Gå til innhold

Please hjelp meg med kjøkkeninnredning

Anbefalte innlegg

Hvis det finnes noen snille sjeler der ute som kunne gitt meg noen synspunkter på dette? Sliter så innmari med å velge hvilken av disse to løsningene (åpen for andre løsninger også!). Kjøleskap og fryseskap er innebygd på veggen ved ovn/mikro, men er ikke med på bildet. Finnes ingen vinduer i dag som må være der, skal ha inn ny, stor skyvedør foran der spisebordet kommer (veranda utenfor), og kan velge om jeg vil sette inn et vindu til. Farger/fronter etc er ikke bestemt, dette er bare først og fremst for å finne selve løsningen :) 

Det første: Da får jeg koketoppen nærmest øya, som er matlagingsområde. Tenker det er veldig praktisk, både ved matlaging og servering. Pluss at det er lettere å se utover mot resten av huset når jeg bare står sidevendt, og ikke med ryggen mot. Men ikke noe vindu annet enn skyvedøren. 

Det andre: Jeg får vindu over kjøkkenbenken, over vasken. Mer lys inn, mulighet for å lufte ved kjøkkenbenken, og ventilatoren blir helt integrert i kjøkkenskapene og synes heller ikke. Men da blir koketoppen lengst unna "matlagingsplassen", dvs litt tungvindt å løfte kjeler/fat osv til øya for servering. I tillegg blir ikke vasken sentrert på midten.

(Et tredje alternativ er å gjøre øya 90 cm dyp, og så ha koketopp med integrert ventilator oppå. Litt skeptisk til fettbelegg osv da... Vil helst ikke ha ventilator hengene ned fra taket midt over øya. Men sånn koketopp med integrert ventilator er dyrt 😕)

1783549013_Skjermbilde2019-11-09kl_18_11_25.png.0b1adca9a2319189a0f496e12c834bbd.png

1141974967_Skjermbilde2019-11-09kl_18_08_31.png.8685a0f6b72887598c2c27b90b7eeafd.png

Anonymkode: f9cc2...7db

Fortsetter under...

Jeg ville valgt løsning 3, hatt koketopp på øya med en fin ventilator over. Da kan du snakke med folk runt spisebordet mens du lager maten, pluss at du får vinduet du ønsker seg på kjøkkenet. Vi har den løsningen og er veldig fornøyd.

Anonymkode: 14908...ee8

• Liker 3

Takker for svar! Jeg og sliter med tanken på å miste vinduet. Her er løsning tre, men den koster meg 10.000-15.000 mer, så det er derfor jeg kvier meg litt på allerede begrenset budsjett. Sparer inn en tusenlapp på at skyvedøren blir litt mindre da, men. Det billigste er uten vindu, vinduet koster jo også 3000. Hadde blitt en utrolig fin arbeidsbenk foran vinduet da! Men kanskje for stort mellomrom mellom platetopp og vask? (Jeg vil helst ha det slik at jeg bare trenger å ta et skritt mellom de to, og helst med benk under da jeg sliter litt med å løfte tunge kjeler med kokende vann, bedre å kunne skyve bortover)398133005_Skjermbilde2019-11-09kl_18_54_37.png.4efec9366de6a555975a134b5f868a29.png

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville valgt løsning 3, hatt koketopp på øya med en fin ventilator over. Da kan du snakke med folk runt spisebordet mens du lager maten, pluss at du får vinduet du ønsker seg på kjøkkenet. Vi har den løsningen og er veldig fornøyd.

Ventilator over vil jeg ikke ha, men benkeventilator/integrert i koketoppen. Tror aldri jeg har sett en ventilator jeg synes er pen, så derfor vil jeg heller ha i benk. Men ventilasjonen blir selvsagt dårligere når den går nedover 😕 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ventilator over vil jeg ikke ha, men benkeventilator/integrert i koketoppen. Tror aldri jeg har sett en ventilator jeg synes er pen, så derfor vil jeg heller ha i benk. Men ventilasjonen blir selvsagt dårligere når den går nedover 😕 

Det er selvfølgelig en smakssak, men vi har en i stål med fine ledlys og knapper på begge sider slik at jeg kan stå på begge sider av kjøkkenøya å røre i maten og justere styrken på viften.

Uansett hvilken løsning du går for burde du strekke deg langt for å ha et vindu der. Det vil gi mye lys og virke mer åpent. 

Annonse

vi har ventilator i benk og det fungerer helt supert. Vi har ikke en sånn utstikker, så vi har platetopp med integrert ventilator foran vindu. Det blir plassen der vi står og lager mat, er så mye hyggeligere å stå og se i vinduet enn i veggen. Så i din tilfelle ville jeg valgt nr 3. :) Da kan du se ut i rommet, og det er fint det også. 

Anonymkode: 31e99...3fe

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er selvfølgelig en smakssak, men vi har en i stål med fine ledlys og knapper på begge sider slik at jeg kan stå på begge sider av kjøkkenøya å røre i maten og justere styrken på viften.

Uansett hvilken løsning du går for burde du strekke deg langt for å ha et vindu der. Det vil gi mye lys og virke mer åpent. 

Ja, jeg er også redd det blir mørkt 😕 Det er et vindu i dag på veggen der jeg har tegnet overskap, men det vinduet er bare plagsomt, masse innsyn så vi har det alltid dekket med persienne. Jeg savner lys og utsyn, på langveggen har vi null innsyn og kan ha det åpent hele tiden. Gleder meg skikkelig til å kunne se ut i hagen og mot skogen!

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

vi har ventilator i benk og det fungerer helt supert. Vi har ikke en sånn utstikker, så vi har platetopp med integrert ventilator foran vindu. Det blir plassen der vi står og lager mat, er så mye hyggeligere å stå og se i vinduet enn i veggen. Så i din tilfelle ville jeg valgt nr 3. :) Da kan du se ut i rommet, og det er fint det også. 

Det har jeg ikke tenkt på som et alternativ! Det ville gjort det veldig enkelt med utluft også faktisk. Det må jeg nesten vurdere! Men opplever dere ikke mye fettsprut på vinduet? 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte tegne det her jeg. Pluss er jo at man faktisk kan åpne vinduet hvis det trengs utlufting fra matlagingen. Og jeg kan ha kun 60cm dyp øy, jeg er så kort nemlig, så jeg sliter med å bøye med over et vanlig spisebord for å tørke av det :fnise: Ønsker derfor egentlig ikke veldig dyp øy (som jeg må hvis platetoppen skal være der), slik at jeg hele tiden må gå rundt for å kunne tørke over hele. Kjøper jeg PVC-vindu så skal det jo være helt fint å vaske av fettsøl i karmen også. Og glass er jo glass. Og jeg får da den korte veien jeg ønsker mellom platetopp og vask. 

1514984422_Skjermbilde2019-11-09kl_19_23_22.png.b0cceff5900a51088c975bce33a8ce92.png

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har jeg ikke tenkt på som et alternativ! Det ville gjort det veldig enkelt med utluft også faktisk. Det må jeg nesten vurdere! Men opplever dere ikke mye fettsprut på vinduet? 

Det er sånn vi har det, som du har tegnet, bare uten halvøy. Kjøkkenet var ferdig i juli. Jeg synes det ble veldig fin plass der, å stå og lage mat. Vinduet er jo ikke vanskeligere å vaske enn veggen, eller fliser, noe må man jo vaske uansett. Og jeg tror disse vifter i platetopp (vi har elco), er mer effektive. Men vi har sånne opp-og-ned plissé fra Kid, på det vinduet, og de blir litt søl på (fordi jeg glemmer å ta de opp) og de kan ikke vaskes, de må bare byttes. Men det får vi leve med. 

• Liker 2

TS, jeg har tenkt litt mer på kjøkkenet ditt. :) Synes fortsatt, for min del, det beste ville vært bredere kjøkkenøy og platetopp på den. Men om du går for løsningen der platetopp er ved vindu, vurder om du trenger halvøy i det hele tatt. Da blir det egentlig ikke noe poeng i den. Blir bare en flate der det samler seg massevis av ting du må rydde. Og du får en ekstra hjørneskap, og trangere kjøkken. Hva om å fjerne hele halvløy. Der på enden kan du enten ha høyskap med oppbevaring, eller åpne hyller med pynt. 

Annonse

På 9.11.2019 den 18.57, AnonymBruker skrev:

Takker for svar! Jeg og sliter med tanken på å miste vinduet. Her er løsning tre, men den koster meg 10.000-15.000 mer, så det er derfor jeg kvier meg litt på allerede begrenset budsjett. Sparer inn en tusenlapp på at skyvedøren blir litt mindre da, men. Det billigste er uten vindu, vinduet koster jo også 3000. Hadde blitt en utrolig fin arbeidsbenk foran vinduet da! Men kanskje for stort mellomrom mellom platetopp og vask? (Jeg vil helst ha det slik at jeg bare trenger å ta et skritt mellom de to, og helst med benk under da jeg sliter litt med å løfte tunge kjeler med kokende vann, bedre å kunne skyve bortover)398133005_Skjermbilde2019-11-09kl_18_54_37.png.4efec9366de6a555975a134b5f868a29.png

Hvis tegningen er målsatt så tenker jeg det ikke er mer enn max 150 cm mellom øya som platetoppen er på og vasken. Vasken vi jo også være rett bak deg. Jeg har hatt en sånn løsning og den fungerte aldeles utmerket. Den eneste ulempen for meg var at jeg ikke er overbegeistret for åpent kjøkken.

Anonymkode: 8a890...601

12 timer siden, RedFox81 skrev:

TS, jeg har tenkt litt mer på kjøkkenet ditt. :) Synes fortsatt, for min del, det beste ville vært bredere kjøkkenøy og platetopp på den. Men om du går for løsningen der platetopp er ved vindu, vurder om du trenger halvøy i det hele tatt. Da blir det egentlig ikke noe poeng i den. Blir bare en flate der det samler seg massevis av ting du må rydde. Og du får en ekstra hjørneskap, og trangere kjøkken. Hva om å fjerne hele halvløy. Der på enden kan du enten ha høyskap med oppbevaring, eller åpne hyller med pynt. 

Helt uenig! Hadde et kjøkken lignende eller nesten identisk med dette i dette min gamle leilighet med den halvøyen som ren arbeidsflate. Det var helt fantastisk og absolutt all mat ble laget på halvøya. Den hadde vel en dybde på 130. Skal bygge nytt kjøkken nå og da blir det en lignende løsning av dette om igjen.

Anonymkode: 749e9...5bb

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt uenig! Hadde et kjøkken lignende eller nesten identisk med dette i dette min gamle leilighet med den halvøyen som ren arbeidsflate. Det var helt fantastisk og absolutt all mat ble laget på halvøya. Den hadde vel en dybde på 130. Skal bygge nytt kjøkken nå og da blir det en lignende løsning av dette om igjen.

dybde eller lengde? jeg liker kjøkkenøy selv, men da må det være «fullverdig» kjøkkenøy, med god dybde og nok plass rundt. Sånn som det ser ut tegnet nå, det er egentlig ikke plass til en kjøkkenøy, og hvis man ikke skal ha vask eller platetopp på den, så er det kanskje heller ikke vits i den. Det er selvsagt veldig individuelt! Vi er familie på 4 der alle er alltid på kjøkkenet samtidig, og vi trenger åpen plass. En enslig person har helt andre behov. 

Annonse
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

dybde eller lengde? jeg liker kjøkkenøy selv, men da må det være «fullverdig» kjøkkenøy, med god dybde og nok plass rundt. Sånn som det ser ut tegnet nå, det er egentlig ikke plass til en kjøkkenøy, og hvis man ikke skal ha vask eller platetopp på den, så er det kanskje heller ikke vits i den. Det er selvsagt veldig individuelt! Vi er familie på 4 der alle er alltid på kjøkkenet samtidig, og vi trenger åpen plass. En enslig person har helt andre behov. 

Mente lengde. Dybde på ca 1 meter. Kjøkkenet mitt var ikke for en enslig person. Det hadde vært litt voldsomt 😛. Var ofte flere som laget mat sammen og sto rundt øya for baking og annen tilberedning. Har stor familie og matlaging er en stor del av det vi gjør sammen. Veldig sosialt og hyggelig å lage mat sammen når man kan de på hverandre. Uansett bare en dom står og har kontroll over grytene ved platetoppen.

21 hours ago, AnonymBruker said:

Mente lengde. Dybde på ca 1 meter. Kjøkkenet mitt var ikke for en enslig person. Det hadde vært litt voldsomt 😛. Var ofte flere som laget mat sammen og sto rundt øya for baking og annen tilberedning. Har stor familie og matlaging er en stor del av det vi gjør sammen. Veldig sosialt og hyggelig å lage mat sammen når man kan de på hverandre. Uansett bare en dom står og har kontroll over grytene ved platetoppen.

Da tror jeg ikke vi snakker om helt samme. Jeg er bare ikke fan av U-kjøkken for en familie. Da er det bedre med L kjøkken eller Parallellkjøkken. U-kjøkken passer best til at en skal jobbe på kjøkkenet. TS tegner seg i praksis u-kjøkken ser det ut som, og jeg foreslår heller L. https://www.drommekjokkenet.no/kjokken/nytt-kjokken/vanlige-planlosninger-i-kjokkenet 

Mens du sier «men jeg hadde en øy på kjøkkenet og var kjempefornøyd med det!» som er vel egentlig lite relevant kommentar, jo mindre du hadde akkurat lik kjøkken som TS tegner. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...