Anjatapinjata Skrevet 9. november 2019 #1 Skrevet 9. november 2019 Da har man endelig fått finansieringsbevis og kan komme seg inn på boligmarkedet. Blir da å kjøpe minimum en 3roms. Siden dette er min første leilighet er jeg litt usikker på om hva som lønner seg, andel eller selveier? Hvis det blir andel ønsker man jo minst mulig i fellesutgifter. Kjøper man selveier må man ut med et gebyr på 2,5% av kjøpesum. Er det noen store forskjeller på andel og selveier? Og hva hadde du valgt og hvorfor? 😊 Kom gjerne med flere tips når det kommer til en førstegangs kjøper.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #2 Skrevet 9. november 2019 Jeg ville kun kjøpt selveier fordi jeg er avhengig av å kunne leie ut oftere enn de fleste borettslag tillater. Ellers er andels perfekt mtp hvordan alt i bygges tas hånd om i fellesskap. Anonymkode: e78c9...4a1 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #3 Skrevet 9. november 2019 Vi kjøpte andel primært fordi vi ikke ville betale dokumentavgift. Vi visste at vi sannsynligvis skulle flytte igjen innen noen år, og dokumentavgiften fordelt per måned ville utgjøre mange tusen kroner (75 000 kr fordelt på 24 måneder er 3125 kr per måned). I tillegg er dette kontanter det kan være fint å ha til litt oppussing, reise eller annet. En annen fordel for oss er at det er mindre rom for utleie slik at de som eier bor i leilighetene selv. Det føles bedre fordi folkene rundt oss tar mer hensyn enn noen som leier kanskje ville gjort? Ellers er det veldig deilig at borettslaget tar seg av ting som vedlikehold av fellesarealene/bygningsmassen/ute uten at du får en stor regning. Anonymkode: 78602...cb2 7
BMF Skrevet 9. november 2019 #4 Skrevet 9. november 2019 Når du skal selge, kan du risikere å ha kjøpere som ikke er med og byr, men kun sitter på sidelinjen og ser på, for så å gå inn og ta den på høyeste bud etter at den er «solgt». Hvis de har mange års medlemskap, så er de trygge på å få den på dette.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #5 Skrevet 9. november 2019 15 minutter siden, BMF skrev: Når du skal selge, kan du risikere å ha kjøpere som ikke er med og byr, men kun sitter på sidelinjen og ser på, for så å gå inn og ta den på høyeste bud etter at den er «solgt». Hvis de har mange års medlemskap, så er de trygge på å få den på dette. Du tenker da på forkjøpsretten. Men denne ligger kun ute en liten uke enten i forkant eller etterkant av salget. Ligger den ute i forkant, og ingen melder seg (enten fordi de ikke er interessert eller ikke får det med seg), så selges boligen på lik linje med alle andre boliger. I etterkant er litt mer problematisk, men når ts vet om dette, kan forkjøpsrett meldes i forkant, og problemet er løst. Anonymkode: 22bd5...ecd 1
BMF Skrevet 9. november 2019 #6 Skrevet 9. november 2019 Man melder inn forkjøpsretten, man trenger ikke kjøpe selv om man gjør det. Det er bare for å sikre seg retten. Så sitter de på gjerdet og ser budet øke. Da trenger de ikke å være med på å presse budet opp. Jeg vil bare gjøre TS oppmerksom på at det faktisk er ganske vanlig, og ikke kult når du selger, kun når du kjøper og har lang ansiennitet.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #7 Skrevet 9. november 2019 Jeg har bodd i begge, og finner at det er positivt og negativt ved begge deler. I et borettslag vil alt av kommunale avgifter inngå i felleskostnaden, men ellers betales mye av det samme uavhengig av eierform via felleskostnad : felles vedlikehold, felles strøm, skatt på felles tomt, nett og TV, felles forsikring osv. Nå bor jeg for første gang i selveier, og det jeg føler sterkt på, er hvor lite informasjon styret gir. I de borettslagene jeg har bodd i, føler jeg at det har vært mer regulert, styret har vært forpliktet til f eks å sende ut nyhetsbrev 3 - 4 ganger i året, har hatt åpen kontortid en gang i uken osv. Her er styret mye mer vagt. Kan selvsagt ha med styret å gjøre, men tror nok at styret er mer tilgjengelig generelt i borettslag. Utover det, vil jo mer av vedlikehold, f eks punktert vindu, falle på meg. Så totalt sett er det muligens dyrere å bo i selveier. Anonymkode: 22bd5...ecd 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #8 Skrevet 9. november 2019 3 minutter siden, BMF skrev: Man melder inn forkjøpsretten, man trenger ikke kjøpe selv om man gjør det. Det er bare for å sikre seg retten. Så sitter de på gjerdet og ser budet øke. Da trenger de ikke å være med på å presse budet opp. Jeg vil bare gjøre TS oppmerksom på at det faktisk er ganske vanlig, og ikke kult når du selger, kun når du kjøper og har lang ansiennitet. Jeg har selv solgt en del borettslagsleiligheter, og alltid avklart forkjøpsrett på forhånd. Aldri noen som har meldt seg. Men - jeg har selv "tatt" boliger på forkjøpsrett som lyses ut til fastpris i etterkant. Og det er jo selvsagt kjempekjipt for den som har vunnet budet. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor noen velger å lyse ut i etterkant. Det betyr jo kun at begge parter (selger og budvinner) må vente i opp til 20 dager før kontrakt osv kan ordnes. Anonymkode: 22bd5...ecd
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #9 Skrevet 9. november 2019 30 minutter siden, BMF skrev: Når du skal selge, kan du risikere å ha kjøpere som ikke er med og byr, men kun sitter på sidelinjen og ser på, for så å gå inn og ta den på høyeste bud etter at den er «solgt». Hvis de har mange års medlemskap, så er de trygge på å få den på dette. Jeg kjøpte nettopp og der var forkjøpsretten opphevet i noen måneder, så jeg fikk den med høyeste budet. Der jeg bor ser jeg at det skjer oftere og oftere. Jeg vil nok gjøre det samme når jeg selger igjen også,lettere å få solgt uten forkjøpsrett. Anonymkode: 83082...480
Gjest Blondie65 Skrevet 9. november 2019 #10 Skrevet 9. november 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bodd i begge, og finner at det er positivt og negativt ved begge deler. I et borettslag vil alt av kommunale avgifter inngå i felleskostnaden, men ellers betales mye av det samme uavhengig av eierform via felleskostnad : felles vedlikehold, felles strøm, skatt på felles tomt, nett og TV, felles forsikring osv. Nå bor jeg for første gang i selveier, og det jeg føler sterkt på, er hvor lite informasjon styret gir. I de borettslagene jeg har bodd i, føler jeg at det har vært mer regulert, styret har vært forpliktet til f eks å sende ut nyhetsbrev 3 - 4 ganger i året, har hatt åpen kontortid en gang i uken osv. Her er styret mye mer vagt. Kan selvsagt ha med styret å gjøre, men tror nok at styret er mer tilgjengelig generelt i borettslag. Utover det, vil jo mer av vedlikehold, f eks punktert vindu, falle på meg. Så totalt sett er det muligens dyrere å bo i selveier. Anonymkode: 22bd5...ecd Dette kommer nok helt an på styret. Jeg har kun eid selveierleiligheter og sittet selv i styret, samt vært utenfor styret. "Forpliktelsen" til å gi ut informasjon er nok svært avhengig av styret - jeg har nå hørt om borettslag der styret er en eksklusiv klubb som holder alt for seg selv og ikke gjør noe også.
Gjest Blondie65 Skrevet 9. november 2019 #11 Skrevet 9. november 2019 Ulempene med selveierboliger er at utleie ikke er regulert, og det betyr at du kan få "hvem som helst" til nabo "når som helst". Det kan ta tid før en slitsom leietager kan kastes ut selv når de åpenbart bryter husordensregler og helt alminnelige regler for skikk og bruk. På den annen side, så er det som regel lave felleskostnader. Du står for vedlikehold av din boenhet selv. Du kan også unngå dokumentavgift ved å kjøpe NY bolig - da betaler du kun dok.avgift av tomteverdien.
Kvalitet Skrevet 9. november 2019 #12 Skrevet 9. november 2019 Slår et slag for andel/borettslag 1. Slipper høy dokument avgift 2. Styret tar hånd om en del praktisk vedlikehold av bygningen (eks skifte av kledning) Regulert i forhold til å holde bygningene i stand. Jeg er alene og ikke spes nevenyttig. Dette er gull verd. 3. Regulert utleie (kan være både positivt og negativt) 4. Er du medlem kan du selv ta boligen på forkjøpsrett 😊 3
Gjest Blondie65 Skrevet 9. november 2019 #13 Skrevet 9. november 2019 2 minutter siden, Kvalitet skrev: Slår et slag for andel/borettslag 1. Slipper høy dokument avgift 2. Styret tar hånd om en del praktisk vedlikehold av bygningen (eks skifte av kledning) Regulert i forhold til å holde bygningene i stand. Jeg er alene og ikke spes nevenyttig. Dette er gull verd. 3. Regulert utleie (kan være både positivt og negativt) 4. Er du medlem kan du selv ta boligen på forkjøpsrett 😊 Punkt 2 kan du trygt overlate til sameiet i en selveierleilighet også. Bygningsstrukturen utenfor din bolig er sameiets ansvar.
Kvalitet Skrevet 9. november 2019 #14 Skrevet 9. november 2019 2 minutter siden, Blondie65 skrev: Punkt 2 kan du trygt overlate til sameiet i en selveierleilighet også. Bygningsstrukturen utenfor din bolig er sameiets ansvar. Det er sikkert riktig og greit i forhold til leilighet. Går man over i kategorien rekkehus (som jeg hadde) er det betydelig vedlikehold som må utføres av eier. Det hjalp meg veldig at styret organiserte og fikk utført skifte av tak/kledning ol. Det gjorde også at feltet i din helhet så pent og velstelt ut. I et selveier felt er dette styrt av eierens kapasitet og ressurs til å holde det utvendige i orden.
Gjest Blondie65 Skrevet 9. november 2019 #15 Skrevet 9. november 2019 6 minutter siden, Kvalitet skrev: Det er sikkert riktig og greit i forhold til leilighet. Går man over i kategorien rekkehus (som jeg hadde) er det betydelig vedlikehold som må utføres av eier. Det hjalp meg veldig at styret organiserte og fikk utført skifte av tak/kledning ol. Det gjorde også at feltet i din helhet så pent og velstelt ut. I et selveier felt er dette styrt av eierens kapasitet og ressurs til å holde det utvendige i orden. Det er i strid med eierseksjonslovens §32. Nå vet ikke jeg helt hvordan det forholder seg med rekkehus, men slik jeg forstår paragraf 32 og 33 er det et klart skille mellom innvendig (seksjonseier) og utvendig (sameiets) vedlikehold.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #16 Skrevet 9. november 2019 Husk at med en selveier kan du risikere å måtte legge ut noen ti talls tusen kroner til f.eks. utvendig maling av din enhet. 30 tusen punget jeg ut med for 8 år siden til utvendig maling. Anonymkode: 7abe8...395 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #17 Skrevet 9. november 2019 I budrunden vil prisen for selveierboligen øke mye raskere enn selve budet. For hver 100 000 øker, tilkommer 2500 i dok utgift. 2500 er kanskje ikke så veldig mye isolert sett, men hvis økningen fra begynnerbud til aksept er på f eks 500 000, tilkommer 12 500 i dok utg bare pga budrunden. Anonymkode: 22bd5...ecd
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #18 Skrevet 9. november 2019 1 hour ago, BMF said: Når du skal selge, kan du risikere å ha kjøpere som ikke er med og byr, men kun sitter på sidelinjen og ser på, for så å gå inn og ta den på høyeste bud etter at den er «solgt». Hvis de har mange års medlemskap, så er de trygge på å få den på dette. Dette har da ingenting å si for den som skal selge. Som kjøper kan det være litt surt at noen snapper en bolig fra deg, men den som da ender med å kjøpe skal jo selge sin bolig, så den kommer på markedet etter kort tid. Anonymkode: 078c7...f11
L'amie Skrevet 9. november 2019 #19 Skrevet 9. november 2019 Sørg for å kjøpe et sted der sameiet/borettslaget har ryddig økonomi, og viser vilje til å vedlikeholde bygningsmassen. Jeg vet om steder hvor ingenting av vedlikehold hadde blitt gjort på mange år, og de hadde heller ikke fellesformue. Sameiet/borettslaget fikk ikke høyt nok lån, så boligeierne måtte legge ut selv. Det er ikke alle som har mulighet eller vilje til det. 1
Belima Skrevet 9. november 2019 #20 Skrevet 9. november 2019 En tidligere nabo av meg kjøpte selveier rekkehus. Etter å ha bodd der to år, ble det flertall for å bygge garasjer. Den gangen måtte hver og en ut med 40 000 kr, men de pengene hadde hun ikke, så hun måtte selge sin leilighet. Sikkert 30 år siden nå, men sånn er det vel fremdeles. Viktig å sette av penger til uforutsette utgifter hver mnd. Er sikkert lurt hvis en har enebolig også, å sette av et månedlig beløp til vedlikehold.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå