Gå til innhold

Hvilke upopulære meninger har du?

Gjest Inverto

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius
matsats skrev (På 24.4.2022 den 11.57):

17. mai er ren nasjonalisme. Det er Norges nasjonaldag der vi feirer Norge som selvstendig og uavhengig nasjonalstat. Ukrainas forsvar mot Russland er også et utslag av nasjonalisme. Ukrainerne er villige til å dø for eget lands selvstendighet.

Hvis du mener all form for nasjonalisme er feil, så må du også være motstander av både 17. mai og Ukrainas forsvar.

17. mai er Norges grunnlovsdag, og har ingenting med uavhengighet å gjøre. Norge ble uavhengig 7. juni 1905.

Min upopulære mening er at veldig mange nordmenn har lite greie på norsk historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonymus Notarius skrev (1 minutt siden):

17. mai er Norges grunnlovsdag, og har ingenting med uavhengighet å gjøre. Norge ble uavhengig 7. juni 1905.

Min upopulære mening er at veldig mange nordmenn har lite greie på norsk historie.

Teknisk sett så er det 26 Oktober 1905, 

Anonymkode: b52d5...997

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Syns Tesla er en skikkelig stygg bil🤫

Anonymkode: 957cf...472

Att Tesla er en utrolig nydelig dritt bil. De linjene på S er rå og oser av sport og fart bare så syn at kvalitetene og ikke minst kundebehandling er helt på det laveste nivået.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teslaer er ikke pene biler. Fronten på model 3 ser ut som en kinesisk Porsche og det er stygt, men fortsatt kanskje den fineste fronten de har laget. Det er ikke fine biler.

Anonymkode: e27cd...537

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Anonymus Notarius said:

Dette er feil. Norge ble uavhengig 17.mai, men etter en kortvarig krig med Sverige ble Grunnloven endret til å si at Norge var et selvstendig land. Norge var dermed fra 4. november 1814 et selvstendig land i en union med Sverige.

Din upopulære mening rammer deg selv. Det er litt komisk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
matsats skrev (10 minutter siden):

Dette er feil. Norge ble uavhengig 17.mai, men etter en kortvarig krig med Sverige ble Grunnloven endret til å si at Norge var et selvstendig land. Norge var dermed fra 4. november 1814 et selvstendig land i en union med Sverige.

Din upopulære mening rammer deg selv. Det er litt komisk.

Fullstendig klar over det, men 17. mai-feiringa har ingenting med uavhengighet å gjøre. Det er grunnloven som feires.

Endret av Anonymus Notarius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Teknisk sett så er det 26 Oktober 1905, 

Anonymkode: b52d5...997

Og teknisk sett er grunnloven fra november 1814. Men det er fortsatt 17. mai som er grunnlovsdagen og 7. juni som er uavhengighetsdagen/frigjøringsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Fullstendig klar over det, men 17. mai-feiringa har ingenting med uavhengighet å gjøre. Det er grunnloven som feires.

Vi feirer 17.mai-Grunnloven. Ikke November-Grunnloven av 1814. I 17.mai-versjonen er Norge definert som et uavhengig land. Feiringen av 17.mai vokste frem på 1800-tallet i stor grad som en protest mot unionen med Sverige og feiringen ble et nasjonalistisk samlingspunkt med mål om Norge som uavhengig igjen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
matsats skrev (Akkurat nå):

Vi feirer 17.mai-Grunnloven. Ikke November-Grunnloven av 1814. I 17.mai-versjonen er Norge definert som et uavhengig land. Feiringen av 17.mai vokste frem på 1800-tallet i stor grad som en protest mot unionen med Sverige og feiringen ble et nasjonalistisk samlingspunkt med mål om Norge som uavhengig igjen.

Og 17. mai er fortsatt grunnlovsdagen, og ikke uavhengighetsdagen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonymus Notarius said:

Og 17. mai er fortsatt grunnlovsdagen, og ikke uavhengighetsdagen... 

Vi feirer Norges selvstendighet, uavhengighet, og den første Grunnloven. At Norge også har en uavhengighetsdag 7. juni (av 1905) endrer ikke det. Grunnen til at vi feirer 17. mai, og ikke 7. juni eller 4. november, er at den dagen har vokst frem som et symbol på Norge som selstendig, fritt og uavhengig stat. De som tror 17. mai ikke har noe med Norges uavhengighet å gjøre har rett og slett ikke satt seg inn i de historiske fakta.

Endret av matsats
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AthenaRavenLuna skrev (19 timer siden):

Det håper jeg da ikke er en upopulær mening, det burde i hvert fall ikke være det.

Det virker slik noen ganger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17. Mai har blitt til noe nasjonalistisk vrøvl som jeg ikke lenger kan støtte.

Blir flau på andres vegne når jeg ser folk i bunad.

Anonymkode: 1418a...e1b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som liker P4 musikk å synes det er det beste som finnes av artister har utrolig lite kunnskap om musikk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

17. Mai har blitt til noe nasjonalistisk vrøvl som jeg ikke lenger kan støtte.

Blir flau på andres vegne når jeg ser folk i bunad.

Anonymkode: 1418a...e1b

Bunad er vakkert. Det er et høytidsplagg som brukes til spesielle anledninger som 17. mai. 
Nordmenn flest er stolt av landet sitt, kulturarven, naturen osv.

Anonymkode: 4f1c9...cc1

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
matsats skrev (4 timer siden):

Vi feirer Norges selvstendighet, uavhengighet, og den første Grunnloven. At Norge også har en uavhengighetsdag 7. juni (av 1905) endrer ikke det. Grunnen til at vi feirer 17. mai, og ikke 7. juni eller 4. november, er at den dagen har vokst frem som et symbol på Norge som selstendig, fritt og uavhengig stat. De som tror 17. mai ikke har noe med Norges uavhengighet å gjøre har rett og slett ikke satt seg inn i de historiske fakta.

Jeg vet ikke helt hvordan du har klart å vri ut av mitt utsagn at jeg ikke har satt meg inn i historiske fakta. At Norge hadde en kort selvstendighet i 1814 betyr ikke at 17. mai er en uavhengighetsdag. Det er en grunnlovsdag, feiringen av grunnloven i 1814. Siterer Store norske leksikon:

Sitat

17. mai er Norges nasjonaldag. Dagen feires fordi Norge fikk sin egen grunnlov 17. mai 1814. Dagen kalles også grunnlovsdagen.

Uavhengighet markeres 7. juni, eller 8. mai.

Ferdig med denne diskusjonen fra min side, du får heller starte en egen tråd i stedet for å spamme ned denne med flisespikkeri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppussing er stort sett unødvendig  og en belastning på miljøet.

Anonymkode: 3529b...71f

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 hours ago, Anonymus Notarius said:

Jeg vet ikke helt hvordan du har klart å vri ut av mitt utsagn at jeg ikke har satt meg inn i historiske fakta. At Norge hadde en kort selvstendighet i 1814 betyr ikke at 17. mai er en uavhengighetsdag. Det er en grunnlovsdag, feiringen av grunnloven i 1814. Siterer Store norske leksikon:

Uavhengighet markeres 7. juni, eller 8. mai.

Ferdig med denne diskusjonen fra min side, du får heller starte en egen tråd i stedet for å spamme ned denne med flisespikkeri.

Du skrev: "Fullstendig klar over det, men 17. mai-feiringa har ingenting med uavhengighet å gjøre."

Noe som er helt absurd all den tid ettersom paragraf 1 i 17.mai-grunnloven sier: "Kongeriket Norge er et frit, uafhængigt og udeleligt Rige. Dets Regjeringsform er indskrænket og arvelig-monarkisk. "

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

matsats skrev (5 minutter siden):

Du skrev: "Fullstendig klar over det, men 17. mai-feiringa har ingenting med uavhengighet å gjøre."

Noe som er helt absurd all den tid ettersom paragraf 1 i 17.mai-grunnloven sier: "Kongeriket Norge er et frit, uafhængigt og udeleligt Rige. Dets Regjeringsform er indskrænket og arvelig-monarkisk. "

Finn dere et rom a.

Anonymkode: f58eb...ca1

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke miljøvennlig å kjøpe ny elbil.

Det er langt mindre miljøskadelig å forlenge livet til en gammel bil som allerede er laget.

Anonymkode: 3529b...71f

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å være tjukk, glad og stolt, enn å bruke livet på å trene, og slanke seg. 

Anonymkode: 8e186...bea

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...