Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sto ved siden av en bekjent som skulle bestille seg en kopp kaffe. Da sier han til de som jobber i cafeen: hei, skal gjerne ha en kaffe latte machiatto med rismelk, 1ts sukker, medium styrke, i krus too go.

For det første så syns jeg det hørtes litt dumt ut for det andre så syns jeg han krevde litt vel mye ut av en kopp kaffe til 35kr. :forvirret: 

Jeg har heller aldri hørt om kaffe latte med rismelk. Hva skal man med det og at baristaen sa det var greit og bare lagde en slik kaffe skjønner jeg ikke. Kunne aldri fått meg til å spørre om det. 😛 

Anonymkode: c75e1...73f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi som ikke kan drikke melk må velge andre typer. Han liker rismelk, jeg bruker havremelk. 

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, dillyduzit skrev:

Vi som ikke kan drikke melk må velge andre typer. Han liker rismelk, jeg bruker havremelk. 

Ja men sum av sumarum så krevde han litt mye ut av en kaffe til 35kr. Å be om ørten ekstra ting til kaffen hadde ikke jeg gjort i allefall. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja men sum av sumarum så krevde han litt mye ut av en kaffe til 35kr. Å be om ørten ekstra ting til kaffen hadde ikke jeg gjort i allefall. 

Det er en service. Ris/havre/soya koster som regel 5kr mer. 

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, dillyduzit skrev:

Det er en service. Ris/havre/soya koster som regel 5kr mer. 

Ja men ikke heng deg opp i det. 😛 Ble pinlig berørt over at noen kan kreve så mye av en barista. Ekstra krem av havremelk, litt rismelk oppi, litt mager sjokoladesaus, en ts sukker, medium i styrke men ikke for sterk i medium heller. Og jo... også kanel drysset på toppen. :roll: 

Skrevet

Det som er rart her er jo at du henger deg nok opp i dette til lage en tråd av det.  Og en kaffe macciatto med rismelk bare kosta 35 kr, her koster de rundt 50 lappen.

På Sarbucks spør de alltid om det skal være sterk eller svak kaffe i, så medium sterk er jo da fint å nevne allerede i bestillingen (evnt St en macciatto varierer i hvor mye melk man skal ha så da må man faktisk gi beskjed om det i bestillingen) er bedre å ha oppi allerede med kaffeen heller enn tilsette etterpå noe en barrista selvsagt også vet. Noen tåler ikke soya (som er den vanligste melken bruke i kaffe kanskje), og om plassen faktisk hadde rismelk så er de jo vannt til denne bestillingen. Ikke mer styr på lage den med rismelk enn med vanlig melk, og jobben med å tilsette en teskje sukker er jo ikke akkurat stor. Så hva var peoblemet? Hva var den stooore ekstra jobben de måtte gjøre når de laga denne kaffeen?

Anonymkode: 6bb17...052

• Liker 5
Skrevet

Don’t feed the troll...

Anonymkode: 6151d...923

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er rart her er jo at du henger deg nok opp i dette til lage en tråd av det.  Og en kaffe macciatto med rismelk bare kosta 35 kr, her koster de rundt 50 lappen.

På Sarbucks spør de alltid om det skal være sterk eller svak kaffe i, så medium sterk er jo da fint å nevne allerede i bestillingen (evnt St en macciatto varierer i hvor mye melk man skal ha så da må man faktisk gi beskjed om det i bestillingen) er bedre å ha oppi allerede med kaffeen heller enn tilsette etterpå noe en barrista selvsagt også vet. Noen tåler ikke soya (som er den vanligste melken bruke i kaffe kanskje), og om plassen faktisk hadde rismelk så er de jo vannt til denne bestillingen. Ikke mer styr på lage den med rismelk enn med vanlig melk, og jobben med å tilsette en teskje sukker er jo ikke akkurat stor. Så hva var peoblemet? Hva var den stooore ekstra jobben de måtte gjøre når de laga denne kaffeen?

Vel, det blir jo de ekstra tingene de må gjøre for å lage en kaffe de ikke har på menyen. Dessuten så vet jeg at flere bare bestiller ris/havremelk for å virke så innmari hippe så det kunne de vel ha spart seg? Er det så viktig? :roll: :ler: Det er mange andre ekstra ting han skal ha i og oppi denne kaffen også så nei... land litt på denne kaffejorda og kjøp en vanlig kaffe med melk. Ikke gjør vanlig kaffe føkkings komplisert også! :riste: 

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det blir jo de ekstra tingene de må gjøre for å lage en kaffe de ikke har på menyen. Dessuten så vet jeg at flere bare bestiller ris/havremelk for å virke så innmari hippe så det kunne de vel ha spart seg? Er det så viktig? :roll: :ler: Det er mange andre ekstra ting han skal ha i og oppi denne kaffen også så nei... land litt på denne kaffejorda og kjøp en vanlig kaffe med melk. Ikke gjør vanlig kaffe føkkings komplisert også! :riste: 

Vanlig kaffe er for de som er 40+. 

Å lage avansert kaffe er jobben vår, ikke noe å ta sånn på vei for. 

Anonymkode: 168c8...9ae

Skrevet

Så nå aller historien på seg med at det var flere ting som var annerledes også ja. Ville du ha medhold burde du tatt med all fakta i startinnlegget. 

På en kaffebar er de vannt til alle mulige bestillinger, den du beskrev var jo helt normal de måtte uansett ta melk ut av kjøleskapet og en ekstra tanke sukker er ikke mye å be om når det er så mye bedre når den får løst seg opp med espressoen. Jeg antar de som jobber i kaffebar er glad for folk med kunnskap om hva som gjør kaffe god og som er effektivei bestillingene sine. 

Denne tråden handler altså ikke om din rare bekjennt men om at du mener at kaffe er kaffe og skal inntas med eller uten melk. Er du motstander av cappochino, cortardo og macciatto også (bare mengde melk og skum som varierer i de forskjellige) og mener at de like greit bare er kaffe med melk? Denne tråden burde i alle fall ligge et annet sted om du vil være som min gamle mor og mormor som rister på hodet og mener kaffe er kaffe og alt annet er tøys og melkeallergi eller veganere er bare tøys

• Liker 1
Skrevet

Det er jo det som er gøy med å være barista! 

Anonymkode: 0b513...3a1

• Liker 1
Skrevet

Mye man skal henge seg opp i...

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanlig kaffe er for de som er 40+. 

Å lage avansert kaffe er jobben vår, ikke noe å ta sånn på vei for. 

Anonymkode: 168c8...9ae

Jeg tar ikke på vei. Men det var pinlig. Herregud... Jeg tar det helt med ro. Bare syns det er dum oppførsel. Hvor mye smak tror du tre dråper med soyamelk gir? 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det som er gøy med å være barista! 

Bra noen liker å lage komplisert kaffe. 

8 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Mye man skal henge seg opp i...

Ja. Det er det heldigvis. I dag skal jeg finne meg noe nytt å henge meg opp i. Forslag? 

Skrevet

Historien handler om noe helt annet, men likevel, tråden din minte meg om denne gamle kortfilmen 😀

Anonymkode: 52faa...d94

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar ikke på vei. Men det var pinlig. Herregud... Jeg tar det helt med ro. Bare syns det er dum oppførsel. Hvor mye smak tror du tre dråper med soyamelk gir? 

Bra noen liker å lage komplisert kaffe. 

Ja. Det er det heldigvis. I dag skal jeg finne meg noe nytt å henge meg opp i. Forslag? 

Det er ikke komplisert kaffe. Det er en helt ordinær ordre. 

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om det koster 35, hva er problemet ditt?

Anonymkode: 58a50...7bc

Skrevet

Jeg som posta videoen er forresten en av de som sier "svart kaffe takk", og for 10år siden, midt i hipsterhypen, så kikka seriøst folk rart på meg, -men nå er det vel mer vanlig igjen å bestille vanlig orginal svart. I utlandet har jeg opplevd en helt annen tilnærming til kaffe, så da handler det mer om liten eller stor, med eller uten melk, finnes ikke mange fancy forskjellige som regel.

Anonymkode: 52faa...d94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...