Gå til innhold

Noen som vet om en sexolog i Bergen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med sex grunnet traumer fra ungdomsårene. Jeg klarer ikke bli våt og får panikk når samboer gjør tilnærmelser. Jeg hater det og vi er begge svært fortvilet. Jeg trenger åpenbart hjelp til å finne tilbake til seksualiteten min, men hvordan? Vi har ikke særlig mye penger, så å bruke flere titalls tusen på dette, er ikke mulig for oss. 

Hva kan vi gjøre? Hva kan jeg gjøre? Hvor dyrt er det å gå til sexolog og vet noen om noen i Bergensområdet? Finnes det andre alternativer? 

-kvinne 26

Anonymkode: 73e7a...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter med sex grunnet traumer fra ungdomsårene. Jeg klarer ikke bli våt og får panikk når samboer gjør tilnærmelser. Jeg hater det og vi er begge svært fortvilet. Jeg trenger åpenbart hjelp til å finne tilbake til seksualiteten min, men hvordan? Vi har ikke særlig mye penger, så å bruke flere titalls tusen på dette, er ikke mulig for oss. 

Hva kan vi gjøre? Hva kan jeg gjøre? Hvor dyrt er det å gå til sexolog og vet noen om noen i Bergensområdet? Finnes det andre alternativer? 

-kvinne 26

Kontakt din fastlege og få henvisning. Da betaler du egenandel. Egenandel per 2019 er kr 2369. Så titusenvis blir det ikke. 

Anonymkode: 01f72...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kontakt din fastlege og få henvisning. Da betaler du egenandel. Egenandel per 2019 er kr 2369. Så titusenvis blir det ikke. 

Men er sexolog noe man kan få dekket under frikortet? Trodde ikke det var noe som sees på som nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er sexolog noe man kan få dekket under frikortet? Trodde ikke det var noe som sees på som nødvendig. 

Seksuelle traumer er henvisningsgrunnlag. Seksuelle traumer og andre psykiske traumer sidestilles. NÅ HAR DU FÅTT ET SVAR. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tiuren skrev:

En god psykolog eller psykiater kan og hjelpe deg, trenger ikke være sexolog.

Som kjent så er sexolog enten psykolog eller lege, så ditt svar er jo litt forvirrende. Andre kan ikke kalle seg sexolog, men sexologisk rådgiver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Som kjent så er sexolog enten psykolog eller lege, så ditt svar er jo litt forvirrende. Andre kan ikke kalle seg sexolog, men sexologisk rådgiver. 

Der tror jeg du tar feil, med mindre det har skjedd endringer siste to år. Jeg kjenner til flere helsesøstre og jordmødre som er sexologer. Ettersom vår seksualitet er en viktig del av vår psyke så mener jeg fortsatt at en god psykolog eller psykiater kan hjelpe.  

Dette sitatet fra "ung.no" underbygger det:

Det finnes ingen bachelorutdanning i sexologi som vi vet om, dessverre. Sexolog er ikke en beskyttet tittel i Norge. Det betyr at i prinsippet så kan hvem som helst kalle seg sexolog. Derfor finnes det sexologer med veldig forskjellig utdanningsbakgrunn. Ofte er man først utdannet lege, sykepleier, sosionom, psykolog eller liknende. De fleste slike yrker krever utdanning fra høgskole/universitet. Lengden på utdanningene er alt fra cirka 3 år til cirka 6 år etter fullført videregående skole.

Det finnes en ettårig videreutdanning i sexologi ved Universitetet i Agder. I korte trekk kreves minimum 3-årig høyere utdanning fra universitet/høgskole og ett års relevant yrkespraksis. Man må altså etter videregående ha utdannet seg på høgskole eller universitet, innenfor et relevant studium. Man kan for eksempel være utdannet sykepleier, psykolog, sosionom, lege eller liknende. Når man har jobbet en stund i dette yrket, kan man søke seg inn på videreutdanningen i sexologi.

Det er altså veldig mange veier å gå for å jobbe som sexolog. Det som kan være lurt er at du først finner ut hva slags "hovedutdanning" du vil ta, og så kan du se hvordan du får til å tilpasse sexologi inn i en slik yrkesrolle underveis. Helsefaglige eller sosialfaglige utdanninger er som sagt mest aktuelt.

De aller fleste sexologer jobber privat. Så om man jobber heltid eller deltid handler nok mye om hva man vil selv, og hvor mange pasienter/oppdrag man har. Men det kan altså være veldig mulig å jobbe med dette heltid, hvis man får nok inntekt og det er nok pågang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Seksuelle traumer er henvisningsgrunnlag. Seksuelle traumer og andre psykiske traumer sidestilles. NÅ HAR DU FÅTT ET SVAR. 

Takk for svar, men hvorfor skriker du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, men hvorfor skriker du? 

Les videre så skjønner du hvorfor. Folk sklir jo helt ut. Husk jeg ikke brukte utropstegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...