Gå til innhold

Plutselig kalde og svette hender, blålig og blek håndflater

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter inne i normal temperatur og fryser ikke, men har plutselig fått veldig kalde og svette hender. Hendene ser normale ut (som om de skulle vert varme), mens håndflaten er blek og blålig dog mulig det bare er jeg som har blitt mer oppmerksom på det for det er ikke kjempesynlig men ser det jo og føler det ikke har vert slik før.  Fingertuppene er kaldest, mens armen er normalt varm, tror jeg. Kjenner det samme i tærne. Hjelper ikke spesielt å varme dem.

Vet at det kan tyde på dårlig sirkulasjon, men føler meg ikke spesielt dårlig men tenker jeg har begynt å bli forkjølet. Vet ikke om det kan ha noe å si... 
Noen som har peiling på dette og hva det kan være? Er ganske ubehagelig, men ikke vondt på noen måte. 

Anonymkode: 33250...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Løp ei runde så går det nok over 😉

Anonymkode: 7796d...162

Bra du ikke tar det like alvorlig som meg 😅
Er nok ingenting, men... man vet jo aldri helt sikkert liksom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vet hva det kan være? Har begynt å bli kald lenger oppover hendene og. Blir ikke bedre av å løpe en runde heller 😶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

https://no.wikipedia.org/wiki/Raynauds_fenomen

Jeg har hatt dette, flere ganger -sett det tre ganger, men mulig det har skjedd flere, det vet jeg ikke. Er visst ganske ufarlig!

Anonymkode: b395e...5f2

Slo opp på det samme, så høres ut som TS kan ha dette. 

Anonymkode: d0b93...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kanskje ta en kikk på hvordan du har det nå om dagen da

Mye kald?

Veldig stressa?

Har du noen smerter eller gjør du noe så noen nerver ligger i klem?

Det er mest sannsynlig svaret om du ikke har andre symptomer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten -den første gangen det skjedde meg så ble hele armen blå. Det starta med fingrene og i løpet av en halvtime ble hele arma blå, så gikk det litt tid og det gikk ned igjen. Jeg dro til legen dagen etter og ble fortalt at det var dette "Raynauds fenomen", den andre gangen så jeg bare litt av det, igjen på arm, den neste gangen kjente jeg meg rar i foten og dro opp buksebeinet og fikk helt sjokk, det var år siden det hadde skjedd tidligere og hele foten var "knallblå". Men det gikk fort over da..

(For meg tror jeg det definitivt er sånn at stress en stor del av det som skjedde, jeg har i dag en annen diagnose (arvelig) som blir utløst av ubalanse i stresshormonene, og sliter med kalde hender og blåhet til daglig nesten. Du har jo selvfølgelig mest sannsynlig ikke noen annen sykdom bare pga. av denne blåheten, men vær obs på at stress setter seg i kroppen, ikke bare i hodet!)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Første jeg tenkte er har du sjekket deg for anemi?

Anonymkode: d0b93...3e6

Nei. Tenke du da å ta blodprøver, eller er det mulig å sjekke på annen måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://no.wikipedia.org/wiki/Raynauds_fenomen

Jeg har hatt dette, flere ganger -sett det tre ganger, men mulig det har skjedd flere, det vet jeg ikke. Er visst ganske ufarlig!

Vet ikke om jeg passer helt inn i symptomene, kan det være dette likevel? Huden er ikke hvit. Fingrer er normal farge er bare håndflate som er blek. Er ikke blå som på bildene, er mer blek med blålig tone. Fingrer er fortsatt normalfarge. Klarer ikke få varmet opp hedene og de endrer ikke farge heller da når de blir varmet opp. Ikke kjenner jeg kribling eller smerter heller bare kulde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør kanskje ta en kikk på hvordan du har det nå om dagen da

Mye kald?

Veldig stressa?

Har du noen smerter eller gjør du noe så noen nerver ligger i klem?

Det er mest sannsynlig svaret om du ikke har andre symptomer

Ikke mye kald til vanlig, fryser egentlig bare på hender og armer, og føtter. Fryser kanskje ikke direkte heller, er bare mer ubehagelig kaldt. Er ikke spesielt stresset og kan ikke komme på noe som skulle si at nervene blir i klem, har heller ikke smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://duckduckgo.com/?q=raynaud's+phenomenon+blue&t=ffab&iar=images&iax=images&ia=images

Symptomer er noen ganger sterke, noen ganger svake, så det er jo veldig forskjellig da for de som opplever dette.

Men uansett, er du bekymret så oppsøker du lege. Det kan jo være noe, noe annet, ikke noe i det hele tatt.

Om det vises på bilde eller film så ta opp mobilen din og ta med bildene til legen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...