Gå til innhold

Kjenner du en voldtektsmann?

Fremhevede innlegg

Skrevet
18 timer siden, Kvelertak skrev:

Det som er dumt gjort og gjør at mange voldtektsmenn ikke blir straffet er at det finnes så mange jenter og kvinner som ikke anmelder voldtekten. Ikke rart de da KAN voldta igjen når de ser de kan gjøre det uten å bli anmeldt og få straffen sin. En voldtekt bør bli anmeldt med en gang. Så fort så mulig.

Jeg valgte å anmelde og i mitt tilfelle ble han dømt både i tingretten og lagmannsretten. Gikk flere runder med meg selv før jeg anmeldte, og har full forståelse for dem som ikke klarer det. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 11.11.2019 den 15.01, Kvelertak skrev:

Det som er dumt gjort og gjør at mange voldtektsmenn ikke blir straffet er at det finnes så mange jenter og kvinner som ikke anmelder voldtekten. Ikke rart de da KAN voldta igjen når de ser de kan gjøre det uten å bli anmeldt og få straffen sin. En voldtekt bør bli anmeldt med en gang. Så fort så mulig.

Jeg er egentlig enig men gikk til politiet, og de nærmest frarådet meg å anmelde pga det er en så belastende prosess og sjeldent fører frem.

Anonymkode: cb27d...da1

Skrevet
På 11.11.2019 den 8.45, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvor man finner data fra Norge, men her er gjennomsnittet i Sverige fra 2005 til 2016.

Helt ukjent: 60%
Bekjent: 29%
Nære relasjoner: 11%

Det er ikke riktig at de færreste voldtektsmenn aldri voldtar utenfor nære relasjoner. Jeg mener å ha lest i Norge at en majoritet kjenner gjerningsmannen, men det kan like godt bety en elev i naboklassen som har prøvd å sjekke deg opp tidligere.

https://www.bra.se/download/18.10aae67f160e3eba629118a7/1517212683473/2018_1_NTU_2017.pdf (side 101)

Anonymkode: 635a7...723

Her er det henvist til en omfangsundersøkelse om vold og voldtekt i Norge. https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/5VgwXb/voldtekt-i-forholdet-er-vanligere-enn-mange-tror

Sitat

I den norske omfangsundersøkelsen «Vold og voldtekt» i Norge, gjennomført av Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress, oppga 3,8 prosent av kvinnene at de hadde blitt voldtatt av partner. Det er en betydelig andel av de 9,4 prosent kvinner som har opplevd voldtekt.

Personlig tror jeg terskelen for å innrømme for seg selv at den man er glad i faktisk har voldtatt deg er så stor at en del som har opplevd det ikke innser at det var det som skjedde. Bortforklaringene og unnskyldningene er lettere å ty til. Disse tallene angir allikevel at ca 40% av de voldtatte kvinnene har blitt voldtatt av partner.

Anonymkode: b3ba4...f4d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...