AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #1 Skrevet 8. november 2019 Hei! Vurderer å ta master i spesialpedagogikk. Lurer derfor på om noen som har dette kan fortelle meg hvordan arbeidsdagen deres er. Jeg jobber som lærer nå, og trives greit nok, men syntes det er en del stress og mas, og jeg får aldri fast jobb. Har du tidligere jobbet som lærer, men jobber innen PPT eller som spesialpedagog på skole, er jeg interessert i å høre hva du synes er den største forskjellen. Alle svar mottas med takk! Anonymkode: 17f05...f86
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #2 Skrevet 9. november 2019 Jeg vurderer det samme! Tenker du å jobbe som spes.pedlærer er det ikke så enkelt å få 100% jobb dessverre. Anonymkode: a9ccc...4e6 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #3 Skrevet 9. november 2019 Det er i alle fall mindre stress enn å være lærer! Jeg har aldri jo bet som lærer da, men jobber jo tett på dem i ppt, og det er en mye mer behagelig tilværelse. Anonymkode: afa20...8ee 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #4 Skrevet 9. november 2019 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg vurderer det samme! Tenker du å jobbe som spes.pedlærer er det ikke så enkelt å få 100% jobb dessverre. Anonymkode: a9ccc...4e6 Man kan vel jobbe litt som lærer ved siden av? Anonymkode: 17f05...f86
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #5 Skrevet 9. november 2019 Det meste er mye mindre stress enn å være lærer, ja.. 😂 Jeg har vært kontaktlærer på barneskolen i mange år, og det er en enorm jobb. Jeg ser ikke for meg at jeg klarer å fortsette når jeg er godt over 50, så jeg tenker å ta master i spes.ped. for å få en mye roligere tilværelse etterhvert. Jeg vil jo jobbe i skolen, men det blir for mye å holde på slik jeg gjør nå i mange år til, og det blir ikke mindre jobb snarere tvert imot. Å jobbe 100% med spes.ped. blir nok vanskelig med mindre det er en veldig stor skole. På mange skoler har ikke de som har spes.ped.-timene spes.ped. i utdanningen sin. Men om man skal ta master i spes.ped. må man da ikke har 60 stp i spes.ped. eller holder det med ped. eller annet? Anonymkode: a9ccc...4e6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #6 Skrevet 9. november 2019 7 minutter siden, AnonymBruker said: Det meste er mye mindre stress enn å være lærer, ja.. 😂 Jeg har vært kontaktlærer på barneskolen i mange år, og det er en enorm jobb. Jeg ser ikke for meg at jeg klarer å fortsette når jeg er godt over 50, så jeg tenker å ta master i spes.ped. for å få en mye roligere tilværelse etterhvert. Jeg vil jo jobbe i skolen, men det blir for mye å holde på slik jeg gjør nå i mange år til, og det blir ikke mindre jobb snarere tvert imot. Å jobbe 100% med spes.ped. blir nok vanskelig med mindre det er en veldig stor skole. På mange skoler har ikke de som har spes.ped.-timene spes.ped. i utdanningen sin. Men om man skal ta master i spes.ped. må man da ikke har 60 stp i spes.ped. eller holder det med ped. eller annet? Anonymkode: a9ccc...4e6 TS her. Jeg kom inn på spes ped master i fjor. Men så fikk jeg tilbud om jobb og takket nei. Jeg har vanlig lærerutdanning. Trenger ikke noe mer ped i tillegg til det. Ja, man får nok ikke full stilling som spes ped på en skole. Men jeg hadde ikke hatt noe i mot å jobbe fks 50% spes ped og 50% lærer. Så kunne jeg også tenkt meg å jobbe i PPT eller lignende, eller noe type logoped-jobb. På studiet som er nærmest der jeg bor, kan man ta fordypning i språk-, lese- og skrivevansker. Det kunne jeg tenkt meg. Anonymkode: 17f05...f86
Fjellharen Skrevet 9. november 2019 #7 Skrevet 9. november 2019 Jeg jobber som spesialpedagog(har master i spesialpedagogikk) på barneskole, 100%. Er en stor skole, så vi er et stort team med spesialpedagoger. Trives veldig godt. Den største fordelen med å være spesialpedagog i forhold til å være kontaktlærer/timelærer er at jeg har færre elever og dermed har mer tid pr elev. Ikke like stressende. Samtidig er det jo ofte elever som krever en del mer av meg, enten med tanke på faglig læring(lærevansker) eller atferd/sosioemosjonelle vansker. I tillegg kan det være vanskelig å finne lærestoff/bøker til alle timer, da de ofte har mer sammensatte behov enn elevene som ikke trenger spesped. Og jeg må ofte organisere alle timene selv, i motsetning til kontaktlæreren som ofte planlegger med andre kontaktlærere. Men ville ikke byttet jobb for alt i verden uansett. Liker veldig godt å ha så mye tid med noen få elever. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #8 Skrevet 9. november 2019 Jobber i BUP. Arbeidsdagen består av utredning, behandling og diagnostisering. Samt noe møtevirksomhet. Trives veldig godt, men det er travelt. Anonymkode: a4b86...182 3
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #9 Skrevet 12. november 2019 På 9.11.2019 den 14.00, AnonymBruker skrev: TS her. Jeg kom inn på spes ped master i fjor. Men så fikk jeg tilbud om jobb og takket nei. Jeg har vanlig lærerutdanning. Trenger ikke noe mer ped i tillegg til det. Ja, man får nok ikke full stilling som spes ped på en skole. Men jeg hadde ikke hatt noe i mot å jobbe fks 50% spes ped og 50% lærer. Så kunne jeg også tenkt meg å jobbe i PPT eller lignende, eller noe type logoped-jobb. På studiet som er nærmest der jeg bor, kan man ta fordypning i språk-, lese- og skrivevansker. Det kunne jeg tenkt meg. Anonymkode: 17f05...f86 Kan jeg få spørre hvor denne masteren er? Kunne også tenkt med å ta en spes ped master med vekt på språk-, lese-, og skrivevansker. Er det evt noen andre her som vet om skoler med slik fordypning?:) Anonymkode: ddf2f...eb8 1
PepsiFlax Skrevet 12. november 2019 #10 Skrevet 12. november 2019 (endret) . Endret 30. april 2020 av PepsiFlax 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #11 Skrevet 12. november 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Kan jeg få spørre hvor denne masteren er? Kunne også tenkt med å ta en spes ped master med vekt på språk-, lese-, og skrivevansker. Er det evt noen andre her som vet om skoler med slik fordypning?:) Anonymkode: ddf2f...eb8 Lillehammer . Vet ikke om andre steder Anonymkode: 17f05...f86
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #12 Skrevet 12. november 2019 Ja, tviler ikke på at det kan være utfordrende med få elever også. Vi har jo mange av disse timene selv på min skole selv uten spes.ped., så jeg ser at det har sine positive og negative sider. Jeg har lyst til å ta master i spes.ped. med logopedi. Tenker at det kan være greit å ha flere bein å stå på når jeg kaster inn håndkle som lærer. Logopedi har jeg alltid vært interessert i, og jeg har vært heldig som har hatt logopeder rundt meg som villig har lært meg ting jeg lurer på. Det jeg er usikker på er hvor mye man kan jobbe ved siden av, og om det er best å ta den på deltid eller fulltid..? Anonymkode: a9ccc...4e6
AnonymBruker Skrevet 13. november 2019 #13 Skrevet 13. november 2019 On 11/12/2019 at 7:01 PM, PepsiFlax said: Jeg har tatt master i spes.ped, som en del av lærerutdanningen min. Jobber nå som spes.ped-koordinator på en skole, og trives greit med det. Får masse erfaring med å samarbeide med ulike arbeidsgrupper. Er lærer i en liten prosent på siden av (ikke spes.ped,, kun vanlig klasse), og kjenner på at jeg savner å jobbe fullt i klasse. Jobbet som spes.ped. i full stilling før denne jobben, og trivdes godt med det. Det er "roligere" i så måte at det er færre elever, men det kan til tider være meget utfordrende med atferd/sosiale vansker/lærevansker som krever mye av deg som lærer å planlegge og gjennomføre. Har du nesten bare en elev vil dette bli kanskje mer utfordrende dager enn med en hel klasse. Du må brenne for fagfeltet, er min mening Jeg tok master ved NTNU, og jeg synes de er gode på det med veiledning og opplegg rundt masteroppgaven (spørs så klart på hvilken veileder du får). Jeg skrev om lese- og skrivevansker, og angrer ikke et sekund. Jobber du med type atferdsendring, trening i sosiale ferdigheter og sinnemestring? Eller er det mest fag? Jeg syns det kan være vanskelig med elever som svartner helt og sånn. Vold osv. Må jeg regne med å jobbe med sånt som spes ped på skole? Kan man bli satt som «assistent» på en elev og fotfølge denne + ta den ut av klasserommet når denne forstyrrer med atferd? Jeg har blitt satt til sånne jobber tidligere, og syns egentlig ikke det var så givende 🙈. Er mest interessert i språk- lese- og skrivevansker. Har også jobbet så vidt det er med psykisk/ fysisk utviklingshemmede, og likte det godt. Anonymkode: 17f05...f86
PepsiFlax Skrevet 14. november 2019 #14 Skrevet 14. november 2019 (endret) . Endret 30. april 2020 av PepsiFlax
AnonymBruker Skrevet 15. november 2019 #15 Skrevet 15. november 2019 10 hours ago, PepsiFlax said: Nå underviser jeg ikke, jeg koordinerer det spesialpedagogiske arbeidet på skolen. Men om du blir ansatt som spes.ped, kan det godt hende du får mye jobb med å følge opp elever med atferdsutfordringer, ja. Med din spesialpedagogiske kompetanse kan du hjelpe disse elevene. Det handler ikke nødvendigvis om "å ta dem ut", når "de er utfordrende", men å legge til rette så de kan mestre innenfor klasserommets fire vegger, og da trengs en spes.ped, og ikke en assistent. Lese- og skrivevansker er spennende, og det er også fysisk og psykisk funksjonshemming. Dog er det sjelden det blir satt inn spes.ped kun for lese- og skrivevansker i dag, da er det ofte andre typer vansker med i bildet. Så om du ønsker å jobbe som spes.ped 100% må du være åpen for å få alle typer elever med forskjellige typer utfordringer. Du vil nok oppleve at noen år er "enklere" enn andre år, som kan føles veldig tunge. Da er det viktig med godt teamsamarbeid og ventilering! Mye fag er det, men også mye sosialt og atferdsmessig. Alt dette er viktige elementer. Motivasjonen min er å tenke på hvor elevene skal når de er voksne. Hvilke ferdigheter må vi hjelpe dem med å få for at de skal ha et godt voksenliv hvor de skal bli aktive samfunnsdeltakere. Kjenner jeg er så glad i fagfeltet mitt, og skulle ønske flere satte pris på det spesialpedagogiske arbeidet rundt omkring. Takk for svar! Ser den med å legge til rette så de kan mestre. Der jeg har jobbet, har slike elever bare blitt forventet å gjøre som alle andre, de takler det ikke, også blir de sendt ut for å vandre i gangene eller tvinges til å gjøre skolearbeid på et grupperom. Men som du sier, skal man jo legge til rette for at de får til å være inne i klasserommet. Jeg har bakgrunn i kunst og håndverk også, og kunne godt tenke meg å bruke dette om jeg får jobb som spes ped på en skole. Jeg har hatt urolige elever før som sliter på skolen, men som blomstrer når de får holde på med praktisk arbeid. Anonymkode: 17f05...f86
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #16 Skrevet 24. november 2019 TS igjen her. Har kikket på masteren i Lillehammer, det er nærmest der jeg bor. De tilbyr to fordypninger; en med språk- lesing og skriving, og en som er rettet mot rådgivning og endringsarbeid. Har det veldig mye å si hvilken type fordypning man tar? Hvis jeg vil jobbe i ppt, er det vel lurest å ta fordypning i rådgivning? Eller kan man få jobb der med fordypning i språk- lesing og skriving også? Noen som vet om det er stor forskjell? Jeg har også snust på master i spes ped med fordypning i logopedi i Oslo, men ser ut som det er vanskeligere å komme inn der. Og det vil bli ganske langt å pendle. Kan man jobbe som logoped med master m/ fordypning i språk- lesing og skriving også? Anonymkode: 17f05...f86 1
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #17 Skrevet 24. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS igjen her. Har kikket på masteren i Lillehammer, det er nærmest der jeg bor. De tilbyr to fordypninger; en med språk- lesing og skriving, og en som er rettet mot rådgivning og endringsarbeid. Har det veldig mye å si hvilken type fordypning man tar? Hvis jeg vil jobbe i ppt, er det vel lurest å ta fordypning i rådgivning? Eller kan man få jobb der med fordypning i språk- lesing og skriving også? Noen som vet om det er stor forskjell? Jeg har også snust på master i spes ped med fordypning i logopedi i Oslo, men ser ut som det er vanskeligere å komme inn der. Og det vil bli ganske langt å pendle. Kan man jobbe som logoped med master m/ fordypning i språk- lesing og skriving også? Anonymkode: 17f05...f86 Master i spesialpedagogikk med fordypning i logopedi er det eneste som kvallifiserer deg til å jobbe som logoped. Sjekk de samlingsbaserte masterprogrammene. De har i Bodø i alle fall. Da reiser du bare opp på noen samlinger i året. Har du den masteren kan du velge om du vil kobbe som pp-rådgiver, logoped eller spesialpedagog i skolen. Det gir mange muligheter. I tillegg så kan man jobbe privat som logoped, det gir jo mange muligheter. Anonymkode: afa20...8ee
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #18 Skrevet 24. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker said: Master i spesialpedagogikk med fordypning i logopedi er det eneste som kvallifiserer deg til å jobbe som logoped. Sjekk de samlingsbaserte masterprogrammene. De har i Bodø i alle fall. Da reiser du bare opp på noen samlinger i året. Har du den masteren kan du velge om du vil kobbe som pp-rådgiver, logoped eller spesialpedagog i skolen. Det gir mange muligheter. I tillegg så kan man jobbe privat som logoped, det gir jo mange muligheter. Anonymkode: afa20...8ee Skjønner. Det er vel det samme med master m/ fordypning i språk- lesing og skriving og da? Man kan jobbe i skole eller ppt? På nettsiden står det nemlig bare under fordypning rådgivning at man kan jobbe i ppt. Jeg vil gjerne ha muligheten til det. Jeg syntes språk er veldig spennende, og har noe utdanning i det fra før, så den fordypningen frister mest. TS Anonymkode: 17f05...f86
AnonymBruker Skrevet 24. november 2019 #19 Skrevet 24. november 2019 Jeg sjekket også opp spes.ped med logopedi i Oslo og der må man ha tre uker med praksis, noe som er lite forenlig med jobben som lærer. Så merkelig at det skal være så ulikt hva som er krav og innhold i samme mastergrad... Anonymkode: a9ccc...4e6
AnonymBruker Skrevet 25. november 2019 #20 Skrevet 25. november 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg sjekket også opp spes.ped med logopedi i Oslo og der må man ha tre uker med praksis, noe som er lite forenlig med jobben som lærer. Så merkelig at det skal være så ulikt hva som er krav og innhold i samme mastergrad... Anonymkode: a9ccc...4e6 Det er alltid praksis uansett hvor du studerer logopedi. Anonymkode: afa20...8ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå