Gå til innhold

Hva skjer med praksis og eksamen om man brekker hånden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skjer med praksis og eksamen om man brekker hånden som student? 

I utgangspunktet klarer man jo å møte både på forelesning og i praksis, men man får jo verken tatt notater eller deltatt på mye av praksisen? Spesielt om man feks. studerer medisin eller sykepleie. Har man eksamen får man jo ikke skrevet der heller, i alle fall ikke om man brekker skrivehånden. 

Hvordan blir det løst egentlig? Får man tatt praksis og eksamen likevel eller må man ta permisjon fra studiet? Vet ikke helt hva som er verst, å gå glipp av mye praktisk øving i praksis og ikke klare å skrive notater eller å bli opp til 1 år forsinket i studiet? Spesielt når det bare er ett brudd liksom, og man hadde klart det kjempebra ellers.

Anonymkode: 878a1...b74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro at skoler har ulike ordninger for dette. Det spørs jo også hvilken arm som er brukket mtp. eksamen, man kan jo levere skriftlig eksamen dersom ikke-dominant hånd er brukket. Dette skjedde faktisk ei venninne av meg, og hun måtte ta permisjon fra studiet da hun ikke fikk tatt praksis. De tilrettela svært lite ved mitt studie og med 100% oppmøte er det mange som faller fra, dessverre.

Anonymkode: d8775...a8a

Skrevet

Det er mye som kan tilrettelegges, men tilretteleggingen skal ikke gå på bekostning av de faglige krav som stilles. Så fremt man klarer å følge praksis og de faglige krav som stilles må man ikke gå ut i permisjon. På medisinstudiet greier man nok fint å komme seg gjennom med en brukket hånd. Klart det er mest praktisk å ha to hender tilgjengelig, men det er relativt få situasjoner som gjør at man bruke to hender. 

På skriftlig eksamen kan du få innvilget nødvendige tilretteleggingstiltak. Det er digital eksamen der jeg studerer, så du må ikke bruke penn. 

Nå er ikke brukket hånd særlig vanlig blant verken medisin- eller sykepleierstudenter da. 

Anonymkode: 6bb49...521

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke brukket hånd særlig vanlig blant verken medisin- eller sykepleierstudenter da. 

Er det ikke like vanlig som blant alle andre studenter? Er det noe de lærer på studiet liksom, å unngå å brekke egne bein? 😬

• Liker 5
Skrevet

Dette skjedde med en medstudent av meg. Universitetet ansatte en stud-ass til å ta notater for henne. Vi hadde ikke praksis da, så usikker hvordan det ville blitt.

Anonymkode: 139ca...332

Skrevet

En venninne av meg brakk hånda som student på slutten av 90-tallet. Hun fikk båndopptaker fra universitetet så hun kunne ta opp hele forelesningen på bånd. På eksamen var hun den eneste som fikk skrive på PC. 

Anonymkode: 58b1c...36d

Skrevet

Eksamen kan nok tilrettelegges, men praksis med en hånd er helt uaktuelt i de fleste helseyrker i alle fall. Det er både umulig å gjøre jobben og hygienisk vanskelig. 

Anonymkode: 51c9a...f29

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke like vanlig som blant alle andre studenter? Er det noe de lærer på studiet liksom, å unngå å brekke egne bein? 😬

Det vises til medisin- og sykepleierutdanningen i hovedinnlegget, og det var det jeg tok utgangspunkt i. "Alle andre studenter" er egentlig ikke relevant. Du kan gjerne skrive om disse selv hvis du føler for det. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vises til medisin- og sykepleierutdanningen i hovedinnlegget, og det var det jeg tok utgangspunkt i. "Alle andre studenter" er egentlig ikke relevant. Du kan gjerne skrive om disse selv hvis du føler for det. 

Beklager. Misforsto formuleringen din. Trodde du mente at det var mindre vanlig med brudd blant medisin og sykepleie studenter enn alle andre studenter 🙂

Skrevet

Det skjedde med meg. Dvs høyre hånd var ikke brukket, men den kunne like gjerne vært det - den var helt ubrukelig i mange uker pga seneskjedebetennelse. Null tilrettelegging, utover at jeg slapp å utføre disseksjon selv.  Kunne ikke ta notater, så jeg kopierte andres. På prøver (for hånd) måtte jeg bare skrible som best jeg klarte med venstre hånd. 

Anonymkode: 7b82b...227

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

De anmoder om det i immatrikuleringstalen, ja.

Anonymkode: 297ff...4f9

Skrevet

Ei venninne av meg falt på isen og brakk hånda på vei til eksamenslokalet... 

Hun fikk utsatt eksamen, og hadde den muntlig istedet.  

Anonymkode: 37ca2...d33

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...