AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #1 Skrevet 9. november 2019 Hvordan gjør du det i forhold til å bo med andre som ikke har allergier? Lar du de spise nøtter i huset, f.eks ? Eller er dere ikke så strenge? Kommer selvsagt an på hvor alvorlig allergien er, men vet at noen ikke synes det er greit da nøtter kommer liksom overal i huset... Anonymkode: 9ffbc...814
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #2 Skrevet 9. november 2019 Nøtteallergiker i familien (alvorlig!). Hos oss er det "nøtteforbud". Det vil si, det er greit nok med matvarer som inneholder nøtter som ikke "flyr rundt", som for eksempel marsipan. Men prøver egentlig å unngå det og. Anonymkode: df88f...5ec 1
bettsa Skrevet 9. november 2019 #3 Skrevet 9. november 2019 Noen er superallergiske og kan dø av å være i litt kontakt med nøtter. Har en bekjent som er slik, han har havnet på legevakt flere ganger av allergisk anfall. Bor du sammen med allergikere så respekter dette og unngå nøtter. De kan faktisk ikke noe for det. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #4 Skrevet 9. november 2019 3 minutter siden, bettsa skrev: Noen er superallergiske og kan dø av å være i litt kontakt med nøtter. Har en bekjent som er slik, han har havnet på legevakt flere ganger av allergisk anfall. Bor du sammen med allergikere så respekter dette og unngå nøtter. De kan faktisk ikke noe for det. Ja, det er synd med folk som ikke tar hensyn når det kan være så alvorlig grad som dette. Men hvis noen er allergisk og ikke har opplevd anafylaktisk, hvor strenge er folk da? Anonymkode: 9ffbc...814
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #5 Skrevet 9. november 2019 Har skrevet om min opplevelse av å bo med en med alvorlig peanøttallergi i denne tråden. (Peanøttallergi er jo ikke en nøtteallergi, men prinsippet blir jo likt.) Anonymkode: 3c3ca...170
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #6 Skrevet 12. november 2019 På 9.11.2019 den 13.08, AnonymBruker skrev: Nøtteallergiker i familien (alvorlig!). Hos oss er det "nøtteforbud". Det vil si, det er greit nok med matvarer som inneholder nøtter som ikke "flyr rundt", som for eksempel marsipan. Men prøver egentlig å unngå det og. Anonymkode: df88f...5ec Marsipan inneholder ikke nøtter. Anonymkode: f0d3e...a81 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #7 Skrevet 12. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Marsipan inneholder ikke nøtter. Anonymkode: f0d3e...a81 Er ikke mandler, nøtter ? Anonymkode: 336a5...147
tonebelinda Skrevet 12. november 2019 #8 Skrevet 12. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke mandler, nøtter ? Anonymkode: 336a5...147 Nei - mandler er ikke en nøtt 2
tonebelinda Skrevet 12. november 2019 #9 Skrevet 12. november 2019 Vi har en i familien som har svært kraftig nøtteallergi, allergisk mot alle typer nøtter, men aller værst mot peanøtter. Vi har selvsagt aldri nøtter hjemme av noen slag, og leser alltid innholdsfortegnelse på nye matvarer. Han begynte tidlig å lese innholdet når han var hjemme hos venner og de kom fram med en pakke kjeks. Han kan være i samme rom som andre som spiser peanøtter, heldigvis. Men likevel, vi har det aldri hjemme
Alvario Skrevet 12. november 2019 #10 Skrevet 12. november 2019 Vi har ikke de nøttene personen er allergisk for i huset overhode. Om noen i familien spiser nøtter borte må de vaske hender før de kommer hjem. Den som er allergisk hovner opp om noen f.eks har spist nøtter og så tar på henne. Sitter hun ved siden av flere som spiser eller man kutter opp nøtter så kjenner hun det i pusten. Får hun det i seg selv (som har hendt) tettes luftveiene og hun overlever fordi hun har epipen med seg.
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #11 Skrevet 12. november 2019 7 minutter siden, tonebelinda skrev: Nei - mandler er ikke en nøtt Hva er det da? Alltid trodd det var nøtt. Anonymkode: 336a5...147
tonebelinda Skrevet 12. november 2019 #12 Skrevet 12. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva er det da? Alltid trodd det var nøtt. Anonymkode: 336a5...147 https://www.frukt.no/ravarer/notter/mandler/
tonebelinda Skrevet 12. november 2019 #13 Skrevet 12. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det da? Alltid trodd det var nøtt. Anonymkode: 336a5...147 Noen er også allergisk mot mandler, i tillegg til nøtter Min sønn er allergisk mot alle typer nøtter, men tåler mandler
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #14 Skrevet 12. november 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er det da? Alltid trodd det var nøtt. Anonymkode: 336a5...147 Hverken mandler, peanøtter, muskatnøtt erller kokosnøtter er egentlig nøtter. Mandler og kokosnøtter er stenfrukter, muskatnøtter er frø og peanøtter er belgfrukter. Når det er sagt er alle de fire - mandler, peanøtter, muskat og kokos - vanlige ting å være allergisk mot. Dermed er det mange nøtteallergikere som er allergiske mot en eller flere av disse fire også. Det er forøvrig mange som er allergisk mot kun en eller noen få typer nøtter og som dermed fint tåler andre typer nøtter. Anonymkode: f0d3e...a81 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #15 Skrevet 13. november 2019 Broren min er allergisk mot hasselnøtter og litt mot andre nøtter, så der lages kaker og slikt med mandler eller kjeks i stedet for nøtter. Han er ikke veldig allergisk, så han tåler fint at andre spiser nøtter. Det går også bra om han får i seg litt nøtt, så lenge det er mindre enn en hel nøtt, han kan ta medisin og det ikke er ofte. Anonymkode: 89243...af2
Gjest Peanut Skrevet 13. november 2019 #16 Skrevet 13. november 2019 Fra før har jeg fått kraftige allergiske reaksjoner av hasselnøtter. I fjor fikk jeg utredning etter å ha vært hos legevakt 5 ganger for sterke allergiske reaksjoner (pustebesvær og opphovning i halsen). Hovedsakelig nøtteallergi, men reagerer også på andre matvarer samt bjørk. Joy 😐 Jeg har allergitabletter tilgjengelig og epipenn. Jeg unngår så mye som mulig matvarer med ingredienser jeg reagerer på, men har ikke et problem med at andre spiser det.
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #17 Skrevet 13. november 2019 På 12.11.2019 den 11.41, AnonymBruker skrev: Marsipan inneholder ikke nøtter. Anonymkode: f0d3e...a81 Ja, jeg vet egentlig at mandler ikke er en nøtt. Men mitt familiemedlem er allergisk mot nøtter OG mandler, så her regnes det under ett. Mange nøtteallegikere er også allergiske mot mandler. Var kanskje er dårlig eksempel, men det er altså sånn det praktiseres hos oss. Anonymkode: df88f...5ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå