AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #1 Skrevet 9. november 2019 Hei, ka tenke dokker om at personalet i barnehagen blande sæ inn i rolleleiken te ungan? Burde dem gjør det eller ikke? Anonymkode: 6dc4a...b32
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #2 Skrevet 9. november 2019 Har du sjekket hva forskning sier om dette? De gjør det av en grunn. Anonymkode: eca32...7af
mammahjarte Skrevet 9. november 2019 #3 Skrevet 9. november 2019 Om man blir invitert er det flott! Trenger ikkje forstyrra barn som leiker i fred. Men noken barn drar vaksne med, bare koselig det. 4
Krølle-frøkna Skrevet 9. november 2019 #4 Skrevet 9. november 2019 (endret) Det kommer jo an på barna. Noen trenger en voksen for å holde leken i gang, mens andre kan fint leke for seg selv. Dette kalles dessuten ikke for "å blande seg inn", når det å være med i lek med barn er en del av jobben. En gang lagde jeg et butikk-skilt for et barn som tuslet alene og så satt vi sammen og solgte spader, bøtter, dyrefigurer og "mat". De voksne skal derimot ikke bestemme hvordan barna skal leke. At de ikke skal gjøre det slik, men på en annen måte osv. Endret 9. november 2019 av Krølle-frøkna Fordi jeg er dårlig til å skrive 2
Colautensukker Skrevet 9. november 2019 #5 Skrevet 9. november 2019 Har sett på forskning ja, men føle det e my forskjellig. Så er nysgjerrig på ka flere ment om det
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #6 Skrevet 9. november 2019 Jeg mener at det er bra voksne og barn kan leke. Anonymkode: f135e...8b2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #7 Skrevet 9. november 2019 3 minutter siden, Krølle-frøkna skrev: Det kommer jo an på barna. Noen trenger en voksen for å holde leken i gang, mens andre kan fint leke for seg selv. Dette kalles dessuten ikke for "å blande seg inn", når det å være med i lek med barn er en del av jobben. En gang lagde jeg et butikk-skilt for et barn som tuslet alene og så satt vi sammen å solgte spader, bøtter, dyrefigurer og "mat". ❤❤❤ Anonymkode: f135e...8b2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #8 Skrevet 9. november 2019 Vi er alltid i samme rom som barna, og det er gjerne flere rolleleker som foregår i samme rom. Oppgaven min i det rommet blir da å være tilgjengelig. Da blant annet for å følge leken videre (noen barn klarer ikke videreføre leken selv, så da fører jeg inn noe nytt for at de skal være lengre i leken). Jeg tenker at vi som jobber i bhg har et ansvar når det gjelder å tilrettelegge for god lek, gjennom videreføring og tilrettelegging av miljø. Selvsagt mange andre årsaker også. Det er jo en grunn til at det er skrevet så mange bøker om hvorfor lek er så viktig. Anonymkode: 14424...8a7 5
Mammatilsex Skrevet 12. november 2019 #9 Skrevet 12. november 2019 (endret) Er veldig imot. Voksne har ingenting i rolleleken å gjøre. Voksne greier ikke å leke på samme nivå som barna og kommer til å ødelegge leken. Noe av det værste jeg ser er voksne som tvinger seg inn i leken til barna. Ødelegger hele flyten. Barna lærer ingenting av å bli delegert å styrt. Er noe tull at alt skal være så til punkt og prikke at barna nesten ikke får puste selv engang. Er det ikke selvstendige barn vi ønsker? Føler den overbeskyttende kulturen som er i dag er med å bygger opp en generasjon som trenger veiledning i alt. Så klart skal man bryte inn ved mobbing, men det at barnehagetantene alltid skal stå over skuldrene til barna er jeg helt imot. Endret 12. november 2019 av Mammatilsex
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #10 Skrevet 12. november 2019 Æ tenke at mannj må lær sæ å les å skric før mannj tenkjer ut nøke dumt å spørre om? Anonymkode: 2ca8f...f6f
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #11 Skrevet 12. november 2019 Her inne må jeg si det var mange kakkelhøner. Barn har best av å leke med barn. Greit nok at pedagoger skal veilede, være en trygghet og være tilgjengelig, men at de skal drive å blande seg inn I leken til barna.. Syns det må være grenser for hvor mye en voksen mener han/hun kan styre av barnas hverdag. Skal en voksen sitte ved siden av å lære en 3 åring om hvordan han skal bygge et sandslott? Kjenner jeg oppriktighet blir litt flau over holdningene nå til dags.. barn er jo ikke helt invalide! Anonymkode: 6dc4a...b32
Mammatilsex Skrevet 12. november 2019 #12 Skrevet 12. november 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her inne må jeg si det var mange kakkelhøner. Barn har best av å leke med barn. Greit nok at pedagoger skal veilede, være en trygghet og være tilgjengelig, men at de skal drive å blande seg inn I leken til barna.. Syns det må være grenser for hvor mye en voksen mener han/hun kan styre av barnas hverdag. Skal en voksen sitte ved siden av å lære en 3 åring om hvordan han skal bygge et sandslott? Kjenner jeg oppriktighet blir litt flau over holdningene nå til dags.. barn er jo ikke helt invalide! Anonymkode: 6dc4a...b32 Må si meg helt enig i dette!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå