AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #61 Skrevet 11. november 2019 5 timer siden, Thyra skrev: Og mange av de som har blitt voldtatt har blitt voldtatt av samme mann. Og mange av dem som blir voldtatt blir voldtatt av flere menn. Hvilket jevner ut tallet igjen. Anonymkode: bf54e...d0c 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #62 Skrevet 11. november 2019 Et spm: Var voldtekt veldig vanlig gjennom historien? Og hva ligger bak dette? Er det noe bioligi som kan forklare dette? Synes det er så merkelig at det virker så vanlig, så noe forklaring må jo ligge bak dette. Anonymkode: 28411...00a
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #63 Skrevet 11. november 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Der er det ofte andre barn som er overgriperne, ikke «voldtektsmenn» Anonymkode: f7f90...878 Noen ganger er det det. Men som oftest er det eldre ungdommer eller voksne som utmerket godt forstår eller burde forstå hva de gjør. Anonymkode: bf54e...d0c
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #64 Skrevet 11. november 2019 13 hours ago, SupaWoman said: Hvis det anslås at 15% av alle kvinner har blitt voldtatt er det mange menn som fyllbyrder voldtekt. Det sier seg selv. Det er ikke sånn at f.eks bare 3% menn voldtar 15% av landets kvinner. Hvorfor kan ikke 3% menn voldta 15% av landets kvinner? Hvis 3% voldtar 5 ulike kvinner i gjennomsnitt iløpet av deres liv, så er det 15% som har blitt voldtatt igjennom sitt liv. Anonymkode: 635a7...723
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #65 Skrevet 11. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor kan ikke 3% menn voldta 15% av landets kvinner? Hvis 3% voldtar 5 ulike kvinner i gjennomsnitt iløpet av deres liv, så er det 15% som har blitt voldtatt igjennom sitt liv. Anonymkode: 635a7...723 Men siden mange av barna/kvinnene blir voldtatt av flere ulike personer i løpet av sitt liv, må tallet ganges opp igjen og ender langt høyere enn 3%. Forøvrig tror jeg ditt anslag om at 15% av landets kvinner voldtas av bare 3% av landets befolkning er totalt feil. All min erfaring fra både jobb og privatliv tilsier at de færreste voldtektsmenn voldtar utenfor nære relasjoner og at serievoldtektsmenn er relativt sjeldne. Men at antallet menn som voldtar en eller noen få familiemedlemmer er påfallende høyt. Langt høyere enn 3%. Anonymkode: bf54e...d0c 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #66 Skrevet 11. november 2019 13 minutter siden, AnonymBruker said: Men siden mange av barna/kvinnene blir voldtatt av flere ulike personer i løpet av sitt liv, må tallet ganges opp igjen og ender langt høyere enn 3%. Forøvrig tror jeg ditt anslag om at 15% av landets kvinner voldtas av bare 3% av landets befolkning er totalt feil. All min erfaring fra både jobb og privatliv tilsier at de færreste voldtektsmenn voldtar utenfor nære relasjoner og at serievoldtektsmenn er relativt sjeldne. Men at antallet menn som voldtar en eller noen få familiemedlemmer er påfallende høyt. Langt høyere enn 3%. Anonymkode: bf54e...d0c Jeg vet ikke hvor man finner data fra Norge, men her er gjennomsnittet i Sverige fra 2005 til 2016. Helt ukjent: 60% Bekjent: 29% Nære relasjoner: 11% Det er ikke riktig at de færreste voldtektsmenn aldri voldtar utenfor nære relasjoner. Jeg mener å ha lest i Norge at en majoritet kjenner gjerningsmannen, men det kan like godt bety en elev i naboklassen som har prøvd å sjekke deg opp tidligere. https://www.bra.se/download/18.10aae67f160e3eba629118a7/1517212683473/2018_1_NTU_2017.pdf (side 101) Anonymkode: 635a7...723
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #67 Skrevet 11. november 2019 Ja, en omgangsvenn ble dømt for voldtekt mot flere av sine venner og bekjente. Vi rundt ante ingenting før han ble anmeldt. Null kontakt nå. Anonymkode: 16291...d30
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #68 Skrevet 11. november 2019 43 minutter siden, AnonymBruker said: Forøvrig tror jeg ditt anslag om at 15% av landets kvinner voldtas av bare 3% av landets befolkning er totalt feil. All min erfaring fra både jobb og privatliv tilsier at de færreste voldtektsmenn voldtar utenfor nære relasjoner og at serievoldtektsmenn er relativt sjeldne. Men at antallet menn som voldtar en eller noen få familiemedlemmer er påfallende høyt. Langt høyere enn 3%. Anonymkode: bf54e...d0c Det er er ikke min erfaring. Min erfaring er at de fleste som har opplevet fullbyrdet voldtekt har blitt voldtatt på fest av en de ikke kjenner spesielt godt. Det er også den største voldtektskategorien i Norge. Et bevis er at flere brukere i denne tråden har nevnt at voldtektsmannen har havnet i fengsel. Men vi vet også at svært få faktisk havner i fengsel, spesielt når det skjer i nære relasjoner. Denne tråden stemmer godt overens med at noen få voldtektsmenn voldtar om og om igjen, det stemmer ikke godt overens med at 500,000 nordmenn voldtar en gang. Anonymkode: 635a7...723
CrystalGold Skrevet 11. november 2019 #69 Skrevet 11. november 2019 Ja, jeg bor med en og han er faren min....
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #70 Skrevet 11. november 2019 8 timer siden, Karolineee skrev: Syns ikke du du skal sette som standard at man får livet ødelagt. Jeg er nemlig redd for at det for enkelte kan bli en selvoppfyllende profeti. Jeg ble utsatt for en overfallsvoldtekt, og noe av det tyngste i ettertid var folks forventinger om at man var "skadet" for livet. For jeg tenkte faktisk ikke noe mer på voldtekten etter noen uker. Jeg sier ikke at en voldtekt ikke er en forferdelig ting, og jeg er helt sikker på at noen kan få livet ødelagt, men trå litt mer forsiktig med hva du sier 😊 Jeg har opplevd det selv tre ganger. Det ene var en gruppevoldtekt, og det var ganske brutalt. Det har ihvertfall ødelagt mye av livet mitt. Det er derfor jeg skrev som jeg gjorde, og jeg vet det gjelder mange andre. Så nei, jeg vil ikke trå forsiktig med hva jeg sier. Siden det er sannheten, og det ikke var noe jeg valgte selv. Anonymkode: f6ec2...be8
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #71 Skrevet 11. november 2019 40 minutter siden, CrystalGold skrev: Ja, jeg bor med en og han er faren min.... Voldtok han deg? Anonymkode: 0941b...b06
Lisaaaaa Skrevet 11. november 2019 #72 Skrevet 11. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har opplevd det selv tre ganger. Det ene var en gruppevoldtekt, og det var ganske brutalt. Det har ihvertfall ødelagt mye av livet mitt. Det er derfor jeg skrev som jeg gjorde, og jeg vet det gjelder mange andre. Så nei, jeg vil ikke trå forsiktig med hva jeg sier. Siden det er sannheten, og det ikke var noe jeg valgte selv. Anonymkode: f6ec2...be8 Det er helt greit at du sier hva det gjorde med deg, men ikke sett som standard at det skjer med alle. Håper du har det bedre nå.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #73 Skrevet 11. november 2019 Ikke som jeg vet, og er glad for det. Vil overhodet ikke kjenne en slik gjerningsperson. Anonymkode: e9cc9...c16
Gjest Warrior Skrevet 11. november 2019 #74 Skrevet 11. november 2019 3 timer siden, 29_j skrev: Om man har empati og sympati for andre mennesker, så har man det ikke greit i etterkant av å være voldteksmann. Han som misbrukte meg og sjenket meg full da jeg var 15år, skammer seg idag. Det lyser i lang vei. Igrunnen godt å se anger i personen. Dessverre er det noen som aldri viser anger, men ja det er som oftes kalde mennesker som aldri har følelser for andre mennesker uansett hva. Tror nok de fleste angrer og det er straff det også. Leve med anger.
AnonymBruker Skrevet 11. november 2019 #75 Skrevet 11. november 2019 På 9.11.2019 den 21.30, AnonymBruker skrev: Kjenner du en voldtektsmann? Hva slags relasjon har du til denne mannen eller kvinnen? Anonymkode: 1154c...cfc Ja, "kjenner" to...ble voldtatt to ganger i livet mitt. Jeg fant senere ut de faktisk er kompiser... Anonymkode: f52b6...665
Gjest Warrior Skrevet 11. november 2019 #76 Skrevet 11. november 2019 (endret) 2 timer siden, 29_j skrev: Han er jo voksen idag, det var han ikke den gang. Alikavel gammel nok til at han forstod at han utnyttet/voldtok meg mens jeg var så full at jeg sov. Jeg var under 16år og kunne fint ha anmeldt han. Han var på det tidspunktet 18år. Det som er dumt gjort og gjør at mange voldtektsmenn ikke blir straffet er at det finnes så mange jenter og kvinner som ikke anmelder voldtekten. Ikke rart de da KAN voldta igjen når de ser de kan gjøre det uten å bli anmeldt og få straffen sin. En voldtekt bør bli anmeldt med en gang. Så fort så mulig. Endret 11. november 2019 av Kvelertak
Silva Pluvialis Skrevet 11. november 2019 #77 Skrevet 11. november 2019 (endret) Jeg er ikke den du siterer, og er selvsagt enig med deg i at voldtekt bør anmeldes. Likefullt forstår jeg svært godt at folk lar være å anmelde. Endret 5. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
Gjest Warrior Skrevet 11. november 2019 #78 Skrevet 11. november 2019 21 minutter siden, Gorilla skrev: Jeg er ikke den du siterer, og er selvsagt enig med deg i at voldtekt bør anmeldes. Likefullt forstår jeg svært godt at folk lar være å anmelde. For å kunne anmelde må man sikre bevis, dvs gå gjennom en gynekologisk undersøkelse som kan være retraumatiserende etter voldtekt. Deretter må man beskrive hendelsen i detalj til politi og rettsvesen - for å så oppleve at saken mest sannsynlig blir henlagt. Jeg tror ikke jeg hadde vært i stand til å gå gjennom hele den prosessen og få alle sårene rippet opp i om saken med all sannsynlighet likevel ble henlagt. Jeg hadde ikke orket å gå gjennom GU, og jeg hadde også skammet meg så forferdelig at jeg ikke hadde klart å snakke om hva som hadde skjedd med kroppen min. (Sier ikke at man skal skamme seg, for det bør aldri være offerets skam, men jeg vet at jeg selv hadde skammet meg over meg selv og kroppen min). Å anmelde er en gigantisk påkjenning psykisk. Og en enda større påkjenning om saken bare blir henlagt. Skjønner det. Det er jævlig. Det er like tøft om ikke mer når menn er offeret. Det driver jo folk å gjør narr av eller kaller han heldig😡Heldig ja. De skulle bare visst hvor tøft det er. For begge kjønn. Det er trist at så mange saker blir henlagt, men jeg kan forstå det litt også. Uten bevis så er det jo en fare for at noen blir uskyldig dømt. Finnes de som anmelder kun for hevn for et eller annet eller for de angrer på sexen. Så skjønner jo at de må ha mest mulig bevis. Det er ikke enkelt nei.
Silva Pluvialis Skrevet 11. november 2019 #80 Skrevet 11. november 2019 (endret) 20 minutter siden, Kvelertak skrev: Skjønner det. Det er jævlig. Det er like tøft om ikke mer når menn er offeret. Det driver jo folk å gjør narr av eller kaller han heldig😡Heldig ja. De skulle bare visst hvor tøft det er. For begge kjønn. Det er trist at så mange saker blir henlagt, men jeg kan forstå det litt også. Uten bevis så er det jo en fare for at noen blir uskyldig dømt. Finnes de som anmelder kun for hevn for et eller annet eller for de angrer på sexen. Så skjønner jo at de må ha mest mulig bevis. Det er ikke enkelt nei. Voldtekt er grusomt uansett om det er en mann eller en kvinne som blir utsatt for det. Enig med deg i det. Det er helt forkastelig at så mange saker blir henlagt. Det hindrer folk i å anmelde og det skjønner jeg. Det er en tøff prosess; triggende med GU, skamfullt/traumatisk å snakke om hendelsen, frykt for å ikke bli trodd, sjanse for å møte tiltalte i retten. I tillegg til at man må dele sensitive opplysninger med politi, advokat, dommere osv. Ikke alle som klarer å la andre ta del i noe så sårbart og sensitivt, og spesielt ikke om de frykter å bli mistrodd eller om de frykter å bli ansvarliggjort for hendelsen - offeret har aldri skyld eller ansvar i det som har skjedd!! Nei, jeg skjønner godt at folk ikke anmelder, men oppfordrer selvsagt alle til å gjøre det. Endret 11. november 2019 av Gorilla
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå