AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #1 Skrevet 8. november 2019 Hei alle! Først vil jeg si at jeg håper jeg får mest mulige svar her! Jeg trenger det virkelig. Jeg bor i et hus på landet med store uteområder. Huset har 2 etg og kjeller med stue. i første etg er stue, kjøkken og gang. Huset er middels stort. I andre etg har vi 3 soverom og gang. Kjelleren har vi to stuer og vaskerom og div matbod osv. Vi har fra før to steriliserte hokatter, den ene er en 7 år gammel rase katt som er en ragg doll og den andre er en 2 år gammel vanlig huskatt. Den 7 år gamle hokatten er for det meste oppe og sover sammen med meg, den andre på 2 år legger seg å sover i kjellerstua. Men de sover også gjerne i stua på hver sin side av sofaen. Det har tatt til nå for kattene å akseptere hverandre, men huskatten som er ute når den ønsker året rundt kommer alltid inn igjen så den kan ikke ha det så fælt. Vi skal ha valp av typen retriver, og jeg ønsker å høre andres erfaringer. Valpen blir en hann da vi angrer veldig på at den siste katten ikke er en hann. Andre etasje er reservert til kattene og det blir grind med katteluke i trappa så hunden ikke kommer opp. Kattene vil gå 100% fritt og klør vil bli klippet for sikkerhetskyld. Jeg kommer til å prioritere å sove ved siden av valpen de første nettene men etter dette sover valpen nede og katten sammen med meg i senga igjen. har også samboer forresten. hva er deres erfaringer? hva tror dere om alderene og innføre valp i hus? Noen som tror dette kommer til å gå bra? kan jeg ha flaks at hunden er en hann? valpen vil være 8 uker og hunden får ikke lov til å jage katt fra første stund. Anonymkode: 50d30...290
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #2 Skrevet 9. november 2019 IKKE klipp klørne til katten som går ute. Den trenger dem til å forsvare seg selv mot andre dyr som kan gå til angrep. Ellers, jeg har to katter selv og foreldrene mine har hund. Vi er hos dem i lengre perioder om sommeren og i jula, og løsningen er ganske lik slik som du tenker. Vi har grind i trappen, og kattene kan velge hvilken etasje de vil oppholde seg i, mens hunden må være nede. De er ikke direkte glade i hverandre, men de tolererer hverandre og det har aldri vært fresing/hyling/knurring etc. De erter hverandre litt, og det blir litt klabb og babb i og med at de har så forskjellig kroppspråk, så det er ikke alltid de forstår hverandre. Men det går som regel veldig fint! Kattene er sjefene, selv om det egentlig er hundens territorium... haha. Jeg tror det handler mer om personligheten til de forskjellige individene, enn at det er snakk om hunder og katter. Du har valgt å ha katter først, så skulle det ikke løse seg så må du ha en back-up løsning for hunden. Mest sannsynlig kommer de til å finne ut av det, om du så må gi dem litt tid. Anonymkode: d48d5...728 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #3 Skrevet 9. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker said: IKKE klipp klørne til katten som går ute. Den trenger dem til å forsvare seg selv mot andre dyr som kan gå til angrep. Ellers, jeg har to katter selv og foreldrene mine har hund. Vi er hos dem i lengre perioder om sommeren og i jula, og løsningen er ganske lik slik som du tenker. Vi har grind i trappen, og kattene kan velge hvilken etasje de vil oppholde seg i, mens hunden må være nede. De er ikke direkte glade i hverandre, men de tolererer hverandre og det har aldri vært fresing/hyling/knurring etc. De erter hverandre litt, og det blir litt klabb og babb i og med at de har så forskjellig kroppspråk, så det er ikke alltid de forstår hverandre. Men det går som regel veldig fint! Kattene er sjefene, selv om det egentlig er hundens territorium... haha. Jeg tror det handler mer om personligheten til de forskjellige individene, enn at det er snakk om hunder og katter. Du har valgt å ha katter først, så skulle det ikke løse seg så må du ha en back-up løsning for hunden. Mest sannsynlig kommer de til å finne ut av det, om du så må gi dem litt tid. Anonymkode: d48d5...728 Mine katter er hokatter forresten, og hunden er ei tispe. Igjen, det handler nok mer om personlighet enn noe annet. Anonymkode: d48d5...728
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #4 Skrevet 9. november 2019 Det går alltid bra. Bare ikke slipp dem sammen i begynnelsen, og ha dem under oppsyn når du gjør det. La dem få god tid til å venne seg til hverandre så funker det fint. Anonymkode: 3d520...9a8
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #5 Skrevet 9. november 2019 Nå har jeg direkte ikke erfaring, men noen tips i forhold til kattene. Fantastisk at du lager en hundefri sone til dem! 😸 det vil kunne hjelpe mye! Men kattene kan bli sjalu om du har hunden med på soverommet og de ikke får være med. Soverommet er det helligste stedet, et sted katter virkelig vil eie, og de kan bli sjalu om noen andre tar over. Det samme gjelder med kos. Om kattene dine er vandt til masse kos og oppmerksomhet, og plutselig er det er «vesen» som får kosen og oppmerksomheten, da kan det bli bråk. Jeg har to katter selv, brødre, hatt dem sammen hos meg fra første stund i over 4 år, og koseklumpen blir sjalu og slår etter broreman om han får for mye og langvarig kos 😅 de er ellers gode venner, vasker hverandre, men ja sjalusi er det. Men dette kan gå kjempe fint. Det trenger ikke bli noe problem. Spesielt pga. kattefri sone. Kattene vil sette pris på å kunne rømme bort fra «vesenet» som plutselig er i huset deres 😸 Jeg støtter også det som ble skrevet om klør, helst ikke klipp på katter som går ute, da de trenger klør for å beskytte seg mot andre katter og dyr ute 😿 Anonymkode: c0a3f...f62 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #6 Skrevet 9. november 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det går alltid bra. Bare ikke slipp dem sammen i begynnelsen, og ha dem under oppsyn når du gjør det. La dem få god tid til å venne seg til hverandre så funker det fint. Anonymkode: 3d520...9a8 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mine katter er hokatter forresten, og hunden er ei tispe. Igjen, det handler nok mer om personlighet enn noe annet. Anonymkode: d48d5...728 Ja planen er babygrinn i trapp, hele etasjen over reservert til pusene bytting av lukt de første dagene ved hjelp av kluter jeg gnir på hunden å gir til katten og motsatt. Når jeg er trygg å kattene ikke bryr seg om klutene osv tenkte jeg å leke til valpen er sliten og slippe kattene ut (om hunden sover tungt) og la de lukte litt pluss jeg tenker å ha hunden i bånd Anonymkode: 50d30...290 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #7 Skrevet 9. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg direkte ikke erfaring, men noen tips i forhold til kattene. Fantastisk at du lager en hundefri sone til dem! 😸 det vil kunne hjelpe mye! Men kattene kan bli sjalu om du har hunden med på soverommet og de ikke får være med. Soverommet er det helligste stedet, et sted katter virkelig vil eie, og de kan bli sjalu om noen andre tar over. Det samme gjelder med kos. Om kattene dine er vandt til masse kos og oppmerksomhet, og plutselig er det er «vesen» som får kosen og oppmerksomheten, da kan det bli bråk. Jeg har to katter selv, brødre, hatt dem sammen hos meg fra første stund i over 4 år, og koseklumpen blir sjalu og slår etter broreman om han får for mye og langvarig kos 😅 de er ellers gode venner, vasker hverandre, men ja sjalusi er det. Men dette kan gå kjempe fint. Det trenger ikke bli noe problem. Spesielt pga. kattefri sone. Kattene vil sette pris på å kunne rømme bort fra «vesenet» som plutselig er i huset deres 😸 Jeg støtter også det som ble skrevet om klør, helst ikke klipp på katter som går ute, da de trenger klør for å beskytte seg mot andre katter og dyr ute 😿 Anonymkode: c0a3f...f62 Ja jeg kommer ikke til å ha hunden på soverommet den etasjen er reservert, legger meg på sofaen med hunden i bur ved siden av, har en samboer som katten liker like godt å kose med i senga så ho får det ikke vondt, men når sambo kommer hjem fra jobb og middag er spist da er det rett opp til pusane og kose og slappe av med de, sambo kan ta valpen i et par timer så kan jeg kose med pusene og prate med dem. nei klipper på den som er min som er inne katt, har klippet klørene på denne i syv år, om jeg skipper så får den så lange klør at den klikker når den går. Er også denne jeg tror kan finne på å bruke klør, har aldri klippet på den som går ute, da vil den jo ikke kunne hverken forsvare seg eller fange effektiv eller klatre for den saks skyld. Anonymkode: 50d30...290 1
Diamant20 Skrevet 9. november 2019 #8 Skrevet 9. november 2019 Hei! Vi fikk en golden tispe mai og har også to katter, en hann og en hunn. Vi trodde på forhånd at den eldste som er litt forsiktig var den det ville ta lengst før han ble vandt med hunden, men det endte motsatt. Ingen av kattene har klort hunden, og de gangene de har kommet med labben har det vært uten klør. Han eldste har mjauet mye når hunden har nærmet seg han og da er hun på vakt. Hun prøver gjerne å komme enda litt nærmere pus, men er klar til å rygge hvis en pote dukker opp. Hun yngste erter gjerne hunden litt, spesielt når hunden er i bånd ute og hun er løs. Vi har også latt kattene ha en egen etasje også har de hatt tilgang på «hundeetasjen» når vi er hjemme i tillegg. Vi har bevisst ikke lært hunden å gå i trapper, da hun var liten fikk vi tips om å unngå trapper så lenge som mulig på grunn av sjansen for AD og HD, i tillegg til å unngå at hun hoppet opp i bilen og evt. sofaer. Vår hund har aldri vært i sofaene eller i møblene så der har kattene hatt mulighet til å rømme. Hunden har fortsatt ikke lært å gå i lengre trapper ennå så kattene kan fortsatt løpe opp trappene når det blir for mye for de. Bare spør hvis du lurer på noe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå