AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #1 Skrevet 8. november 2019 Jeg er ferdig utdannet sykepleier i år, men har nå fått megselv inn på tanken å bli lege. Jeg har 53, 9 i konkurransepoeng med alderspoeng og poeng for 60 studiepoeng. Jeg har ingen realfag, og må isåfall ta fysikk 1, kjemi 1+2 og r1 matte som privatist i tillegg til å forbedre noen fag som har litt dårlig karakterer. Tenkte å gjøre dette på siden av å jobbe feks 75%. Tror dere dette er mulig? Vurderer også å dra til Slovenia, da snittet ikke er så høyt der... Men vil jo helst ikke flytte unna i flere år. Anonymkode: 1afca...ba5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #2 Skrevet 8. november 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ferdig utdannet sykepleier i år, men har nå fått megselv inn på tanken å bli lege. Jeg har 53, 9 i konkurransepoeng med alderspoeng og poeng for 60 studiepoeng. Jeg har ingen realfag, og må isåfall ta fysikk 1, kjemi 1+2 og r1 matte som privatist i tillegg til å forbedre noen fag som har litt dårlig karakterer. Tenkte å gjøre dette på siden av å jobbe feks 75%. Tror dere dette er mulig? Vurderer også å dra til Slovenia, da snittet ikke er så høyt der... Men vil jo helst ikke flytte unna i flere år. Anonymkode: 1afca...ba5 Fullt mulig, og ganske overkommelig vil jeg si. Gjør det, og lykke til. Anonymkode: b56aa...c75 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #3 Skrevet 8. november 2019 Tror jeg ville satse på å jobbe litt som sykepleier først. Både så du får kjenne på hvordan det er og at du får innblikk i legens tøffe og lange dager. Så får du se om det virkelig er noe du kunne tenke deg. Dessuten må du ta høyde for de mange årene du vil gå med tapt inntekt. Anonymkode: e1f77...79a 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #4 Skrevet 8. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tror jeg ville satse på å jobbe litt som sykepleier først. Både så du får kjenne på hvordan det er og at du får innblikk i legens tøffe og lange dager. Så får du se om det virkelig er noe du kunne tenke deg. Dessuten må du ta høyde for de mange årene du vil gå med tapt inntekt. Anonymkode: e1f77...79a Jeg har jobbet i helsevesenet i 4 år, og ser hva legene må tåle. Og det gjør meg bare mer motvkert. Det er ett så mye mer spennende del av helsevesenet enn hva sykepleiere er. Og jeg har ikke barn, så økonomien er ikke nødvendigvis det viktigste. Har jo sykepleien jeg kan jobbe som vikar når jeg evnt har mulighet. Anonymkode: 1afca...ba5 7
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #5 Skrevet 8. november 2019 Vet om flere som har gjort det, men de fleste har dratt til utlandet. Og så jobbet som sykepleier hjemme i ferier. Er du motivert så kjør på:) Anonymkode: c47e6...3f2 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #6 Skrevet 9. november 2019 Jeg kjenner flere leger som har tatt sykepleien først, det er slett ikke så uvanlig. Imidlertid har alle disse hatt nødvendige fag og kun trengt å forbedre et minimum for å komme inn. Kjenner en sykepleier som måtte ta alle realfagene + forbedring, og hun ga seg fordi det ble for mye. Jeg tror imidlertid det er mulig å få det til ved siden av å jobbe, det handler nok mye om hvor disiplinert du er og hvor lett du tar ting. Samtidig er det viktig å tenke gjennom at dette er noe som kommer til å ta mange år. Si 1-2 minst på å forbedre fag, så kampen om å komme inn en plass, 6 år studier og så er det slett ikke sikkert du kan gå rett i LIS1/turnus da kampen om plassene er kjempetøff. Så det kan fort gå 10-12 år før du er ferdig og kan søke jobb der du helst vil. I tillegg må du beregne det økonomiske, lånekassen betaler kun for 8 år, så har du allerede brukt 3 på sykepleien får du ikke støtte gjennom hele studiet. Anonymkode: d0a44...458 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #7 Skrevet 9. november 2019 Har gjort dette. Brukte ett år på å ta opp 5-6 fag både forbedre og ta fag jeg ikke hadde. Klarte det mye lettere enn på videregående. Hadde jobbet som spl i noen år. Ante likevel ikke hva jeg gikk til, men er fornøyd med valget idag. Å være lege er veldig mye tøffere enn å være sykepleier, men det er spennende og givende. Det er jo sykepleieryrket også. Du har masse jobbmuligheter ved siden av studiet som gjør at du stiller sterkere senere i søknader om turnusplass. Er dette noe du har veldig lyst til så forsøk ihvertfall. Lykke til. Anonymkode: ff6c0...325 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #8 Skrevet 9. november 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har gjort dette. Brukte ett år på å ta opp 5-6 fag både forbedre og ta fag jeg ikke hadde. Klarte det mye lettere enn på videregående. Hadde jobbet som spl i noen år. Ante likevel ikke hva jeg gikk til, men er fornøyd med valget idag. Å være lege er veldig mye tøffere enn å være sykepleier, men det er spennende og givende. Det er jo sykepleieryrket også. Du har masse jobbmuligheter ved siden av studiet som gjør at du stiller sterkere senere i søknader om turnusplass. Er dette noe du har veldig lyst til så forsøk ihvertfall. Lykke til. Anonymkode: ff6c0...325 Du gir meg håp! Tok du medisin i Norge? Anonymkode: 1afca...ba5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #9 Skrevet 9. november 2019 Jeg ville absolutt gått for å ta opp nok fag til å komme inn i Norge. I Norge kan du jobbe som sykepleier underveis i studiet og tjene bra. I Slovenia kan du ikke jobbe. Du vil også ha et år hvor du ikke får studielån - og i utlandet blir problemet større, siden du må dekke skolepenger helt av egen lomme i tillegg til livsopphold (+ du kan ikke jobbe ved siden av). Men som gift med en lege synes jeg du bør tenke deg godt om. Turnusen til LiS-leger flest er mye tøffere enn turnusen til sykepleiere. Og det er nok av sykepleiere også som får nok av turnus når de får barn. Anonymkode: 9e94b...7cd
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #10 Skrevet 9. november 2019 Det er sikkert mulig å ta de fagene + ta opp flere fag ved siden av 75% jobb, men realistisk sett tenker jeg du trenger minst to år på det. Du har et godt stykke igjen til du kommer inn - hvor mange og hvilke fag tenker du at du må ta opp? Har du regnet på det? Anonymkode: 9e94b...7cd
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #11 Skrevet 9. november 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er sikkert mulig å ta de fagene + ta opp flere fag ved siden av 75% jobb, men realistisk sett tenker jeg du trenger minst to år på det. Du har et godt stykke igjen til du kommer inn - hvor mange og hvilke fag tenker du at du må ta opp? Har du regnet på det? Anonymkode: 9e94b...7cd Skal i møte med Sonans på mandag for å se på dette Anonymkode: 1afca...ba5 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #12 Skrevet 9. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skal i møte med Sonans på mandag for å se på dette Anonymkode: 1afca...ba5 Anbefaler å lage deg et excelark. Det kan du manipulere som du vil. Det vil også være god trening i å ta fagene du trenger som privatist (med unntak for de fagene du synes er mest vanskelig/kjedelig), siden mye av studiet vil være selvstudium. Som i Trondheim har man ikke fastsatt pensum, men læringsmål. Det blir noe tilsvarende som å lese til privatisteksamen. Fagene +75% jobb burde absolutt være gjennomførbart, avhengig av hvor mange og hvilke fag du skal ta samtidig. Anonymkode: 83cc5...92b
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #13 Skrevet 9. november 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal i møte med Sonans på mandag for å se på dette Anonymkode: 1afca...ba5 Ville heller valgt en privatistskole som tilbyr karaktergaranti. Det er en stor trygghet for det er DYRT å ta opp fag (og som regel enda dyrere på Sonans + Sonans har ikke karaktergaranti, dvs. du får ikke pengene tilbake hvis du ikke forbedrer karakteren din). Anonymkode: 9c170...ca8 5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #14 Skrevet 9. november 2019 Jeg er nesten på gråten. Jeg leste ett sted at jeg kunne søke på bakgrunn av realkompetanse, og da trenger jeg kun å ta hovedfagene og de spesielle fagene. Men leser nå at jeg ikke her dne muligheten siden jeg allerede har generell studiekompetanse. Da har jeg nesten null mulighet for å faktisk klare å komme meg inn på lege, da jeg har en 3'er i nynorsk og tysk som ødelegger alt, og det er fag jeg ikke klarer å ta igjen. Føler nesten fremtiden min gikk i tusen biter... Jeg kunne fint fått økt de grunnfag som norsk (har 5), historie (har 4), samfunnsfag har jeg allerede 6 i osv.. Men å måtte ta opp alle de andre, som geografi osv... Det blir for mye. Jeg straffes fordi jeg faktisk tok studiekompetanse. Hadde jeg ikketatt det kunne jeg faktisk blitt lege... Anonymkode: 1afca...ba5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #15 Skrevet 9. november 2019 Du kan jo fremdeles gå i utlandet? Har aldri hørt om noen slm har kommet inn på realkompetanse, så det halmstrået tror jeg hadde vært lite sannsynlig. Det kreves vel at for å komme inn med realkompetanse skal man ha likeverdige ferdigheter og kunnskaper som de med poeng, og det blir vanskelig når du konkurrerer med den andelen av fremtidige studenter som har noen av de høyeste poengsummene. Anonymkode: 83cc5...92b 6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #16 Skrevet 9. november 2019 Det viser seg at 23/5 regelen og realkompetanse er to forskjellige ting. Jeg har visst gode muligheter hvis jeg øker snittet de neste årene i grunnfag 😍 Anonymkode: 1afca...ba5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #17 Skrevet 9. november 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det viser seg at 23/5 regelen og realkompetanse er to forskjellige ting. Jeg har visst gode muligheter hvis jeg øker snittet de neste årene i grunnfag 😍 Anonymkode: 1afca...ba5 Bra! Lykke til! Du ville neppe kommet inn på realkompetanse uansett. Anonymkode: 9e94b...7cd 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #18 Skrevet 10. november 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det viser seg at 23/5 regelen og realkompetanse er to forskjellige ting. Jeg har visst gode muligheter hvis jeg øker snittet de neste årene i grunnfag 😍 Anonymkode: 1afca...ba5 Hvor gammel er du? Regnet du med denne også? https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/23-5-regelen/ Du får alderspoeng fra året du fyller 24 år Hvis du skal poengberegnes etter 23/5-regelen, får du alderspoeng fra og med det året du fyller 24 år. Du får 2 poeng per år og maksimalt 8 poeng totalt. Anonymkode: 9da33...17c
Grønt blad Skrevet 10. november 2019 #19 Skrevet 10. november 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det viser seg at 23/5 regelen og realkompetanse er to forskjellige ting. Jeg har visst gode muligheter hvis jeg øker snittet de neste årene i grunnfag 😍 Anonymkode: 1afca...ba5 Legestudiet er så populært og det er så stor konkurranse om plassene (i Norge) at de garantert ikke tar inn studenter på grunnlag av noe annet en konkurransepoeng (fag fra vgs+ekstrapoeng), og ikke 23/5-regelen eller realkompetanse. 6
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #20 Skrevet 10. november 2019 Dra til polen. Er mange sykesøstre som blir leger på legefabrikkene. Anonymkode: a1ec7...237 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå