Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er ikke noe framtid i dette. Jeg er enig med OG i at du bør komme deg ut av dette forholdet. Hvis du betaler så mye som det høres ut vil du neppe få mulighet til å spare opp stort. Du vil sikkert sitte igjen med mer penger hvis du bor alene.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo uansett veldig urettferdig at hun betaler ned hans lån og ikke sitter igjen med noe. Man kaller det ikke for husleie når man bor med samboer/ektefelle! 

Anonymkode: 623ab...36a

Kjøper en dame seg et hus til 3 millioner + 90,000 i omkostninger, som hun betaler  gjeld og avdrag på, så skal jeg komme inn med 5000  STUSSELIGE KRONER i måneden og innbille meg at jeg opparbeider meg verdier i hennes hus?

Snakk om å forlange å komme til dekket bord - sånn kommer gjerne fra folk som ikke en gang får innvilget et boliglån selv, og ikke eier forstand på hva den andre har ytt av innsats for å få kjøpt seg et hus/leilighet, og heller ikke forstår hvor patetisk lite av de 5000 kr som i det hele tatt vil gå til avdrag på lånet - noe som også er helt irelevant.

Har du kun hatt 5000 kr i boutgifter så bør du ha klart å spare opp flere hundre tusen over årenes løp, og så får du kjøpe deg inn i en andel jf. takst nå.

Det er ikke noe samboerfelle at den ene har (før samboerskapet) verdier, eiendom og økonomisk forståelse og den andre ikke har noen av delene, og at partene ved samlivsbrudd returnerer til status quo.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 9
Skrevet

Tviler på at 5.000 dekker avdragene til samboeren, tipper det så vidt dekker halvparten av felleskostnader og rentene på lånet. Og det er det jo rimelig at deles på to.

Anonymkode: de359...9c2

• Liker 5
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinnefella

Anonymkode: 45db7...339

....eller mannefella. 

Anonymkode: 26ef0...73a

• Liker 1
Skrevet

Hvor ser dere kjønnet til ts?

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor ser dere kjønnet til ts?

Spar deg...

Anonymkode: 82fa9...21f

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spar deg...

Anonymkode: 82fa9...21f

Kan du ikke heller svare på det jeg spør om?

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, Jr.Garcon skrev:

Kjøper en dame seg et hus til 3 millioner + 90,000 i omkostninger, som hun betaler  gjeld og avdrag på, så skal jeg komme inn med 5000  STUSSELIGE KRONER i måneden og innbille meg at jeg opparbeider meg verdier i hennes hus?

Snakk om å forlange å komme til dekket bord - sånn kommer gjerne fra folk som ikke en gang får innvilget et boliglån selv, og ikke eier forstand på hva den andre har ytt av innsats for å få kjøpt seg et hus/leilighet, og heller ikke forstår hvor patetisk lite av de 5000 kr som i det hele tatt vil gå til avdrag på lånet - noe som også er helt irelevant.

Har du kun hatt 5000 kr i boutgifter så bør du ha klart å spare opp flere hundre tusen over årenes løp, og så får du kjøpe deg inn i en andel jf. takst nå.

Det er ikke noe samboerfelle at den ene har (før samboerskapet) verdier, eiendom og økonomisk forståelse og den andre ikke har noen av delene, og at partene ved samlivsbrudd returnerer til status quo.

Huset er arvet. Ingenting er kjøpt der. Er et småbruk. Jeg bruker både arbeidskraft og penger på mer enn husleia. Har ikke tenkt å utlevere mer her.

Du høres svært forutinntatt ut. Du vet ikke mer enn det jeg har skrivd her. 

fått masse god hjelp fra dere andre her inne  takk for det:)

Anonymkode: 4d81a...474

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huset er arvet. Ingenting er kjøpt der. Er et småbruk. Jeg bruker både arbeidskraft og penger på mer enn husleia. Har ikke tenkt å utlevere mer her.

Du høres svært forutinntatt ut. Du vet ikke mer enn det jeg har skrivd her. 

fått masse god hjelp fra dere andre her inne  takk for det:)

Så at han har arvet et hus det skal komme deg til gode? Han bruker ikke arbeidskraft og penger på huset han altså.

Det finnes en del allmenngyldige poeng, og det at man ikke skal kunne opparbeide seg millionverdier fordi man treffer en som har arvet et hus - selv om man deler fellesutgiftene er et av de. Noe han har sikret seg ekstra mot ved å ha papirene sine i orden.

Hvis du betaler 5000 (som reelt sett er så lavt så det praktisk talt blir  spist opp hvis dere skal dele på utgiftene til strøm, tv, internett og kommunale avgifter, og forsikring) så betaler du kanskje 2500 kr i husleie. De skal du da bo for OG opparbeide deg verdier med - så du får tilbakebetalt alle de 2500 beløpene i sin helhet ved samlivsbrudd? Det er jo bare tragikomisk å mene på! 

Tror 0% på det, men har du i tillegg til det 5000 kr beløpet også betalt ALT ,typ  7000 kr i matutgifter hver måned (han betaler null) til hele familien, så bør du selvsagt slutte med det og få til en annen ordning. Det er også dommer - vanskelige saker å nå frem med, og enda vanskeligere når han har papirer  - hvor en partner har blitt ansett å opparbeide seg  en andel av verdien i f.eks. et hus, hvor det blant annet kan dokumenteres at den som ikke eier har bidratt og f.eks. alene tatt alle opprinnelige fellesutgifter til mat og løpende utgifter som internett,strøm osv osv. Mens mannen kun har betalt boliglånet. Men da snakker man en begrenset andel opparbeidet over MAANGE års samliv. 

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 4
Skrevet
10 timer siden, Jr.Garcon skrev:

Takk!

Anonymkode: cb8af...ba5

• Liker 3
Skrevet
På 8.11.2019 den 23.33, AnonymBruker skrev:

Ingen kontrakt. Ikke kjøpt meg inn. Særeiehus. Trodd på at det snart kommer en kontrakt og betalt fem tusen i husleie. Betaler alle utgifter til husholdning og barn. Såkalt usynlige utgifter. Og står for alt av husarbeid. Eier ingenting. Om det blir slutt står jeg ikke igjen med noe. 

Slik du beskriver det, høres det ut som han ikke betaler noen ting. Er det virkelig slik, eller pynter du litt på sannheten her?

Hva går de 5000 til, er det kun «husleie», eller er din andel av strøm, kommunale avgifter, forsikring og div. abonnementer inkluderte i dette? 

Jeg synes ikke du har rett til å forvente at du er medeier i huset uten at du kjøper deg inn. At han har arvet huset og ikke har lån, er irrelevant. Alle andre utgifter (også avgifter nevnt i forrige avsnitt) skal deles 50/50. Husarbeid deles 50/50. Er barna felles, gjelder dette også utgifter vedrørende dem. Dersom han ikke ønsker at du kjøper deg inn i huset med en andel, får du da mulighet til å spare penger på egen hånd, som kan brukes til bolig om det skulle bli brudd.

Anonymkode: d052e...79e

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Slik du beskriver det, høres det ut som han ikke betaler noen ting. Er det virkelig slik, eller pynter du litt på sannheten her?

Hva går de 5000 til, er det kun «husleie», eller er din andel av strøm, kommunale avgifter, forsikring og div. abonnementer inkluderte i dette? 

Jeg synes ikke du har rett til å forvente at du er medeier i huset uten at du kjøper deg inn. At han har arvet huset og ikke har lån, er irrelevant. Alle andre utgifter (også avgifter nevnt i forrige avsnitt) skal deles 50/50. Husarbeid deles 50/50. Er barna felles, gjelder dette også utgifter vedrørende dem. Dersom han ikke ønsker at du kjøper deg inn i huset med en andel, får du da mulighet til å spare penger på egen hånd, som kan brukes til bolig om det skulle bli brudd.

Anonymkode: d052e...79e

Problemet her er vel, ikke at TS betaler leie på boligen istedet for å kjøpe seg inn. Problemet er at hun muligens tar alt av forbruksutgifter, og da har begrenset mumighet til å opparbeide seg egne midler. De burde jo selvfølgelig betale like mye til felles forbruk fra en felles konto(om en har flere barns, så bør den betale mer).

De bør jo også avklare hvorvidt de ønsker at TS skal kjøpe seg inn. Dersom han ikke ønsker at TS kjøper seg inn, så bør jo TS vkte om det, sånn at hun ev. Kan invistere i sin egen bolig for utleie.

Anonymkode: ea70b...f7e

• Liker 3
Skrevet

Dere som sier at 5000 er "ingenting" i husleie; det spørs vel hvor dette er. Småbruk er stikkordet, og da snakker vi ikke storby med høye boligpriser. I distriktet jeg er fra kan man f.eks leie et stort hus for den prisen. 

Så ja, jeg synes det er en høy sum. 
Spesielt hvis hun betaler alt annet i tillegg. og det er her hun bør få en annen ordning. Alle løpende utgifter deles på to, dvs strøm, tv, innboforsikring, bilutgifter, mat, husholdning. Opprett en felles konto for dette og betal inn halvparten hver.

Alle utgifter vedr eiendom betales av den som eier den. 

Anonymkode: 6e10a...367

• Liker 4
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som sier at 5000 er "ingenting" i husleie; det spørs vel hvor dette er. Småbruk er stikkordet, og da snakker vi ikke storby med høye boligpriser. I distriktet jeg er fra kan man f.eks leie et stort hus for den prisen. 

Spesielt hvis hun betaler alt annet i tillegg. og det er her hun bør få en annen ordning. Alle løpende utgifter deles på to, dvs strøm, tv, innboforsikring, bilutgifter, mat, husholdning. Opprett en felles konto for dette og betal inn halvparten hver.

Takk:)

Gjest Blondie65
Skrevet

Vel TS, da har du gjort som svært mange andre, laget et hovedinnlegg med svært mangelfulle opplysninger og så har du dryppet inn vesentlig informasjon helt til slutt.

Jeg skal da prøve å bøte på min informasjon slik at det stemmer med den "nye" situasjonen.

Jeg antar - jeg vet jo ikke - at det er helt uaktuelt for din samboer å la deg kjøpe deg inn i fremtiden. Dette er informasjon du vet om, og enhver oppegående person inngår ikke et samboerskap der de betaler i hodet og rævva på en annen persons småbruk i håp om at det skal skje et mirakel ved en sent oppstått samboerkontrakt der man plutselig - ta-da - eier halvparten av et småbruk.

Jeg antar videre - jeg vet fortsatt ikke - at TS er i lønnet arbeid. Lønnede personer må som regel betale husleie for å bo et sted. Når Karen og Ola skal flytte sammen hos en av dem er det normale at en regner det som lurt at begge kommer godt ut av samboerskapet. Da kan det være at man tar den som eier sin reelle bokostnad og deler denne på to og gir eventuelt en pen samboer rabatt. Det kan være at en ser på utgiften den innflyttende allerede har til leie før man flytter sammen og deler denne på to, eller det kan være at man stikker en finger i været og tenker på en markedsverdi som man så deler på to. Eller det kan være at den som eier sier "dette skal du betale". Jeg synes jo lite om det siste da, men det kan være at man likevel kommer godt ut av dette. Om 5.000 er en sinnsyk sum eller dritt billig kan illustreres med et Finn-søk jeg nettopp gjorde. Hvis dette er i en storby bor man dritt billig for den prisen - men NÅ har vi jo fått vite at dette er på "bygden" og da er dette nok ikke billig i det hele tatt. 

Når to personer som eier ulike verdier flytter sammen så skriver man samboerkontrakt FØR man flytter sammen. Jeg vet at dette er kjempeusexy, lite romantisk og veldig teknisk og vanskelig å gjennomføre i lykkerusen når man er forelsket og den ene part "ikke er så nøye på det". Men saken er at det er bare en person som blir den tapende part her og det er den som betaler og arbeider år ut og år inn på annen persons verdiøkning. Jeg kan ikke helt for at jeg konkluderer med at TS har vært vanvittig naiv her.

Så hvordan skal TS løse dette? Vel, det er slik at TS har satt seg selv i en vanskelig situasjon, så spørsmålet er om vedkommende faktisk blir nødt å flytte ut for å få samboer til å forstå at den gratishjelpen vedkommende har hatt er over. Det går selvsagt an å skrive et forslag til kontrakt, der en også lager et regnestykke på husleie og hvordan man kommer frem til dette beløpet, om dette skal indeksreguleres i fremtiden og hvordan TS skal sikres tilsvarende verdiskaping som samboeren har. Det kan jo f.eks. være at de i fellesskap kan kjøpe en bolig for utleie som står helt og holdent i TS' navn men som blir betalt av felleskassen. Og at man kontraktsfester at ved et brudd så eier TS denne. Da kan man kanskje slutte med husleie og annet lignende betalingsansvar og heller legge innsatsen i å skape et godt hjem i fellesskap på småbruket.

Hvis TS' samboer ikke vil signere samboerkontrakt og heller ikke kommer med rimelig forslag til kontrakt så vil fortsettelse av samboerskapet medføre at man med åpne øyne betaler på en annen persons verdiskaping, Det hadde ikke jeg gjort. Da hadde jeg flyttet ut for å sette makt bak kravet og sett om tidligere samboer hadde sett lyset. Det kan jo også være at det å bo for seg selv gjør det lettere å innse hvordan verden virkelig ser ut og at en har blitt grovt utnyttet av noen som ikke bryr seg like mye om en som en trodde.

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at 5.000 dekker avdragene til samboeren, tipper det så vidt dekker halvparten av felleskostnader og rentene på lånet. Og det er det jo rimelig at deles på to.

Anonymkode: de359...9c2

Enig. +på Halvparten av strøm, Internett etc. Så er hun ikke i nærheten av å dekke noen renter. 

Anonymkode: 6e7db...ec6

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et småbruk har gjerne høye driftskostnader da. Bare strømmen kan jo bli skyhøy! 

Anonymkode: 6e7db...ec6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...