Gå til innhold

Hund som egner seg til hundesport

Anbefalte innlegg

Gjest 007_008_007
Skrevet
På ‎10‎.‎11‎.‎2019 den 1.50, AnonymBruker skrev:

Jeg er så smått på leit etter ny hund og denne gangen kan jeg godt tenke meg en rase som kan egne seg til f.eks agility og rallylydighet. Har lang erfaring med hunder, men har alltid hatt "familiehunder" så alle slags former for hundesport er helt ukjent for meg. Noen som har tips til en rase som kan egne seg? Jeg har tidligere hatt border collie, men ønsker ikke en fult så aktiv hund igjen pga bosituasjon. 

Jeg ønsker en forholdsvis liten hund, men ikke chihuahua liten. Lettlært og aktiv, men må også tåle en sofadag innimellom. 

Anonymkode: f6a3a...42f

Dobermann :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hvis du hadde giddet å lese alt, hadde du sett at de ønsket en hund som kunne både apportere fugl (jakt) og brukes i Agility . Derfor forslag på fuglehunder.

Anonymkode: b2ce4...468

Da vet du sikkert (?) at både Breton og Settere er stående fuglehunder i motsetning til eksempelvis jaktcocker og Golden,som også foreslås . 

Skrevet

Toller, jaktlabrador eller jaktgolden. Hunder med mye motor og stor arbeidslyst, i tillegg til å ha det vennlige retrieverlynnet.

Anonymkode: 7d400...69a

• Liker 1
Skrevet

Har ei venninne som har prøvd seg på agility med sin jaktcocker. Det fungerte særdeles dårlig, da hunden var så fokusert på fugl at den glemte alt som het hinder og konsentrasjon hver gang den så en spurv i graset... Så null progresjon på agilityen der, den ble ren jakthund isteden. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, 007_008_007 skrev:

Dobermann :)

Til agility og jakt?? 😂 

Ville gått for en retriever eller en spaniel av noe slag, toller eller engelsk springer spaniel feks

Gjest 007_008_007
Skrevet
3 minutter siden, Snorkfrøken skrev:

Til agility og jakt?? 😂 

Ville gått for en retriever eller en spaniel av noe slag, toller eller engelsk springer spaniel feks

Dobermann passer da utmerket til agility. Ikke til jakt da :D

Skrevet
3 timer siden, 007_008_007 skrev:

Dobermann passer da utmerket til agility. Ikke til jakt da 😄

Egentlig ikke.. Den blir for stor rett og slett. Har du noen gått agility med en hund? 

• Liker 1
Skrevet

Tollere blir vel av og til kalt «border collie light». Vi har hatt en og skal absolutt ha en igjen! Min hadde godt lynne, god arbeidslyst men også en godt fungerende av-knapp som gjorde at han var behagelig å ha i hus bare han fikk litt aktivitet i løpet av dagen. En herlig hund! 

Anonymkode: 4f243...5f0

Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)
2 timer siden, Snorkfrøken skrev:

Egentlig ikke.. Den blir for stor rett og slett. Har du noen gått agility med en hund? 

Nå spøker du??? Dobermann er jo utmerket til agility. Jeg har vært på agility show i Norge der det bare var Doberman hunder. Ingen ting som heter at denne rasen ikke er egnet til agility.

Endret av 007_008_007
Skrevet
39 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Nå spøker du??? Dobermann er jo utmerket til agility. Jeg har vært på agility show i Norge der det bare var Doberman hunder. Ingen ting som heter at denne rasen ikke er egnet til agility.

Det går selvfølgelig fint an å bruke en Dobermann til agility,men dersom en tenker å drive litt ambisiøst og aktivt med agility så er kanskje ikke Dobermann den rette rasen? Tenker da spesielt på belastning på skuldre (Dobermann er en stor og forholdsvis tung hund) og at den blir hakket for treg sammenlignet med mindre raser. 

Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)
8 minutter siden, Julie skrev:

Det går selvfølgelig fint an å bruke en Dobermann til agility,men dersom en tenker å drive litt ambisiøst og aktivt med agility så er kanskje ikke Dobermann den rette rasen? Tenker da spesielt på belastning på skuldre (Dobermann er en stor og forholdsvis tung hund) og at den blir hakket for treg sammenlignet med mindre raser. 

Der tar du feil. Dobermann inngår i kategorien arbeidshund og er perfekt selv for ambisiøs agility trening.

Endret av 007_008_007
Skrevet
15 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Der tar du feil. Dobermann inngår i kategorien arbeidshund og er perfekt selv for ambisiøs agility trening.

Enig i at det definitivt er (eller var i hvertfall,det er lite å se av de her til lands) en brukshund,men om agility er rasens sterkeste kort er jeg mer usikker på. 

Gjest 007_008_007
Skrevet
2 minutter siden, Julie skrev:

Enig i at det definitivt er (eller var i hvertfall,det er lite å se av de her til lands) en brukshund,men om agility er rasens sterkeste kort er jeg mer usikker på. 

Hvilke egenskaper trenger en vakthund?

Skrevet

TS ville ha en liten hund så regner med at Dobermann er utelukket. Så da kan dere kanskje diskutere denne rasen sine egenskaper et annet sted.

Anonymkode: 4f243...5f0

Skrevet

TS igjen :)

Dobbermann er utelukket pga størrelse :) Men nydelige hunder uten tvil :) 

Takker igjen for alle gode forslag!

• Liker 2
Skrevet
42 minutter siden, 007_008_007 skrev:

Hvilke egenskaper trenger en vakthund?

Dobermann er ikke aktuell ifølge TS. Du er velkommen til å ta videre diskusjon på PM. 

Gjest 007_008_007
Skrevet
20 minutter siden, Julie skrev:

Dobermann er ikke aktuell ifølge TS. Du er velkommen til å ta videre diskusjon på PM. 

Jeg sier bare at det er feil å anta at Dobermann ikke er en typisk agility hunderase. Hva annet folk måtte mene i denne tråden gjør ikke det mindre riktig. Det var utgangspunktet mitt for kommentarene mine i denne tråden.

Skrevet

TS her :)

Det gjør ikke meg noe at dere tar diskusjonen her :) Syntes bare det er spennende å lese ulike meninger :)

Skrevet

Jeg ville gått for en toller til ditt bruk, den er en allsidig brukshund, ikke for stor og ikke for liten, apporterende, mye motor ute og rolig inne.

Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)

Til TS: jeg legger ved noen linker fra YouTube der man har agility mesterskap. Det er spennende å se på og jeg håper at du liker videoene :)

Endret av 007_008_007

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...