AnonymBruker Skrevet 8. november 2019 #1 Skrevet 8. november 2019 Hva synes du fungerer best og hva er dine beste tips i forhold til å ta notater fra forelesninger og bøkene du leser o.l? Begynte å studere nå til høsten og det å gjøre notater er noe jeg er utrolig dårlig på. Ønsker gjerne bli flinkere på å ta gode/bra notater, og oversiktlige notater. Håper kanskje noen har noen bra tips. Jeg noterer med Google Docs. Bruker forskjellige farger og skrifttyper. Synes og det er greit at man lett kan rettskrive, flytte avsnitt, legge til bilder o.l. Og legge til informasjon når man skriver digitalt. Spesielt da vi ofte må lese om enkelte ting hjemme og ikke alt blir tatt opp av foreleser. Tenker at jeg ønsker/burde skrive notater slik at jeg kan skjønne de senere uansett når jeg skulle få bruk for dem. Når jeg skriver notater tenker jeg at de skal gi mening for en person som aldri har lest om tema/pensum før. Tar en del tid, men tenker det er en stor fordel til senere. Føler jeg definitivt må bli flinkere til å notere mer effektivt og få til bedre notater. Tror og jeg egentlig tar med mye som ikke er så veldig viktig eller ikke trenger å taes med fordi jeg er så utrolig usikker på hva som egentlig er viktig og ikke... Bruker og ofte veldig lang tid på å lese gjennom pensum, må ofte lese ting flere ganger for å skjønne. Kan bruke mange timer bare på få sider. Anonymkode: e4c48...f20
PepsiFlax Skrevet 8. november 2019 #2 Skrevet 8. november 2019 * Skriv kun ned det foreleser sier som IKKE allerede står på Power pointen (om det ikke er noe superviktig som er lurt å få inn flere ganger) * Skriv hele setninger så "en fremmed forstår det" (fort gjort å glemme) * Jeg lærer absolutt mest av å notere for hånd (penn og papir). Skriv overskrift, hvilken dato, hvilken foreleser, pluss eventuelle kilder foreleseren selv bruker * koble teorien opp mot praksis (der det er mulig). Mye enklere å huske. Jeg er lik deg, og bruker laaang tid på pensum. Har gjennomgått en masterutdannelse, og er nå på etterutdanning. Begynte to måneder før skolestart med pensumet, fordi jeg vet jeg må ha mye tid. Det førte til at jeg ble ferdig med pensumet nå, og har dermed en hel mnd på repetisjon. Noterer alltid i hele setninger det viktigste fra pensumet, og har skrevet ut 2 hele notatbøker allerede. Disse notatene gjør at jeg ikke trenger å lese gjennom pensumbøkene når jeg skriver oppgaver osv, fordi jeg har så gode notater allerede. Lykke til!
Neseblod Skrevet 8. november 2019 #3 Skrevet 8. november 2019 Hva som funker mtp. notater og læring er jo veldig individuelt. Jeg lærer ikke ved å skrive på PC eller lese på skjerm, og lærer derfor mye bedre av å lese gjennom presentasjonene på papir. Er det noen viktige artikler på nett som jeg må lese, så skriver jeg dem ut. På vgs skrev jeg alle oppgavene mine for hånd før jeg førte dem inn på PC fordi jeg sliter med å lære ting gjennom skjerm, blant annet. Foreleserne mine sender oss presentasjonene på Teams eller deler ut utskrift hver gang. Liker veldig godt å notere på presentasjonen i stedet for på eget ark (med mindre det ikke er plass til alt, selvfølgelig). Føler jeg har mer oversikt over hva som hører sammen og at jeg ikke trenger å skrive så lange setninger for å forstå notatene mine senere. Kan legge til noen stikkord eller en liten tegning som minner meg om akkurat den tingen, eller skrive en lengre setning om jeg føler behov for det. For meg funker det best.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå