Hemoglobin Skrevet 9. november 2019 #1 Skrevet 9. november 2019 "Det har du ikke noe med", kommer ofte fra forumdebattanter når trådstarter stiller et spørsmål som omhandler en annen person. Ved et annet tilfelle er det personen det handler om som svarer at du ikke har noe med det. Hvem bestemmer hvilke spørsmål som er greit å stille? Det enkle svaret vil vel være at det er personen som det omhandler som bestemmer dette. For noen er det greit å svare på det, for andre er det ikke greit å svare på det. Vi har alle våre grenser. Hvor gammel er du? Denne får du mye tyn for, spesielt om du spør en kvinne. Noen blir grinete, andre bryr seg ikke. Men ofte er det andre enn personen selv som reagerer. Du er åpen om et familiemedlem som har mistet livet til kreft. Er det da greit å spørre hvilken type kreft? Hvilke type spørsmål er absolutt ikke greit å stille, som til enhver tid må unngås? Hvor mye penger har du i banken? Hvorfor er du egentlig tjukk/tynn? For noen som står hverandre nært, er det naturligvis sikkert greit å stille enkelte spørsmål - sånn som de over. Hvilke spørsmål er allment akseptert å stille, og helt greit å ville vite, men samtidig vekke noen reaksjoner? Jeg fikk en gang veldig mange reaksjoner da jeg spurte om noen visste hvilken type kreft en person døde av. Et familiemedlem var veldig åpen om kreften, og hvor tøft dette var, men selve krefttypen kom aldri opp. Jeg kjente ikke dette familimedlemmet noe særlig, så jeg spurte noen i en klasse da vi snakket om dette familiemedlemmets tøffe tid. Det hadde jeg absolutt ingen rett til å vite. Hvorfor i all verden ville jeg vite dette. Det har jeg definitivt ikke noe med. Jeg ble nærmest hatet. Så, er dette et spørsmål det er greit å stille?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #2 Skrevet 9. november 2019 "Hvilken type kreft" synes jeg burde være et akseptabelt spørsmål å stille om det gjøres med finfølelse. Jeg stusser litt på reaksjonen du fikk her. (Med mindre avdøde var storrøyker hele livet, og personen forventet fordømmelse fordi det var lungekreft, kanskje?) Penger i banken/lønn og overvekt/undervekt skal man være litt forsiktig med. Ikke ta det opp med mindre personen bringer det på bane selv. Andre "kilene" temaer kan være barnløshet, frivillig eller ikke. Anonymkode: 438b5...43b 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #3 Skrevet 9. november 2019 Når de selv bringer opp kreften synes jeg det er rart at de reagerer på et naturlig oppfølgingsspørsmål. Selv har jeg stusset litt på enkelte som holder hemmelig at det feks gjelder slag eller hjerteinfarkt når kollegaer er sykemeldt/dør, det er da helt streite diagnoser og ikke noe skammelig knyttet til det. Noe av dette er kulturelt, som at man ikke skal snakke om lønn/huslån/innkjøp/personlig økonomi har jeg blitt oppdratt ganske strengt på, mens mange fra feks midtøsten og asia snakker åpent om dette, på en måte som vi nordmenn vil oppfatte som skryt, og hvor vi kobler inn janteloven. Selv er jeg godt voksen, og leier, og har opplevd at det har blitt tema for ganske nærgående avhør, men det er kun fra mennesker som ikke fremstår spesielt smarte. Kropp, utseende og vekt er veldig personlig, så der bør man være forsiktig. Det er også mange som opplever dette som triggere for spiseforsyrrelser og andre issues med selvbilde. Samme seksualitet og forhold, dette bør man aldri spørre om, uten at det inviteres til det. Samme med spørsmål rund barn/ikke barn, antall barn ol. Anonymkode: cbd68...a81 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #4 Skrevet 9. november 2019 Gravid? Iallefall tidlig. Synes det er morsomt å spørre kvinner over 35 som klager på temperaturen om de er i overgangsalderen. Anonymkode: 69807...4f1 1
Gjest TheCatLady Skrevet 9. november 2019 #5 Skrevet 9. november 2019 Jeg tenker at spørsmål om kropp kan man generelt holde kjeft om. Altså, det er et minifelt hvor man lett kan trå feil. Mange har vonde følelser knyttet til det og har usikkerheter. Å spørre barnløse om hvorfor de ikke har barn er også noe jeg tenker at man kan holde kjeft om. Nå tenker jeg på situasjoner der de ikke selv legger opp til spørsmål rundt det. Ingen spør hvorfor noen har barn, men folk synes det er greit å spørre folk hvorfor de ikke har det. Her kan det også være potensielt vonde følelser rundt det og ting man ikke vil snakke om i kaffeselskap. Akkurat det med alder skjønner jeg ikke greia med hvorfor er så fælt å bli spurt om, men jeg har ikke noen vonde følelser rundt det å bli eldre. Jeg synes det handler om kontekst, hvor godt man kjenner hverandre og ikke minst hvordan spørsmålet blir stilt. Mange har dessverre en tendens til å bli nedlatende så spørsmål blir ikke stilt av nysgjerrighet og en genuin interesse, men for å få folk til å føle seg unormale og kjipe. Dessverre er det slik at man må regne med å få slike spørsmål stilt.
kaleidoskop Skrevet 9. november 2019 #6 Skrevet 9. november 2019 Jeg synes man kan spørre om det aller meste. Men folk blir så lett fornærma. Er man på fest/selskap og spør om noen har barn, så er de veldig ømfintlig i tilfelle de ikke har bsrn/ikke kan få barn. Jeg tenker det er en icebreaker. Man kan ikke spørre om sykdom og som ts har oppfattet, ikke spør om hvilken krefttype. Noe jeg synes er rart. Man skal vist ikke spørre om skole og utdanning heller, i tilfelle vedkommende sluttet etter grunnskolen. Det kan også være fornærmende. Beste er nok å ikke snakke sammen 1
youcancallmejune Skrevet 9. november 2019 #7 Skrevet 9. november 2019 Krefttype tror jeg ikke du vil få sterke negative reaksjoner på, men du risikerer å bli drept med blikket eller hudflettet hvis du spør hva en trygdet jobber med, om en barnløs har barn og om en singel har kjæreste. I alle fall hvis man skal dømme etter innlegg på Kvinneguiden. 1
Thyra Skrevet 9. november 2019 #8 Skrevet 9. november 2019 14 minutter siden, kaleidoskop skrev: Jeg synes man kan spørre om det aller meste. Men folk blir så lett fornærma. Er man på fest/selskap og spør om noen har barn, så er de veldig ømfintlig i tilfelle de ikke har bsrn/ikke kan få barn. Jeg tenker det er en icebreaker. Man kan ikke spørre om sykdom og som ts har oppfattet, ikke spør om hvilken krefttype. Noe jeg synes er rart. Man skal vist ikke spørre om skole og utdanning heller, i tilfelle vedkommende sluttet etter grunnskolen. Det kan også være fornærmende. Beste er nok å ikke snakke sammen Det er vel helt greit å spørre folk om de har barn. Men ikke om hvorfor de ikke har barn, om de har tenkt å få barn, eller når de har tenkt å få barn. 2
Jolene Skrevet 9. november 2019 #9 Skrevet 9. november 2019 6 minutter siden, Thyra skrev: Det er vel helt greit å spørre folk om de har barn. Men ikke om hvorfor de ikke har barn, om de har tenkt å få barn, eller når de har tenkt å få barn. Jeg ser ikke vitsen med å grave rundt det om noen har eller ikke har barn. Hva er poenget? 1
kaleidoskop Skrevet 9. november 2019 #10 Skrevet 9. november 2019 9 minutter siden, Thyra said: Det er vel helt greit å spørre folk om de har barn. Men ikke om hvorfor de ikke har barn, om de har tenkt å få barn, eller når de har tenkt å få barn. Det er jeg enig i. Men etter å ha sett barnløstråder, så blir noen fornærmet av det spørsmålet også.
kaleidoskop Skrevet 9. november 2019 #11 Skrevet 9. november 2019 3 minutter siden, Jolene said: Jeg ser ikke vitsen med å grave rundt det om noen har eller ikke har barn. Hva er poenget? Om du er på fest så er det et helt legitimt spørsmål. "Du bor på Stovner ja, fint der. Vi er der ofte med barna våre og leker. Har dere barn? “ feks. Det er ingenting galt med en slik samtale. Som kan fortsette " dere har ikke barn, men hund ja. Så hyggelig, mye fint turterreng der også" 2
Gjest TheCatLady Skrevet 9. november 2019 #12 Skrevet 9. november 2019 13 minutter siden, kaleidoskop skrev: Om du er på fest så er det et helt legitimt spørsmål. "Du bor på Stovner ja, fint der. Vi er der ofte med barna våre og leker. Har dere barn? “ feks. Det er ingenting galt med en slik samtale. Som kan fortsette " dere har ikke barn, men hund ja. Så hyggelig, mye fint turterreng der også" Sånt er jo selvfølgelig greit for de fleste. Det er når folk ikke vil godta at man er annerledes enn de og man omtrent må forsvare sine valg at det ikke er greit. Noen er også ufrivillig barnløse så man bør respektere at folk ikke vil snakke så mye om det. Mener ikke at du oppfører deg ufint altså, men det er et tema som kan være følsomt
Jolene Skrevet 9. november 2019 #13 Skrevet 9. november 2019 18 minutter siden, kaleidoskop skrev: Om du er på fest så er det et helt legitimt spørsmål. "Du bor på Stovner ja, fint der. Vi er der ofte med barna våre og leker. Har dere barn? “ feks. Det er ingenting galt med en slik samtale. Som kan fortsette " dere har ikke barn, men hund ja. Så hyggelig, mye fint turterreng der også" Se svar under, for det er jeg enig i: 2 minutter siden, TheCatLady skrev: Sånt er jo selvfølgelig greit for de fleste. Det er når folk ikke vil godta at man er annerledes enn de og man omtrent må forsvare sine valg at det ikke er greit. Noen er også ufrivillig barnløse så man bør respektere at folk ikke vil snakke så mye om det. Mener ikke at du oppfører deg ufint altså, men det er et tema som kan være følsomt
kaleidoskop Skrevet 9. november 2019 #14 Skrevet 9. november 2019 37 minutter siden, TheCatLady said: Sånt er jo selvfølgelig greit for de fleste. Det er når folk ikke vil godta at man er annerledes enn de og man omtrent må forsvare sine valg at det ikke er greit. Noen er også ufrivillig barnløse så man bør respektere at folk ikke vil snakke så mye om det. Mener ikke at du oppfører deg ufint altså, men det er et tema som kan være følsomt Da er vi enige da 👍🏻 men har hørt folk bjeffe "det har ikke du noe med" på tilsvarende spørsmål. Poenget er at noen er mye mer følsom en andre og at poenget med å svare på ts sitt spørsmål er at ingen spørsmål er ok. Du kan risikere å fornærme noen uansett 1
Gjest TheCatLady Skrevet 9. november 2019 #15 Skrevet 9. november 2019 5 minutter siden, kaleidoskop skrev: Da er vi enige da 👍🏻 men har hørt folk bjeffe "det har ikke du noe med" på tilsvarende spørsmål. Poenget er at noen er mye mer følsom en andre og at poenget med å svare på ts sitt spørsmål er at ingen spørsmål er ok. Du kan risikere å fornærme noen uansett Ja, slik er det bare og det kan man ikke gjøre så mye med, men noen har ikke sosiale antenner. Tenker at man kan svare på spørsmålet utfra det og ikke det at man skal la være å snakke sammen.
Silva Pluvialis Skrevet 9. november 2019 #16 Skrevet 9. november 2019 (endret) . Endret 5. oktober 2022 av Tvillingsjel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå