Gå til innhold

Spare strøm uten å fryse? Ullundertøy inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ull på ull fra innerst til ytterst.

Selv går jeg med tynn ull/silketrøye, så en litt tykkere ullgenser, og så en tykk alpakka genser. Tøfler og varmt på bena.

• Liker 1
Skrevet

Hvor mange grader har dere inne dere som går med ull?

Anonymkode: 8cccf...cd0

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her, og jeg synes det er helt uproblematisk. Heller det enn å bli ruinert på strømregninger...

Anonymkode: ffbf3...600

Ja, det tenker vi også, derfor er jeg glad for alle tipsene her.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gode tøfler hjelper godt.  Om dere ikke er hjemme hele dagen så varmer en gassovn med vifte raskt opp - og den kan eventuelt flyttes til det rommet dere oppholder dere. Det er ikke aktuelt om dere bor under bakkenivå.

Anonymkode: 8ee87...348

Vi skal for det meste være vekke sånn fra morgen til ettermiddag begge to, og gruer oss til å komme til kaldt hjem, gassovn skal jeg sjekke opp!

Tøfler må på her i huset, gammelt hus og veldig gulvkaldt. Pakker meg alltid inn i et pledd når jeg skal sitte stille i sofaen for å se på tv eller lese en bok. Jeg har en vedovn også, men fyrer mest i den hvis jeg skal ha gjester. (Å fyre bare med ved er ikke økonomisk, og det er heller ikke bra for miljøet).

Anonymkode: 15740...830

Tøfler og varmeflasker står på innkjøpsliste!

Ull er ikke tull, ullundertøy og hjemmestrikket ullsokker. Varm på bena= fryser ikke! 

Anonymkode: 30904...ad0

God ide, har en bestemor som elsker å strikke, jeg har et lager av ullsokker fra henne jeg kan bruke.!

4 timer siden, exictence skrev:

Ull på ull fra innerst til ytterst.

Selv går jeg med tynn ull/silketrøye, så en litt tykkere ullgenser, og så en tykk alpakka genser. Tøfler og varmt på bena.

Ull er gullet ser jeg, ser ut som vi skal komme oss gjennom denne vinteren også 👍👍

Anonymkode: 6a872...b61

Skrevet

Jeg har såvidt over 20 grader. Bruker ull hele vinteren.

Anonymkode: 3f94e...ebd

Skrevet

I tillegg til at ull og tøfler vil jeg tipse om et varmeteppe ala dette https://www.clasohlson.com/no/Beurer-HD75-varmeteppe/p/44-2762?gclid=CjwKCAiAh5_uBRA5EiwASW3Iah-BQD3fa3ufDm4LIiBkcey2koG8mYpwsawXAw5AyIn3YD6gncSJSxoC2HkQAvD_BwE

Jeg kjøpte et sånt for to år siden, helt fantastisk. Setter det på full guffe når jeg slenger med på sofaen, og skrur ned varmen når teppet er blitt varmt. Bruker lite strøm, men er virkelig godt for slenging i sofaen på ettermiddag/kveld. Tar det med meg på hytten også, for der går det et døgn før det er skikkelig varmt. 

Anonymkode: a0596...fcc

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har såvidt over 20 grader. Bruker ull hele vinteren.

Å ja, synes ikke det var spesielt kaldt, helt normal temperatur😅

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mellom 17 og 20 kommer an på hvor kaldt det er ute. Gammelt hus som trekker . 

Anonymkode: f1d26...184

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her, ho oss tenker vi å varme opp til 17-18 grader, faller sikkert under det ofte og. 

• Liker 1
Skrevet

I tillegg til at ull og tøfler vil jeg tipse om et varmeteppe ala dette https://www.clasohlson.com/no/Beurer-HD75-varmeteppe/p/44-2762?gclid=CjwKCAiAh5_uBRA5EiwASW3Iah-BQD3fa3ufDm4LIiBkcey2koG8mYpwsawXAw5AyIn3YD6gncSJSxoC2HkQAvD_BwE

Jeg kjøpte et sånt for to år siden, helt fantastisk. Setter det på full guffe når jeg slenger med på sofaen, og skrur ned varmen når teppet er blitt varmt. Bruker lite strøm, men er virkelig godt for slenging i sofaen på ettermiddag/kveld. Tar det med meg på hytten også, for der går det et døgn før det er skikkelig varmt. 

Anonymkode: a0596...fcc

Denne likte jeg, takk! 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ja, synes ikke det var spesielt kaldt, helt normal temperatur😅

Er kanskje litt frysepinn 😂

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts her, ho oss tenker vi å varme opp til 17-18 grader, faller sikkert under det ofte og. 

Du må tenke på fare for fukt og mugg når du har så lav innetemperatur. Blir fort mye dyrere enn strømregningen dersom det blir skade på boligen.

Anonymkode: 27a5c...7fb

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må tenke på fare for fukt og mugg når du har så lav innetemperatur. Blir fort mye dyrere enn strømregningen dersom det blir skade på boligen.

Beklager, jeg tenkte på selve varmekablene, og så supplere med gasovnen eller panelovn som jeg fikk tips om her, sånn at varmekablene varmer feks 17 grader og ovn resten, eller bare slå av varmekabler og varme opp med ovner? Badrom tenker vi 23 grader i gulvet. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ull er gull! Bor også i et gammelt, stort hus og går i ull fra topp til tå. 

Anonymkode: 4734e...5af

Jeg bor også i et gammelt hus (fra 1880), og har alltid ull på meg. Akkurat nå har jeg gode hjemmestrikka ullsokker, ullstilongs, bomullstrøye og tykk ullgenser på meg. Jeg fyrer i tillegg i peis i spisestua (siden vi har det) og har litt varme på en panelovn i tv stua. Vi har tvstue og spisestue i ett, og kjøkken uten dør, slik at kjøkkenet også varmes opp.  Varmekabler med lav varme på badet. Resten av huset er uten varme, noe vi sparer endel penger på.

Jeg er 24 år nå, så jeg er fortsatt "ung og uerfaren" når det gjelder økonomi, men jeg har fått kjenne på det på den harde måten. Jeg flyttet ut som 17 åring, og hadde da veldig lite i inntekt. Jeg fant ut av smarte ting for å varme opp hybelen, uten at det kostet noe særlig. 

- Når jeg tok oppvasken lot jeg det varme oppvaskvannet ligge i vasken siden dette avgir litt varme.
- Jeg kokte vann om morgenen som jeg tok over på en god termos. Termosen holdt vannet varmt hele dagen, og jeg kunne enkelt lage kaffe eller te uten at jeg måtte koke vann flere ganger. 
- Når lyspærene mine gikk, skiftet jeg til LED pærer
- Jeg skrur av lys i rommene jeg ikke bruker, og i rommene jeg ikke må ha lys (feks. på dagtid er alle lysavslått siden jeg har gode vinduer som gir mye lys
- Dra for gardinene på kvelden- vinduene er ikke helt tette, og gardinene er med på å isolere. 
- Vasket klær så sjeldent jeg kunne- fylte opp vaskemaskinene, slik at jeg ikke vasket to halvfulle maskiner
- Sparer ikke strøm, men penger: Jeg byttet mobilabonoment og sjekket at strøm, tv, internett osv var noe av det billigste man kunne ha. 

Også husker jeg at noen fortalte meg at dersom man senker innetemeraturen med 1 grad, kan man redusere forbruket med 5%. dette er greit å ha i bakhode, spesielt på sommeren

Anonymkode: aa1d7...ce2

• Liker 10
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke det mer med utlufting/ventilasjon å gjøre? Det er mange hytter og gamle hus som står med lite eller ingen oppvarming om vinteren.

• Liker 3
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke det mer med utlufting/ventilasjon å gjøre? Det er mange hytter og gamle hus som står med lite eller ingen oppvarming om vinteren.

Det er varm og fuktig luft muggen trives best i.

Har man det kjølig og tørt trives ikke mugg.

• Liker 5
Annonse
Skrevet

Gode tøfler, tykke sokker, ulltøy og pledd. 

Anonymkode: b4e3d...33d

• Liker 2
Skrevet

Jeg bor også i et gammelt hus (fra 1880), og har alltid ull på meg. Akkurat nå har jeg gode hjemmestrikka ullsokker, ullstilongs, bomullstrøye og tykk ullgenser på meg. Jeg fyrer i tillegg i peis i spisestua (siden vi har det) og har litt varme på en panelovn i tv stua. Vi har tvstue og spisestue i ett, og kjøkken uten dør, slik at kjøkkenet også varmes opp.  Varmekabler med lav varme på badet. Resten av huset er uten varme, noe vi sparer endel penger på.

Jeg er 24 år nå, så jeg er fortsatt "ung og uerfaren" når det gjelder økonomi, men jeg har fått kjenne på det på den harde måten. Jeg flyttet ut som 17 åring, og hadde da veldig lite i inntekt. Jeg fant ut av smarte ting for å varme opp hybelen, uten at det kostet noe særlig. 

- Når jeg tok oppvasken lot jeg det varme oppvaskvannet ligge i vasken siden dette avgir litt varme.
- Jeg kokte vann om morgenen som jeg tok over på en god termos. Termosen holdt vannet varmt hele dagen, og jeg kunne enkelt lage kaffe eller te uten at jeg måtte koke vann flere ganger. 
- Når lyspærene mine gikk, skiftet jeg til LED pærer
- Jeg skrur av lys i rommene jeg ikke bruker, og i rommene jeg ikke må ha lys (feks. på dagtid er alle lysavslått siden jeg har gode vinduer som gir mye lys
- Dra for gardinene på kvelden- vinduene er ikke helt tette, og gardinene er med på å isolere. 
- Vasket klær så sjeldent jeg kunne- fylte opp vaskemaskinene, slik at jeg ikke vasket to halvfulle maskiner
- Sparer ikke strøm, men penger: Jeg byttet mobilabonoment og sjekket at strøm, tv, internett osv var noe av det billigste man kunne ha. 

Også husker jeg at noen fortalte meg at dersom man senker innetemeraturen med 1 grad, kan man redusere forbruket med 5%. dette er greit å ha i bakhode, spesielt på sommeren

Anonymkode: aa1d7...ce2

Takk for mange tips og råd! Jeg skriver ned!

Vi er i 20årene selv, vi var heldige for vi flyttet fra våre foreldres hjem og rett inn i den blokka hvor oppvarming var inkl i leia, så vi har aldri måtte tenke på slike ting, ikke at vi har brukt strøm i det uendelige, men vi har feks null peiling på hva det egentlig koster med oppvarming eller hva som er smart å tenke på, så jeg setter stor pris på alt folk kan si.

Men kan dere bli enige om hva som er best for å unngå fukt og mugg, varmere eller kaldere? 😀

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker ullsteømpebukse og ulltrøyer minimum 6 mnd i året. Syntes det er rart at noen lurer på om det er et tiltak for å spare strøm, siden det jo er helt normalt å bruke uansett. Sparkjøp har fine trøyer man kan ha under alle klær

Anonymkode: fd270...c5c

Så normalt er det ikke.  Jeg har aldri hørt om noen som har brukt ullundertøy så lenge som deg.

Anonymkode: 50077...43c

• Liker 1
Skrevet

Jeg leide et kott av en leilighet for cirka ni, ti år siden, den vinteren strømprisene var så høye. Hadde termostaten på 17 grader inne, og brukte lite varmt vann. Dusjet hos en som hadde varmt vann inkl. i fellesutgiftene, som oftest når jeg skulle vaske håret. Badet der jeg bodde var flislagt, men uten varmekabler så å dusje der var noe dritt. Likevel fikk jeg strømregninger på cirka 700 til tusen i mnd. Leiligheten var på 25 kvm.!!! Det kan ha vært feil med måleren, men fikk det sjekket og alt var visst i orden. Dette var i en blokk med leiligheter oppe, nede, og ved siden av. 

Gikk alltid med ullunderklær, ullsokker, ulljakke, og brukte pledd. 

Hvis vinduene i huset deres er gamle er det smart å sette på lister og ha tykke gardiner. 

Anonymkode: 0ac53...f57

• Liker 1
Skrevet

Varmeflaske er faktisk det som varmer best av alt! Ha den på magen eller mellom lårene og bytt vann når du merker varmen begynner å gå ut. Ha et ullpledd over. Jeg er frysepinne selv og bor også i et gammelt hus, med veldig få ovner. Varmeflaska redder meg virkelig på vinteren. 

Anonymkode: 80e84...81f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...