AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #1 Del Skrevet 9. november 2019 Datteren min er 13 år og begynte på ungdomsskolen i høst . Hun er en stille og forsiktig jente , masse humor og godt humør, men ikke ei som kjemper om plassen eller å få ordet. Hun ble mobbet de to siste årene på barneskolen, har hatt få venne eller ingen venner . Det har kommet besøk,men da når vi som foreldre har invitert via andre foreldre. Hun blir avvist når hun selv spør, og nå er hun litt for stor til det sier hun, og det respekterer vi. Hun begynte på ny skole nå, men mange av de fra forrige skole går også der. Dessverre har det begynt en «mobber» fra en annen skole i hennes klasse ,og nå har han plaget henne hele høst. Stygge meldinger på snap,hun blokkerte han,det fortsatte på mld og hele dagen i klasserommet. Han passer på at lærerne ikke får dette med seg. Vi har meldt fra flere ganger . Jenta vår gråter nesten daglig , vil ikke på skolen , skolen «snakker « med han ofte ,men det hjelper ikke. Nå vil jenta vår bytte skole , hun forteller at hun ikke orker dette mer og vi forstår selvsagt . Men hva er best ? Hva kan man kreve ? Skolen har startet med kartlegging og aktivitetsplan og bla bla ,men hun går oppi dette nå,hele tiden. Vi er helt fortvilte ,vurderer å holde henne hjemme fra skolen nå til løsning er klar...vi bor i Oslo og har lite nettverk ellers ,men er en stabil familie på 4 ... så hun har oss, men dette er hardt for henne ... Noen med råd? Anonymkode: 8c7eb...808 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #2 Del Skrevet 9. november 2019 Kampsport-trening vil gi henne både selvtillit, fysikk og evnen til å stå opp mot mobbere. Anonymkode: 56a40...c01 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #3 Del Skrevet 9. november 2019 Sett skikkelig press på skolen. De er forpliktet til å sette i gang tiltak innen fem dager fra de blir varslet. Vær bein harde. Ta det videre til Fyllesmannen dersom dere føler at dere ikke blir tatt seriøst. Be om et møte med denne gutten og hans foreldre. Kanskje det kan hjelpe? Anonymkode: 27a38...444 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #4 Del Skrevet 9. november 2019 Jeg har opplevd mobbing selv og ja, selv om det riktige er at mobberen blir tatt og kanskje bytter skole så skjer ikke det. Fæle folk finnes overalt og man kan ikke styre andre. Dessverre. La henne bytte skole. Få en ny start. Og la henne dyrke interesser/hobbyer som bygger selvtillit, så blir hun tryggere på seg selv. Anonymkode: 97dd7...b09 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 9. november 2019 #5 Del Skrevet 9. november 2019 Problemet er at mobberne skal dulles så mye med at skolegangen er jo ferdig før det får noen konsekvenser for dem. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pokijh Skrevet 9. november 2019 #6 Del Skrevet 9. november 2019 Be henne fylle en vott med småstein når vinteren kommer. Trenger bare et slag så blir hun ikke mobbet mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #7 Del Skrevet 9. november 2019 Vi har vært i samme situasjon, og da verken dialog med skole eller foreldre førte frem valgte vi faktisk å flytte. I mitt tilfelle var det min sønn som ble mobbet, og ettersom mobbing også foregikk utenfor skoletiden, og han nærmest ikke våger seg utenfor huset, så fant jeg det best å gi ham en helt ny sjanse i et helt nytt miljø. Helt blanke ark. For vår del har dette snudd alt. Jeg hadde dialog med ny skole allerede før han begynte der, slik at skolen var klar over at de mottok et barn som var usikker etter mobbing. De satte ham da i klassen til en svært erfaren lærer, som er kjent for å skape gode klassemiljøer, og er utrolig flink til å se hver elev, og styrke selvfølelse til det barnet. Det var det de sa, og denne læreren har absolutt levd opp til dette. Mitt barn er i dag en trygg og glad gutt igjen, og han har mange gode venner. Det var både dyrt og krevende å flytte, og også tungt for hans søsken, men som du beskriver er vi en liten familie som står hverandre nært, og vi tok beslutningen om å flytte sammen. Også hans søsken var enig i at det var nødvendig. Forsto virkelig hvorfor, og var helt med på at dette var riktig for at broren ikke skulle bli ødelagt fullstendig. Det var på alle måter noe vi sto sammen i, og det at selv søsteren, som elsket huset, rommet sitt og hadde det bra med venner, ville gjøre dette for ham betydde utrolig mye for min sønn. Bare det ga ham litt mer mot og tro igjen, og håp om at ting ville bli bedre Likevel var det en usikker gutt som begynte på ny skole. Ganske livredd for at det faktisk var noe galt med ham, slik han så lenge hadde hørt, at han var redd for å oppleve det samme der. Nå er dette tre år siden, og gutten er ikke til å kjenne igjen. Det vil si, jeg kjenner ham igjen fra tiden før han ble mobbet. Det er smil og latter igjen, og den innadvendte personen mobbing gjorde ham til er borte. Han ler, spøker og er trygg igjen. Å flytte var tyngst for søsteren, og det ble behov for litt ekstra oppfølging og støtte av henne også, ikke minst i å anerkjenne og forstå sorgen hennes ved det offeret dette var for henne, men nå har begge slått seg godt til ro, og er glade barn. Tøff løsning, men jeg nøler ikke med å anbefale dette. Å bare bytte skole er ofte ikke nok, om barnet fremdeles må treffe på dem som har gjort det vondt lenge. Da får ikke barnet sjansen til å legge det helt bak seg, for det vil fremdeles bære i seg redsel for å treffe på. Ideelt sett burde det være mobberne som måtte flytte, men det gjelder ofte mange barn, og min erfaring er at man ikke får bukt med dette fullt og helt når det har fått utvikle seg i et miljø. Hva som helst. Gjør hva som helst for å få barnet ut av dette! Hva som helst er verdt det om det redder barnet deres. Anonymkode: 14b75...762 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #8 Del Skrevet 9. november 2019 24 minutter siden, The Kitten skrev: Problemet er at mobberne skal dulles så mye med at skolegangen er jo ferdig før det får noen konsekvenser for dem. Helt enig! Snart kommer kommentaren at det er synd paa mobberen, han/hun har det nok ikke bra hjemme... Anonymkode: 26f87...41d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peanut Skrevet 9. november 2019 #9 Del Skrevet 9. november 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt enig! Snart kommer kommentaren at det er synd paa mobberen, han/hun har det nok ikke bra hjemme... Anonymkode: 26f87...41d Det gjelder nok noen, men mange er direkte ondskapsfulle. De vet hva de gjør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #10 Del Skrevet 10. november 2019 De er virkelig så fæle , og mye foregår i det «skjulte»Hun er ikke så god i sport feks , men hun er så god på mye annet Og veldig omsorgsfull og snill.Ingen vil ha henne på laget i sports aktiviteter ,hvisker «du suger» når lærerne ikke hører det . Og hun får skylda for tap. Og nå får hun karakterer også ,enda et press . Hun greier ikke si tilbake ,hun har det ikke i seg og forteller oss at hun ikke klarer si noe tilbake selv om hun vil. Det går mye på stygge kommentarer om utseende . Hun er helt nydelig, irrelevant egentlig , for det spiller ingen rolle, men hun har begynt å føle seg «stygg» som hun sier , selv om vi snakker så mye om dette , at det de sier overhode ikke stemmer . Jeg er så fortvila og lei meg på hennes vegne ... og jeg og mannen hat jobber her , en datter til og hus, vanskelig å flytte også ,men vi gjør selvsagt alt for henne. Hadde mest håpet å ikke flytte .... Anonymkode: 8c7eb...808 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snoren Skrevet 10. november 2019 #11 Del Skrevet 10. november 2019 Bor dere i en stor by? Kan det være en mulighet å bytte skole til en på andre siden av byen for å få en ny start? Eventuelt flytte? Mobbere gir seg dessverre ikke så lett, så å ta det opp med skole osv og lage en sak ut av det kan av og til føre til at det blir verre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #12 Del Skrevet 10. november 2019 Dere MÅ presse skolen, de har lovfestet plikt til å sørge for at alle elever har det trygt på skolen. Men, om dere kan ordne dere jobb og bolig ett annet sted, kanskje bedre miljø for begge barna og mindre stress for dere? Jeg hadde flyttet om muligheten lå der og jenta selv ønsket det. Hvor gammel er søsteren? Anonymkode: 5de29...f13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #13 Del Skrevet 10. november 2019 Du flytter jenta til en annen skole først. Så tar du opp kampen med den gamle skolen. Dersom du har ressurser til det så engasjer advokat tidlig i prossessen og gå etter skolen som arbeidsgiver først og deretter gå etter rektor personlig og de enkelte lærerne personlig. https://www.nrk.no/hordaland/sykepleiere-og-leger-reagerer-sterkt-pa-frp-forslag___-arrogant-og-uvitende-1.14769676 Deretter går du på guttens familie. De kan du muligens ikke ta rettslig, men om du har litt fantasi er det mye du gjøre med familien hans. Anonymkode: 24686...d9f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #14 Del Skrevet 10. november 2019 Har du snakket med guttens foreldre? Anonymkode: 4a859...fc5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #15 Del Skrevet 10. november 2019 https://www.nrk.no/norge/politimann-mener-flere-mobbere-bor-straffes_-_-ikke-bare-et-barnefenomen-1.14636333 Anonymkode: 24686...d9f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #16 Del Skrevet 10. november 2019 Flytt! Av erfaring gjør skoler ingenting. Om de til formodning til slutt skulle foreta seg noe er det muligens for sent. Hilsen ei som er uføretrygdet etter lang tids mobbing. Anonymkode: ac208...ca3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 10. november 2019 #17 Del Skrevet 10. november 2019 9 timer siden, Peanut skrev: Det gjelder nok noen, men mange er direkte ondskapsfulle. De vet hva de gjør I en alder av 13 så VET de hva de gjør. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #18 Del Skrevet 10. november 2019 Det er utrolig viktig hva du foretar deg nå. For barnet ditt er det viktigste ikke hva skolen gjør, men hva du som mamma gjør. Det er ikke enkelt å melde fra om mobbing, å si at andre mener du er stygg og dårlig på ting og at de ikke vil være sammen med deg. Da må du, som er den hun betror seg til og som er den som kan hjelpe henne, virkelig ta tak i saken. Som andre skriver, skoler gjør sjelden "alt de kan". Det finnes utallige historier om mobbere barn som ikke ble sett godt nok av skolen, og det er ikke fordi de ikke sa ifra. Jeg har egenerfaring fra å bli mobbet på jobb. Hadde mitt barn blitt mobbet og bedt om å få gå på en ny skole, hadde det ikke vært tvil i min sjel. Barnet hadde fått det som hun ville. Datteren din er i den mest sårbare fasen når det kommer til utseende, utvikling av selvtillit, det å få venner (sosiale ferdigheter). Da tenker jeg at dere må sette inn støtet med en gang. Anonymkode: 0668f...61c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 10. november 2019 #19 Del Skrevet 10. november 2019 10 hours ago, AnonymBruker said: Sett skikkelig press på skolen. De er forpliktet til å sette i gang tiltak innen fem dager fra de blir varslet. Vær bein harde. Ta det videre til Fyllesmannen dersom dere føler at dere ikke blir tatt seriøst. Be om et møte med denne gutten og hans foreldre. Kanskje det kan hjelpe? Anonymkode: 27a38...444 Enig i dette, sett skikkelig press på skolen og dokumenter alt. Tar du en telefon, så send en mail med oppsummering etterpå. Krev at de oppretter en "mobbe sak", og tilføy gjerne at om ikke de løser det så vil dere ta grep for å få bort dritten. Spar på alle snap&meldinger, kjør foreldrene HARDT. Krev mobber flyttet til annen skole, det skjønner foreldrene at blir ubehagelig. KREV; KREV; KREV! Jeg er selvfølgelig for kampsport trening, det "rett rygg" men løser ikke nødvendigvis problemet med psykisk mobbing. Men gir mulighet til å eskalere problemet til et nivå som skolen ikke kan overse Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiuren Skrevet 10. november 2019 #20 Del Skrevet 10. november 2019 Og sett tidsfrister til skolen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå