AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #1 Skrevet 9. november 2019 Etter å vært sykemeldt en stund, vurderer jeg å skaffe meg en uføreforsikring. Men det får man ikke innvilget som sykemeldt. Hjelper det om jeg blir friskmeldt en stund, og deretter søker? Jeg har uansett ikke råd til å havne på aap uten noen forsikring i bakhånd. Litt vanskelig situasjon. Noen med erfaring? Anonymkode: 608ae...4c3
Leo Skrevet 9. november 2019 #2 Skrevet 9. november 2019 For å få tegne uføreforsikring må du vanligvis fylle ut en helseerklæring og hvis du allerede er syk, eller har vært det, så vil du høyst sannsynlig enten få avslag eller få en forsikring som ikke dekker den sykdommen du har/har hatt. Enkelt forklart så vil du for eksempel ikke få en forsikring som dekker uførhet som følge av kreft hvis du tidligere har hatt eller har dette. 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #3 Skrevet 9. november 2019 Du må være helt frisk i minst to år hos de fleste selskaper. I tillegg må du regne med klausul ang sykdom/skade som har gjort deg langvarig sykemeldt. Anonymkode: 4dc76...e66 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #4 Skrevet 9. november 2019 Du kan jo ikke tegne uføreforsikring nå når du er sykemeldt og tro at denne gir deg erstatning resten av livet hvis du blir ufør på den skaden/sykdommen som du allerede har. De andre to over meg beskrev det godt. Du kan godt tegne uføreforsikring. Men den grunnen du er sykemeldt nå inngår ikke, og vil aldri inngå, i en slik forsikring igjen, fordi du har sykdomshistorikk rundt dette allerede. Noen godtar at du har vært frisk i noen år fra sykdommen, andre ikke. Er den kronisk vil den aldri inngå. Uføreforsikring dekker kun uforutsett skade og sykdom. Anonymkode: 31ad8...95d 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #5 Skrevet 9. november 2019 Jeg vet dette. Men jeg har enda ingen diagnose. Spørsmålet mitt er om jeg kan søke forsikring når jeg blir friskmeldt. Man blir jo uansett ikke erklært ufør innen to år er gått. Som sagt jeg ønsker tilbakemelding fra noen som har erfaring på dette. Anonymkode: 608ae...4c3
Leo Skrevet 9. november 2019 #6 Skrevet 9. november 2019 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet dette. Men jeg har enda ingen diagnose. Spørsmålet mitt er om jeg kan søke forsikring når jeg blir friskmeldt. Man blir jo uansett ikke erklært ufør innen to år er gått. Som sagt jeg ønsker tilbakemelding fra noen som har erfaring på dette. Anonymkode: 608ae...4c3 Men hva er det du vil vite da? Du kan søke om å få tegne uføreforsikring når du er friskmeldt, men den vil uansett ikke dekke det du er sykmeldt for nå eller sykdommer du har hatt tidligere evt. følgeskader av disse som kan føre til uførhet. At du ikke har noen diagnose betyr ikke at du ikke kan kategoriseres med for eksempel muskel- og skjelettplager, hjerte-/karsykdom, psykiske lidelser etc. som alle er svært vide begreper. Dessverre blir dette litt som klassikeren som sier at det er ingen som vil forsikre et hus som allerede brenner. At det går mer enn to år fra du tegner forsikringen har ingen betydning så lenge det er grunn til å anta at du hadde eller var i ferd med å utvikle diagnosen som førte til uførheten da du tegnet forsikringen.
Million Skrevet 9. november 2019 #7 Skrevet 9. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Etter å vært sykemeldt en stund, vurderer jeg å skaffe meg en uføreforsikring. Men det får man ikke innvilget som sykemeldt. Hjelper det om jeg blir friskmeldt en stund, og deretter søker? Jeg har uansett ikke råd til å havne på aap uten noen forsikring i bakhånd. Litt vanskelig situasjon. Noen med erfaring? Anonymkode: 608ae...4c3 Du får ikke uføreforsikring som dekker tilstander du har vært sykemeldt for tidligere. Dette vil stå i legejournalene dine, og man må også komme med en egenerklæring når man fyller ut søknad om uføreforsikringen. "Har du vært sykemeldt de siste x antall år? Og i så fall for hva?" Dersom du skriver at du har vært sykemeldt for angst, vil du nok få uføreforsikringen din godkjent, MEN med et unntak; "unntatt hvis sykdommen skyldes angst eller relaterte psykiske lidelser". De tar forbehold med en gang for ting man har vært sykemeldt eller plaget med tidligere. Det får man ikke forsikring for. De leker jo ikke butikk.
Hotwife Skrevet 9. november 2019 #8 Skrevet 9. november 2019 Så om ts er sykemeldt for feks angst, så får hun ikke innvilget uføreforsikring senere for feks ME eller ryggproblemer? Jeg aner ingenting om dette, men skjønner problemstillingen. Forsikringsselskaper er jo ikke viden kjent for å være giret på utbetalinger.
Djækklåsst Skrevet 9. november 2019 #9 Skrevet 9. november 2019 1 minutt siden, Hotwife skrev: Forsikringsselskaper er jo ikke viden kjent for å være giret på utbetalinger. Det kan du si, men det er selvsagt ikke slik at forsikringsselskap forsikrer «brennende hus», forsikringsselskap tar i utgangspunktet ikke på seg risiko til forventet tap.
Gjest theTitanic Skrevet 9. november 2019 #10 Skrevet 9. november 2019 Akkurat nå, Hotwife skrev: Så om ts er sykemeldt for feks angst, så får hun ikke innvilget uføreforsikring senere for feks ME eller ryggproblemer? Jeg aner ingenting om dette, men skjønner problemstillingen. Forsikringsselskaper er jo ikke viden kjent for å være giret på utbetalinger. Jo. Om ts er sykmeldt for angst så får hun forsikring som vil gjelde bortsett fra for angst og psykiske lidelser relatert til angst. ME blir litt usikkert siden det er en diffus diagnose som det diskuteres om er psykisk eller fysisk. Ryggproblemer vil hun få dekket.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #11 Skrevet 9. november 2019 Enkelt forklart: Du kan tegne en uføreforsikring nå, men sykdommen du har vært sykmeldt for nå, vil være unntatt. Selv om du blir friskmeldt senere. (Det er selvsagt en vurdering i forhold til alvorlighetsgrad, men siden TS har skrevet at hun har vært sykemeldt en stund, så regner jeg med at det er noe mer enn bare sår hals) Anonymkode: 3c2d8...12a
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #12 Skrevet 9. november 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enkelt forklart: Du kan tegne en uføreforsikring nå, men sykdommen du har vært sykmeldt for nå, vil være unntatt. Selv om du blir friskmeldt senere. (Det er selvsagt en vurdering i forhold til alvorlighetsgrad, men siden TS har skrevet at hun har vært sykemeldt en stund, så regner jeg med at det er noe mer enn bare sår hals) Anonymkode: 3c2d8...12a Nei, du kan ikke tegne forsikringen så lenge du har en uavklart helsesituasjon. Det vil si, du kan tegne den, men vil få avslag med beskjed om å prøve igjen når legene har konkludert i saken. Anonymkode: fa096...07e
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #13 Skrevet 9. november 2019 Forsikringsselskapene bruker alt mot en. Jeg fikk aldri tegna noen forsikringer som har med helse eller livsforsikring. Dette for de at de sjekker heltestatusen din, uansett hva du har hatt bruker de mot deg for og si nei. Jeg var bulimiker i ungdomen og vært frisk i over 20 år nå og får fremdeles ikke forsikring. Kunne trengt uføreforsikring da jeg var yngre siden jeg ble ufør for kort tid siden. Så nå sitter jeg her med lite penger. Anonymkode: 6eb2c...d56
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #14 Skrevet 9. november 2019 De vil oftest vite sykehistorien 5/10 år tilbake i tid(5år for visse ting, 10år for andre. Jeg har unntak for hodepine og bekkenplager i min forsikring pga bekkenløsning under graviditet og påvist migrene (har et anfall i halvåret kanskje). Jeg kan søke om å få fjernet begge unntak. Unntak om bekken skal jeg søke om et år, da har jeg vært uten plager i 2 1/2 år. Anonymkode: caab7...d74
Djækklåsst Skrevet 9. november 2019 #15 Skrevet 9. november 2019 (endret) 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forsikringsselskapene bruker alt mot en. Jeg fikk aldri tegna noen forsikringer som har med helse eller livsforsikring. Dette for de at de sjekker heltestatusen din, uansett hva du har hatt bruker de mot deg for og si nei. Jeg var bulimiker i ungdomen og vært frisk i over 20 år nå og får fremdeles ikke forsikring. Kunne trengt uføreforsikring da jeg var yngre siden jeg ble ufør for kort tid siden. Så nå sitter jeg her med lite penger. Anonymkode: 6eb2c...d56 Poenget er at de ikke forsikrer folk som har høy uførerisiko grunnet historikken sin. Det ville jo vært å be om å tape penger, alternativt ville man satt forsikringspremien så høy at det ikke hadde vært aktuelt å kjøpe forsikringen uansett. At du ble ufør er synd, men det viser jo at forsikringselskapet antakelig tenkte rett da de foretok beslutningen angående deg. Antiseleksjon er noe av det viktigste forsikringselskaper må tenke på, de driver ikke veldedighet. Dvs. at det ofte er personer som tror de vil få bruk for forsikringen som kjøper slike forsikringer. Endret 9. november 2019 av Djækklåsst
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #16 Skrevet 9. november 2019 3 timer siden, Djækklåsst skrev: Poenget er at de ikke forsikrer folk som har høy uførerisiko grunnet historikken sin. Det ville jo vært å be om å tape penger, alternativt ville man satt forsikringspremien så høy at det ikke hadde vært aktuelt å kjøpe forsikringen uansett. At du ble ufør er synd, men det viser jo at forsikringselskapet antakelig tenkte rett da de foretok beslutningen angående deg. Antiseleksjon er noe av det viktigste forsikringselskaper må tenke på, de driver ikke veldedighet. Dvs. at det ofte er personer som tror de vil få bruk for forsikringen som kjøper slike forsikringer. Dette. Bravo. En som har skjønt det. Anonymkode: fa096...07e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå