Gå til innhold

Hei, min arbeidsgiver ringte meg og spurte om jeg kan jobbe i natt, altså natt til søndag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Sjefen ringte meg og spurte om jeg kan jobbe i natt, natt til søndag. Men jeg har jobbet hele uka og setter pris på å koble vekk jobben i helgene (har aldri jobbet hverken natt eller helg) 

Hvordan er lønnen om jeg sier ja selv om jeg ikke har det spøtt lyst, men vil jo også stille opp å være snill med sjefen. Får jeg da både nattillegg og helgetillegg i tillegg til vanlig timelønn? 

Jeg turte ikke spørre h*n om det for da virker jeg bare så jeg tenker kun på pengene. 

Jeg har ikke lyst å jobbe i det heletatt, men er alltid vanskelig å si nei til ting når noen spør meg om ting. 

Beklager litt rotete tekst, jeg er bare litt stresset over situasjonen og redd sjefen skal bli sur om jeg sier nei 

Anonymkode: 3626b...582

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart du kan spørre om tilleggene, hvorfor skulle du ellers gidde å jobbe natt når du vanligvis ikke gjør det? Det er ikke grådig, altså.

Og så er det lurt å si noe à la "Må bare sjekke kjapt med mannen/barnevakt" e.l., så får du litt tid til å områ deg.

Hva svarte du sjefen, da?

Anonymkode: 402a9...ce4

• Liker 2
Skrevet

Sjefen din har ingen rett til å bli sur om du sier nei. Hvis han blir det, så er det fordi han er en dårlig sjef. Det har ingenting med deg å gjøre, så det må du ikke ta inn over deg. Å spørre i siste liten gjør også at sjefen forventer nei fra de fleste.

Du må lære deg å si nei. Du må også lære deg å tørre å ikke oppgi grunn. Det holder med at "det passer dessverre ikke, men takk for at du spurte. Håper det ordner seg". Du må lære deg å si nei uten å få dårlig samvittighet.

Lønna er det sjefen som vet. Evt kolleger du kan spørre.

Anonymkode: 94b5e...cc8

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart du kan spørre om tilleggene, hvorfor skulle du ellers gidde å jobbe natt når du vanligvis ikke gjør det? Det er ikke grådig, altså.

Og så er det lurt å si noe à la "Må bare sjekke kjapt med mannen/barnevakt" e.l., så får du litt tid til å områ deg.

Hva svarte du sjefen, da?

Takk for svar begge to!

Jeg er ikke den som vanligvis er så frempå hverken med lønn eller andre saker, men føler jeg må ha veldig gode goder om jeg skal gidde å jobbe i natt. Kan jeg si at jeg sette er lønnskrav for vakta som da h*n må avgjøre om h*n er villig til å betale? 

Jeg sa at jeg måtte tenke litt på det så skal jeg ringe h*n tilbake. 

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjefen din har ingen rett til å bli sur om du sier nei. Hvis han blir det, så er det fordi han er en dårlig sjef. Det har ingenting med deg å gjøre, så det må du ikke ta inn over deg. Å spørre i siste liten gjør også at sjefen forventer nei fra de fleste.

Du må lære deg å si nei. Du må også lære deg å tørre å ikke oppgi grunn. Det holder med at "det passer dessverre ikke, men takk for at du spurte. Håper det ordner seg". Du må lære deg å si nei uten å få dårlig samvittighet.

Lønna er det sjefen som vet. Evt kolleger du kan spørre.

Anonymkode: 94b5e...cc8

Ja du har helt rett i det, men redd for at med et nei så kan det slå litt negativt ut mot meg senere selv om jeg ikke tror det vil skje. 

Ja jeg skal prøve på det. Jeg må ringe h*n snart og gi et svar, men det er uaktuelt å jobbe i natt med f. Eks kun 50% 

Jeg får bare mote meg opp og forhandle om lønn 

Igjen, takk for svar begge to

Anonymkode: 3626b...582

Skrevet

Spørs jo hvilket yrke du jobber i. Jeg er helsefagarbeider og for utbetalt ca 2000 kroner for 1 nattvakt på vanlig hverdag, altså utbetalt etter skatt. Usikker på hva jeg får på søndager, men det er ihvertfall mer. 

Er ikke frekt å spørre om lønna, er ingen som gidder å jobbe gratis! Det gjør ikke sjefen heller! 

Anonymkode: 09ade...0ba

Skrevet

Regner med dere har et fastlagt nattillegg om dette er tredelt turnus. Hos oss får du i et slikt tilfelle kun nattillegg, ikke helgetillegg (får aldri begge deler). Du skal ha overtidsbetalt om dette ikke er din normale vakt. Det du også bør sjekke ut er hvor mange timer du har jobbet denne uke. Hos oss er det et bestemt antall timer vi har lov til å jobbe pr.uke.

Jeg foreslår at du setter deg inn i hvilke regler som gjelder hos dere. Sjekk særavtalen deres. Du skal ikke være redd for å si nei til sjefen. Han har regler han må følge han også. 

Jeg ville også sjekket om du ikke bør ha opplæring for nattevakten, i tilfelle det er andre prosedyrer da. (Skal du jobbe alene?)

Du må ikke gjøre deg dum i arbeidslivet. Sjekk regelverk for å vite rettigheter og plikter. Sjekk arbeidsmiljøloven og regler for turnus. Så vet du hva du kan si ja eller nei til, og hvilken lønn du skal ha til enhver tid. Du er pliktig til å oppgi om du har mottatt feil lønn også, så dette bør du sette deg inn i.

Les arbeidsavtalen din også. Står det f.eks at du har 50% stilling skal du ha overtidsbetalt for alt over det.

Anonymkode: f9980...82c

• Liker 4
Skrevet

Lønna finner du jo i kontrakten din eller i tariffavtale. 

Selvsagt kan du også spørre sjefen. Det er da ingen som jobber natt til søndag hvis ikke det var for pengene vel? 

Skrevet

Uansett yrke er det ingen fare å si nei. Det eneste du kan risikere ved å si nei, gjerne flere ganger, er at du ikke blir spurt neste gang. Du blir ihvertfall langt ned på lista. En god sjef tar det på en bra måte, spør ikke etter årsak, lar det ikke påvirke forholdet deres og går rett og slett bare over til neste mann. 

Anonymkode: 1d08a...d77

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regner med dere har et fastlagt nattillegg om dette er tredelt turnus. Hos oss får du i et slikt tilfelle kun nattillegg, ikke helgetillegg (får aldri begge deler). Du skal ha overtidsbetalt om dette ikke er din normale vakt. Det du også bør sjekke ut er hvor mange timer du har jobbet denne uke. Hos oss er det et bestemt antall timer vi har lov til å jobbe pr.uke.

Jeg foreslår at du setter deg inn i hvilke regler som gjelder hos dere. Sjekk særavtalen deres. Du skal ikke være redd for å si nei til sjefen. Han har regler han må følge han også. 

Jeg ville også sjekket om du ikke bør ha opplæring for nattevakten, i tilfelle det er andre prosedyrer da. (Skal du jobbe alene?)

Du må ikke gjøre deg dum i arbeidslivet. Sjekk regelverk for å vite rettigheter og plikter. Sjekk arbeidsmiljøloven og regler for turnus. Så vet du hva du kan si ja eller nei til, og hvilken lønn du skal ha til enhver tid. Du er pliktig til å oppgi om du har mottatt feil lønn også, så dette bør du sette deg inn i.

Les arbeidsavtalen din også. Står det f.eks at du har 50% stilling skal du ha overtidsbetalt for alt over det.

Anonymkode: f9980...82c

Dersom hun har 50% stilling og blir bedt om å ta på seg en ekstra vakt skal hun ha timelønn for alt arbeid ut over sin 50% stilling, ja, men hun skal ikke ha overtidstillegg ! Tillegg for overtid utbetales kun ved arbeid ut over 100% stilling. 

TS: Du skal ha både timelønn for ekstravakten pluss tillegg for natt og helg, dersom denne typen tillegg er fremforhandlet i deres tariffavtale. 

Å «forhandle om lønn» for en enkelt vakt er det ikke noe poeng i, da din leder mest sannsynligvis er bundet av tariffavtale og ikke har mandat til å inngå noen særavtale for en enkelt vakt. 

Anonymkode: 6631b...9c7

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å «forhandle om lønn» for en enkelt vakt er det ikke noe poeng i, da din leder mest sannsynligvis er bundet av tariffavtale og ikke har mandat til å inngå noen særavtale for en enkelt vakt. 

Anonymkode: 6631b...9c7

Kom hit for å skrive dette. Tilleggene er antakeligvis helt låst og du kan ikke forhandle fram en egen avtale for denne vakten.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...