Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av brødboks!

Leo

Anbefalte innlegg

KG er jo stedet for eksistensielle spørsmål og når jeg nå skal gå til innkjøp av ny trenger jeg hjelp! ;) Mange varianter og leverandører er vurdert og forkastet og nå står valget mellom disse to fra henholdsvis Joseph Joseph og Brabantia. Den første er absolutt finest (Men jeg har allerede en fin brødboks som ikke fungerer :ler: ...), men den andre er kanskje en klassiker som faktisk fungerer. Jeg vet ikke... Altså nr. 1 eller nr. 2? 

Joseph brødboks.png

Brabantia brødboks.png

Endret av Leo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke noe om egenskaper, men hadde valgt nr 1 fordi jeg syns den var veldig fin. :) Har forresten god erfaring med brødboksen fra Bodum som ligner nr 1 i urforming.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @Brunhilde! Egenskaper er egentlig ikke så viktig siden formålet ikke først og fremst er å lagre brød, men å skjule det så det ikke ligger fremme på benken. Det er heller ikke snakk om store mengder som tar stor plass. Hva er forresten din erfaring med den fra Bodum? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den holdt brødet ferskt lenge, men nå spiser jeg så lite brød at jeg oppbevarer det ferdigkuttet i fryseboksen. Brødboksen står på arbeidsrommet og er full av hobbyting :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Brunhilde skrev:

Den holdt brødet ferskt lenge, men nå spiser jeg så lite brød at jeg oppbevarer det ferdigkuttet i fryseboksen. Brødboksen står på arbeidsrommet og er full av hobbyting :)

:ler: 

Det går ikke så mye her heller, men det må liksom være litt tilgjengelig siden det ikke bare er meg som spiser brød. Og i helger etc. går det mer. Og det må da altså oppbevares et sted! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har den første brødfjøl som lokk?

Vi har en slik, og brødkniv som er kort nok til å ligge oppi. Rister av smulene i vasken og legger lokket på plass. Effektivt, og null søl. 

Anonymkode: 7aae3...4e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Leo said:

:ler: 

Det går ikke så mye her heller, men det må liksom være litt tilgjengelig siden det ikke bare er meg som spiser brød. Og i helger etc. går det mer. Og det må da altså oppbevares et sted! 

Da ville jeg definitivt valgt nr 1, den var virkelig lekker!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min brødboks er i rotting, da brødet lettere mugnet i den forrige tette boksen..

Så ser det finere ut på kjøkkenbenken 😊

D77F6E80-33E0-4209-AAB7-76E473E6379D.png

Anonymkode: 3f3b3...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min brødboks er i rotting, da brødet lettere mugnet i den forrige tette boksen..

Så ser det finere ut på kjøkkenbenken 😊

Anonymkode: 3f3b3...6d6

Tusen takk for svar og spesielt når det gjelder forståelsen for at det estetiske er en viktig faktor! Brødet rekker uansett ikke å mugne her fordi det er enten i butikken eller i fryseren mesteparten av tiden, men jeg ser poenget med at en tett boks får det til å mugne fortere. (Den jeg har er utstyrt med "fancy" hull...) Sannsynligheten for at lokket havner der det skal til en hver tid på boks nr. 1 ser jeg nemlig på som svært liten! :ler: 

Argumentene så langt er altså at boks nr. 1 er finest, men kanskje for tett med lokket på, og at boks nr. 2 (kanskje) er for tett slik at brødet mugner fortere. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sånn fra Bodum. Baker brød selv og pakker det inn i et håndkle og legger det i brødboksen. Brødet holder seg godt i mange dager. 

Anonymkode: 77801...176

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en sånn fra Bodum. Baker brød selv og pakker det inn i et håndkle og legger det i brødboksen. Brødet holder seg godt i mange dager. 

Anonymkode: 77801...176

Godt argument! Greit å kunne spise brødet selv etter noen dager også. Liker absolutt ikke å kaste mat! (Og selv ikke muggent brød går til fuglene...). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 2 ville jeg valgt. Nr. 1 må du bruke begge hendene; en hånd for å holde lokket og en hånd for å ta ut brødet. Nr. 2 kan du vippe opp med en hånd og ta ut brødet med samme hånd. Ellers risikerer du bare at din bedre (?) halvdel legger brødet oppå brødboksen, slik som her i huset.. 

Anonymkode: f9665...ff1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bodum sin med fjøl er teit. Er vanskelig å være ops på hvilken side av fjøla du bruker, og vipps så ser lokket fælt ut med masse striper etter kniven. 

Anonymkode: cb096...c6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den fra Brabantia, og den har jeg hatt i 20 år nå :blink:

Den er like fin, tross flerfoldige runder i oppvaskmaskinen. Den havner der med jevne mellomrom når jeg synes den trenger en god vask.

Jeg liker den. Det finnes selvfølgelig mange bokser som er mer sveisne i dag, men jeg liker Brabantiaboksen min, så den blir værende en stund til :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bodum sin med fjøl er teit. Er vanskelig å være ops på hvilken side av fjøla du bruker, og vipps så ser lokket fælt ut med masse striper etter kniven. 

Har aldri vært noe problem her. Rett side blir brukt. Er veldig fornøyd med den fra bodum. 

Anonymkode: 51480...70a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri vært noe problem her. Rett side blir brukt. Er veldig fornøyd med den fra bodum. 

Da er mannen og barna dine svært kloke. Mine har derimot ikke forstått hvilken vei den skal når man skal skjære brød. 

Også litt upraktisk å snu den opp ned to ganger hver gang man skal ta seg en skive 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nr. 2 ville jeg valgt. Nr. 1 må du bruke begge hendene; en hånd for å holde lokket og en hånd for å ta ut brødet. Nr. 2 kan du vippe opp med en hånd og ta ut brødet med samme hånd. Ellers risikerer du bare at din bedre (?) halvdel legger brødet oppå brødboksen, slik som her i huset.. 

Anonymkode: f9665...ff1

Det er jeg som har problemer med å bruke begge hender på en gang og det er litt det som skaper problemer, så argumentet ditt er superbra og litt av årsaken til at det kreves et skifte på brødboksfronten! 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det problemet er på mange måter løst siden det, i hvert fall bør være, så åpenbart hva som er opp og ned på lokket. 

5 minutter siden, Lille-pus skrev:

Jeg har den fra Brabantia, og den har jeg hatt i 20 år nå :blink:

Den er like fin, tross flerfoldige runder i oppvaskmaskinen. Den havner der med jevne mellomrom når jeg synes den trenger en god vask.

Jeg liker den. Det finnes selvfølgelig mange bokser som er mer sveisne i dag, men jeg liker Brabantiaboksen min, så den blir værende en stund til :) 

Det jo akkurat det at det er noe med klassikere som har fått dem til å bli nettopp det. Ikke så fin kanskje, men de henger med og fungerer. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå skal det jo litt til for å bruke feil side på nr. 1 da, men det er en tanke som er verdt å ta med i betraktningen... ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også litt upraktisk å snu den opp ned to ganger hver gang man skal ta seg en skive 

Nettopp! Jeg mistenker at det kan havne både dette og hint i brødboksen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen

Jeg har en fra Bodum (ikke på bildet), og irriterte meg over den senest i stad. Hvorfor kjøpte jeg plastdrit igjen? Altså, de to du står mellom er mye lurere, og kan vare for alltid. Nummer to varer definitivt for alltid, men jeg synes sånne med lokk på siden er veldig ugreie å rengjøre og få tørket ordentlig inni, så jeg ville nok gått for nr 1 her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...