AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #1 Skrevet 8. november 2019 Hei! Jeg er interessert i å høre litt meninger rundt dette. Jeg vet at en del mener at par skal betale som to personer når man spleiser med andre, men hva tenker dere i situasjoner der man ikke spleiser med andre, bare gir gave sammen som par? Hvis Ola har pleid å kjøpe bursdagsgave til mor for 300 kr, skal den gaven nå koste 600 kr fordi Ola har blitt samboer med Kari og ønsker å inkludere henne i gaven/på kortet? Eller er det greit at gaven fortsatt koster det samme, men også er fra Kari, siden Kari bruker 300 kr på gave til sin mor? Tenker dere at det er greit å inkludere kjærestens navn uten å øke summen på gaven, eller må man som par regne med å få økte gaveutgifter fordi man får en svigerfamilie? Anonymkode: 45212...820
Pås Skrevet 8. november 2019 #2 Skrevet 8. november 2019 Ettersom Kari også mest sannsynlig også får gave fra svigermor er det ikke unaturlig at de øker summen på svigermors gave! Hilsen svigermor 9
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #3 Skrevet 8. november 2019 Jeg øker ikke summen, inkluderer bare navnet. Men så regner jeg fortsatt mannens familie som hans og min som min. Anonymkode: e318f...2f5 4
Rumle Skrevet 8. november 2019 #4 Skrevet 8. november 2019 Jeg synes man skal betale per (voksen) person, har vanskelig for å se hvordan noe annet kan være rettferdig
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #5 Skrevet 8. november 2019 4 minutter siden, Pås skrev: Ettersom Kari også mest sannsynlig også får gave fra svigermor er det ikke unaturlig at de øker summen på svigermors gave! Hilsen svigermor Hadde ikke tenkt på dette som en mulighet. I min familie/svigerfamilie gir svigerforeldre ikke gave til svigerbarn. De pleier å gi en felles gave til paret til jul, men ingenting til bursdag. Ts Anonymkode: 45212...820 1
Pås Skrevet 8. november 2019 #6 Skrevet 8. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hadde ikke tenkt på dette som en mulighet. I min familie/svigerfamilie gir svigerforeldre ikke gave til svigerbarn. De pleier å gi en felles gave til paret til jul, men ingenting til bursdag. Ts Anonymkode: 45212...820 Jeg får gaver av min svigermor og gir gaver til mine svigerbarn! Tullet litt egentlig med dette svigermorgreiene, dette er avhengig av mange ting, ikke minst økonomi! Da barna mine var studenter kjøpte de små, koselige gaver til meg til jul og bursdag som var fra både dem og kjæresten! Tror Kari og Ole trygt kan gi noe sammen til en verdi av 300 kroner, regner ikke med at svigermor sitter og motregner verdien på gavene hun får og gir! 😂
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #7 Skrevet 8. november 2019 Jeg kjøper gaver ut i fra hva jeg vil gi til mottaker, ikke ut i fra hva som er rettferdig. Anonymkode: 089c1...adb 2
Rumle Skrevet 8. november 2019 #8 Skrevet 8. november 2019 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjøper gaver ut i fra hva jeg vil gi til mottaker, ikke ut i fra hva som er rettferdig. Anonymkode: 089c1...adb Jo selvfølgelig, men du tar jo hensyn til prisen og div annet også? Endret 8. november 2019 av Rumle 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #9 Skrevet 8. november 2019 Akkurat nå, Rumle skrev: Jo selvfølgelig, men du tar jo hensyn til prisen og div annet også? Nei? Mine barn, min mann, mine foreldre og svigerforeldre og mine søsken får det de trenger/ønsker seg og jeg vil gi dem. En jul kan de få gave til hundre lappen et annet år til mange tusen. Eneste er at tantebarn som er søsken får gave til ca samme prisen Anonymkode: 089c1...adb
Rumle Skrevet 8. november 2019 #10 Skrevet 8. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei? Mine barn, min mann, mine foreldre og svigerforeldre og mine søsken får det de trenger/ønsker seg og jeg vil gi dem. En jul kan de få gave til hundre lappen et annet år til mange tusen. Eneste er at tantebarn som er søsken får gave til ca samme prisen Anonymkode: 089c1...adb Joda, men hadde du gitt noe til 20 kr om det var noe du visste den du ga til ville bli glad for?
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #11 Skrevet 8. november 2019 1 minutt siden, Rumle skrev: Joda, men hadde du gitt noe til 20 kr om det var noe du visste den du ga til ville bli glad for? Ja, men hadde nok slengt på litt sjokolade eller en flaske vin eller et par sokker eller noe. Kunne godt gitt noe til 20 kr som en del av en gave, Anonymkode: 089c1...adb 2
Rumle Skrevet 8. november 2019 #12 Skrevet 8. november 2019 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men hadde nok slengt på litt sjokolade eller en flaske vin eller et par sokker eller noe. Kunne godt gitt noe til 20 kr som en del av en gave, Anonymkode: 089c1...adb Ja, nettopp, fordi pris betyr noe, det virker inn på så mange rare måter ift rettferdighetsfølelse. Sånn er det i alle fall for meg. (og da tenker jeg mest på når jeg gir gaver) Endret 8. november 2019 av Rumle
AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #13 Skrevet 8. november 2019 For meg betyr prisen nada, folk får det de trenger eller ønsker seg.. Svigetmoren min ønsker seg noen spesifikke duftlys i år, som, tro det eller ei, koster hele 30 kr.. da blir også gaven på 30 kr. Anonymkode: 8b885...d94
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #14 Skrevet 9. november 2019 Når det gjelder svigerfsmilie og søsken gir jo par dobbelt så mange gaver som single. Så vi gir vanligvis ikke mye dyrere gaver, litt dyrere kanskje i noen tilfeller, men oftere slik at han ordner gave til "sine" og skriver mitt navn på lappen, og motsatt. Anonymkode: a6d37...9f3 4
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #15 Skrevet 9. november 2019 Setter bare på navnet. Man får jo også gjerne gave som par, så helt innafor å gi som par. Anonymkode: 85c3a...f85 5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #16 Skrevet 9. november 2019 Vi har alltid gitt etter evne til foreldre og søsken - så beløpet har økt gradvis med tiden. Beløpet kan også variere mye, da vi gir noe som passer mottakeren og vil bli brukt, ikke noe som passer et gitt beløp. Men til tanter, onkler og mer perifere slektninger har vi bare ført på to navn i stedet for ett, og holdt summen på omtrent det samme. Og tilbake får vi en fellesgave som er verdt omtrent det samme. Anonymkode: 9a5f7...95e
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #17 Skrevet 9. november 2019 Vi bare skriver på navn. Gavepris varierer veldig fra år til år, avhengig av hva vi finner på/de trenger. Mine foreldre ønsker at det er skjevt, dvs de gir mer enn de får, selv om vi er voksne, de synes det er rett. Anonymkode: eea6b...fe1 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #18 Skrevet 9. november 2019 12 timer siden, Rumle skrev: Jeg synes man skal betale per (voksen) person, har vanskelig for å se hvordan noe annet kan være rettferdig Vi betaler samme sum, og har ikke råd til å være med på spleising der man regner per pers. Vi har jo doblet gavene ved å bli et par, og betaler gaver til hver vår familie. Dvs, at jeg betalte 300 i gave til min mor tidligere, betyr at jeg fortsatt gir gave til 300 kr. Men med begges navn på. Min mor gir forsåvidt gaver til oss også i samme kategori, med begges navn på Anonymkode: c60ec...59d 2
Gjest Blondie65 Skrevet 9. november 2019 #19 Skrevet 9. november 2019 A) Når man SPLEISER må man betale pr person. Det sier seg selv, ellers vil jo de enslige dra lasset for de med to inntekter. B) Når man kjøper gaver ut fra budsjett - f.eks. at man er enige om at gavebudsjettet skal være 500 / person så er det fortsatt slik at dette er en pr person pris - ergo blir dette dobbelt så dyrt når man er to. Igjen: noe annet betyr at de enslige drar lasset for de med dobbelt antall inntekter. C) Dersom man gir gaver uten at noen andre enn en selv er med på disse, bestemmer man vel i høy grad selv hva budsjettet skal være. Personlig synes jeg kanskje det er litt merkelig at Ole har gitt gave til en verdi av 500 kroner til sin mor i fjor, mens i år er gaven fortsatt kr 500 men da er det fra både Ole og Kari. Jeg tenker ikke nødvendigvis at gaven skal bli dobbel så dyr, men at det er noe merkverdig med denne parifisering av gaver som ellers er helt lik. Man forventer kanskje ikke at Kari skal gi gave til 500 også - men en gave til 100 kroner fra Kari hadde kanskje ikke vært unaturlig. Da hadde kanskje en gavesum øket til 600-650 samlet fra Ola og Kari heller ikke vært unaturlig. D) Man tar selvsagt hensyn til de som har dårlig råd enten de er par eller enslige når man spleiser eller lager gavebudsjett slik at de som har bedre råd og/eller færre å gi til tar en større andel av gavens verdi.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #20 Skrevet 9. november 2019 5 timer siden, Blondie65 skrev: A) Når man SPLEISER må man betale pr person. Det sier seg selv, ellers vil jo de enslige dra lasset for de med to inntekter. B) Når man kjøper gaver ut fra budsjett - f.eks. at man er enige om at gavebudsjettet skal være 500 / person så er det fortsatt slik at dette er en pr person pris - ergo blir dette dobbelt så dyrt når man er to. Igjen: noe annet betyr at de enslige drar lasset for de med dobbelt antall inntekter. C) Dersom man gir gaver uten at noen andre enn en selv er med på disse, bestemmer man vel i høy grad selv hva budsjettet skal være. Personlig synes jeg kanskje det er litt merkelig at Ole har gitt gave til en verdi av 500 kroner til sin mor i fjor, mens i år er gaven fortsatt kr 500 men da er det fra både Ole og Kari. Jeg tenker ikke nødvendigvis at gaven skal bli dobbel så dyr, men at det er noe merkverdig med denne parifisering av gaver som ellers er helt lik. Man forventer kanskje ikke at Kari skal gi gave til 500 også - men en gave til 100 kroner fra Kari hadde kanskje ikke vært unaturlig. Da hadde kanskje en gavesum øket til 600-650 samlet fra Ola og Kari heller ikke vært unaturlig. D) Man tar selvsagt hensyn til de som har dårlig råd enten de er par eller enslige når man spleiser eller lager gavebudsjett slik at de som har bedre råd og/eller færre å gi til tar en større andel av gavens verdi. Ikke enig. Jeg pleide før å kjøpe en gave til min single bror til rundt 500kr, da jeg var singel, og fikk det samme tilbake. Nå som jeg har samboer setter jeg han også på kortet og bruker kun 500kr. Tilbake fra min bror får jeg og min samboer en felles gave til 500kr. Det er da slik det pleier å være. Min bror bruker hverken mer eller mindre på gave til meg, enn før jeg var singel, men slenger nå på min samboers navn. Anonymkode: 85c3a...f85 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå