Gå til innhold

Kjøpe bil av bilforhandlere og ikke fått servicebok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte for fem måneder siden  en fire år gammel Kia Soul hos en kjent bil forhandler i Drammen. I annonsen står det at bilen har 7 års garanti. Nå har batteriet sviktet og verksted sier at dette er en garantisak. Men da må servicen være fulgt opp og de finner ikke serviceheftet i bilen. Jeg ringer da bilforhandlere, men det viser seg at de plutselig har lagt ned driften (etter 25 år). 

Hva gjør jeg da? Jeg sitter nå med en bil til 150.000 som ikke går. Noen tips til hvordan jeg kan løse dette?

Anonymkode: e1955...229

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den ligger ikke sammen med kontrakten din eller noe?

Og har du ikke selv gått gjennom bilen for å se hva som er der? Det er jo en bruktbil. 

Skrevet (endret)

Du kan gå til en hvilken som helst Kia forhandler så skal de kunne hjelpe deg med en evnt garantireparasjon. Men er det startbatteriet eller driftsbatteriet (batteripakken) som er gåen? 

Endret av C-girl
Skrevet
1 time siden, C-girl skrev:

Du kan gå til en hvilken som helst Kia forhandler så skal de kunne hjelpe deg med en evnt garantireparasjon. Men er det startbatteriet eller driftsbatteriet (batteripakken) som er gåen? 

Driftsbatteriet. Men verkstedet sier at servicer må være fulgt opp for at garantien skal gjelde. Og jeg får vel ikke bevist det uten serviceheftet? Huff, er så lei meg nå. 

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er med Kia, eller litt ‘eldre’ biler. Men i min Mercedes er det ikke servicehefte. Tok nettopp service på bilen og alt går elektronisk der. 
det er ikke noe ala det samme med din? 

Skrevet
6 minutter siden, HerKommerMummi skrev:

Driftsbatteriet. Men verkstedet sier at servicer må være fulgt opp for at garantien skal gjelde. Og jeg får vel ikke bevist det uten serviceheftet? Huff, er så lei meg nå. 

Kjedelig, spesielt med tanke på prisen på driftsbatteriet😞  Er det ingen som har tatt over etter forhandleren som la ned? Har du noe mulighet for å finne ut hva forrige eier het, og evnt ta kontakt for å høre om servicene er overholdt? 

Skrevet
21 minutter siden, SpringYard skrev:

Jeg vet ikke hvordan det er med Kia, eller litt ‘eldre’ biler. Men i min Mercedes er det ikke servicehefte. Tok nettopp service på bilen og alt går elektronisk der. 
det er ikke noe ala det samme med din? 

Bilen min er bare fire år gammel. Håper du har rett i dette! Men den er hos Bertil O Steen nå og de fant ingenting registrert. 

Skrevet
17 minutter siden, C-girl skrev:

Kjedelig, spesielt med tanke på prisen på driftsbatteriet😞  Er det ingen som har tatt over etter forhandleren som la ned? Har du noe mulighet for å finne ut hva forrige eier het, og evnt ta kontakt for å høre om servicene er overholdt? 

Har ringt og sendt sms til forrige eier i dag. Han har ikke svart, men håper han gjør det. Og at ha har fulgt opp servicen. Har firmaet noe ansvar her? De reklamerte med syv års garanti i annonsen. Men hvis ikke servicen er fulgt opp gjelder jo ikke dette. 🤔 Takk for svar alle sammen, det betyr mye! 

Skrevet
1 time siden, HerKommerMummi skrev:

Har ringt og sendt sms til forrige eier i dag. Han har ikke svart, men håper han gjør det. Og at ha har fulgt opp servicen. Har firmaet noe ansvar her? De reklamerte med syv års garanti i annonsen. Men hvis ikke servicen er fulgt opp gjelder jo ikke dette. 🤔 Takk for svar alle sammen, det betyr mye! 

Syv års garanti er noe Kia gir, men det er med forutsetning om at service holdes, på din bil er intervall 12mnd/15000 km. Kia har en europagaranti, så du kan som jeg nevnte i tidligere svar levere bilen til en hvilken som helst autorisert Kia forhandler, men dekning for garanti krever da at service er overholdt. Håper du får svar fra tidligere eier. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...