AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #1 Skrevet 9. november 2019 Jeg har ødelagt døgnrytmen og klarer ikke snu døgnet tilbake igjen, det er håpløst! Klokka er fem om morgenen og her sitter jeg... Å "bare bestemme seg" funker ikke. Anonymkode: 43973...4cc
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #2 Skrevet 9. november 2019 Hold deg våken til det blir fysisk umulig, så setter du på vekkerklokke på 1-2 timer slik at du ikke sover bort dagen og fortsatt greier å legge deg på kvelden. Anonymkode: 725c4...93c
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #3 Skrevet 9. november 2019 16 minutter siden, AnonymBruker said: Hold deg våken til det blir fysisk umulig, så setter du på vekkerklokke på 1-2 timer slik at du ikke sover bort dagen og fortsatt greier å legge deg på kvelden. Anonymkode: 725c4...93c Det gjorde jeg i forgårs, men igår var det tilbake i samme tralten. Jeg har en skremmende evne til å være oppe om natten selv om jeg er ekstremt trøtt om dagen, det er som en slags avhengighet. Det er også veldig slitsom å nesten døgne flere ganger etter hverandre, for dagen blir helt jævlig både fysisk og psykisk, så orker ikke gjøre det igjen på en stund. TS Anonymkode: 43973...4cc
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #4 Skrevet 9. november 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det gjorde jeg i forgårs, men igår var det tilbake i samme tralten. Jeg har en skremmende evne til å være oppe om natten selv om jeg er ekstremt trøtt om dagen, det er som en slags avhengighet. Det er også veldig slitsom å nesten døgne flere ganger etter hverandre, for dagen blir helt jævlig både fysisk og psykisk, så orker ikke gjøre det igjen på en stund. TS Anonymkode: 43973...4cc Har samme jævla problem! Og slik har det vært siden barndommen, og det er noen år nå Anonymkode: 73c2f...45a
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #5 Skrevet 9. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Har samme jævla problem! Og slik har det vært siden barndommen, og det er noen år nå Anonymkode: 73c2f...45a Det er forferdelig, føler med deg! Hva skal vi gjøre? Har du funnet noe som gjør at du innimellom får normal døgnrytme? Anonymkode: 43973...4cc
vscare Skrevet 9. november 2019 #6 Skrevet 9. november 2019 Det skjer med meg titt og ofte, og til slutt er det på det punktet at jeg rett og slett dropper å legge meg, for så å gå på jobb/skole, tvinge meg selv til å holde meg våken til 19-20-tiden, og deretter går jeg og legger meg. Det blir jo døgning+++, med 30-40 timer våken og det er grusomt tungt, men🤷♀️ (Det er det som har skjedd med meg nå i dag, skal på jobb om en times tid.) Hvor lenge døgnrytmen varer etter en sånn runde varierer, men det hjelper jo på om jeg har noe jeg må tidlig på dagen, fks. tidligvakt på jobb eller en tidlig forelesning på skolen. Det er helst når jeg har lengre perioder hvor jeg ikke må noe som helst før utpå dagen at døgnrytmen roter seg til, og SPESIELT hvis jeg har lengre perioder med helt fri 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #7 Skrevet 9. november 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er forferdelig, føler med deg! Hva skal vi gjøre? Har du funnet noe som gjør at du innimellom får normal døgnrytme? Anonymkode: 43973...4cc Ehe. Jobb. Søkermarkedet igjen, men når hadde turnus forsov jeg meg aldri. Døgne da...holde deg til kvelden igjen . men går ikke mange dagene før det er ille igjen Anonymkode: 73c2f...45a
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #8 Skrevet 9. november 2019 Jeg skulle også gjerne hatt en god oppskrift på å snu døgnet. Har prøvd i flere år og også gått til behandling og vært innlagt. Men jeg sover hele dagen og er våken hele natten. Veldig vanskelig mtp å være sosial, handle, behandling mm. Anonymkode: 52761...559
vscare Skrevet 9. november 2019 #9 Skrevet 9. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle også gjerne hatt en god oppskrift på å snu døgnet. Har prøvd i flere år og også gått til behandling og vært innlagt. Men jeg sover hele dagen og er våken hele natten. Veldig vanskelig mtp å være sosial, handle, behandling mm. Anonymkode: 52761...559 Kjenner følelsen... Er liksom litt pinlig synes jeg, når en venn spør fks. om vi skal møtes klokka 14 for å spise lunsj, også har jeg lyst til å svare at, "Jammen, da sover jeg fortsatt..." 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #10 Skrevet 9. november 2019 3 minutter siden, vscare skrev: Kjenner følelsen... Er liksom litt pinlig synes jeg, når en venn spør fks. om vi skal møtes klokka 14 for å spise lunsj, også har jeg lyst til å svare at, "Jammen, da sover jeg fortsatt..." Ja og det er ikke bare litt pinlig, det er veldig pinlig. Og jeg skulle gjort hva som helst for å klare og snu det, men det går ikke. Det å reise på ferie er helt umulig ( og ikke noe vits heller forsåvidt), får ikke opplevd noe uansett. Var i syden med familien i fjor sommer. Når de var på stranda, utflukt, shopping og ute for å spise, da sov jeg. Og om natta satt jeg musestille og våken i sofaen på rommet, for ikke og vekke de andre. Veldig trist og frustrerende. Anonymkode: 52761...559 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #11 Skrevet 9. november 2019 Hold deg våken til i kveld, lengst mulig. Jeg gjorde d i går, klarte å holde meg våken til 1830 og våknet nå 0630. Anonymkode: cbb18...56a
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #12 Skrevet 9. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hold deg våken til i kveld, lengst mulig. Jeg gjorde d i går, klarte å holde meg våken til 1830 og våknet nå 0630. Anonymkode: cbb18...56a Har forsøkt det mange ganger, men får uansett ikke sove om natten. Var innlagt pga dette i åtte uker, uten at behandlingen hjalp. Hverken medisiner eller terapi og øvelser. Anonymkode: 52761...559
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #13 Skrevet 9. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har forsøkt det mange ganger, men får uansett ikke sove om natten. Var innlagt pga dette i åtte uker, uten at behandlingen hjalp. Hverken medisiner eller terapi og øvelser. Anonymkode: 52761...559 Såpass, ikke bra. Da har du et alvorlig problem, tviler på du finner svar her hvis ikke engang leger eller behandling hjelper. Du får høre med legen om sterkere medisiner. Anonymkode: cbb18...56a
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #14 Skrevet 9. november 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja og det er ikke bare litt pinlig, det er veldig pinlig. Og jeg skulle gjort hva som helst for å klare og snu det, men det går ikke. Det å reise på ferie er helt umulig ( og ikke noe vits heller forsåvidt), får ikke opplevd noe uansett. Var i syden med familien i fjor sommer. Når de var på stranda, utflukt, shopping og ute for å spise, da sov jeg. Og om natta satt jeg musestille og våken i sofaen på rommet, for ikke og vekke de andre. Veldig trist og frustrerende. Anonymkode: 52761...559 Men da har du jo ikke et problem med å sove siden du får sove hver dag. Så da burde det funke at du presser deg selv til å holde deg våken lengst mulig, så får du sove til slutt. Anonymkode: cbb18...56a
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #15 Skrevet 9. november 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Såpass, ikke bra. Da har du et alvorlig problem, tviler på du finner svar her hvis ikke engang leger eller behandling hjelper. Du får høre med legen om sterkere medisiner. Anonymkode: cbb18...56a Jeg ønsker ikke sterke medisiner. Problemet er ikke at jeg ikke får sove, men å sove på riktig tidspunkt. Og mtp at åtte ukers innleggelse ikke løste problemet, så tror jeg bare jeg må innse at det er sånn mitt liv er. 😔 Anonymkode: 52761...559
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #16 Skrevet 9. november 2019 Flytt til en annen tidssone Anonymkode: 37228...ff8 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #17 Skrevet 9. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker ikke sterke medisiner. Problemet er ikke at jeg ikke får sove, men å sove på riktig tidspunkt. Og mtp at åtte ukers innleggelse ikke løste problemet, så tror jeg bare jeg må innse at det er sånn mitt liv er. 😔 Anonymkode: 52761...559 Hvis du holder deg aktiv i dag,feks gå i svømmehall i 16-tiden og svøm 2000 m, så kommer kroppen din til å bli sliten og du får sove i 18 tiden. Hvor legger de inn folk over så lang tid for å snu døgnet? Min mor hadde store søvnproblemer over flere år og hun ble lagt inn en uke. Anonymkode: cbb18...56a
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #18 Skrevet 9. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis du holder deg aktiv i dag,feks gå i svømmehall i 16-tiden og svøm 2000 m, så kommer kroppen din til å bli sliten og du får sove i 18 tiden. Hvor legger de inn folk over så lang tid for å snu døgnet? Min mor hadde store søvnproblemer over flere år og hun ble lagt inn en uke. Anonymkode: cbb18...56a Jeg har selvfølgelig forsøkt alle sånne ting og det var også derfor jeg var innlagt så lenge siste gangen. Nettopp fordi de trodde at alle tiltak jeg forsøkte ble avsluttet før de hadde effekt. Jeg har, som din mor, vært innlagt for en uke, tre ganger tidligere. Men siste gangen var jeg altså der i åtte uker og aktiviteter som svømming, fjellturer og andre fysiske ting ble gjennomført og loggført. Ingen har noen fornuftig forklaring på mitt problem og heller ingen løsning. Det er tydeligvis sånn min kropp er produsert og programmert. Jeg var lenge sykemeldt og leger og behandlere anbefalte uføretrygd. Men det var ikke et alternativ for meg og jeg jobber nå nattskift. Bidrar sikkert ikke til å snu døgnet, men det har mye å si for selvfølelsen. Anonymkode: 52761...559
Gjest Dævendøtte Skrevet 9. november 2019 #19 Skrevet 9. november 2019 Jeg fikk meg jobb med arbeidstid fra kl 6 om morgenen. Etter en måned kom jeg automatisk inn i en ny døgnrytme, enten jeg ville eller ei. Det som er viktig når man står opp tidlig, er at man ikke sover dagtid. Men prøver å legge seg til samme tid hver kveld. Og stå opp når klokka ringer, ikke ligge å dra seg utover dagen, selv om man har mulighet til det. Stå opp kl 6 hver morgen, i helgene kan man ligge litt lengre. Men så fort man bruker helga til å være våken om natta, da er det kjørt igjen og man må begynne på scratch.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #20 Skrevet 9. november 2019 Hos oss begynner dagen mellom 6-7, alle må ut døren til halv åtte, for å nå jobb, skole. Det er ingen som kan legge seg ned igjen på ettermiddag. Det har vi ikke tid til. Så er vi i seng til litt ulike tider. Ungene, eller ungdommene får jeg si, er i seng mellom 9 og 10. Vi en halvtime, time senere. Det hender at jobb ødelegger dette mønsteret, en ferietur, en fest, men når hverdags rutinene starter igjen, er det kun mellom 22 og klokken 07 Beste måte er et velregulert hverdagsliv. Anonymkode: 7d054...f00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå