AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #1 Skrevet 9. november 2019 Hun er 8 år. På forrige undersøkelse hos helsesøster hadde hun falt på vektkurven og ligger nå på den nederste kurven, 2,5% percentilen og betegnes som undervektig. Hun veier 20 kilo. Lillesøsteren veier 3 kilo mer. Er det noe jeg burde sjekke? Hun har alltid vært småspist. Tok blodprøver for cøliaki for ca 1 år siden, men fant ikke noe. Vi har normalt kosthold og alle er normalvektige unntatt henne. Kan det skyldes noe fysisk? Er det noe jeg bør sjekke ut? Anonymkode: 0ba53...d09
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #2 Skrevet 9. november 2019 Jeg tenker du bør ta kontakt med fastlegen. Utrede årsak (det kan være medisinsk) og få henvisning til ernæringsfysiolog. At barn er tynne er i og for seg ikke et problem, det kan komme av kroppsbygning. Men når hun ikke følger sin egen kurve, er det fornuftig å be om en utredning av årsak. Anonymkode: d114c...e51 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #3 Skrevet 9. november 2019 Kan du ikke høre med lege eller helsesøster om annet bør sjekkes? Vi har det litt lignende, men vi vet årsaken da. Vi har endret kostholdet i samråd med lege, dvs gi så energitett mat som mulig. Feks har vi gått over til H melk på henne, godt med smør etc etc. Har også relativt fri flyt av sjokopulver til melken for å få i henne energi på den måten. Lager grove vafler med h-melk og smør til skolematen flere ganger i uken. I tillegg driver vi mye oppmuntring for å få henne til å spise godt (ikle tvang altså). Anonymkode: d87d0...df3 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #4 Skrevet 9. november 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er 8 år. På forrige undersøkelse hos helsesøster hadde hun falt på vektkurven og ligger nå på den nederste kurven, 2,5% percentilen og betegnes som undervektig. Hun veier 20 kilo. Lillesøsteren veier 3 kilo mer. Er det noe jeg burde sjekke? Hun har alltid vært småspist. Tok blodprøver for cøliaki for ca 1 år siden, men fant ikke noe. Vi har normalt kosthold og alle er normalvektige unntatt henne. Kan det skyldes noe fysisk? Er det noe jeg bør sjekke ut? Anonymkode: 0ba53...d09 Hvor mye har hun falt da? Er det vekt for alder eller vekt for høyde som ble brukt? Slike kurver er jo en normalfordeling. Det betyr bare at noen er så lette, og det betyr ikke automatisk at de er syke. De bare er sånn. Akkurat som at noen har 35 i skostørrelse og noen har 45. At hun krysser percentiler kan være bekymringsverdig, men trenger ikke være det. Hva da helsesykepleier da? Anonymkode: 7744a...c71
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #5 Skrevet 9. november 2019 Hvor høy er hun eller hvilken percentil er hun på der? Anonymkode: 0a89a...5a7
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #6 Skrevet 9. november 2019 Sa ikke helsesøster noe? Anonymkode: 6e805...8c2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #7 Skrevet 9. november 2019 Hun er 126 cm høy. På høyde har hun frem til ca 5-6 år ligget på 50% percentilen. Nå falt til 25% percentilen. På vekt har tidligere variert mellom 10% og 25% percentilen. Altså alltid en tynn jente. Men ikke så ekstremt som nå. Helsesøster sier bare at det skal måles igjen om ett år. Anonymkode: 0ba53...d09
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #8 Skrevet 9. november 2019 Unger vokser jo i rykk og napp, så det trenger ikke bekymringsverdig at hun faller på kurven. Men hvis du er bekymret hadde jeg bedt om ekstra time hos helsesykepleier. Anonymkode: 50478...921
Pragmatikeren Skrevet 9. november 2019 #9 Skrevet 9. november 2019 Har hun gentypen for cøliaki? Mulig hun bør testes på ny igjen for dette.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #10 Skrevet 9. november 2019 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er 126 cm høy. På høyde har hun frem til ca 5-6 år ligget på 50% percentilen. Nå falt til 25% percentilen. På vekt har tidligere variert mellom 10% og 25% percentilen. Altså alltid en tynn jente. Men ikke så ekstremt som nå. Helsesøster sier bare at det skal måles igjen om ett år. Anonymkode: 0ba53...d09 Har helsesykepleier i det minste beregnet midtforeldreintervall og sett om hun er innenfor det? Og brukt samme kurve som tidligere? Så vekt er bare vurdert ut fra alder, og ikke høyde? Vekt er nå en ting, så lenge vekt for høyde er stabilt, men hvis hun faller av på høyde som såpass gammel ville jeg bedt om kurvene og diskutert dem med fastlegen eller helsestasjonslegen. Anonymkode: 7744a...c71
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #11 Skrevet 9. november 2019 Ville hørt med helsesøster hva hun tenker. Har hun f.eks vokst mye i lengden dette året? Spiser hun normalt? Er hun mer aktiv enn før? Vet du om hun spiser frokost og lunsj? Mistenker du spiseforstyrrelser eller sykdom som kan påvirke hva kroppen tar opp av næring? Hvordan er formen hennes? Virker det som hun har energi? Anonymkode: 77ff8...9f8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå