AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #1 Skrevet 9. november 2019 Våknet idag med en rød kløende/sviende flekk nederst til høyre på magen. Når jeg kjenner på det er det litt ømt og hovent, litt hardt å trykke på også. Hva kan det være tro? Kan de antydning til et stikk på midten hvis man legger godvilja til men usikker på det. Noen som vet hva det kan være? Har ikke spist noe unormalt og føler meg pigg ellers. Anonymkode: 99f93...2fe
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #2 Skrevet 10. november 2019 Tegn i ytterkantene av det røde så du kan følge med om det sprer seg utover. Har du feber? Anonymkode: ab080...512
lady90 Skrevet 10. november 2019 #3 Skrevet 10. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tegn i ytterkantene av det røde så du kan følge med om det sprer seg utover. Har du feber? Anonymkode: ab080...512 Nei har ikke feber og er helt pigg
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #4 Skrevet 10. november 2019 Godt mulig det er en infeksjon som du trenger behandling for. Anonymkode: 9da4c...681
lady90 Skrevet 10. november 2019 #5 Skrevet 10. november 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Godt mulig det er en infeksjon som du trenger behandling for. Anonymkode: 9da4c...681 Ok, bør jeg gå til legen imorgen hvis det er likt? Føler meg som sagt helt pigg, kan det da være en infeksjon?
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #6 Skrevet 10. november 2019 12 minutter siden, lady90 skrev: Ok, bør jeg gå til legen imorgen hvis det er likt? Føler meg som sagt helt pigg, kan det da være en infeksjon? Tegn med en tusjstrek rundt. Jeg har hatt erysipelas selv på armen og jeg følte meg pigg jeg også, det gjør jeg som regel selv om jeg har ganske alvorlige bakterielle infeksjoner. Om den øker i omfang i kveld eller i morgen må du gå til legen sporenstreks. Anonymkode: 9da4c...681
lady90 Skrevet 10. november 2019 #7 Skrevet 10. november 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tegn med en tusjstrek rundt. Jeg har hatt erysipelas selv på armen og jeg følte meg pigg jeg også, det gjør jeg som regel selv om jeg har ganske alvorlige bakterielle infeksjoner. Om den øker i omfang i kveld eller i morgen må du gå til legen sporenstreks. Anonymkode: 9da4c...681 Sto at det ikke var vanlig å få på magen?
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #8 Skrevet 10. november 2019 4 minutter siden, lady90 skrev: Sto at det ikke var vanlig å få på magen? Man kan få infeksjon i hud der det er hud. Men hva med å f.eks bare tegne rundt og se om det utvikler seg? Anonymkode: 9da4c...681
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #9 Skrevet 10. november 2019 Ble kåt av å se stubbene dine 😎 Anonymkode: 9d62a...de4
lady90 Skrevet 10. november 2019 #10 Skrevet 10. november 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan få infeksjon i hud der det er hud. Men hva med å f.eks bare tegne rundt og se om det utvikler seg? Anonymkode: 9da4c...681 Ja har gjort det nå
Candiru Skrevet 10. november 2019 #11 Skrevet 10. november 2019 Kan ligne på rosen, det må behandles med antibiotika. Du bør absolutt dra til legen i morgen. Får du feber bør du dra på legevakta i dag. God bedring ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #12 Skrevet 10. november 2019 1 minutt siden, Candiru skrev: Kan ligne på rosen, det må behandles med antibiotika. Du bør absolutt dra til legen i morgen. Får du feber bør du dra på legevakta i dag. God bedring ❤️ Da bør det være et inngangssår et sted (kanskje det lille "stikket" som vagt vises midt i utslettet). Det kan også være knuterosen, betennelse i underhudsfettet som ikke er forårsaket av bakterier eller virus. Litt rart å få det på magen og en såpass stor flekk, men sikkert ikke umulig. TS: kjennes det ut som en eller flere harde knuter under huden? Er flekken øm som en blåflekk? Følg med på hvordan den utvikler seg, og dersom den begynner å få blåflekk-farge bør du dra til legen. Dersom det er knuterosen er det viktig å få tatt prøve av utslettet mens det er aktivt, og finne ut hva det er som er årsaken bak. I noen tilfeller finner de ingen årsak. Jeg fikk det på begge bena (legger og rett over knærne), men de fant ingen annen årsak enn at det kunne være hormonene i p-pillene. Jeg ville vel egentlig ha dratt til legen uansett, sånn for sikkerhets skyld. Anonymkode: 9c4bd...93d
lady90 Skrevet 10. november 2019 #13 Skrevet 10. november 2019 (endret) 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da bør det være et inngangssår et sted (kanskje det lille "stikket" som vagt vises midt i utslettet). Det kan også være knuterosen, betennelse i underhudsfettet som ikke er forårsaket av bakterier eller virus. Litt rart å få det på magen og en såpass stor flekk, men sikkert ikke umulig. TS: kjennes det ut som en eller flere harde knuter under huden? Er flekken øm som en blåflekk? Følg med på hvordan den utvikler seg, og dersom den begynner å få blåflekk-farge bør du dra til legen. Dersom det er knuterosen er det viktig å få tatt prøve av utslettet mens det er aktivt, og finne ut hva det er som er årsaken bak. I noen tilfeller finner de ingen årsak. Jeg fikk det på begge bena (legger og rett over knærne), men de fant ingen annen årsak enn at det kunne være hormonene i p-pillene. Jeg ville vel egentlig ha dratt til legen uansett, sånn for sikkerhets skyld. Anonymkode: 9c4bd...93d Den er litt øm om jeg trykker hardt på den men kjenner ingen knuter eller noe under. Får ta en tur til legen imorgen Endret 10. november 2019 av lady90
Candiru Skrevet 10. november 2019 #14 Skrevet 10. november 2019 Litt på siden av saken, men jeg jobber i helsevesenet og oppdaget noe jeg var sikker på at var rosen på beinet til en pasient. Jeg gjorde som vi pleier, tegnet opp rundt, og skrev i rapporten at det måtte følges opp. Viste seg at vedkommende hadde sittet ute i solen og var solbrent 🤣 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #15 Skrevet 10. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Da bør det være et inngangssår et sted (kanskje det lille "stikket" som vagt vises midt i utslettet). Det kan også være knuterosen, betennelse i underhudsfettet som ikke er forårsaket av bakterier eller virus. Litt rart å få det på magen og en såpass stor flekk, men sikkert ikke umulig. TS: kjennes det ut som en eller flere harde knuter under huden? Er flekken øm som en blåflekk? Følg med på hvordan den utvikler seg, og dersom den begynner å få blåflekk-farge bør du dra til legen. Dersom det er knuterosen er det viktig å få tatt prøve av utslettet mens det er aktivt, og finne ut hva det er som er årsaken bak. I noen tilfeller finner de ingen årsak. Jeg fikk det på begge bena (legger og rett over knærne), men de fant ingen annen årsak enn at det kunne være hormonene i p-pillene. Jeg ville vel egentlig ha dratt til legen uansett, sånn for sikkerhets skyld. Anonymkode: 9c4bd...93d Jeg hadde ingen synlig ingangssår da jeg hadde erysipelas.. Anonymkode: 9da4c...681
lady90 Skrevet 10. november 2019 #16 Skrevet 10. november 2019 Ringte legevakta og de nevnte også rosen men siden jeg er i fin form skulle jeg ringe fastlegen imorgen og få en akuttime. Antar man kan gå på jobb som vanlig med god allmenntilstand hvis jeg får antibiotika?
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #17 Skrevet 10. november 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ingen synlig ingangssår da jeg hadde erysipelas.. Anonymkode: 9da4c...681 Jeg sa det bør være et inngangssår, ikke at det må være. Det skal heller ikke store riften i huden til for at feil type bakterier slipper inn og gjør ugagn, så at det ikke er synlig betyr ikke at det ikke er der. Anonymkode: 9c4bd...93d
lady90 Skrevet 11. november 2019 #18 Skrevet 11. november 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sa det bør være et inngangssår, ikke at det må være. Det skal heller ikke store riften i huden til for at feil type bakterier slipper inn og gjør ugagn, så at det ikke er synlig betyr ikke at det ikke er der. Anonymkode: 9c4bd...93d Når dere hadde det, gikk dere på jobb som vanlig? Noe man må ta hensyn til?
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #19 Skrevet 11. november 2019 Hei, hva sa legen? Er det rosen? Anonymkode: ab080...512
lady90 Skrevet 11. november 2019 #20 Skrevet 11. november 2019 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, hva sa legen? Er det rosen? Anonymkode: ab080...512 Ja han trodde det. Fikk antibiotika, prednisolon og zyrtec for han visste ikke 100% hva det var 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå