfortegnelse er du en uansvarlig og det bare fortsetter og fortsetter.. Er det bare meg eller FINNES DET INGEN MELLOMTING LENGER?! Du kan enten gjøre alt riktig eller så er alt feil?! Anonymkode: 89bbe...73e Amen! Anonymkode: 4f900...209 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #6375 Del Skrevet 29. oktober 2024 – Men vi skal ikkje ta imot fleire enn vi klarer å integrere i Noreg, skriv Brenna i e-posten til NRK. Men dere klarer jo ikke å integrere folk som har bodd her i flere ÅR en gang! Anonymkode: ae440...a64 7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #6376 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): – Men vi skal ikkje ta imot fleire enn vi klarer å integrere i Noreg, skriv Brenna i e-posten til NRK. Men dere klarer jo ikke å integrere folk som har bodd her i flere ÅR en gang! Anonymkode: ae440...a64 Man kan ikke integrere noen som ikke vil integreres. Anonymkode: fc219...1fd 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #6377 Del Skrevet 29. oktober 2024 Jeg mener det burde komme en regel på hvordan man staver et navn, for jeg klikker snart på alle de hundrevis av måtene man kan skrive forskjellige navn. Kristina/Khristina/Christina/Cristina/ Cristinah/Christinah Katrine/Kathrine/Cathrine/Catrine/ Chatrine/Katherine/Catherine Vegard/Vegar. Martine/Marthine. Marita/Maritha Marte/Marthe, Birte/Birthe, Hanna/Hannah, Nora/Norah/Noora/Noorah… Linnea/Linea/Linéa/Linnéa… Aleksander/Alexander Isak/Isac/Isaak/Isaac Kan vi ikke bare bli enige om én skrivemåte, også droppe alle de unødvendige H-ene?😭 Anonymkode: 298b2...894 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet 29. oktober 2024 #6378 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man kan ikke integrere noen som ikke vil integreres. Anonymkode: fc219...1fd Enig de vil ikke integreres. De vil leve i Norge som de gjorde i Somalia. Da må det være mulig å sende de ut av landet. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2024 #6379 Del Skrevet 29. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Man kan ikke integrere noen som ikke vil integreres. Anonymkode: fc219...1fd Da har de ingenting i Norge å gjøre. Anonymkode: ae440...a64 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet 30. oktober 2024 #6380 Del Skrevet 30. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 29.10.2024 den 11.12): Da har de ingenting i Norge å gjøre. Anonymkode: ae440...a64 Skal vi sende de ut av landet? Tror ikke SV og Rødt er enig i det. Men mange støtter dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå